Hledat v komentářích

Investiční doporučení

Výsledky společností - ČR

Výsledky společností - Svět

IPO, M&A

Týdenní přehledy

 

Detail - rozhovor
Rozhovor s finančním ředitelem skupiny ČEZ Martinem Novákem nejen o dividendách

Rozhovor s finančním ředitelem skupiny ČEZ Martinem Novákem nejen o dividendách

24.03.2010 14:00
Autor: 

Energetický gigant ČEZ v loňském roce opět posunul výše laťku rekordního čistého zisku a navýšil svůj hlavní ukazatel hospodaření o dalších 9,5 procenta meziročně na 51,9 miliardy korun. Akcionáři nyní netrpělivě vyhlížejí blížící se valnou hromadu společnosti, kam již představenstvo společnosti přinese návrh konkrétní dividendy, která by se měla ze zisku z loňského roku vyplatit. Podle slov finančního ředitele skupiny ČEZ Martina Nováka pronesených na únorové tiskové konferenci k výsledkům hospodaření skupiny zůstává nadále platná stávající dividendová politika, která určuje dividendu v rozmezí 50 až 60 procent celoročního čistého zisku. V loňském roce vyplácel ČEZ ze zisku za rok 2008 dividendu ve výši 50 korun na akcii. Politickými kuloáry i médii však opakovaně prolétly zprávy o tom, že by si stát, který v ČEZu stále drží skoro 70% podíl, mohl ve snaze zalátat díry ve veřejných rozpočtech chtít vybrat dividendu v mimořádné výši.

Lze ze zisku za rok 2009 očekávat dividendu, nebo vlivem politických tlaků spíše „superdividendu“? Jak se ČEZ vyrovnává s aktuálním poklesem cen elektrické energie a jaké jsou vyhlídky prodeje zbylé produkce pro další roky? Zajišťuje se společnost proti dalšímu posilování koruny, které může negativně ovlivnit výnosy z prodeje elektřiny na sousedních trzích? Na tyto a další otázky se budete moci zeptat přímo finančního ředitele ČEZu Martina Nováka. Bude odpovídat na Vaše dotazy v rámci online rozhovoru na portálu www.patria.cz od 14:00 do 15:00 hod. Otázky však můžete klást i před začátkem rozhovoru po přihlášení kliknutím na zelené tlačítko a vyplněním formuláře.

Martin Novák (1971) vystudoval Fakultu mezinárodních vztahů na Vysoké škole ekonomické v Praze se specializací na mezinárodní obchod a obchodní právo. Od roku 1996 je členem Komory daňových poradců ČR. V letech 2003 až 2005 absolvoval kurz individuálního rozvoje Action Coaching Programme poskytovaný společností Masterful Coaching z Bostonu v USA. V roce 2007 absolvoval Executive MBA program na University of Pittsburgh.

Ve Skupině ČEZ Martin Novák působí od roku 2006. Nejdříve pracoval na pozici ředitele úseku účetnictví. Od 1. ledna 2008 je ředitelem divize finance. Před tím než vstoupil do Skupiny ČEZ pracoval téměř deset let v oblasti zpracování ropy a výroby a distribuce paliv. V posledních letech působil v ropné společnosti ConocoPhillips Czech Republic jako finanční ředitel zodpovídající za region střední a východní Evropy, kam nastoupil po téměř dvouletém působení na manažerských pozicích v celosvětové centrále společnosti ConocoPhillips v americkém Houstonu a taktéž v regionální centrále v Londýně. Z předchozích pracovních zkušeností dále jmenujme působení na pozici Controllera a zástupce finančního ředitele České rafinérské, a.s. a předsedy dozorčích rad dceřiných společností České rafinérské v Polsku a na Slovensku.


Rozhovor je uzavřený

Upozornění:
* Redakce Patria.cz si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem. Otázky mohou být redakčně kráceny.
* Při psaní otázek se prosím podívejte na již položené, vyvarujte se posílání stejných dotazů.
* Z technických důvodů mohou být vaše dotazy zobrazeny se zpožděním.
* Otázky a odpovědi jsou řazeny chronologicky v textu tohoto článku. Položené otázky se rovněž zobrazí pod článkem v diskusi.
* Host bude odpovídat na otázky v pořadí v jakém přišly, redakce Patria.cz si však vyhrazuje právo výjimečně provádět selekci otázek a cenzuru. Děkujeme za pochopení. 

