Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Ceny za přepravu komodit rostou a jen tak se nezastaví

Ceny za přepravu komodit rostou a jen tak se nezastaví

07.04.2021 13:22
Autor: Redakce, Patria.cz

Pro letmý pohled na to, jak rychle a nerovnoměrně se ekonomiky zotavují z pandemie, se stačí podívat na trh přepravy surovin. Rostoucí poptávka po všem od sójových bobů až po ocel způsobila, že náklady na dopravu volně loženého letos vzrostly o více než 50 %. Výroba, která poprvé zrychlila v Číně, nyní zrychluje i v jiných zemích, které zintenzivňují nákupy komodit. Obnovují tak vyčerpané zásoby z lockdownu, který zpomalil provoz v přístavech a dopadl na ekonomickou aktivitu na celém světě.

Analytici tvrdí, že tato rally ještě neskončila. Ceny za přepravu nebalených komodit, jako je obilí, železná ruda a uhlí zůstanou letos a pravděpodobně až do roku 2022 vysoké. To je pro trh, který se před méně než 12 měsíci propadl na čtyřleté minimum, strmý obrat. A navíc přichází spolu s utaženou nabídkou plavidel. Kvůli nerovnoměrnému zotavení dochází také k boji o trasy lodních kontejnerů, které přepravují vše od nábytku až po balené komodity.

"Pokud se trochu vrátíte zpět a vzpomenete si, jak před rokem touto dobou vypadal svět a jaký panoval sentiment, byla tu spousta nejistoty," řekl Burak Cetinok, vedoucí výzkumu u Arrow Shipbroking Group. "Ale teď, když vidíme světlo na konci tunelu, si průmyslový sektor buduje zásoby. A to přispívá k silným zásilkám,“ dodává Cetinok.

Náklady na přepravu začaly růst, když se Čína, hlavní nákupčí komodit, otřepala z pandemie rychleji než jiné země. Opětovná výroba v tomto asijském státě a obrovský dovoz amerických plodin k nakrmení zvětšujícího se stáda prasat, vyhnaly ceny za sypké produkty o stupínek výše.

Čínské dovozy jsou tak velké, že pomohly vyšvihnout náklady za dovoz loďmi Panamax (těch, které splňují limity velikosti pro Panamský průplav) na nejvyšší úroveň za více než deset let. Někteří obchodníci to dokonce přirovnali k velké loupeži obilí ze 70. let, kdy Sověti tajně kupovali miliony tun amerických zásob.

"Velmi silná americká přeprava pokračovala i v prvním čtvrtletí a do budoucna budeme svědky vysokých zásilek kukuřice z USA," podotkl Peter Lindstrom, vedoucí výzkumu norské přepravní společnosti Torvald Klaveness Group. "Tomu se stane ve stejnou dobu, kdy je tradičně vrcholná sezóna na východním pobřeží Jižní Ameriky. To je pozitivní faktor, který bude u Panamax dále působit.“

Velké americké dodávky kukuřice ve druhém čtvrtletí přijdou také ve stejné době jako rostoucí objemy uhlí, což je další komodita, která pomáhá zvyšovat náklady na přepravu volně loženého zboží. Kvůli obchodní potyčce mezi Austrálií a Čínou zůstalo koncem loňského roku na břehu 70 lodí přepravujících více než 8 milionů tun uhlí, což snížilo nabídku plavidel. I když se tato situace zmírnila, zhruba 35 jich stále není k dispozici pro nové cesty.

A tato šarvátka má ještě další důsledek. Uhlí nyní cestuje delší vzdálenosti. Austrálie totiž posílá uhlí dále, např. do Indie, a Čína místo toho nakupuje toto palivo ze zemí, jako je Kolumbie a Jižní Afrika. To má za následek větší využití lodí Panamax než těch největších lodí.

"Většinu uhlí pocházejícího z Austrálie a směřujícího do Číny přepravují největší lodě na volně ložené materiály, tzv. Capesize," uvedl Cetinok. "Po této změně jich většinu vozí menší Panamaxy, takže aby tyto menší lodě odvezly stejné množství uhlí, potřebuje se jich větší množství."

Příležitost pro arbitráž

Nerovnoměrné oživení přineslo také několik překvapení. Čína zažehla své ocelárny s dostatečným předstihem před ostatními zeměmi a vytvořila tak obrovský rozdíl mezi cenami v Severní a Jižní Americe. Američané a Evropané zároveň během pandemie začali nakupovat čínské zboží online, což dopadlo na provoz kontejnerů běžně používaných k přepravě ocelových výrobků.

