Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Je čínský sektor elektroaut už přebujelý?

Je čínský sektor elektroaut už přebujelý?

05.06.2019 5:56
Autor: Jana Knechtlová, Patria Finance

Je 486 registrovaných výrobců elektrických aut “zu viel”? Čína se domnívá, že pro její trh už ano, a chystá pravidla, která by vstup nových hráčů ztížila. Především si prý Peking přeje došlápnout si na start-upy, které překládají výrobu svých aut na jiné firmy. Podpory by se kromě toho mělo dostávat menšímu množství konkurenceschopných firem, tvrdí také nejmenované zdroje Bloombergu.

Čína má největší trh s elektrickými auty na světě. Jenom loni se v zemi prodalo skoro 1,3 milionu vozidel na novou energii (plug-in elektrických aut a plug-in hybridů), tedy o 62 % více než před rokem. 

0

Po překotném rozvoji byznysu během posledního desetiletí je zde ale riziko v podobě podobného splasknutí bubliny, které nastalo na dot-com firmách před dvěma dekádami – a právě tomu chtějí v Číně zabránit, píše také Bloomberg.

Od roku 2011 získali čínští výrobci elektrických aut v investicích zhruba 18 miliard dolarů, odhaduje Bloomberg NEF. Letos by prodeje osobních elektromobilů mohl dosáhnout rekordních 1,6 milionu kusů. Trh, na kterém spolu poněkud paradoxně soupeří firma montující iPhony, realitní developer i gigant v e-commerce, je ale pořád v plenkách. Kromě toho mu narůstá konkurence v podobě firem jako americká Tesla, která v Číně rozjela výstavbu nové továrny. Svoje v Číně vyráběná elektroauta chtějí na čínském trhu umístit i automobilky jako Volkswagen.

0
Návrh nových pravidel by měl doplnit regulaci, která začala platit teprve tento měsíc a podle které má být outsourcování výroby dovoleno jenom „způsobilým“ automobilkám. Regulace ovšem neuvádí, co tato „způsobilost“ znamená.

Chystané dodatky kromě jiného určují, kolik musejí výrobci aut na nové energie investovat do výzkumu v Číně, pokud chtějí využít výrobní kapacity jiných výrobců. Týkají se také výrobních kontraktů, které by měly běžet minimálně tři roky s roční produkcí nejméně 50.000 vozů na jednom výrobním místě. Jediný start-up bude také mít dovoleno mít výrobní kontrakt s pouze dvěma výrobci. Finální ale tyto dodatky stále nejsou.

Outsourcování výroby je pro mladé, rozvíjející se firmy v elektromobilitě rychlým způsobem, jak představit svoje modely, zatímco plány na vlastní továrnu za stovky milionů dolarů zůstávají na papíře.

Třeba výrobce elektrických aut NIO, který loni upsal svoje akcie v USA, začal objednávky přijímat koncem roku 2017 a ke konci dubna prodal 16.461 vozidel. Auta mu montuje Anhui Jianghuai Automobile Group, zatímco firma uvažuje o vlastním výrobní zařízení v Pekingu. Podobné to je i v případě výrobce elektrických SUV Xpeng Motors. Tato firma, kterou podporuje Alibaba a Foxconn Technology Group, zadala výrobu společnosti Haima Automobile Group a vlastní továrnu teprve buduje.

Řada registrovaných start-upů v elektromobilitě ale vlastní auto určené pro trh ještě nepředstavila.

Zdroj: Bloomberg, www.weforum.org

 

Čtěte více:

Studie: Elektromobily v Česku přibývají pomalu, důvodem je cena
04.04.2019 16:13
Počet elektromobilů v tuzemsku zvolna roste, proti dalším evropským st...
Akcie Tesly včera nejníže od roku 2016
21.05.2019 9:14
Akcie americké automobilky Tesla včera poprvé od prosince 2016 spadly ...
Víkendář: Korunní princ prosazuje elektromobily v zemi žijící z ropy
02.06.2019 10:20
Norský korunní princ Haakon jezdí již 15 let elektromobilem a propaguj...
Bernstein: Krach Tesly by podpořil evropské automobilky
03.06.2019 16:26
Případný krach americké Tesly, která je na tom z finančního hlediska n...

Váš názor
  •  
    05.06.2019 8:02

    Co je moc, to je moc. Pravda. Ale možná si neuvědomujeme skutečné Čínské poměry. V ČR 10 mln obyvatel - nejméně 3 velké automobilky os. aut. Kdybychom měli stejný počet obyvatel jako Čína a poměr byl zachován, bylo by u nás: asi 1 500 mln/10mln = 450 automobilek. Zajímavé ne?
    Drahokoupil
Aktuální komentáře
29.04.2024
9:24EDF a KHNP do úterý dají nabídky v jaderném tendru, stát zjistí cenu více bloků
9:20Skupině mmcité v roce 2023 vzrostl provozní zisk EBITDA o 145 procent. Představenstvo plánuje vyplatit první dividendy
9:02Rozbřesk: Týden ve znamení Fedu a ČNB začíná
9:00Česká spořitelna a.s.: Výroční zpráva České spořitelny za rok 2023
8:53Trhy zamíří v úvodu týdne výše. Výsledky ukázaly mmcité a Primoco  
6:03Citi: Sazby mohou jít stále dolů už v červnu
28.04.2024
12:33EP Infrastructure, a.s.: Oznámení o splacení emise dluhopisů
12:26J&T FINANCE GROUP SE: Výroční zpráva za rok 2023
8:35Víkendář: Fiskální politika drží sazby nahoře, u akcií je tak lepší zaměřovat se na kvalitu
27.04.2024
8:31Víkendář: Podle Morgan Stanley je ekonomika stále v pozdní fázi cyklu s odpovídajícími důsledky pro akciový trh
26.04.2024
22:02Zámořské akciové indexy uzavřely týden růstem  
17:29Pokles inflace k 2 % je jen částí investičního příběhu následujících let
16:51UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o první výplatě úrokového výnosu
16:45UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o třetí výplatě úrokového výnosu
16:34Výsledky zajistily zelený závěr týdne  
15:39Rattner: Vlna prvního nadšení z elektromobilů opadá
14:34Braňo Soták: Výsledkům Alphabet v podstatě není co vytknout, dominantní stále ještě vyhledávání  
13:58Výsledky Microsoft: Vysoké kapitálové výdaje do AI začínají sklízet ovoce  
12:34Savarin p.l.c.: Výroční zpráva za rok 2023
12:15Perly týdne: Různé názory na cesty ke svobodě a slabá místa Tesly

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:00DE - Harmonizovaný CPI, y/y