Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: V digitálním světě je někdy lepší kopírovat, než vynalézat

Víkendář: V digitálním světě je někdy lepší kopírovat, než vynalézat

26.07.2020 9:15
Autor: Redakce, Patria.cz

V digitálním světě je často lepší být imitátorem než tím, kdo je na trhu jako první. Na stránkách Harvard Business Review to tvrdí Jason Davis a Vikas A. Aggarwal. Příkladem podle nich může být Snapchat založený v roce 2011. Ten rychle zlákal miliony teenagerů a mladých dospělých, kterým se líbila aplikace, na níž mohou sdílet fotografie, které ale po 24 hodinách zmizí. Facebook se údajně pokoušel Snapchat koupit, ale nepodařilo se mu to, a tak „udělal tu druhou nejlepší věc“. Kopíroval.

Facebookem vlastněný Instagram tak prostě replikoval hlavní rysy Snapchatu a během jednoho roku se mu podařilo předehnat jej ohledně počtu denních aktivních uživatelů (DAU). Snapchatu se časem podařilo získat zpět část trhu, ale tento příklad ukazuje, že bariéry vstupu leží v digitálním světě nízko, a to i u dobře zavedených platforem, které mají nemalou bázi uživatelů.

Ti, kteří jsou na trhu jako první, se obvykle snaží udržet si svůj náskok tím, že nové znalosti a zkušenosti rychle promítají do svých služeb a provozu. Davis a jeho kolega ovšem tvrdí, že tím mohou také prospívat konkurenci, a to zejména ve chvíli, kdy jsou tyto znalosti a zkušenosti lehce zkopírovatelné. Nabízí se tak otázka, zda si vlastně může firma, která je na trhu jako první a která jako první přichází s inovacemi, dlouhodobě udržet svou pozici. Ekonomové tvrdí, že ano.

Příkladem úspěchu v této oblasti může být to, jak „TikTok vyzrál na Facebook“. Na TikToku jsou sdílena krátká videa, je vlastněn čínskou společností ByteDance a byl založen v roce 2017. Rychleji než kdokoliv jiný dosáhl počtu 1 miliardy uživatelů a Mark Zuckerberg tvrdí, že TikTok je „první internetový produkt vytvořený velkou čínskou technologickou společností, který si vede dobře po celém světě.“

Ekonomové se domnívají, že TikTok má udržitelnou konkurenční výhodu díky tomu, že je schopen zkombinovat produkty a služby z různých kategorií. Jeho algoritmy se rychle učí změnám v preferencích spotřebitelů tím, že sledují komentáře, hodnocení a čas strávený u každého videa. K tomu pak jeho umělá inteligence zjednodušuje editování videa, doporučuje hudbu, filtry a další nástroje, které jsou právě v kurzu nebo jsou dlouhodobě populární. TikTok tak kombinací těchto nástrojů vytvořil nový způsob zábavy, který se liší od toho, co nabízí jiné platformy. Facebook doposud nebyl schopen zkopírovat úspěch TikToku a nevedla k tomu ani akvizice „klonu TikToku Lasso“.

Dalším příkladem toho, jak využívat neustálé inovace k udržení silné pozice na trhu, je podle ekonomů Spotify. Na první pohled jde o jednoduchou službu umožňující přístup k hudebním skladbám. Ve skutečnosti se ale jedná o složitý systém, ve kterém se neustále mění interface, rozšiřuje se počet skladeb a v němž fungují komplexní algoritmy, které se snaží predikovat chování uživatelů. Spotify také sleduje trendy ve spotřebě a společnosti, aby si zajistil věrnost svých uživatelů.

„Spotify je v tom tak dobrý, že se mu podařilo držet si od těla i mocný Apple. Jeho Apple music mohutně investuje do propagace, ale přesto nebyl schopen získat významnější podíl na trhu. Spotify se zaměřuje na neustálé inovace, kombinuje je novými způsoby, přidává nové funkce a kategorie,“ uvádějí ekonomové. Ne vždy se ale dynamika na trhu vyvíjí tímto způsobem a dříve dominantní firma ztrácí svou pozici i kvůli tomu, že noví hráči se učí jak od ní, tak sami od sebe. Příkladem může být Uber a jeho následovníci.

