Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Důvěřujete dolaru?

Důvěřujete dolaru?

26.11.2007 11:44
Autor: 

Americký dolar již několik let neúnavně oslabuje. Od začátku letošního roku ztratil k euru více než 11 % a stále znovu šokuje prorážením dalších a dalších úrovní technické podpory a propadáním se na nová minima. Analytici revidují své předpovědi na stále pesimističtější čísla a ještě nedávno těžko představitelná hladina 1,5 USD/EUR se již ze science fiction stává realistickým odhadem ještě pro tento rok (viz např. ZDE).

Každá další zpráva naznačující pravděpodobné zpomalení růstu americké ekonomiky pod zelenými bankovkami podřezává další pomyslnou větev a většina investorů a analytiků žádný zásadní obrat tohoto trendu zatím nečeká. Pokračující pád cen nemovitostí v USA a další snižování sazeb Fedu budou patrně nadále na oslabování dolaru vyvíjet tlak. Od dolaru se tak již odvrací i známí investoři, jakým je například Warren Buffett (více ZDE).

Ránu dolaru zasazují i množící se hlasy z celého světa, které jím začínají opovrhovat a stále více zemí včetně Číny (viz ZDE) a ropu vyvážejících států (ZDE) zvažuje diverzifikaci svých devizových rezerv, aby zastavily jejich neustálé znehodnocování, nebo hovoří o možném uvolnění vazby svých národních měn na dolar a jejich navázání na koš měn. Na veřejnost prosakují zprávy o slavných osobnostech, které vyžadují, aby jim gáže byla vyplácena v eurech místo v dolarech (viz ZDE); po platu v dolarech dnes již touží jen málokdo. Američtí turisté v Praze již nemávají kolem sebe dolary jako kouzelnými proutky a pobyt v Čechách se jim pomalu začíná pěkně prodražovat (více ZDE).

Ozývají se však také hlasy, které se důvěru v americkou měnu snaží povzbudit, a to zejména z úst amerického ministra financí, podle kterého se dolar zase vrátí na úroveň, která bude odpovídat síle americké ekonomiky. Ta prochází zdary i nezdary jako každá ekonomika. Dolar je světovou rezervní měnou od druhé světové války, a to má svůj důvod, říká (viz ZDE).

A co si myslíte Vy? Stává se dolar „bezcenným kouskem papíru“, nebo stojí na pevných základech a současné obavy upadnou v zapomenutí, jen co se přežene černý mrak hypotéční a úvěrové krize? Důvěřujete stále „starému dobrému“ dolaru, nebo si myslíte, že je již jako světová měna číslo jedna překonán a na jeho místo brzy nastoupí jiné? Hlasujte v naší anketě (ZDE)! Zajímá nás váš názor!


Váš názor
  • ?
    27.11.2007 8:43

    IN GOD WE TRUST.... ale to oni taky... jen v jiného... na světě je mnoho bohů... a každý si myslí že on je ten pravý.. a stejné je to s investováním...
    Bill
  • Smutné konce
    25.11.2007 20:20

    "bezcenným kouskem papíru?" Bezcenným se kvůli takovým blábolům stává tenhle web. Proím vás udělejte si tam pořádek, tyhle diletanti kazí pověst Patrie. Kdyby tady padla nějaká informace o podílu měn v devizových rezervách, transakcích apod ...
    Jiří Holý
  • Je to chyba systému,
    23.11.2007 23:46

    hovoří pro to velmi závažné indicie. Zahraniční obchod byl plusový naposledy r. 1975, pak se to "zlomilo" do mínusu /loni narostl na 758 mld.USD/. Od roku 1982 začala v USA padat míra úspor US domácností z 10 % na 1 % loni /investují do rizikových akcií a hlavně prožerou co můžou/.. US domácnosti jsou mistry ve splátkových nákupech, silně se zadlužují a tak od roku 1976 začínají občané USA "makat" delší dobu za rok , jak Evropané, rozdíl je už 300 hodin /Evropa = 1560, USA = 1830 /. Občané USA musí totiž také zaplatit "židli" toho lichváře, u kterého si půjčují a stále tak splácí o mnoho víc, než by zaplatili za zboží "normálně" =keš. Dle mého názoru se jedná bohužel pro Američany o zásadní chybu celého systému ekonomiky USA, ze které bude dlohá cesta ven. USa nás "obdařily" r. 2001 bublinou technologií, nyní bublinou realit - jaké "bubliny" mají ještě v zásobě ??
  • nerovnovaha a psychologie
    23.11.2007 14:39

