Americká ekonomika ztrácí svou podnikatelskou dynamiku již od osmdesátých let, tento trend ještě zesílil po roce 2000. Na stránkách VoxEU to tvrdí ekonomové Ufuk Akcigit a Sina T. Ates s tím, že zatím neexistuje jasné vysvětlení tohoto jevu a oni sami se jej snaží najít na mikroekonomické úrovni.
Ekonomové se domnívají, že mezi hlavní projevy zmíněného poklesu podnikatelské dynamiky patří růst tržní koncentrace a ziskových marží, zvyšující se podíl zisků na celkových příjmech a naopak pokles podílu mezd. K tomu je patrný snižující se počet nově vznikajících společností a zvyšuje se rozdíl v produktivitě firem.
Významným rysem chování firem jsou pak podle ekonomů jejich investice a inovace. Jestliže totiž na trhu panuje intenzivní konkurence a žádná firma nemá dominantní pozici, tyto investice prochází boomem, protože každá společnost se snaží získat lepší tržní pozici. Pokud ale některá z nich jasně dominuje, ostatní nemají motivaci k vysokým investicím a inovacím, protože jejich šance na úspěch jsou stejně minimální.
Akcigit a Ates tvrdí, že data tuto tezi potvrzují: Čím silnější je pozice vedoucí společnosti, o to menší je motivace ostatních ke konkurenčnímu boji. To se projevuje zejména v rozdílu v produktivitě a ten obratem posiluje pozici dominantní společnosti. Funguje tak mechanismus, který sektory postupně posouvá směrem k vyšší koncentraci. Ta se pak projevuje schopností zvyšovat marže a následně roste podíl zisků na celém produktu. A pokud dominantní firma nakonec pocítí, že konkurenční tlak klesl, trpí i její investice a podnikatelská dynamika.
V neposlední řadě lze také pozorovat zhoršující se šíření znalostí napříč odvětvími. Pokud by se informace a znalosti šířily lehce, byla by konkurence schopná kopírovat vedoucí společnosti a to by působilo proti růstu koncentrace odvětví. K tomu ovšem podle ekonomů nedochází, trend je opačný a příčinou je stále větší využívání patentů dominantními firmami. Zatímco v osmdesátých letech na ně připadalo asi 30 % patentů, v roce 2010 to už bylo 55 %. Tato „patentová koncentrace“ tak představuje nástroj, který velké společnosti používají při obraně svých pozic, a vede k tomu, že znalosti se nešíří odvětvím tak jako dříve.
Zdroj: VoxEU