Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Odkdy jsou elektromobily ekologičtější než auta na benzín?

Odkdy jsou elektromobily ekologičtější než auta na benzín?

05.07.2021 9:38
Autor: Redakce, Patria.cz

Právě jste si koupili nový elektrický Model 3 od Tesly a jste spokojení, že jste udělali něco pro planetu. A teď pokračujme. Budete muset ujet ještě 21 725 kilometrů, než bude vaše elektroauto škodit životnímu prostředí méně než zplodiny chrlící benzínový sedan. Ukazuje to analýza, kterou uskutečnila agentura Reuters na datech z modelu, který počítá emise vozidel po dobu jejich životnosti.

Model vyvinula chicagská laboratoř Argonne National Laboratory, kterou financuje americké ministerstvo energetiky. V modelu se pracuje s tisícovkami parametrů, například s druhem kovu použitého v baterii elektrického vozidla či s množstvím hliníku a plastů v daném voze.

Model má zkratku GREET a aktuálně jej spolu s jinými nástroji využívají dva hlavní regulátoři automobilových zplodin ve Spojených státech při rozhodování o dalším politickém postupu.

Podle analytika v laboratoři Argonne Jaroda Coryho Kellyho výroba elektrických aut pořád vytváří více uhlíku než výroba aut se spalovacím motorem. Důvodem je hlavně dobývání a zpracování minerálů do baterií elektrických aut a výroba elektrochemických článků.

Velice odlišné však mohou být odhady toho, jak velký je rozdíl v emisích uhlíku, než se auto dostane k prvnímu majiteli, a kdy v životě elektromobilu nastane onen okamžik zlomu směrem k větší ekologii.
Podle Kellyho záleží toto období na faktorech, jako jsou velikost baterie, hospodaření s palivem v benzínovém autě a na tom, kde vzniká elektřina k napájení elektromobilu.

Reuters zapracoval do modelu laboratoře Argonne, který má letos více než 43.000 uživatelů, baterii proměnných.

A výsledek?

Výše zmíněný scénář pro Model 3 byl pro situaci v USA, kde pochází z uhelných elektráren 23 procent elektřiny, pro baterii s kapacitou 54 kWh a pro katodu vyrobenou z niklu, kobaltu a hliníku. Toto pak porovnal s Toyotou Corolla na benzín, o váze 1 340 kilogramů a spotřebou 7,13 litru na 100 kilometrů. Kromě toho předpokládal, že obě vozidla najedou 278 658 kilometrů, než půjdou do šrotu.

Kdyby se ale stejnou Teslou jezdilo v Norsku, které vyrábí skoro veškerou elektřinu z obnovitelných vodních zdrojů, nastal by „bod zlomu“ už po 8400 mílích. Kdyby elektřina pro nabití elektroauta pocházela výlučně z uhlí, museli byste ujet 126 655 mil, abyste dosáhli uhlíkové parity s Corollou. Z uhlí vyrábí většinu elektřiny Polsko nebo Čína.

EV elektromobilita uhlíková parita

Při výrobě středně velkého elektrického sedanu vniká během výrobního procesu 47 gramů CO2 na míli, tedy více než 8,1 milionu gramů ještě předtím, než se auto dostane k prvnímu zákazníkovi. U podobného benzínového auta to je 32 gramů na míli, tedy více než 5,5 milionu gramů.

Elektromobily ale během 12leté životnosti obecně vypustí mnohem méně uhlíku, tvrdí Michael Wang z divize společnosti Argonne pro energetické systémy.

Výsledky analýzy Reuters jsou podobné závěrům, ke kterým došla výzkumná společnost IHS Markit ve svém hodnocení životnosti elektrických vozidel a aut se spalovacími motory. Její studie ukázala, že obvyklý okamžik zlomu pro emise uhlíku je u elektrických aut kolem 24 140 až 32 187 kilometrů podle státu, kde auto jezdí (a nabíjí se).

Někteří vědci ale tak optimističtí nejsou. Podle Damiena Ernsta z univerzity v Liege dochází k bodu zlomu mezi 67.000 a 151.000 kilometry. Jeho model stojí na jiných datech a předpokladech než model laboratoří Argonne.

I jiné skupiny nadále tvrdí, že elektromobily nejsou nutně čistší nebo zelenější než konvenční automobily. Americký petrolejářský institut API, který zastupuje více než 600 firem v ropném průmyslu, na svém webu tvrdí, že množství studií ukazuje, že „různá automobilová hnací ústrojí mají za výsledek podobné emise skleníkových plynů“.

Zdroj: Reuters

 

Čtěte více:

Komentář: Ziskovost Tesly zachraňují emisní kredity a bitcoin
27.04.2021 10:04
Tržby amerického výrobce elektromobilů Tesla vyskočily v prvním čtvrtl...
BBC: Co se stane se starými bateriemi elektrických aut?
05.05.2021 8:28
Evropská unie doufá, že do roku 2030 bude na evropských silnicích jezd...
Od Baidu po Xiaomi. Čínští tech giganti investují do elektromobilů
10.05.2021 14:06
Z Číny se stává první země, která skutečně otestuje ambice velkých tec...
Chorvatská automobilka Rimac vstoupí příští rok na burzu. S Porsche prý chce převzít Bugatti
16.06.2021 16:31
Chorvatský výrobce sportovních elektromobilů Rimac, v kterém drží témě...
Elektromobilita má před sebou slibnou budoucnost. Investoři by ale měli dobře vybírat, varuje Fidelity
30.06.2021 6:03
Od vypuknutí pandemie Covid-19 jsme u elektromobilů svědky vlny optimi...