Výsledek? Za tepla válcované svitky se nakládají do velkoobjemových lodí, které se pak posílají do Ameriky, což trvá déle než nakládání běžně používaných kontejnerů. "Arbitráž mezi Pacifikem a Atlantikem se dostala na tak vysokou úroveň, že hromadná přeprava dává smysl," řekl Cetinok.

Kreativní nápady

Obchodníci s obilím také musejí být kreativní. Mnoho společností, které obvykle dodávají speciální zrna v kontejnerech, se rozhodlo pro hromadnou přepravu. V Brazílii si špičkový obchodník s plodinami Cargill dokonce rezervoval Capesize plavidlo schopné přepravit 180 000 tun sypkých zrn, aby si vyvzedl sóju, ukázaly údaje o přepravě.

"Díky spreadům, které pozorujeme, je levnější vzít si jeden Cape namísto tří Supras nebo dvou Panamaxů a lidé jsou kreativní," poznamenal Lindstrom a dodal, že někteří obchodníci si také pronajímají Capesizy a rozdělují je tak, aby mohli přepravovat různé komodity a snížili své náklady.

"Na letošní i příští rok jsem docela optimistický," řekl Lars-Christian Svensen, hlavní obchodní ředitel společnosti Golden Ocean Group. "Suché komodity v posledních několika letech trochu spaly, ale nyní vzlétají."

Zdroj: Bloomberg


Čtěte více:

Boom na komoditách? Určitě! Supercyklus? Ne tak úplně...
23.02.2021 12:33
Nárůst cen komodit ladí banky na Wall Street na notu nového supercykl...
USA uvalí konečná antidumpingová cla na hliník z 18 zemí
03.03.2021 8:24
Americké ministerstvo obchodu uvalí konečná antidumpingová cla na běžn...
Bloomberg: Ceny plastů jsou kvůli mrazům a poptávce na rekordu
18.03.2021 16:41
Ceny surovin se od začátku letošního roku zvyšují, blízko rekordu nebo...
Trh s ropou byl moc rychlý a moc dravý. Korekce je znamením
19.03.2021 15:59
Pro ty, kdo v tomto měsíci sledovali technické ukazatele na ropě, může...
OPEC+ od května postupně začne navyšovat těžbu ropy
01.04.2021 17:34
Zástupci skupiny OPEC+, kterou tvoří členové Organizace zemí vyvážejíc...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
01.05.2024
22:02Tisková konference předsedy Powella přinesla na trh volatilitu  
20:25Fed není spokojen se směřováním inflace k cíli. Nezměnil sazby, ubral z tempa redukce bilance a dolar po váhání ztrácí
17:21Dolar, euro a koruna v příštím roce. A svět s pestřejšími inflačními vzorci?
13:45Jakub Blaha k Amazonu (+2 %) po 1Q24: Tržby cloudové divize letos přesáhnou 100 miliard dolarů  
11:14Jakub Blaha: Tržby společnosti Starbucks klesly poprvé od roku 2020  
10:14Pro arte, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s.: Výroční zpráva k 31. 12. 2023
8:51HSBC: Silná ekonomika bude akciím dál pomáhat, důležitý je příběh klesající inflace
30.04.2024
22:01První den zasedání FEDu zámořské trhy poklesly  
21:35SALUTEM FUND SICAV, a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
21:25J&T ARCH INVESTMENTS SICAV, a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
21:05AMISTA investiční společnost, a.s.: FOCUS INVEST, investiční fond s proměnným zákl. kapitálem, a.s. - Výroční zpráva 2023
21:00AMISTA investiční společnost, a.s.: Maloja Investment SICAV a.s. - Výroční zpráva za rok 2023
20:52AMISTA investiční společnost, a.s.: Outulný investiční fond s proměnným základním kapitálem, a. s - Výroční zpráva 2023
20:44J&T ARCH CONVERTIBLE SICAV, a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
20:42AMISTA investiční společnost, a.s.: COMES invest, invest. fond s proměn. zákl. kapitálem, a.s. - Výroční zpráva za rok 2023
17:55Kdy se konečně dostaví napřimování výnosové křivky?
17:44Footshop a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
17:27Pale Fire Financing a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
17:25Japonsko bojuje za silnější jen, ale trhy mu to nevěří  
17:13Akciové trhy zmítané výsledkovou sezónou  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:30CZ - PMI v průmyslu
9:55DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
14:30CZ - Měnové jednání ČNB, zákl. sazba
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.