    těžko věřit tomu, že měna 300 milonové rozvinuté ekonomiky by mohla kolabovat tak, jak se to dnes děje u dolaru. nemyslím, že byl dolar nadhodnocen při kursu 1.2 ani 1.1. Proc je dnes 1.5? Do jisté míry jde o panický výprodej US aktiv spojený s nedůvěrou v americké finanční instituce (lhali jednou když nám prodali ty 'bezvadné' dluhopisy - budou lhát znovu...) a do jisté míry o technickou záležitost spojenou s americkou ekonomikou. Současný stav americké ekonomiky se dá označit jako nerovnováha vedoucí k selfdestrukci. Zrušení obchodních bariér s Asijskými zeměmi a orientace US firem na omezení nákladů vyvolaly systematickou eliminaci výrobních kapacit za posledních 20 let a způsobily, ze je populace v US závislá na importu věcí denní potřeby. Současně s tím, jak americké firmy mají zásadu Think Global Act Local, se výrobní základny i toho, co by se dalo vyvážet z US, přesunulo do jiných zemí, takže dolarové inflow je omezeno snad jen na dividendy. I takový Boeing vyrábí křídla v Japonsku, sedačky v Číně atd. Takže ze 100mil letadla je 80mil 'ponecháno' v zahraničí, takže přínos pro platební bilanci je relativně malý. Kartáčky na zuby, které Johnson and Johnson vyrobí v česku a prodá v Německu se též neprojeví v US obchodní bilanci - spíše negativně, pokud je dovezou do USA. Atd atd. Dnes drží americké karty v rukou Čína - ani nemusí diverzifikovat stávající dolarové rezervy, stačí, pokud nebude nakupovat nové, resp. pokud za nové utržené dolary bude nakupovat místo amerických dluhopisů třeba ropu. A to se asi dnes děje.
    brokoli
    • Re: nerovnovaha a psychologie
      23.11.2007 15:18

      Něco tady stále nehraje. Dolar padá, resp. je padlý už několik let. Jak je ale možné že se v tak flexibilní, konkurenceschopné, liberální (ostatní superlativy si doplňte sami dle své chuti) udržuje stále taková nerovnováha? Proč se produkční kapacity nestěhují zpět do USA? Naopak, dá se vysledovat, že ven odcházejí i výrobní kapacity nehnotné povahy (software, vývoj). Podle kursu dolaru by už produkce USA měla být tak konkurenceschopná že by měla válcovat svět. Zdá se, že se tak neděje a vypadá že se ani ještě dlouho dít nebude. Že by nakonec ta proklamovaná flexibilita ekonomiky nebyla tak flexibilní? A nebo se jedná mnohem hlubší a závažnější chybu? Chybu systému?
      THR
      • to neni chyba systemu...
        23.11.2007 16:58

        ... ale setrvacnost. Pamatuji si vyroky jednoho ze sefu nejmenovane US automobilky v r. 2003 kdyz dolar poprve vyrazne oslaboval - na otázku jestli plánují rozšíření výroby v US odpověděl sebevědomě protiotázkou "myslíte, že bude americký dělník stejně levný za 5 let? Já ne". Chci říci, že překlopit myšlení trvá déle. Ekonomika je na to ale připravená - američani udělají vše a jakoukoliv práci "to make a buck". A že zahraniční automobilky včetně BMW, Toyota a Merc rozšiřují v USA výrobu je známá věc.
        brokoli
        • Automobilový průmysl...
          23.11.2007 17:30

          bych zrovna nebral jako příklad. Hlavním motivem rozšiřování výroby výše zmíněných automobilek nejsou náklady, ale snaha být co nejblíže cílovému trhu. Přece jenom přepravní náklady u automobilu jsou relativně významné. Až se do USA začne vracet výroba polovodičů (nebo jiných přepravně nicotných produktů), tak uvěřím v renesanci am. ekonomiky.
          THR
      • mýlíte se
        23.11.2007 15:45

        US dnes produkují na export hlavně high tech, jinak většina US produkce stejně končí doma, tož to je dolar jak dolar. Bylo zatím jejich štěstím a motorem jejich ekonomiky že poptávka a spotřeba je tažena domácím trhem. Právě proto je průser, že spousta lidí si kupovala něco na co neměli. Nebudou to asi jen baráky, možná, že časem se to dotkne i aut a jinejch dražších věcí, který si na úvěr kupuje každej magor, aniž na to má.... ale tohle nás může potkat časem taky
        pan Nedůvěřivý
  • je to zvláštní
    23.11.2007 14:07