Aktualizace rozhovoru
  • Otázka (Péťa, 14:58) -
    Dobrý den pane řediteli, chystáte se v dalších letech zachovat strukturované cenové balíčky pro domácnosti? Tj. zda bude zachována možnost fixovat cenu pro určité období a spekulovat tak de facto proti vývoji cen elektřiny na trhu...
  • Odpověď (Martin Novák, 15:09) -
    Dobrý den, v současné době nabízíme stejné produkty, jako minulý rok, samozřejmě s výjimkou produktu FIX 2010, který byl určen pouze pro tento rok. Děkuji za zajímavé otázky.
  • ---
  • Otázka (investor, 14:55) -
    Dobrý den, mohu se vás zeptat, zda investujete na burzách a jaké akcie (cenné papíry) obecně vás z tohoto úhlu pohledu zajímají? Investujete do komodit? Díky.
  • Odpověď (Martin Novák, 15:05) -
    Ano, na burzách určitě investuji. Nemám bohužel čas vybírat individuální akcie, proto investuji do podílových fondů. Osobně preferuji ETF pro jejich poplatkovou strukturu a jednoduchost transakcí. Mám pevně nastavený investiční program na měsíční bázi. Mé investice zahrnují akciové fondy z USA, BRIC i evropských blue chips s dividendovým výnosem.
  • ---
  • Otázka (Míša, 14:45) -
    Dobrý den, je již známo datum VH ? Děkuji
  • Odpověď (Martin Novák, 14:57) -
    Ne, datum konání valné hromady zatím nebylo stanoveno.
  • ---
  • Otázka (východočech, 14:44) -
    Můžete uvést motivaci ČEZ k vyčlenění elektrárny Chvaletice do samostatné společnosti s výhledovým odprodejem? Je to otázka snižování emisí, nadbytečnost zdroje či jiný motiv? Děkuji.
  • Odpověď (Martin Novák, 15:07) -
    Elektrárna Chvaletice se vyčleňuje z důvodu oddělení provozních parametrů a jejich následného vyhodnocení. Nemůžeme vyloučit, že jedním z mnoha možných budoucích scénářů může být i divestice.
  • ---
  • Otázka (Radana, 14:40) -
    Dobrý den, míní se ČEZ účastnit avizovaných tendrů na několik elektráren v Turecku, které stát plánuje nabídnout do privatizace?
  • Odpověď (Martin Novák, 14:57) -
    Strategii postupu v Turecku plánujeme s našim místním partnerem, skupinou AKKOK.
  • ---
  • Otázka (Vl., 14:38) -
    Dobrý den, tiskem proběhla v březnu zpráva, že belgická Elia koupila v německu 9700 kilometrů energetických rozvodných sítí zejména v příhraničí s ČR a Polskem a plánuje rozvinout evropský trh s elektřinou. Máte nějaké informace o projektu? Neznamená to pro ČR další rizika, když již nyní ČEPS "činí obtíže" dodávky z větrných a solárních zdrojů z Německa do tuzemské sítě? Vidíte naopak potenciál rozšíření tuzemských dodávek elektřiny na sever od ČR? Děkuji. Vlastimil
  • Odpověď (Martin Novák, 14:54) -
    Dopady podobných kroků v zahraničí analyzují naši odborníci z oblasti strategie. Já osobně rozhodně neočekávám negativní vliv změny vlastníka těchto sítí na německé straně. K podobným transakcím v oblasti energetických aktiv dochází relativně často.
  • ---
  • Otázka (matrix, 14:34) -
    Zdravím. Kolik očekáváte, že ČEZ v letošním roce maximálně vynaloží na akvizice?
  • Odpověď (Martin Novák, 14:51) -
    Skupina ČEZ nemá fixně stanovenou částku, kterou chce utratit za jak domácí, tak i zahraniční akvizice. Rozhodujeme se na základě konkrétních příležitostí na trhu. Rok 2009 byl v tomto ohledu velmi úspěšným rokem.
  • ---
  • Otázka (lime, 14:24) -
    ČEZ by si přeci malou kogenerací řešil velké problémy za zlomek investic a ekologický rozměr takového postupu je rovněž neoddiskutovatelný. Podívejte se na výhledovou studii klimatu v Evropě na příštích 50 let.
  • Odpověď (Martin Novák, 14:50) -
    Jak jsem již řekl, malé kogenerace neunikají naší pozornosti a studujeme tento možný směr vývoje energetiky.
  • ---
  • Otázka (koutný, 14:22) -
