Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Měla by vláda vůbec regulovat spotřebu aut?

Víkendář: Měla by vláda vůbec regulovat spotřebu aut?

10.01.2021 8:50
Autor: Redakce, Patria.cz

V USA byly zavedeny standardy týkající se automobilové spotřeby paliv v sedmdesátých letech, poté se přidala Evropa, Asie i Latinská Amerika. Arik Levinson a Lutz Sager na stránkách VoxEU poukazují na to, že podle regulátorů tyto standardy šetří řidičům peníze, ale to by znamenalo, že trh je v této oblasti neefektivní a vzniká na něm anomálie. V USA přitom měla regulace původně za cíl snížit závislost na dovozech ropy, posléze se její cíle posunuly do oblasti ochrany životního prostředí. V roce 2012 pak měly podle regulátora nové emisní standardy přidat na kupní ceně nového vozu v průměru 1 800 dolarů, ale celkově také 5 000 dolarů úspor na palivu. Realita je však podle ekonomů pestřejší.

Levinson se v první řadě ptá, proč by vůbec mělo být po automobilkách požadováno zákonem něco, co by po nich měli chtít jejich zákazníci. Jinak řečeno, proč by zákon měl vyžadovat něco, co by lidem šetřilo peníze? Podobné je to podle ekonomů například s žárovkami či elektronikou a současný přístup předpokládá, že náklady spojené s větší úsporou energie budou vždy nižší než tato úspora.

Co se týče automobilů, podle ekonomů existují studie, které skutečně ukazují, že lidé podhodnocují hodnotu budoucích úspor pramenících z efektivnějších technologií. Jiné studie ale ukazují, že trh je efektivní a ceny automobilů plně odrážejí možné úspory na palivu a provozu. Levinson a jeho kolega k tomu dodávají, že v praxi se může velmi lišit to, jakým způsobem daný řidič své kilometry najezdí (relativně k průměru, se kterým se ve studiích většinou počítá).

Ekonomové následně na datech z let 2009–2017 testují, kolika řidičům by se vyplatilo koupit si dražší vůz s menší spotřebou. A výsledky ukazují, že existuje spousta řidičů, kterým by se takový přístup skutečně vyplatil (a tudíž u nich mají pravdu regulátoři). Jenže stejně tak existuje téměř stejný počet řidičů, kteří nenajezdí takové vzdálenosti, aby se jim dražší a efektivnější auto vyplatilo. Pro ty by tedy bylo výhodnější koupit levnější vůz s vyšší spotřebou.

Ekonomové tvrdí, že řada řidičů, kteří najezdí mnoho kilometrů, by na tom byla finančně lépe, pokud by si místo vozu s tradičním spalovacím motorem koupila vůz hybridní. Jenže na druhou stranu také v USA existuje mnoho těch, kteří vlastní hybrid, ale nenajezdí dost kilometrů na to, aby se jim vyplatil. Jinak řečeno, bylo by pro ně lepší, kdyby si koupili levnější vůz a ročně dali něco více za palivo.

Je zřejmé, že výsledky podobných studií závisí do nemalé míry na předpokladech ohledně ceny paliv, na cenových rozdílech mezi jednotlivými modely vozů, na předpokládané době použitelnosti auta, jeho odpisech, nákladech na opravy a také na diskontní sazbě, kterou jsou úspory a náklady převáděny na současnou hodnotu. Nicméně ekonomové tvrdí, že ať již jsou tyto předpoklady jakékoliv, vždy se najde velká skupina těch, kteří přeplatili za úspornější vůz, a těch, kterým by se naopak vyplatil.

Data také ukazují, že existuje jen nízká korelace mezi ročními výdaji za palivo a volbou typu vozu. Vyšší je naopak korelace mezi touto volbou na straně jedné a proměnnými, jako je pohlaví, věk či vzdělání na straně druhé. A ekonomové celkově konstatují, že výsledky jejich studie jsou záhadou. Ptají se, jak mohou jiné studie tvrdit, že ceny aut efektivně odrážejí možné úspory paliva, když „jednotliví řidiči při nákupu vozu povětšinou ignorují svou finanční motivaci“. „Je možné, že povinné standardy šetří peníze průměrnému řidiči, ale zvedají náklady řadě jiných. Pokud tyto standardy nelze ospravedlnit z hlediska ochrany životního prostředí, mohou vytvořit stejný počet těch, kteří z nich těží, jako těch, kteří kvůli nim tratí,“ uzavírá Levinson.

