Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Schodek rozpočtu USA na novém rekordu. Dvojnásobném než ten předchozí

Schodek rozpočtu USA na novém rekordu. Dvojnásobném než ten předchozí

13.04.2021 8:23
Autor: ČTK

Rozpočtový deficit Spojených států se v první polovině fiskálního roku vyšplhal na rekordních 1,7 bilionu dolarů (přes 37 bilionů Kč), což představuje zhruba dvojnásobek ve srovnání s předchozím rekordem. Vyplývá to podle agentury AP z dnešních údajů amerického ministerstva financí. Za růstem deficitu stojí rozsáhlé výdaje související s koronavirovou krizí.

Fiskální rok ve Spojených státech začíná v říjnu a končí v září. V první polovině loňského fiskálního roku činil rozpočtový deficit 743,5 miliardy dolarů.

Předchozí pololetní rekord zaznamenal schodek v šesti měsících do března 2011, kdy dosáhl 829 miliard dolarů. Tehdy deficit prohloubily rozsáhlé výdaje, jimiž se vláda snažila řešit negativní dopady hospodářské recese, kterou způsobila globální finanční krize z roku 2008, upozornila agentura AP.

V samotném minulém měsíci činil rozpočtový deficit 660 miliard dolarů, což představuje nejvyšší březnový schodek v historii. Za tímto deficitem stály přímé platby domácnostem, které jsou součástí balíku stimulačních opatření nového amerického prezidenta Joea Bidena v hodnotě 1,9 bilionu dolarů, napsala agentura Reuters.


Čtěte více:

Waller: Fed nikdy nebude brát v úvahu vládní dluhy
09.04.2021 11:08
V důsledku pandemie byla přijata masivní měnová a fiskální opatření, k...
Nerovnoměrné zotavování globální ekonomiky
11.04.2021 15:10
Naděje na svižný a rovnoměrný odraz ode dna krize covidu-19 pohasly a ...
Čtyři grafy o tom, proč se americká ekonomika asi vzpamatuje rychleji než ta evropská
09.04.2021 16:35
Spojené státy se z hospodářského šoku způsobeného koronavirovou pandem...
Biden ruší Trumpova pravidla ve prospěch akciových trhů. Využívá i právní kličky
12.04.2021 17:48
Americký prezident Joe Biden, zvolený za Demokratickou stranu, začal h...

Váš názor
  •  
    13.04.2021 11:00

    V USA schodek za půl roku 37 bil Kč. Čechů je cca 30x méně, to máme nějakých 1,2 bil Kč za půl roku. Ta Schillerová je docela šetrná ženská.
    Jan47
    • Když Američané potřebují peníze,
      13.04.2021 18:52

      co mají jiného dělat? Vždyť v cyklu hospodářského růstu dlouhodobě deficit rozpočtu překračuje růst HDP. To je společné pro většinu nejvyspělejších států světa (G7). Ekonom Tomáš Sedláček ovšem tvrdí, že když si stát ročně půjčuje 3% HDP a roste o 1,5% HDP, tak prý není bohatší. Pravděpodobně zapomíná, že státní dluhy byly neoficiálně prohlášeny nesplatitelnými a nemusejí se splácet. Nedávno v Interview ČT24 znejistil redaktor paní Zamrazilovou, když zdůrazňovala nutnost rozpočtové zodpovědnosti. Zeptal se jinými slovy, jestli to nevidí příliš černě, když dluhy jsou přece nesplatitelné. Zamrazilová odpověděla, že Christine Lagardeová zatím trvá na tom, že dluhy se odpouštět nebudou.
      Špaček
      • Re: Když Američané potřebují peníze,
        14.04.2021 15:48

        Nesplatitelné státní dluhy není třeba odpouštět. Kdo by jako vlastně komu odpouštěl? Stačí je do nekonečna refinancovat. To je celé. Popřípadě stačí, když je bude postupně skupovat centrální banka, kterou stát vlastní. Pak stát dluží subjektu, který vlastní. To by taka neměl být neřešitelný problém.
        Richard Fuld
      • Špaček
        13.04.2021 19:14

        Ještě by nám mohla Christine Lagardeová vysvětlit, jak by se daly dluhy splatit. To už Paroubek věděl, že to nejde. Lagardeová může dodržet slovo jedině, když se zavedou nekonečné dluhopisy. O těch se také uvažuje. Takovéto dluhy by se nemusely odpouštět. Ideálně se záporným úrokem :-).
        Jan47
        • Re: Špaček
          14.04.2021 15:52