    Dobrý den, jak na ČEZ finančně dolehne aktuální pokles cen elektřiny a posilování české koruny? Jakou formu zajištění proti nežádoucím pohybům volíte? Děkuji za konkrétní odpovědi
  • Odpověď (Martin Novák, 14:39) -
    Správně jste pojmenoval dva nejvýznamnější faktory, které mají vliv na výsledky hospodaření naší společnosti. Pokles cen elektřiny se nám daří kompenzovat opatřeními v rámci Programu Efektivita a hlavně prodejem elektřiny na několik let dopředu. Proto se krize na výsledcích ČEZ za rok 2009 projevila minimálně. Na rok 2010 již máme de facto veškerý objem prodaný a tudíž odhadovaná výše našeho provozního zisku takřka 89 mld. Kč reflektuje meziroční pokles cen. Zpevnění české koruny proti euru by bylo negativním faktorem pro ziskovost naší společnosti, protože velká část našich výnosů je přímo v EUR. Z tohoto důvodu se zajišťujeme proti posílení koruny, a to dvěma základními způsoby. Prvním z nich je přirozený hedging, kdy nám fakturují dodavatelé z eurozóny v EUR a zároveň vydáváme dluhopisy taktéž v EUR. Zbylou část zajišťujeme transakčně na finančních trzích (např. forwardy).
  • ---
  • Otázka (Jaa, 13:56) -
    Dobrý den, jaký bude rozhodný den pro výplatu dividendy? Jakou výši dividendy bude navrhovat management ČEZu? Očekáváte ze strany státu tlak na mimořádnou výši dividendy?
  • Odpověď (Martin Novák, 14:40) -
    Rozhodným dnem pro výplatu dividendy je den konání valné hromady s tím, že několik dnů před jejím konáním jsou pozastaveny převody akcií. O výši navrhované dividendy jsme dosud nerozhodovali. Nadále ovšem platí, že o konkrétní výši dividendy rozhoduje valná hromada.
  • ---
  • Otázka (VSE LIMITED, 13:48) -
    Dobrý den, jak vidíte budoucí vývoj ceny elektrické energie na burze? Kdy přestane klesat a začne růst? V druhé polovině roku, později? Martin
  • Odpověď (Martin Novák, 14:38) -
    Pro odhad vývoje cen elektřiny je potřeba analyzovat trh jiných komodit, hlavně ropy, zemního plynu a povolenek CO2. Velkým faktorem je i poptávka po těchto komoditách v evropském regionu. Názor na vývoj těchto komodit si, bohužel, musí udělat každý sám. Dle mého osobního názoru, který vychází z komentářů energetických analytiků, nebude rok 2010 ve znamení zásadního růstu cen zmíněných komodit.
  • ---
  • Otázka (VSE LIMITED, 13:46) -
    Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, pokud vyhraje Paroubek volby a začne regulovat cenu elektřiny, ja moc to ovlivní zisky ČEZu? Je to jeden z důvodů proč Martin Roman využil opčního programu? Jak vidíte vývoj kurzu akcie?Děkuji za odpověď. Martin
  • Odpověď (Martin Novák, 14:28) -
    Držíme se striktně toho, že politiku nekomentujeme. K uplatnění opčního programu jsem se vyjadřoval již při dřívější odpovědi. Management ČEZ má zájem na růstu hodnoty společnosti a tudíž i jejích akcií, ale sám víte, že pohyb ceny akcií není vždy dán jen kroky managementu a fundamentální hodnotou firmy. Cena akcie na úrovni 600 Kč, které jsme byli svědky v době finanční krize, hovoří za vše.
  • ---
  • Otázka (orkán, 13:40) -
    Dobrý den, jako akcionář ČEZu vítám, že se ČEZ naplno zapojil do lukrativního byznysu v segmentu solárních elektráren v ČR. Slyšel jsem, že ČEZ spolupracuje na vývoji solárních článků z nanovláken. Jaké mají tyto články účinnost ? Jsou cenově konkurenceschopné ? Proč se již nenasazují ? Budou splňovat minimální hranici účinnost 22% kterou chtějí od května zavést regulátoři ? Nezpůsobí tato hranice účinnosti problémy u již rozestavěných solárních elektráren ČEZu ?
  • Odpověď (Martin Novák, 14:28) -
    ČEZ podporuje projekty tohoto typu v rámci své iniciativy FUTUR/E/MOTION. Zatím nemám o výsledcích žádné informace, ale od loňského roku probíhá testování těchto článků v lokalitě Temelína a první výsledky by měly být prezentovány příští měsíc.
