Hledat v komentářích

Investiční doporučení

Výsledky společností - ČR

Výsledky společností - Svět

IPO, M&A

Týdenní přehledy

 

Detail - rozhovor
Předvolební online rozhovor: Alexandra Alvarová (KDU-ČSL) na Patria.cz - odpovědi čtěte zde

Předvolební online rozhovor: Alexandra Alvarová (KDU-ČSL) na Patria.cz - odpovědi čtěte zde

23.10.2013 16:00
Autor: Redakce

S blížícím se termínem předčasných voleb vyzval portál Patria.cz čelní představitele politických stran k účasti na online diskusi s potenciálními voliči (nejen) z řad investorů. Online rozhovory by se měly spíše než politických otázek dotýkat především témat z oblasti ekonomiky a finančních trhů. Po ekonomických expertech Strany zelených (SZ), Občanské demokratické strany (ODS) a Hnutí ANO přijala pozvání k online diskuzi také Alexandra Alvarová za KDU-ČSL, expert pro oblast veřejné správy a e-government.

Strana byla v minulosti opakovaně součástí vlád, ale poslední roky strávila mimo Sněmovnu. Předvolební průzkumy jí připisují naději na návrat. Ekonomika založená na znalostech nepřijde sama od sebe, je nejvyšší čas posunout školství do centra ekonomického zájmu. Zahraniční investice nás nespasí samy o sobě, mají vysokou volatilitu chování a odcházejí ihned po dosažení míry návratnosti. Lavírování s daněmi musí nahradit ekonomická vize. Rozvoj podnikání, zejména malého a středního, je paralyzován neschopností státu poskytnout kvalitní servis občanům i podnikatelům. To jsou některé z oblastí, na které upozorňuje za KDU-ČSL. Zajímá Vás k těmto tématům víc? Chcete slyšet jiné odpovědi a postoje KDU-ČSL? Alexandra Alvarová odpoví 23. října od 14:00 v online rozhovoru na Patria.cz. Ptejte se již nyní!


AlvarováAlexandra Alvarová je členkou KDU-ČSL od roku 1990. Je místopředsedkyní komise pro veřejnou správu, podílela se na tvorbě ekonomického programu strany. Její hlavní specializací jsou informační technologie, kandiduje ve Středočeském kraji. Po studiích gymnázia a Divadelní fakulty AMU emigrovala v roce 1988 do Německa. Po návratu působila postupně v oblasti překladatelství a publicistiky, jako poradce místopředsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR (masmediální legislativa a teorie), byla spolumajitelkou PR agentury, poradkyní BIAC ohledně analýzy možností privatizace České správy letišť. Její další kroky směřují do telekomunikací a IT. V letech 1999-2004 působila jako poradce představenstva TelSource (konsorcium KPN a Swisscom, strategický partner Českého Telecomu) a podílela se na analýzách ve věci privatizace Českého Telecomu. Působila pro společnost Adastra, vídeňskou Objentis Software Integration. Jejími dalšími specializacemi jsou masmediální a nonverbální komunikace a metody vyjednávání. Je členkou představenstva Institutu Friedricha Fundera při ÖVP (vzdělávání novinářů střední a východní Evropy). Hovoří německy, anglicky, francouzsky a rusky. Mezi zájmy uvádí parašutismus.


Rozhovor je uzavřený

Upozornění:
* Redakce Patria.cz si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem. Otázky mohou být redakčně kráceny.
* Při psaní otázek se prosím podívejte na již položené, vyvarujte se posílání stejných dotazů.
* Z technických důvodů mohou být vaše dotazy zobrazeny se zpožděním.
* Otázky a odpovědi jsou řazeny chronologicky v textu tohoto článku. Položené otázky se rovněž zobrazí pod článkem v diskusi.
* Host bude odpovídat na otázky v pořadí v jakém přišly, redakce Patria.cz si však vyhrazuje právo výjimečně provádět selekci otázek a cenzuru. Děkujeme za pochopení. 

Aktualizace rozhovoru
  • Otázka (PaPe3814, 15:12) -
    Jaký je pohled KDU-ČSL na církevní restituce? Nemáte pocit, že církev příliš baží po majetku, viz. nedávné vystoupení kard. Duky. Nebylo by lepší, kdyby církev couvla a držela se spíše ideálů skromnosti a v podstatě by zůstala v pozici okradeného, který by nastavil druhou tvář. Pozice Duky mi připadá až moc chtivá majetku. Navíc, se správou majetku budou potíže a dost možná se církev zaplete do dluhů a bude propíraná v médiích a podobně. Vidím to jako dost kontraproduktivní cestu.
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 15:42) -
    Já neumím posoudit, zda má být církev chudá či bohatá. Osobně je mi srdcem bližší František než ten německý biskup, co si postavil sídlo skoro za miliardu, to mi přijde odporné. Ale chceme-li mít bohatou zemi, musí v ní vládnout právo.

