Cena starších bytů by se měla ustálit asi 15-20 % pod úrovní z předchozích dvou let, ceny nových bytů a domů zřejmě žádné výraznější a trvalejší snížení cen nečeká. Uvedl to dnes v online rozhovoru na investičním serveru www.patria.cz výkonný ředitel přední české developerské společnosti Central Group Aleš Novotný.
"Obecná cenová úroveň nového bydlení na českém trhu není ve srovnání s podobnými evropskými trhy nikterak vysoká, rozhodně se nejedná o žádnou „realitní bublinu“," řekl Novotný. "Nedomnívám se, že by trh nových bytů a domů čekalo výrazné plošné snížení cen trvalejšího charakteru," uvedl s tím, že většina developerů spíše volí časově omezené formy podpory prodeje. "Teď je tedy optimální doba, aby spotřebitel na trhu maximalizoval svůj zisk," řekl.
To se podle něj týká Prahy i ostatních větších měst. V případě nového bydlení v rámci širšího centra Prahy, tak až na "některé tržně neudržitelné výjimky", Central Group očekává v meziročním srovnání maximálně stagnaci cen anebo, v nejlepších lokalitách, dokonce mírný růst. "Přeci jen, bydlení v širším centru Prahy je úzkoprofilové zboží a to na atraktivitě rozhodně neztrácí," podotkl Novotný.
Jiná je podle něj situace v segmentu starších, zejména panelových bytů, které budou v konkurenci nového bydlení a v situaci slabší poptávky ztrácet. "Očekáváme, že cena starších bytů se ustálí o cca 15 – 20 % níže, než byla v letech 2007 – 2008," řekl Novotný. Trh bydlení se měl podle Novotného začít zotavovat ve druhé polovině roku 2009 s tím, že "ovšem návrat na úroveň poptávky let 2006 – 2007 se v dohledné době zřejmě nedá očekávat."
Central Group se stejně jako řada dalších developerských firem snaží oživit poptávku po nových bytech a domech různými akčními nabídkami. Aktuálně nabízí ke každému zakoupenému bytu nebo domu nové auto zdarma. "Touto akcí sledujeme především cíl podpory prodeje a prolomení psychické bariéry některých zájemců, kteří inklinují k vyčkávací taktice," uvedl Novotný s tím, že tento benefit jde sice na úkor marží firmy, nicméně očekává, že tato taktika pomůže společnosti zvýšit podíl na trhu. "Dá se říci, že akce se již teď jeví jako velmi úspěšná," shrnul Novotný.
Celý rozhovor si můžete přečíst ZDE.