  • ---
  • Otázka (křižák, 13:30) -
    Dobrý den, v souvislosti se solární energií nebo fotovoltaikou by mě zajímalo, proč je v ČR výkupní cena cca o 100 % vyšší než v sousedním Německu a proč tato cena několikanásobně převyšuje cenu z dosavadních zdrojů. Bylo snad záměrem přilákat do ČR takové množství zahraničních subjektů, které v tom vidí zdroj vysokých zisků s poměrně rychlou návratností vložené investice? Děkuji.
  • Odpověď (Martin Novák, 14:24) -
    Výkupní cena solární energie vyplývá z rozhodnutí Energetického regulačního úřadu, který se musí řídit platnou legislativou. Zákon, tak jak byl platný, umožňoval regulátorovi snížit výkupní ceny elektřiny ze solárních zdrojů o pouhých 5 % ročně. V době jeho vzniku šlo těžko předpokládat rapidní pokles ceny fotovoltaické technologie. V minulých dnech došlo ke změně tohoto zákona v Poslanecké sněmovně tak, že regulátor má právo nově nastavit ceny tak, aby umožnil majitelům fotovoltaických elektráren realizovat standardní výnos a ne výnos na současných extrémních hodnotách. Velmi pravděpodobně tedy dojde k naprosto zásadnímu snížení výkupních cen solární elektřiny pro příští rok.
  • ---
  • Otázka (zvonař, 12:52) -
    Dobrý den. Boom solárních elektráren poslanci pozastavili. Jedním z argumentů proti solární energii bylo riziko přetížení stávající sítě. Faktem je, že rozšířením Temelína přijde na trh také velké množství elektřiny. Jde tedy o určitý časový nesoulad, kdy nyní přenosová soustava na boom energie připravena není, ale v budoucnu dojde k rozšíření jejích kapacit a budou se moci opět stavit solární elektrárny? Nebo bude přenosovou soustavu nově vytěžovat Temelín, takže solární energie bude časem čelit znovu stejnému problému? Prosím o Váš názor. děkuji.
  • Odpověď (Martin Novák, 14:18) -
    K pozastavení došlo z důvodu regulace, nikoliv z důvodu kapacity sítě. Fotovoltaické elektrárny zdaleka nedokážou zajistit požadovaný výkon po většinu roku, např. za dlouhých zimních večerů a nocí :-) Z tohoto důvodu vidíme jednoznačnou potřebu výstavby nových jaderných bloků v horizontu 10-15 let.
  • ---
  • Otázka (patron, 12:41) -
    Dobrý den, chtěl bych se zeptat proč dle Vašeho názoru manažeři ČEZu prodávali akcie před dividendou? Díky za odpověď.
  • Odpověď (Martin Novák, 14:17) -
    Manažeři ČEZ mají velmi omezený časový prostor k prodeji akcií společnosti z důvodu vnitřních předpisů nastavených v souladu s pravidly kapitálového trhu. Nicméně prodej akcií je vždy osobní záležitostí prodávajícího a společnost ho nijak nekoordinuje.
  • ---
  • Otázka (lime, 10:48) -
    V souvislosti s rostoucím počtem náladových obnovitelných zdrojů el. energie roste potřeba zálohových zdrojů pro krytí propadů ale i jejich přebytků. Co kdyby ČEZ vytvořil pobídky pro celostátní síť malých kogeneračních jednotek(vytápění, klimatizace s akumulací), jejichž účinnosti by nemohly konkurovat ani nejmodernější paroplynové pohotovostním zdroje? V případě akumulace tepla to již funguje, ale má to účinnost pouze zhruba poloviční. Byla by to otevřená cesta ČEZU do plynu.
  • Odpověď (Martin Novák, 14:15) -
    ČEZ by tak přebíral roli, která mu ne zcela přísluší. Ke vstupu do plynu nevidíme žádné překážky ani dnes. Malou kogeneraci určitě hodláme rozvíjet v rámci našeho nového programu FUTUR/E/MOTION.
  • ---
  • Otázka (monokl, 10:15) -
    Můžete prosím nějak blíže vysvětlit z prezentace celoročních výsledků položku 3,3 mld Kč z titulu odpisu goodwillu polské akvizice? Děkuji.
  • Odpověď (Martin Novák, 14:13) -