          Ať byl Paroubek jakkoliv nepopulární, tak v tom, že státní dluhy se nesplácí, měl jednoduše hlubokou pravdu. :-) Ano nekonečné dluhopisy by byly elegantním řešením. Nicméně trhy potřebují nějakou základní výnosovou křivku a tu tvoří výnosy státních dluhopisů splatných v různých letech, takže určitá část státního dluhu by měla být emitována s konkrétní splatností jen za tímto účelem. Záporný úrok na druhé straně považuji za velký nesmysl.
          Richard Fuld
          •  
            15.04.2021 0:30

            Richarde, ten záporný úrok u nekonečných dluhopisů jsem myslel v legraci :-)
            Jan47
    • Honza
      13.04.2021 16:03

      A taky máme rezervní měnu? o))
      Velkamedvědice
      • VM
        13.04.2021 17:13

        Bohužel nemáme. Rezervní měna zvýhodňuje USA oproti zbytku světa. To samotné by mi nevadilo. Prostě mají Američané štěstí, že se narodili v USA. Když někdo vyhraje balík v loterii, také mu nezávidím. Měl prostě štěstí. Pokud by si Američané díky rezervní měně dopřávali větší luxus, je to v pořádku. Kdo si potrpí na luxus, může ho mít, i když není Američan. Ve svobodném světě se stačí trochu snažit. Problém je, že rezervní měna umožňuje USA mít silnou armádu a zasahovat do života lidí na celém světě. Mohou je připravit o majetek, domov nebo dokonce o život.
        Jan47
        • Re: VM
          13.04.2021 17:23

          Subjektivně za sebe považuji za štěstí, že sem se narodil tady. Nechtěl bych být hamburgeržrout ani omylem. Ten luxus tam fakt každý nemá a nechtěl bych být odkázán třeba na americké státní nemocnice. Jinak ta důběra v dolar nepřišla sama od sebe.
          Velkamedvědice
          •  
            13.04.2021 17:32

            Naprosto s Tebou souhlasím, já bych tam také žít nechtěl a ten luxus tam má jen malá část obyvatel. Nevím, zda slovo "důvěra" v dolar vystihuje skutečnost. Možná "vynucená důvěra". Něco jako "povinná solidarita", kterou budeme muset projevovat v souvislosti s migranty.
            Jan47
            •  
              13.04.2021 19:39

              Je zásadní rozdíl, mezi soukromým a státním.
              Velkamedvědice
              •  
                13.04.2021 19:46

                A to už vůbev nemluvím o tom, nemít pojištění, které je dobrovolné, ale daleko vyšší, než známe z Evropy. Zajeď tam avzlom si blbou ruku.
                Velkamedvědice
    •  
      13.04.2021 14:25

      Nebo Biden to nezvládá s těmi jeho zelenými absurdními ambicemi. S Američany bych se moc nesrovnával. Ti musí mít vždy něco extra... :-) A ano, ČR na tom v daném ohledu není nijak špatně. Ale vysvětlujte to panikářkám typu Šichtařová nebo Zamrazilová. :-)
      Richard Fuld
      •  
        13.04.2021 18:34

        Nemějte z těch divoženek mindrák. Mají to v hlavě srovnané jinak než politické přesvědčení jiných, ale srovnané to mají. A pokud vím jsou politicky neaktivní. Tak proč se do nich opakovaně navážet? Jde snad o reverzní inženýrství za účelem negace jimi prezentovaného názoru? ;-)
        Mudr.c
        •  
          14.04.2021 15:55

          Ano srovnané to mají, ale špatně a nepoužitelně. :-)
          Richard Fuld
      •  
        13.04.2021 14:56

        Vím, že to nejde srovnávat. Já tady jen tak trochu provokuju :-). Já se toho nedožiju, ale kdyby jednou svět přestal přijímat dolary, byla by to legrace.
        Jan47
        •  
          13.04.2021 16:05

          Ne, že bych Ti nepřál dlouhověkost. Ale nedožiješ. Ale zase můžeš zažívat, že málo kde zaplatíš korunou.
          Velkamedvědice
      •  
        13.04.2021 14:35

        Tak to přepočítej i Řekům a vysvětli, že Američani mají půjčeno více, tak proč Řekům ta ekonomika nejede.
        Apolonius
        •  
          13.04.2021 14:54

          Řekům ekonomika jela hladce, dokud je nezačali "zachraňovat" z té "dluhové krize". Od té doby, co je "zachránili", to s nimi jde z kopce. USA nikdo za velikost státního dluhu nepeskuje, takže nemají žádné větší potíže.
          Richard Fuld
          •  
            13.04.2021 15:01

            Řekům ta ekonomika jela tak hladce, že bez záchrany by už zkrachovali. A tak by to bylo správně.
            al321
            •  
              13.04.2021 16:29

