Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Kdy je diesel lepší než elektromobil

Kdy je diesel lepší než elektromobil

28.01.2020 17:22

Pokud budou elektromobily rozšířeny v zemích jako je Švédsko, kde je vysoký podíl obnovitelných zdrojů, je to něco jiného, než když brázdí silnice v Indii nebo Číně. Do podobných úvah o environmentální výhodnosti elektromobilů se pustili i u VW a my se na ně dnes podíváme. Přináší totiž výsledky, které za pozornost stojí.

Následující graf porovnává „klimatickou stopu“ u dieselového Golfa a u jeho elektroverze. Tu v současné době na samém startu výrazně diskvalifikuje vyšší emisní náročnost výroby. Samotný provoz elektromobilu už na každý jeden kilometr přináší méně emisí a „čeká“ se tudíž na to, kdy díky tomu eGolf dožene onu počáteční ztrátu. Podle modelu VW se tak stane někde po 120 000 ujetých kilometrů. Takže po dosažení cílových 200 000 kilometrů už má elektrika navrch (tedy spíše naspod). A to asi o 5 tisíc tun uhlíkových emisí – dieselový golf tak emituje asi o 17 % více emisí.

0
Zdroj: VW

Podobné modely stojí na řadě předpokladů, včetně oněch 200 000 kilometrů provozu. Není to podle mne moc, a ne proto, že například pan Irv Gordon v roce 2013 na svém Volvu P1800 pokořil hranici 3 milionů mil. U elektromobilů je to věc mnohem otevřenější a asi bychom mohli diskutovat o tom, že i tradiční auta dnes nevydrží tolik, co v minulosti. Ale jen chci podotknout, že kdybychom křivky protáhli do více kilometrů, onen rozdíl by se dál prohluboval.

Dalším klíčovým rysem výše uvedeného grafu je skon oné elektrické křivky. Tedy to, kolik emisí produkuje provoz elektromobilu – jaký je energetický mix, z kterého je vyráběna elektřina. Následující graf od VW porovnává celkové emise dieselu a elektromobilu v různých scénářích – od energetického mixu čistě větrné energie, přes mix EU, Německa, USA a Číny:

0
Zdroj: VW

Obrázek vyvolává smíšené dojmy. V současné Číně ze srovnání vychází jednoznačně lépe diesely. Na hraně to je v USA i Německu. Takže pokud mají elektromobily dávat skutečně globální smysl, mělo by ve velké části globální ekonomiky dojít ke znatelné změně v energetickém mixu. Čína tak hodlá učinit, ale jak jsem tu psal před několika týdny, ještě za několik desetiletí by uhlí mělo generovat asi 50 % její celkové spotřeby elektrické energie.

Podotýkám, že podle nových projekcí IEA by se energetický mix pro výrobu elektrické energie měl v následujících desetiletích celosvětově znatelně měnit. Uhlí by po roce 2020 mělo stagnovat na 2,1 TWh, postupně by se před něj měl dostat plyn, solární energie a dotahovat by se měl i vítr a voda (více zde). Klesat by měl podíl ropy a jen mírně růst jádro. Pokud by se tyto projekce IEA naplnily, tak to vypadá, že globálně má elektromobilita skutečný smysl. Výjimkou by byly právě země, které se tomuto vzorci budou výrazně vymykat směrem k fosilním palivům.

Kde lze ještě věci výrazně zlepšit v prospěch elektromobility? Asi ne moc překvapivou odpověď poskytuje poslední graf, podle nějž mají baterie více než 40% podíl na celkových výrobních emisích eGolfa. Další rozvoj technologií v této oblasti by tak mohl vedle snížení výrobních nákladů přinést i pokles tohoto podílu.

0
Zdroj: VW


Bylo by pro nás jednoduché, kdyby posun k elektromobilitě vyzníval mnohem jednoznačněji. Tedy kdyby se elektrokřivka v prvním grafu mnohem dříve a prudčeji odtrhla od té dieselové. Kdyby tomu tak bylo i tam, kde se pro výrobu elektřiny používá více uhlí. Nebo třeba kdyby byly k dispozici bateriové technologie, které by umožňovaly znatelně vyšší dojezd za nižší pořizovací cenu a emise. Tak jednoduché to ale nyní nemáme.


