Elon Musk stojí v čele největšího výrobce elektromobilů na světě, chce posílat lidi do vesmíru a má řadu dalších podnikatelských aktivit. K tomu všemu ještě „mění nejen Braniborsko, kde chce stavět novou továrnu, ale celé Německo“. Tvrdí to Der Spiegel s tím, že německé firmy mohou protestovat proti klimatickým cílům německé vlády, ale tímto směrem kráčí. A to velmi rychle.
Spiegel poukazuje na to, že Muskova továrna vyroste v kraji, kde většinu budov tvoří tak maximálně menší rodinné domy. Po dokončení by měla „gigatovárna“ vyrábět 2 miliony vozů a pracovat by v ní mělo více než 40 000 lidí. Spiegel k tomu dodává, že německé firmy se před lety Muskovým plánům v oblasti elektromobility vysmívaly, pak v roce 2018 zvažoval investice do Tesly v době, kdy ta měla problémy s výrobou Modelu 3. měl Teslu „naučit masové výrobě“, ale dnes má americká firma asi pětkrát vyšší kapitalizaci než německá automobilka a celková situace se také poměrně změnila.
Evan Horetsky, který je členem týmu pracujícím na vybudování továrny, má zkušenosti se stavbou továrny v Kalifornii. Podle Spiegelu jej neznepokojuje to, že ještě nemá všechna potřebná povolení a místní lidé mají kvůli stavbě řadu obav. Říká, že podobné komplikace musel řešit v Šanghaji, ale rozdíl tu přece jen je: „V Německu mohou lidé, kterých se stavba dotýká, o věci skutečně rozhodovat.“ První Model Y by měl přitom z výrobní linky sjet v létě příštího roku a podle WSJ by na konci první stavební fáze měla továrna vyrábět 500 000 vozů.
Spiegel píše, že „tohle všechno by mělo proběhnout v Německu, kde se schvalovací proces během posledních deseti let prodloužit asi dvakrát“. A dodává: „Zpočátku to vypadalo spíše jako vtip, ve kterém volatilní americký boss naráží na německé environmentální zákony, byrokracii a společnost.“ Nyní se ale zdá, že „z této linky by auta mohla sjíždět rychleji než v centrálně řízené Číně“. Je to tím, že „klišé neodpovídají realitě“. je totiž firmou, která bere vážně kritiku a snaží se problémy řešit. Musk také využívá každou možnost, kterou dává zákon, aby stavbu urychlil, což je podle Spiegelu rozdílný přístup, než jaký mají německé firmy. A flexibilita je patrná i na straně místních úřadů.
Tesla podle Spiegelu ale svým přístupem, který do značné míry stojí na předběžných povoleních, riskuje i to, že stavbu bude muset nakonec odstranit. Na druhou stranu ale „úřady, které povolení vydávají, tak činí s předpokladem, že nakonec udělí i povolení konečné“. Spiegel k tomu dodává, že má nyní v Evropě 5 300 dobíjecích stanic, konkurenční konsorcium tvořené společnostmi , , a jich provozuje asi 1 300. A když nedávno otevírala jednu ze stanic, ministr hospodářství Altmaier uvedl, že jeho země „je potěšena, že se z Tesly stává německá značka“.
Zdroj: Der Spiegel