    Jedná se o situaci, kdy v okamžiku nákupu elektráren (květen 2006), ještě platil v polské energetice systém dlouhodobých smluv na odběry vyrobené elektřiny, které tvořily aktivum kupovaných společností. Podle standardů IFRS je však nebylo možné označit jako nehmotné aktivum a tudíž byly smlouvy zachyceny v položce goodwill. Vzhledem k rozporu existence těchto dlouhodobých smluv s regulemi Evropské unie však muselo dojít k jejich zrušení. Polská vláda proto v roce 2008 přijala speciální zákon, který stanovil kompenzační schémata pro všechny elektrárny v zemi. Elektrárenským společnostem jsou náhradou za nutnost zrušení těchto dlouhodobých smluv vypláceny tzv. rekompenzáty. Tyto rekompenzáty bude ČEZ inkasovat až do konce roku 2023, kdy končila platnost původních dlouhodobých smluv na odběr elektřiny. Vzhledem k tomu, že velká část peněžních příjmů byla již realizována, je hodnota budoucích peněžních toku o tuto hodnotu snížena a je nutno tuto skutečnost promítnout do hodnoty aktiv jako odpis goodwillu. Nicméně, důležité je, že se popisuje účetní pohled = odpis goodwillu nikoliv výkonnost akvizice – neodepisuje se nic z investice v Polsku.
  • ---
  • Otázka (monokl, 10:09) -
    Z jakého důvodu se prodloužila opce MOL na nákup akcií MOL v držení ČEZu? Tímto posunutím expirace opce se pochopitelně změnila i cena opce (to se projevilo mimo jiné i v pomalejším rozpouštění účetně vytvořené rezervy oproti původním projekcím analytiků). Byla nebo bude tato změna ceny opce (navýšení její ceny) nějak ČEZu ze strany MOL kompenzována?
  • Odpověď (Martin Novák, 14:09) -
    Důvodem prodloužení opce na akcie MOL byla vzájemná dohoda partnerů. Tento časový horizont lépe kopíruje plánované spouštění společných elektráren. V souvislosti s prodloužením opce došlo i k úpravě opční prémie, kterou ČEZ dostává od společnosti MOL tak, aby reflektovala podmínky na finančních trzích. ČEZ nyní dostává vyšší opční prémii, než tomu bylo v minulosti.
  • ---
  • Otázka (MilHann, 9:13) -
    Dobrý den, rád bych se zeptal na dvě záležitosti: 1) dividendová politika - jaký výplatní poměr plánujete pro příštích 5 - 7 let (předpokládejme, ze nedojde k šokovým změnám v cenách energií)? 2) Prunéřov - hovoří se 2% sníženi emisí v případě aplikování nejmodernějších technologií. O jakou částku, investici se jedná resp. jaký je rozdíl oproti "starší" technologii (v CZK). O kolik % (eventuálně CZK) by se cca zvedla výrobní cena kWh, počítáno na přepokládanou dobu životnosti, v případě využití této nejmodernější technologie? Děkuji
  • Odpověď (Martin Novák, 14:05) -
    ad 1) Jak jsme již dříve uvedli, náš výplatní poměr je zatím zamýšlen v pásmu 50-60 % čistého zisku. O výši dividendy však rozhoduje valná hromada akcionářů. ad 2) ČEZ v případě rekonstrukce Prunéřova plánuje využití nejmodernějších technologií, které jsou v daném místě za daných podmínek možné. To potvrzuje i studie společnosti DNV. Všechny emise klesnou o polovinu. Plánovaný projekt je nejvýhodnější z ekologického i ekonomického hlediska, detaily nemohu vzhledem ke konkurenční citlivosti informací uvést.
Aktualizace rozhovoru
Offline rozhovory
Nyní je ideální doba k investování do ESG, domnívá se portfolio manažer klimatického fondu Craig Cameron
19.02.2024 7:01
V našem sektoru jsme ESG faktory hodili do jednoho košíku a předstírám...
Richard Podpiera: Porážet inflaci bez akcií je prakticky nemožné. DIP nabídneme mezi prvními a v plné šíři, kterou zákon umožní
15.12.2023 6:01
Čerstvě prodiskutován Senátem po listopadovém schválení Sněmovnou je n...
Martin Novák pro Patria.cz: Posun celoročního výhledu ČEZ nám přijde zásadní
09.11.2023 18:50
Zlepšení výhledu ČEZ pro hospodaření za celý rok 2023 je z našeho pohl...