Váš názor
  • Od prvního
    07.07.2021 10:59

    Rozjetí!!! :)))
    štíreček
    • Re: Od prvního
      08.07.2021 18:53

      Sím kámo, kde se tankuje elektřina vyrobená ekologicky? Sím dva. Máš v místě bydliště na střeže solárko a na zahradě větrník?
      Velkamedvědice
  • studie
    07.07.2021 10:04

    V současné době je možné vytvořit studii s jakýmkoliv závěrem. Podle toho jak se nastaví parametry. Jsou si autoři skutečně jistí, že elektro-auto po 12 letech bude spolehlivě fungovat. U té Toyoty tomu věřím. Obecná snaha je zkracovat životnost výrobků = jestli se budou muset kupovat nová auta dvakrát častěji než doposud a zadám do parametrů 1x Toyota 16 let proti 2x Tesla po 8 letech vyjdou jiné čísla...
    pmx
  • Emise
    05.07.2021 19:09

    Elektromobily nejsou žádná spása, ještě když se dobíjejí elektřinou z uhelných elektráren. Největším producentem CO2 je Čína, tak by se mělo začít omezením uhelných elektráren. Na druhou stranu se výrobci aut snaží jít cestou bez emisní ekonomiky viz. výroba elektrického Enyaqu https://www.evcars.cz/elektromobily/skoda/enyaq/skoda-vyrabi-enyaq-iv-s-uhlikove-neutralni-bilanci/
    TomT
    • Re: Emise
      05.07.2021 23:16

      Záleží na úhlu pohledu. V přepočtu emisí na hlavu je Čína až daleko za námi.
      štíreček
      •  
        08.07.2021 18:55

        Myslíš, že to příroda přepočítává na hlavu?
        Velkamedvědice
      •  
        08.07.2021 18:41

        Nenapadlo mě se na to dívat z pohledu přepočtu emisí na hlavu. Našel jsem nějaké statistiky https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/klima-co2-znecisteni-limity-brabec-cez_1812110600_jab a Čína pak vychází ještě dobře :). Podle mě je ale důležitá celková produkce CO2.
        TomT
Aktuální komentáře
14.05.2024
17:44Americké akcie na konci roku – scénáře Morgan Stanley
17:21Komentář analytika: Akcie Alibaba padají kvůli ztrátě plynoucí z investic do veřejných společností  
17:13PPI potvrzuje napětí investorů, smíšená data s trhy hýbou oběma směry  
15:46Více než stoletý těžař Anglo American chystá změnu strategie, brání se převzetí konkurentem BHP
15:45CNBC: AI začíná vybírat investiční akcie, jmenovala 5 s největším krátkodobým potenciálem  
15:18Trigema Real Estate Finance a.s.: Oznámení o první výplatě úrokového výnosu
15:04Německá zbrojovka Rheinmetall zvýšila čtvrtletní zisk o 60 procent
14:16Roaring Kitty je zpět a s ním šílenství po meme akciích, GameStop po včerejším raketovém růstu přidává dalších +120 %
14:01Akciovou rally ohrožuje stagflace, varuje Hartnett z BofA
13:37Čtvrtletní zisk čínské firmy Alibaba prudce klesl, tržby však předčily očekávání
12:59Zandi: Silná ekonomika a případné změny inflačního cíle
11:42Důvěra investorů v německou ekonomiku byla v květnu znovu lepší, než se čekalo
11:35Spojené státy zvýší cla u řady zboží z Číny, u elektromobilů na 100 procent
11:32Výsledky ČEZ pohledem analytika: EBITDA silně překonala tržní odhady, tržby mírně zaostaly za očekáváním  
11:29Od Powella se dnes nedá čekat moc. Dostaneme ale malou nápovědu před inflací  
10:21Sony má za celý rok nižší zisk, hůř si vedla finanční součást skupiny
10:01ČSOB Index očekávání firem: Optimismus podnikatelů a firem roste, chuť investovat je nejvyšší od roku 2019
9:20PPF měla v roce 2023 čistý zisk 1,45 miliardy eur, o rok dříve 164 milionů eur
9:08ČEZ, a.s.: Vnitřní informace - Výsledky hospodaření za I. čtvrtletí 2024
9:01Rozbřesk: Za výraznějším nárůstem inflace jsou potraviny, ČNB bude i tak opatrnější

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Home Depot Inc/The (04/24 Q1, Bef-mkt)
Porsche Automobil Holding SE (03/24 Q1)
Rheinmetall AG (03/24 Q1, Bef-mkt)
Vodafone Group PLC (12/23 Q3, Bef-mkt)
7:30Bayer AG (03/24 Q1)
7:30Veolia Environnement SA (03/24 Q1)
10:00CZ - Běžný účet, mld. Kč
11:00DE - Index očekávání ZEW
14:30USA - PPI, y/y