Čtěte více:

Víkendář: „iPhone moment“ německých automobilek?
09.11.2019 8:38
V roce 2040 by měla končit jedna velká éra německých automobilek. Spol...
Německo: Letos největší evropský trh s elektromobily?
10.12.2019 5:54
V Německu se od začátku roku prodalo více plně elektrických vozů než v...
Turecko bude vyrábět vlastní osobní auta, rovnou ta elektrická
27.12.2019 17:46
Turecko začne s výrobou vlastních osobních automobilů, a to rovnou těc...
The Economist: Podaří se Číně naklonovat Teslu?
13.01.2020 5:54
William Bin Li je tak blízko tomu, stát se klonem Elona Muska, jako je...

Váš názor
  •  
    13.05.2020 13:38

    Když jsem se zamýšlel nad elektromobilem, s odstupem jsem si uvědomil, že jsem ochotný dát přes milión za auto, které ve spalovací verzi stojí polovinu. Před lety mi nedávalo smysl, proč někdo koupí Nissan Leaf za cenu auta střední třídy a teď jsem se sám přistihl, že jsem věřící a neberu v úvahu, že za stejné peníze jako Hyundai Kona Electric se dá pořídit výborně vybavený Mercedes, pořád v jiné třídě. Takže ano, vyzkoušel jsem si ji, ale na https://elektromobilne.cz/hyundai-kona-electric-strucna-recenze/ upozornil, že pořád jde jen o malý kompakt a jakkoli očekáváme, že za tolik peněz dostaneme to, co jsme byli zvyklí doteď, ve skutečnosti platíme hlavně baterii a za zbytek se koupí auto, nutně už jen jako dodatek a tak trochu kompromis. Pořád si chci pořídit elektromobil, ale už tolik nepospíchám, protože zároveň má umět to, co bych potřeboval a jen nadšení pro věc nestačí, musí to být praktické řešení, které není předražené. Moje křivka benzínu se sice nepřibližuje ekologicky ani trochu, ale finančně jsem s ní naprosto spokojený, investice do nového auta na baterky bude dávat větší smysl, až bude k dispozici dotace jako například na Slovensku.
    Martin_007
  • E C O
    29.01.2020 12:12

    Elektromobil má nějaký smysl v malých městských vozítkách (vyváží emise z hustě obydleného města do komínu elektrárny stojící v pustině). Jenže tato malá městská vozítka nenajedou za život ani 100tis, natož 200tis km. Další otázka, na kterou zatím nikdo nemá odpověď je, jakou ekologickou stopu zanechávají "ekologické zdroje" energie. Větrníky zabíjejí ptáky a hmyz, stavějí se často na místě vykáceného lesa, ty stojící v moři zpomalují proudění vzduchu a do středu kontinentů se pak nedostává vláha - čili za sucho v ČR možná nemůže oteplování, ale větrníky na břehu moře - když vlhkému možskému vánku seberete gigawatty energie, nějak se to projevit musí - kde je "předběžná opetrnost" v tomto případě? Aha, ona platí jen jednosměrně. Další problém je prakticky nemožnost recyklace vysloužilých větrníků, protože jsou z kompozitu. O řepce a solárech raději ani psát nebudu, protože to bez sprostých slov ani nejde. Stejně tak o elektrárnách na biomasu, dřevní štěpku, atd... které pálí stromy o několik řádů rychleji, než tyto stíhají růst.
    Hayek
  • Zdroj VW
    28.01.2020 21:05

    článek ušitý přímo na míru, sami sobě VW :-) Emise vzniklé na výrobu baterie nejsou tak vysoké. Jelikož má e golf baterii 35kwh tak emise na vyrobu teto baterie se srovnají po 35tis km. VW se asi snaží vše vrátit zpět ke spalovákům, jelikož prodeje jim klesají a 20 000 nových elektrických ID3 jim stojí venku a čekají na nový software. Prodej se odkládá a spolu s tím zastavili vyrobu e tronu, pry nejde na odbyt.Podle jiných info mají problém s výrobou baterií. Zaspali dobu a konkurence jim mizí v dáli.
    štíreček
    • Re: Zdroj VW
      29.01.2020 7:59

      Jenže v té křivce právě chybí předpokládaná životnost baterie. V tu chvíli (150-180tis) by tam měl být vyznačen další emisní skok, když dojde k jejich výměně.
      TAO
      •  
        29.01.2020 12:16

        Přesně tak. 200tis či více km znamená asi výměnu baterie. Respektive ji to znamená jen teoreticky, protože reálně třeba u pětiletého (či ještě staršího auta) baterii nikdo měnit nebude, protože by to stálo více, než je zůstatková cena auta. Další věc je, že ještě dříve, než baterie bude zcela na výměnu, poklesne její kapacita třeba na 70%, což docela změní použitelnost toho auta.
        Hayek
  • Spotřební daň
    28.01.2020 20:23