Online rozhovory

Váš názor
  • fix
    24.03.2010 14:58

    Dobrý den pane řediteli, chystáte se v dalších letech zachovat strukturované cenové balíčky pro domácnosti? Tj. zda bude zachována možnost fixovat cenu pro určité období a spekulovat tak de facto proti vývoji cen elektřiny na trhu...
    zvonař
  •  
    24.03.2010 14:55

    Dobrý den, mohu se vás zeptat, zda investujete na burzách a jaké akcie (cenné papíry) obecně vás z tohoto úhlu pohledu zajímají? Investujete do komodit? Díky.
    zvonař
  • Datum VH
    24.03.2010 14:45

    Dobrý den, je již známo datum VH ? Děkuji
    Míša
  • Chvaletice?
    24.03.2010 14:44

    Můžete uvést motivaci ČEZ k vyčlenění elektrárny Chvaletice do samostatné společnosti s výhledovým odprodejem? Je to otázka snižování emisí, nadbytečnost zdroje či jiný motiv? Děkuji.
    JoN
  • Nákupy v Turecku?
    24.03.2010 14:40

    Dobrý den, míní se ČEZ účastnit avizovaných tendrů na několik elektráren v Turecku, které stát plánuje nabídnout do privatizace?
    JoN
  • Vyšší propojení D a CZ trhů elektřiny?
    24.03.2010 14:38

    Dobrý den, tiskem proběhla v březnu zpráva, že belgická Elia koupila v německu 9700 kilometrů energetických rozvodných sítí zejména v příhraničí s ČR a Polskem a plánuje rozvinout evropský trh s elektřinou. Máte nějaké informace o projektu? Neznamená to pro ČR další rizika, když již nyní ČEPS "činí obtíže" dodávky z větrných a solárních zdrojů z Německa do tuzemské sítě? Vidíte naopak potenciál rozšíření tuzemských dodávek elektřiny na sever od ČR? Děkuji. Vlastimil
    JoN
  •  
    24.03.2010 14:34

    Zdravím. Kolik očekáváte, že ČEZ v letošním roce maximálně vynaloží na akvizice?
    matrix
  • malá kogenerace ještě jednou
    24.03.2010 14:24

    ČEZ by si přeci malou kogenerací řešil velké problémy za zlomek investic a ekologický rozměr takového postupu je rovněž neoddiskutovatelný. Podívejte se na výhledovou studii klimatu v Evropě na příštích 50 let.
    lime
  •  
    24.03.2010 14:22

    Dobrý den, jak na ČEZ finančně dolehne aktuální pokles cen elektřiny a posilování české koruny? Jakou formu zajištění proti nežádoucím pohybům volíte? Děkuji za konkrétní odpovědi
    koutný
  • DIVI
    24.03.2010 13:56

    Dobrý den, jaký bude rozhodný den pro výplatu dividendy? Jakou výši dividendy bude navrhovat management ČEZu? Očekáváte ze strany státu tlak na mimořádnou výši dividendy?
    Jaaa
  • Cena elektřiny
    24.03.2010 13:48

    Dobrý den, jak vidíte budoucí vývoj ceny elektrické energie na burze? Kdy přestane klesat a začne růst? V druhé polovině roku, později? Martin
    VSE LIMITED
  • Volby a vliv na ČEZ
    24.03.2010 13:46

    Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, pokud vyhraje Paroubek volby a začne regulovat cenu elektřiny, ja moc to ovlivní zisky ČEZU? Je to jeden z důvodů proč Martin Roman využil opčního programu? Jak vidíte vývoj kurzu akcie?Děkuji za odpověď. Martin
    VSE LIMITED
  • Solární elektrárny
    24.03.2010 13:40