    Psychologie vydělávání hovoří o tom, že brzy se to překlopí zpět, vždy když všichni malují tyhle čerty na zeď znamená to že už mají nakoupené shorty na EUR
    pan Nedůvěřivý
  •  
    23.11.2007 13:56

    Zatím žádný flame zde? Co se dějě?
    -
    • Souhlas
      26.11.2007 12:10

      Naprosty souhlas ,vsechny tyto pesimisticke clanky svedci o tom .ze zmena trendu se blizi a vsichni velci hraci to samozrejme vedi. Srovnavat evropskou ekonomiku s americkou .(produktivitu prace , nezamestnanost) nebo inflaci ktera je v US neuveritelne nizka ,presto ze dolar o tolik oslabil je zatim stale nemozne.
      downtown
  •  
    23.11.2007 13:05

    Čína asi vydírá USA. Nechtěl bych euro. Euro může být někdy též vydíráno. Nechcete naše levné oblečky? Nechcete naše jedovaté dudlíky? Tak tady máte pozdrav. Radši si českou kačku ponechejme. Potichu ji postrkujme v dál, že přístup zatím není možný. Nebrat.
    •  
      23.11.2007 13:53

      No spíše bych řekl, že Čína se sama ocitla v obrovské pasti. V součastné době je to ona, kdo je nejvíce bit znehodnocováním dolaru. Její problém je v tom, že rezervy dolarů má tak obrovské, že jestli je pustí, tak ho znehodnotí ještě více.
      THR
      •  
        23.11.2007 15:28

        to je úplně přesné Ty řeči o tom, jak čína vydírá USA jsou směšné, čím asi? Tím že si znehodnotí vlastní úspory?
        Azazel
        • USD a jak dál
          26.11.2007 19:35

          Je to jako ve Fortuně, koupit Dolar může přinést docela slušné zbohatnutí, možná je i varianta těžkého prodělku. Těžko říci jak to bude? Kurs bych dal dolar pujde nahoru 1,5 ku 1.
          Fanda Dvořák
Aktuální komentáře
08.05.2025
17:09Signály k nákupům…
15:20Trump se opět opřel do šéfa Fedu poté, co ponechal sazby na stejné úrovni. Podle něj je to "hlupák" a "ztroskotanec"
15:08Obchodní bitva začíná. Evropská komise zahajuje konzultace o opatřeních proti americkým clům u WTO
14:45Trumpův velký den: USA a Británie uzavřely 'úplný a komplexní' obchodní pakt
13:45Britská centrální banka podle očekávání snížila základní úrokovou sazbu na 4,25 procenta
13:12EU dává automobilkám více času na splnění emisních cílů
10:44Franklin Resources: Místo USA se může pozvednout Evropa, zájem o americké trhy klesá
8:45Trump chce zrušit omezení na vývoz čipů. Oznámí dnes obchodní dohodu s Velkou Británií?
07.05.2025
22:04Jan Čermák: Fed se drží oblíbené mantry “počkáme a uvidíme”
22:01Wall Street: Jízda na horské dráze s dobrým koncem  
20:00Fed ponechává sazby beze změny. Riziko vyšší nezaměstnanosti i inflace roste
18:10Falešné signály předraženosti trhu
16:58Wall Street před Fedem roste, zatímco Evropa většinou zůstává v červeném  
16:38Jan Bureš: ČNB podle očekávání snížila sazby o 25bps, další kroky budou “velmi opatrné”
16:23Pozvánka na setkání s analytikem a makléřem Patrie v pondělí 12. 5. v Bratislavě
14:59Jakub Blaha k Uberu: Tržby mírně pod očekáváním kvůli pomalejšímu růstu jízd, výhled na druhé čtvrtletí vypadá naopak pozitivně  
14:38ČNB snížila úrokové sazby. Jak vidí ekonomiku nová prognóza?
13:51Branislav Soták k AMD: Přes výhled zamlžený sankcemi zůstáváme pozitivní  
12:31RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
11:33Jakub Blaha k Novo Nordisk: Roste i přes snížený výhled a očekává silnější druhou polovinu roku  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
8:00DE - Průmyslová výroba, m/m
13:00UK - Jednání BoE, základní sazba
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.