    Díky všem za dotazy, nutily mne přemýšlet o tom, co musíme v programových postojích dotáhnout. Díky a volte na jistotu :-) S námi jí máte.
  • ---
  • Otázka (Mike, 14:35) -
    Dobrý den, co si myslíte, že přinese Vámi navrhované další zvýšení daně z příjmu u více vydělávajících ? Již dnes je aktivní člověk daněn na úrovni 65 % (včetně odvodů "pojištění" na důchod a zdrav. ) To již není solidarita ale parazitování majority společnosti na zbytku "troubů" co se ještě o něco snaží. Proč nechcete podpořit aktivitu ?
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 15:34) -
    Nalézt hranici mezi solidaritou a demotivací se snaží všechny evropské státy a je to odvěký boj. Rakousko má třeba křivku zdanění, která po dosažení peaku ve středněpříjmové skupině opět lehce opadá u vysokopřijmových (ale ne v sazbě, nýbrž v jiných nástrojích, které umožní úlevy) – aby se zabránilo jejich útěkům do daňových rájů. Rozdíl mezi námi a liberály je v tom, že my cítíme odpovědnost i za zbytek společnosti, nejen sami za sebe. Ordoliberalismus používá solidaritu jako základní nástroj – ale jinak než socialisté. My nepřerozdělujeme plošně, spíš jen individuálně pomáháme těm, kteří se propadají na dno a nemohou si pomoci sami. Liberálům je jedno, že se rozšiřuje rozzuřená vrstva těch, kteří na dno dopadli. Ti pak ale volí extremisty. Nám to jedno není. Chceme, aby se u střední třídy posilovala stabilita a vztah k majetku, aby si i ti nejchudší mohli říci, že něco málo vlastní. Pokud něco máte, nejste pro ostatní společnost radikální hrozbou – jako ti, kteří už nemají co ztratit. Nepamatujete si na poslední slova komunistického manifestu? Já ano a běhá mi z něj mráz po zádech.
    Podnikatelé nám říkají, že si progresi klidně nechají líbit, jen když proboha někdo zastaví ten neustálý pohyb v legislativě – změny sazeb, změny odpisů, změny ve všem. Firmám daně zvedat nechceme, ale progresi prosazovat budeme. Je to spojená nádoba – když chcete lidem brát daně, musíte jim vracet servis a pomoc při životních rizicích (každý může onemocnět a spadnout do dluhové spirály, každý bude starý a ne každý má děti, které se postarají...atd).
  • ---
  • Otázka (Pavel, 14:01) -
    Zajímá mne váš postoj k OZE a podpoře OZE. Jak by měla vypadat? Stojíte za soláry a pěstováním biomasy na úrodných polích? A co spalování pšenice, když to tak hezky funguje... Díky za otevřený postoj. P.
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 15:30) -
    Nezříkáme se jaderné energie, ačkoliv je nám jasné, že jsme si monopolními postavením ČEZ a netransparentními výběrovými řízeními do řídících a dozorčích orgánů firem jako stát velmi zavařili. Jenže když se podíváte na tzv. ERoEI - Energy Returned on Energy Invested – tedy podíl energie získané vůči energii vložené – je na tom jaderná energetika pořád ještě dost dobře. Jsem lidovci a chráníme půdu – jednou nám bude bolestně chybět – a my chceme obnovit potravinovou soběstačnost země. Bonitní půdu jsme si „zapráskali“ velkosklady a jinými zbytečnostmi, nyní ji devastujeme pěstováním něčeho jiného, než jsou potraviny. V tomto smyslu dávají smysl ropa, větrná energie, jaderná energie a bezkonkurečně nejlepší je energie vodní. Jenže naše přírodní a klimatické podmínky nejsou tak štědré, jako třeba v Rakousku. Horské řeky ani Dunaj nemáme, vítr užívat zatím moc neumíme a ropa odchází ze scény. Zbývá jádro. Solární energie by nemusela mít přídech velkého tunelu, kdyby nám fungovala veřejná správa. Mimochodem, uvědomuje si tu někdo, jak silný exportní zájem na solárních článcích má Čína? Za tento půlrok vyvezli Číňané do Evropy soláry za téměř 5 miliard eur, to je o třicet procent méně než loni – a jejich cena klesla o 41 procent. Takže solární technologie se tu nevylíhly samy od sebe, jde za nimi silný obchodní zájem.
  • ---
  • Otázka (Homo, 13:54) -
    Co myslíte, měl by Pražský hrad patřit církvi. Celý, část a která.
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 15:29) -
    Nejsem právník. Jsem politik a křesťanský demokrat. To znamená, že církev smí/musí dostat vše, nač má nárok dle dohody o restitucích. Ta určitě není elastická, jinak by nebylo možno vydávat. Pokud jde o rozsah toho, co na Hradě komu, jde o ryze politický a reklamní problém. Vikářství, katedrála ani umělecká díla nepřeveze církev na kolečku do Vatikánu. Jen bude nutno zohlednit jejich vlastnictví například ve smlouvách s dodavateli služeb a Správa Pražského Hradu přijde o možnost vypisovat některé zakázky – to je vše.
  • ---
  • Otázka (Libor, 13:52) -
    Jaký je váš postoj ke kapitálovému trhu a nastaveným podmínkám investování soukromě (zdanění zisků, daňový test, zdanění dividend...). Jste sama aktivní investorkou? Na jakou dlouhodobou investici byste si vsadila?
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 15:06) -
    Doménou naší strany je odpor k hazardu:-) Neinvestuji. Případ lidí jako je Kweku Adoboli je pro mne mementem, četla jsem s ním interview pro německý časopis CAPITAL, bylo to velmi podrobné o zákulisí investičních obchodů a dost to se mnou zatřáslo. Never ever