    Dobrý den, jako akcionář ČEZu vítám, že se ČEZ naplno zapojil do lukrativního byznysu v segmentu solárních elektráren v ČR. Slyšel jsem, že ČEZ spolupracuje na vývoji solárních článků z nanovláken. Jaké mají tyto články účinnost ? Jsou cenově konkurenceschopné ? Proč se již nenasazují ? Budou splňovat minimální hranici účinnost 22% kterou chtějí od května zavést regulátoři ? Nezpůsobí tato hranice účinnosti problémy u již rozestavěných solárních elektráren ČEZu ?
    orkán
  • solární energie
    24.03.2010 12:52

    Dobrý den. Boom solárních elektráren poslanci pozastavili. Jedním z argumentů proti solární energii bylo riziko přetížení stávající sítě. Faktem je, že rozšířením Temelína přijde na trh také velké množství elektřiny. Jde tedy o určitý časový nesoulad, kdy nyní přenosová soustava na boom energie připravena není, ale v budoucnu dojde k rozšíření jejích kapacit a budou se moci opět stavit solární elektrárny? Nebo bude přenosovou soustavu nově vytěžovat Temelín, takže solární energie bude časem čelit znovu stejnému problému? Prosím o Váš názor. děkuji.
    zvonař
    • Re: solární energie
      24.03.2010 13:30

      Dobrý den, v souvislosti se solární energií nebo fotovoltaikou by mě zajímalo, proč je v ČR výkupní cena cca o 100 % vyšší než v sousedním Německu a proč tato cena několikanásobně převyšuje cenu z dosavadních zdrojů. Bylo snad záměrem přilákat do ČR takové množství zahraničních subjektů, které v tom vidí zdroj vysokých zisků s poměrně rychlou návratností vložené investice? Děkuji.
      křižák
  • prodej akcií
    24.03.2010 12:41

    Dobrý den, chtěl bych se zeptat proč dle Vašeho názoru manažeři ČEZU prodávali akcie před dividendou? Díky za odpověď.
    patron
  • malé kogen. jednotky
    24.03.2010 10:48

    V souvislosti s rostoucím počtem náladových obnovitelných zdrojů el. energie roste potřeba zálohových zdrojů pro krytí propadů ale i jejich přebytků. Co kdyby ČEZ vytvořil pobídky pro celostátní síť malých kogeneračních jednotek(vytápění, klimatizace s akumulací), jejichž účinnosti by nemohly konkurovat ani nejmodernější paroplynové pohotovostním zdroje? V případě akumulace tepla to již funguje, ale má to účinnost pouze zhruba poloviční. Byla by to otevřená cesta ČEZU do plynu.
    lime
  • Polsko
    24.03.2010 10:15

    Můžete prosím nějak blíže vysvětlit z prezentace celoročních výsledků položku 3,3 mld Kč z titulu odpisu goodwillu polské akvizice? Děkuji.
    monokl
  • MOL
    24.03.2010 10:09

    Z jakého důvodu se prodloužila opce MOL na nákup akcií MOL v držení ČEZu? Tímto posunutím expirace opce se pochopitelně změnila i cena opce (to se projevilo mimo jiné i v pomalejším rozpouštění účetně vytvořené rezervy oproti původním projekcím analytiků). Byla nebo bude tato změna ceny opce (navýšení její ceny) nějak ČEZu ze strany MOL kompenzována?
    monokl
  • Dividenda + Prunerov (v CZK)
    24.03.2010 9:13

    Dobry den, rad bych se zeptal na dve zalezitosti: 1) dividendova politika - jaky vyplatni pomer planujete pro pristich 5 - 7 let (predpokladejme, ze nedojde k sokovym zmenam v cenach energii)? 2) Prunerov - hovori se 2% snizeni emisi v pripade aplikovani nejmodernejsich technologii. O jakou castku, investici se jedna resp. jaky je rozdil oproti "starsi" technologii (v CZK). O kolik % (eventualne CZK) by se cca zvedla vyrobni cena kWh, pocitano na prepokladanou dobu zivotnosti, v pripade vyuziti teto nejmodernejsi technologie? Dekuji
    MilHann

Nejčtenější zprávy týdne

Sledujte nás na sociálních sítích

Facebook X LinkedIn Instagram Youtube

Právě diskutujete

Nejčtenější zprávy dne

Nejdiskutovanější zprávy týdne

Analýza dne

Jakub Blaha: Otřesné výsledky Tesly zažehnány zprávami o autonomii a cenově dostupném modelu
24.04.2024 11:09
Kvartální výsledky společnosti Tesla (TSLA) vypadají na prvn...více