Nová analýza stanovuje cílovou cenu pro akcie Tesla Motors na 146 dolarů. Ron Baron z Baron Capital dostal v rozhovoru na CNBC otázku, zda se takovým odhadům coby významný akcionář Tesly směje.
podle Barona není jen automobilkou, ale je technologickou společností, která je schopná poskytovat služby ostatním. Její výhoda spočívá právě v technologiích a také v datech, k tomu je schopná vyrábět elektromobily efektivněji, a tudíž se ziskem. To je podle Barona rozdíl od automobilek jako , které "je prodávají se ztrátou".
Investor hovořil o Tesle jako o „naší společnosti“ a upřesnil, že ta v průměru generuje zisk 8 až 9 tisíc dolarů z jednoho vozu. K tomu uvedl, že pokud tedy vybudovala továrnu za sedm miliard dolarů, generovala jí ročně 15 miliard dolarů zisku. Průměrná průmyslová firma přitom podle investora generuje návratnost pohybující se kolem 15 až 20 % investovaného kapitálu, „ale tenhle hoch jej ročně zdvojnásobil.“
Baron dodal, že nyní taková továrna Tesly už generuje jen 100% návratnost, ale to stále jasně ukazuje, že jde o výrobu s nejnižšími náklady v odvětví a firma má velký prostor pro další pokles nákladů. Na počátku minulého tisíciletí přitom podle experta byly automobilky firmami, která táhly inovace dopředu. V padesátých letech se ale rozhodly, „že půjdou po zisku,“ což sebou neslo i outsourcing velké části jejich výrobního řetězce. „Nakonec jim to uškodilo.“
Takovým tahounem inovací je podle Barona nyní a projevuje se to i v tom, kolik dat sbírají její vozy ze silnic. Na CNBC navázali s tím, že velké automobilky měly velké plány, co se týče vývoje a prodeje elektromobilů, nyní je ale redukují, protože podle nich není na trhu po takových vozech dostatečná poptávka. Je to dáno zákazníky, nebo tím, jaké modely a za jaké ceny přichází na trh?
Baron v odpovědi uvedl, že elektromobily jsou jednak stále drahé, k tomu ale podle něj dealeři nejsou ochotni je prodávat, protože „na nich není co opravovat“. Dealeři totiž podle něj generují zisky zejména ze servisu a oprav a elektromobily tu velký prostor neposkytují. Jaký může mít na Teslu vliv jednání a dohoda odborů s vedením jiných automobilek? Baron na to odpověděl, že zaměstnanci Tesly jsou nejlépe placení v globálním automobilovém průmyslu. Příčinou jsou opce, které mají a které by podle investora neměli, kdyby byli členy odborů.
Zdroj: CNBC