              Řeky neměl kdo zachránit. Myslím skutečně zachránit tím, že když došlo k výprodeji řeckých dluhopisů, tak řecká centrální banka nemohla začít s QE a ceny těch dluhopisů udržet nahoře, protože Řecko se své měnové autonomie vzdalo ve prospěch ECB, která se rozhodla Řecko nechat potopit. To je celé. V případě problémů všech ostatních zemí už pak ECB přispěchala na pomoc a QE zahájila. Řecko se stalo z nějakého důvodu obětním beránkem, či exemplárně potrestaným "delikventem", který se provinil tím, že byl malý a ve velikosti státního dluhu aktuálně nejhorším (vždy je někdo nejhorší, to není provinění). Měnová autonomie je tak v tomto ohledu doslova k nezaplacení. :-)
              Richard Fuld
              • Řecko
                13.04.2021 18:20

                Já u toho nebyl, ale pamatuji si to jinak. Řecko provádělo kreativní účetnictví aby se úspěšně konvergovalo, jejich deficit rozpočtu pak narůstal víc než přiznávali a krize v 2008 je dorazila. Opuštění drachmy, resp.měnová autonomie by je nezachránila. Bankrot by byl tak či tak a pokud podváděli zasloužili by si ho. Možná tu Olympiádu chtěli skutečně za jakoukoliv cenu... Avšak to že už byli součástí, nemohla si unie dovolit je nechat padnout. Taky šlo o koncept eura, který někteří čeští politici nemohou dodnes vystát a na příkladu Řecka tehdy atakovali lidi hesly, že budeme subvencovat cizí dluhy. No a kouzlo QE, kdy kde a proč vzniklo všichni znají. Kdo jde s proudem, toho finanční systém padnout nenechá (MMF). Tento bič mrská efektivně všechny malé nebo "neposlušné" a těm nejslabším dokonce dokáže zprostředkovat odpuštění dluhu. Fakt je ten, že půjčku poskytla nikoliv ECB, ale MMF s EU (možná s garancí EU alias ECB - spekulace). Ve všech jiných ohledech ale souhlasím s Vámi, že měnová autonomie je k nezaplacení, ovšem musíte mít v rukávu silné trumfy (jako třeba globální distribuci nerostného bohatství nebo globální kapacitu levné pracovní síly). Respektuji a uznávám sousedskou podporu a spolky, to ano, ale vždy když slyším o schůzce zemí V4, vybavím si 4 hystericky štěkající ratlíky a proti nim stojícího bernského salašnického s jeho stoickým klidem apaticky vrtícího ocasem. Tak asi takovou sílu má měnová autonomie bez těch trumfů, ale heslo je to chytlavé...
                Mudr.c
                • Re: Řecko
                  13.04.2021 18:43

                  Jediné, co je na řecké krizi pozitivní, je že zažehlo averzi Čechů vůči euru, protože nabyli pocit, že by Češi museli platit řecké, italské, španělské, portugalské ... státní dluhy. Je to sice úplný nesmysl, ale je rozhodně dobře, že si to myslí. :-) Samozřejmě, že by Řeky nezachránil přechod zpět na drachmu. Řeci se mohli té situaci vyhnout jedině tak, že by do eurozóny vůbec nevstoupili. To samé platí pro nás. Žádné globální trumfy nepotřebujete. Dnes provádí QE např. Rumunsko, Bulharsko, Maďarsko ... a na devizových trzích se nic zvláštního neděje. A jaké mají ty tři země trumfy, které my nemáme? Měnová autonomie spočívá v autonomní měně, autonomní centrální bance a (hlavně) funkční ekonomice. Nic dalšího nepotřebujete. V4 neřeším a nikdy jsem neřešil. :-)
                  Richard Fuld
                  • Richarde
                    13.04.2021 20:19