Uber vytvořil úplně nový trh, ale jeho podnikání bylo a je lehké zkopírovat. Netrvalo tak dlouho a firmy jako Lyft nabízely stejné služby a získávaly podíl na trhu na úkor Uberu. A dokázaly to tím, že kopírovaly Uber, ale i samy sebe. „Existují náznaky, že Grab si vzal něco z toho, jak Uber pracuje s motivací řidičů, ale stejně se následně zachoval Gojek,“ píše Davis. A dodává: „Gojek vstoupil na trh v Singapuru s daty, které získal z map Grabu a ve výsledku tak vznikl vysoce konkurenční trh, z něhož se Uber nakonec stáhl.“

Ti, kteří se v digitálním světě snaží udržet si svou dominantní pozici, by se tedy neměli zaměřovat jen na to, aby byli rychlejší než firma, která se je snaží kopírovat. Jejich konkurenční výhoda by měla spočívat v tom, že budou „novými způsoby používat a kombinovat své znalosti k tomu, aby využili komplexní příležitosti na trhu“.

Zdroj: HBR


Čtěte více:

Létající taxi? Podle největšího investora do Tesly je to dobrá sázka
09.06.2020 15:46
Německý startup Lilium, který vyrábí plně elektrické letouny schopné v...
Avast nakopne vzestup práce z domova, vzkazují Goldmani a nastavují nový nejvyšší cíl
19.06.2020 14:09
Co stojí za dnešním růstem akcií Avastu, který přidával až přes 5 %? N...
Elon Musk a jeho impérium
15.07.2020 19:16
Elon Musk. Americký podnikatel, inovátor, miliardář a selfmademan. Jak...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
15.05.2024
16:55Commerzbank uzavřela nejlepší čtvrtletí za 13 let, zisk zvýšila o 29 procent
15:26Direct Financing s.r.o.: Oznámení o výplatě úrokového výnosu
15:24Slovenský premiér Robert Fico byl postřelen a je v ohrožení života
15:21Inflace bez překvapení zlepšuje vyhlídky pro akcie i dluhopisy  
15:21Komerční banka, a.s.: Aktuální výpis z obchodního rejstříku
14:58Reuters: USA pohrozily Raiffeisen Bank International omezením přístupu ke svému finančnímu systému
14:28Čína zachraňuje realitní trh? Místní vlády mají skoupit neprodané byty
14:00František Kronus: Výsledky ČEZ překvapení nepřinesly, banky u maxim a v USA se čeká na klíčová data
13:10Slovenská vláda schválila záměr výstavby nového jaderného zdroje
12:34Chart Room aneb kde jsou skutečné výnosy podle Fidelity
11:44Evropská komise zlepšila odhad letošního růstu české ekonomiky na 1,2 %, eurozóna poroste o 0,8 %
11:10Rozhodli se investoři, že dnešní inflační report dopadne dobře?  
10:26RMS Mezzanine, a.s.: Oznámení o rozhodování per rollam valné hromady RMS MEZZANINE, a.s.
9:45FRESH živě: Hledání nové letové hladiny aneb kde ČNB ‚zaparkuje‘ úrokové sazby?  
9:10Rozbřesk: Jestřábí ČNB dodala koruně nový impuls
8:57Banky poskytly v dubnu hypotéky za 21,9 miliardy korun, meziročně dvojnásobek
8:48Investoři vyhlíží dnešní čísla o americké inflaci, šílenství na meme akciích je zpět a futures jsou zelené  
8:15EBRD zhoršila odhad letošního růstu české ekonomiky na 0,9 procenta
14.05.2024
17:44Americké akcie na konci roku – scénáře Morgan Stanley
17:21Komentář analytika: Akcie Alibaba padají kvůli ztrátě plynoucí z investic do veřejných společností  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Allianz SE (03/24 Q1, Bef-mkt)
Cisco Systems Inc (04/24 Q3, Aft-mkt)
Commerzbank AG (03/24 Q1, Bef-mkt)
E.ON SE (03/24 Q1, Bef-mkt)
RWE AG (03/24 Q1, Bef-mkt)
thyssenkrupp AG (03/24 Q2, Bef-mkt)
Ubisoft Entertainment SA (03/24 Q4, Aft-mkt)
7:00ABN AMRO Bank NV (03/24 Q1)
7:00Merck KGaA (03/24 Q1)
11:00EMU - HDP, q/q
11:00EMU - Průmyslová výroba, y/y
14:30USA - CPI, y/y
14:30USA - Empire State Manufacturing index
14:30USA - Maloobchodní tržby, m/m