Ředitel investiční společnosti Gerber Kawasaki Wealth & Investment Management, Ross Gerber, hovořil na Yahoo Finance o svém pohledu na Teslu a její akcie. Podle něj se dlouho doufalo, že aktivity Elona Muska spojené s Twitterem nebudou nijak výrazně ovlivňovat dění v Tesle. „Všichni ale nyní víme, že k tomu nakonec dochází,“ poptávka po jejích vozech klesá a musí se brát v úvahu řada faktorů, které dolehnou na její marže a zisky.
Investor se domnívá, že klesající prodeje Tesly souvisí i s tím, že tato společnost se odmítá věnovat marketingu a reklamě. K tomu ji Musk podle Gerbera „doslova každý den poškozuje svými činy a slovy“. Investoři jsou tím již odrazováni, a to se projevuje na akciích firmy, která se sama o sobě Gerberovi podle jeho slov líbí. Jak přitom přistupuje k její valuaci, když jde o společnost, která „začínala jako automobilka, ale pak se stále více stávala softwarovou společností?“
Investor na zmíněnou otázku odpověděl, že na Teslu se z hlediska valuací vždy díval jako na společnost technologickou. Pokud se přitom podíváme na ostatní firmy a akcie ve skupině nejoblíbenějších technologických firem, podle experta se jejich poměr cen k ziskům pohybuje zhruba u čtyřiceti. „Jestliže k tomu dáme 3 dolary zisku na akcii, je to způsob, jak se ten člověk z dostal k cílové ceně 120 dolarů na akcii.“ PE kolem čtyřiceti je také podle investora férový násobek „pro firmu, jejíž zisky nerostou, ale má neuvěřitelný dlouhodobý potenciál.“
Podle Gerbera by se mohla situace v Tesle změnit velmi rychle k lepšímu, pokud by se Musk začal chovat jinak, nebo pokud by do firmy přišel nový ředitel. Firma má totiž stále dobré produkty i výhled, nyní je to ale „příklad společnosti, která je tažena dolů jejím ředitelem.“ Pozice Tesly na trhu s elektromobily je naprosto výjimečná a celkově je to technologická firma. I tak ale nyní klesá její růstový výhled, a to doléhá na akcii. Ke zmíněnému obratu by pak podle Gerbera přispělo také to, kdyby začala používat reklamu.
Neudělala chybu, když se nezačala dříve orientovat na masovější trh, kde je nutné nabízet vůz s nižší prodejní cenou? Gerber na tuto otázku odpověděl, že na této rovině nemá se strategií Tesly problém. Její vozy se podle něj prodávají s rozumnou cenou, dají se s vládními pobídkami pořídit zhruba už od 35 tisíc dolarů a pokud řidič koupí vůz ojetý, je to ještě výrazně méně. K tomu investor dodal, že podle zkušeností se u ojetých vozů Tesly drží jejich celková kvalita a výkon na vysokých úrovních.
Zdroj: Yahoo Finance