                    Nezlobte se, ale to z prvních dvou vět je jako byste v přímém přenosu v TV řekl 2,5 milionům obyvatel Česka, že je dobře, že si myslí, co si myslí v závorce po extra vymývacím programu! To snad nemůžete myslet vážně! (Vykřičníky beru zpět.) Řekové se chtěli, jak ukazuje historie, dostat do EU možná právě s vědomím, že jedině ta integrace je zachrání před zkázou a neměli v plánu vracet se zpět. Nechci se dostat na seznam konspirátorů, ale osobně v tomto případě vidím GS spíš jako pátou kolonu než fundovaného poradce záhy po vzniku a prezentaci eura jako potenciální konkurence dolaru. Jistě, dnes my a ostatní post-státy co jmenujete mají díky měnové autonomii více možností k manévrování a je to v pořádku, když si mohou "sociálně ulevit v případě nouze" (relativní pokles úspor, který drtivou většinu obyvatel nezabolí protože mají spíš dluhy než úspory). /// Netuším zda je toto ve školních osnovách. Možná ano, ale roztaženo do 3 pololetí. Vznikl zlatý standard. Vznikl dolar. Byla vazba zlata na dolar. Byla to pevná vazba přepočtem. Postupem let každý s vazbou na dolar i "spojenci" museli skousnout tzv. měnovou reformu. Několikrát. A proto se zlatý standard s koncem 60.let nakonec rozpadl. Přesto jsou tito spojenci stále ideologicky spjati "s nepřítelem" co je připravil o úspory a majetky - na státní úrovni. Proč asi? Protože dominance dolaru sice možná pomalu klesá, rozhodně však neskončila. Svět není pískoviště. Je to nekonečná písečná pláž a jediné co se změnilo, to je to, že čím dál více zemí MMF přiřazuje do skupiny advanced ec. Je to proces přesahující náš život a my tady vývoj světa můžeme jen komentovat nebo překrucovat...
                    Mudr.c
                • Re: Řecko
                  13.04.2021 18:30

                  Ano, vzpomínám si, že ČNB tehdy půjčila MMF dvakrát, celkem asi 2,5 mld Eur. Zajímalo by mne, zda MMF něco vrátil.
                  Jan47
              •  
                13.04.2021 16:33

                No až se dva roky řecké dluhopisy zase prodávají.
                Velkamedvědice
Aktuální komentáře
08.05.2024
16:26Změny inflačních režimů a jedna akciová „technická“
12:13JPMorgan to vidí na hladké přistání bez zvedání sazeb
8:34Automobilová jednička Toyota zvýšila celoroční zisk i tržby na rekord, čeká ale pokles provozního zisku kvůli investicím
7:20Windlad: Technologie jsou dlouhodobými investicemi. Nejde o to, rychle je otáčet se ziskem, ale o budování hodnotných firem
07.05.2024
22:01Indexy na Wall Street dnes bez větších změn  
17:28Potenciál nových technologií a valuace více komoditizovaných sektorů
17:13Wall Street je po rychlém nárůstu opatrná, ačkoli dluhopisům se dál daří  
17:05NET4GAS, s.r.o.: Zveřejnění vnitřní informace
15:56Povolovací procesy pro stavbu jaderných bloků v Česku se zřejmě zrychlí
15:40Akcie Disney klesají (-9 %) kvůli menšímu přírůstku předplatitelů a slabšímu výhledu zisku  
15:19Summers: Fed si byl příliš jist nejistou věcí, dolar je mimořádně silný
14:24Výrobce sportovních vozů Ferrari v prvním čtvrtletí zvýšil zisk o 19 procent
14:03Streamingové služby Disney jsou poprvé v zisku, firma zvýšila celoroční výhled
13:34Zalando se ve čtvrtletí vrátilo k růstu, pomohly prémiové značky
12:31Tři americké akcie, které by mohly po výsledcích tento týden zaznamenat velké pohyby
10:58Růst akcií pokračuje s přispěním výsledků evropských bank, koruna je i po datech v klidu  
10:49Relativní atraktivita akcií v Evropě není jen otázkou valuací
10:14Stavební výroba se v březnu meziročně propadla o 8,3 pct, nejvíce za tři roky
10:11Březnový průmysl citelně zaostal za očekáváním, meziročně klesl o 2,7 procenta
9:23SAB Finance a.s.: Konsolidovaná výroční zpráva skupiny SAB Finance a Individuální účetní závěrka společnosti SAB Finance a.s. za rok 2023

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Airbnb Inc (03/24 Q1, Aft-mkt)
Anheuser-Busch InBev SA/NV (03/24 Q1, Bef-mkt)
ARM Holdings PLC (03/24 Q4, Aft-mkt)
Fluence Energy Inc (03/24 Q2, Aft-mkt)
Henkel AG & Co KGaA (03/24 Q1, Bef-mkt)
Siemens Energy AG (03/24 Q2, Bef-mkt)
Vistra Corp (03/24 Q1, Bef-mkt)
7:30Alstom SA (03/24 Q4)
7:30Bayerische Motoren Werke AG (03/24 Q1)
7:30Continental AG (03/24 Q1)
7:30Skanska AB (03/24 Q1)
7:45Koninklijke Ahold Delhaize NV (03/24 Q1)
8:00DE - Průmyslová výroba, y/y
8:00Puma SE (03/24 Q1)
8:00Verbund AG (03/24 Q1)
9:00Endesa SA (03/24 Q1)