Zdroj: VoxEU



Čtěte více:

Čtyři revoluce automobilek
11.11.2020 17:23
Automobilový sektor prochází několika snad až revolučními změnami. Něk...
Propad evropského automobilového trhu nekončí (komentář analytika)
17.12.2020 9:40
Po nadějném září přišel slabší říjen a ještě slabší listopad, kdy regi...
Víkendář: Proč z trhu mizí levná auta?
02.01.2021 13:34
V USA se prodává mnoho značek aut, od SUV až po sedany, některá z nich...
Tesla loni výrazně zvýšila odbyt, jen mírně zaostala za plánem
04.01.2021 8:35
Americký výrobce elektromobilů Tesla loni zvýšil odbyt o 36 procent na...
Bloomberg: Čína chce vybudovat trh s ojetými auty
08.01.2021 9:47
Po čínských silnicích se prohání více než 270 milionů aut, ojetin se t...

Váš názor
  • Co to je otázku?
    11.01.2021 10:21

    Ideální stav je, když vláda nereguluje vůbec nic. POkud už trh nereaguje dost rychle, znamená to, že jsou špatěn nastavená pravidla jeho fungování. V takovém případě nepomůže regulace. Musejí se opravit pravidla. Například promítnout potřebnou položku do nákladů.
    Pracovitý Prosecký
Aktuální komentáře
16.05.2024
17:58Nové technologie si samy dláždí finanční cestu ke svému rozmachu
17:20Akcie jsou na maximech opatrnější, jejich odolnost se však zvedla  
17:03J&T ARCH INVESTMENTS SICAV, a.s.: Pozvánka na Valnou hromadu
15:17Jakub Blaha: Tržby Walmartu rostou díky zákazníkům s vyššími příjmy  
14:51Freris o nových clech na čínské zboží a stavu tamní ekonomiky
14:50Zisk i tržby Walmartu překonaly odhady, firma zvýšila celoroční výhled
13:10Michael Burry zvyšuje sázky na čínský big tech, ten od lednového dna připisuje 25 %
12:54Než otevře Wall Street: Cisco, GameStop, Chubb  
11:54FX Výhled: Koruna má to nejhorší za sebou, nový impuls dodala jestřábí ČNB  
11:32Aerolinky easyJet snížily ztrátu, jejich šéf příští rok odstoupí z funkce
10:57Koruna těží z posunu očekávání o sazbách, přichází čas nabíjet eura a dolary  
10:00ČSOB v 1. čtvrtletí: Klienti více investují a upřednostňují úsporné bydlení
9:59Německému koncernu Siemens klesl čtvrtletní zisk, tržby stagnovaly
9:29Japonská ekonomika v prvním čtvrtletí nečekaně klesla o dvě procenta
9:02Rozbřesk: Slabý maloobchod v USA ve stínu nižších inflačních dat
8:53Futures naznačují pozitivní úvod na trzích. Wall Street po datech i inflaci na rekordech  
6:27Měkké přistání je v Evropě na obzoru a obchodníci na opčním trhu zvyšují sázky na velké snížení sazeb ECB
15.05.2024
22:03Technologické akcie lídry seance  
17:53Na každý tanec je potřeba dvou: Americký dolarově akciový příběh
17:14Výhled sazeb nahrává růstovým titulům, meme akcie jsou však jiná hra  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Applied Materials Inc (04/24 Q2, Aft-mkt)
Deere & Co (04/24 Q2, Bef-mkt)
easyJet PLC (03/24 Q2, Bef-mkt)
Swiss Re AG (03/24 Q1, Bef-mkt)
Take-Two Interactive Software Inc (03/24 Q4, Aft-mkt)
Wienerberger AG (03/24 Q1, Bef-mkt)
1:50JP - HDP, q/q
7:00Deutsche Telekom AG (03/24 Q1)
7:00KBC Group NV (03/24 Q1)
7:00Siemens AG (03/24 Q2)
8:00BT Group PLC (03/24 Q4)
13:00Walmart Inc (04/24 Q1)
14:30USA - Index filadelfského Fedu
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
14:30USA - Počet nově zahájených staveb
15:15USA - Průmyslová výroba, m/m