    Docela by mne zajímalo co zdaní, když elektromobil neprodukuje vysokou spotřební daň, která je uvalena na pohonné hmoty. Pokud by se elektromobily opravdu ujaly bude se jednat o desítky, stovky miliard Kč, které nebude možné rozkrást a rozfrcat za nákup hlasů voličů.
    karel777
    • Re: Spotřební daň
      29.01.2020 12:18

      To je další věc - jakmile elektromobilů bude více než zanedbatelné množství, státu začnou chybět peníze za spotřebku na benzínu. Bezpochyby si ty peníze stát na nás bude chtít vzít nějak jinak, že by začal šetřit je iluzorní.
      Hayek
  •  
    28.01.2020 19:30

    Třeba se i v čínských a indických městech bude dát aspoň trochu lépe dýchat. Klimatická stopa, neklimatická stopa.
    petr100
    •  
      28.01.2020 20:02

      presne tak...nechapem preco vsetci pozeraju len na celkovu uhlikovu stopu. staci ked ako cyklista alebo chodec stojim v meste na na krizovatke a mam dychat ten smrad z vyfukov. Elektromobilita by minimalne v centrach miest znacne zlepsila kvalitu ovzdusia...
      duri-xy
      •  
        29.01.2020 8:01

        To bezesporu. A právě proto by hysterie měla být vyměněna za pragmatismus a jak výrobu, tak rozšíření nasměrovat ke změnám v městské dopravě. Na dálnici a obecně na venkově je spalovací motor zatím jednoznačně přínosnější.
        TAO
      • snížit dopravu
        28.01.2020 20:25

        možná by bylo lepší omezit konzum a snížit počet dodávek na polovinu, vrátit se i k lehčím autům, která by nevozila kilometry drátů a 20" obrazovky, nemám rád zákazy ale je blbost aby po městě jezdily 2,5-3 t "křápy" s jednou blondatou pipinou co nakonec zabere dvě park.místa :o)
        Mike -Green D. is killing Europe
        • Re: snížit dopravu
          29.01.2020 12:17

          Nějak sem vycítil, že máš něco proti blonďatejm pipinám...? :-)
          qwer
        • Re: snížit dopravu
          28.01.2020 21:04

          to uz trosku zachadzame do filozofickej roviny... :) Kazdopadne aj keby po meste jazdili len skoda citigo s benzinovymi motormi a vsetky zrazu nahradime elektroautami, tak verim ze zmenu by pocitil kazdy...
          duri-xy
Aktuální komentáře
26.04.2024
14:34Braňo Soták: Výsledkům Alphabet v podstatě není co vytknout, dominantní stále ještě vyhledávání  
13:58Výsledky Microsoft: Vysoké kapitálové výdaje do AI začínají sklízet ovoce  
12:34Savarin p.l.c.: Výroční zpráva za rok 2023
12:15Perly týdne: Různé názory na cesty ke svobodě a slabá místa Tesly
11:01Trhy: Techy zabraly, BoJ je opatrná a výnosy před inflačními čísly klesají  
10:41Jakub Blaha:Výsledky těžaře zlata Newmont a update k našemu investičnímu tipu  
10:32TOMA, a.s.: Konsolidovaná výroční finanční zpráva TOMA za rok 2023
10:09Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
10:01Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
9:07Rozbřesk: Mohou vyšší sazby Fedu vést k rychlejšímu snižování sazeb v eurozóně?
8:56Vřele přijatá čísla tech gigantů pomáhají Evropě do zeleného, Moneta poprvé bez nároku na dividendu  
8:30Microsoft zvýšil čtvrtletní zisk o pětinu, tržby překonaly očekávání
8:28Majitel Googlu výrazně zvýšil čtvrtletní zisk, poprvé vyplatí dividendu
6:24Willett Advisors: Spojené státy v mimořádné pozici, Čína hodnotovou akcií
25.04.2024
22:03Zámoří strhla do záporu Meta i pomalejší růst ekonomiky  
19:16ČD Cargo, a.s.: Tisková zpráva
19:10UNICAPITAL Invest III a.s.: Výroční zpráva 2023
19:04UNICAPITAL Invest VI a.s.: Výroční zpráva 2023
18:30Staro – nový technologický cyklus a atraktivita růstových akcií
17:05Martin Kycelt: Překvapivé reakce na výsledky Tesly a Meta Platforms

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university