    Ale pokud jde o investice – chápu konzervativce jako je Warren Buffet, který neinvestuje nikdy do ničeho, co nevyrábí hmatatelné každodenní produkty. Pro mne je takovouto jistotou půda a pozemky – to je něco, co neumíme vyrobit a po čem poroste poptávka vždycky. Půdy ubývá a zájem je v ČR poslední dobou dost vyostřený, jak jsem si všimla. Německo mělo v roce 2009 na krku žalobu EU kvůli zdanění dividend – Němci neustále zvažují, jak samorostlý kapitálový trh odkázat do takových mezí, aby neohrožoval existenci a funkce státu – v situacích, kdy se burzy zhroutí a všichni natáhnou ruku: státe, dej. Mám pro tuto politiku pochopení.

    Přesný vývoj detailů kolem právě zamítnutého zrušení daně z dividend jsem ale nesledovala a nechci vařit z vody. Mohu Vám odpovědět mailem, napište případně na alvarova@kdu.cz, poradím se s našimi externími poradci.
  • ---
  • Otázka (Tono, 12:38) -
    Co je podle vás ono "skutečné řešení penzí"?
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 14:59) -
    Přesnunout peníze ze státního důchodového účtu do bank a říkat tomu důchodová reforma to je opravdu hloupý vtip. Když se Vám tenčí příjmy a vy jejich část začnete ukládat do slamníku namísto na knížku, vaši bilanci to nezmění. Dříve nebo později to bude muset někdo říct nahlas. Více dětí nebo přístěhovalce? My říkáme více dětí. A stát musí pohnout zadkem, už je skoro pozdě. Nějaké porodné dnes nikoho nevytrhne, jde o systémovou změnu k přátelštějšímu prostředí. Děti jsou státní zájem. Za každé vyživované dítě by měl poplatník snížený odvod o tři procentní body do důchodového systému, protože ty peníze, které neodvede, použije na výchovu dětí. Nebude to mít efekt u lidí, kteří jsou závislí na sociálních dávkách, protože ti úlevu mít nebudou. Druhou věcí je, že lidé, kteří pracují, by mohli dvě procenta ze svých odvodů převést na důchod svých rodičů.
  • ---
  • Otázka (Martina, 12:03) -
    Čtu, že jste v komisi pro e-government. V tomto týdnu jsem poslouchala v rozhlase diskusi o v zásadě plné elektronizaci veřejné správy v Estonsku. Jaká podoba e-gov by byla vaším cílem bez ohledem na "limity" a jakou byste viděla reálně prosaditelnou v ČR? Jaké úspory byste čekala a co odpor lidí?
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 14:55) -
    Není to komise jen pro e-government, to by bylo příliž úzké vymezení. Mimochodem – aby to nevypadalo, že IT je spásou světa – máme v programu i ohleduplnost vůči skupinám, které IT technologie nikdy neovládnou – těm musí sloužit jako záchranná brzda Czech-pointy, které už fungují. Ano, Estonsko je dobrý příklad – mají dokonce i elektronické volby a jejich prezident přednáší na IT konferencích (vím od předsedy naší IT komise). Úspory – myslím, že nejdřív budou nemalé náklady. Ty mají sloužit tomu, aby přestali být lidé a firmy zhnuseni způsobem řízení veřejných institucí a ušetřením jejich času a nákladů (malé firmy si často kvůli nutnosti administrace musejí najímat víc lidí, než kolik potřebují k zajištění předmětu činnosti – to je smrtící demotivační faktor). Dokud ale nezavedem principy strategického řízení do veřejné správy (o výčtech a standardech agend jsem již psala), dokud nesjednotíme pravidla pro IT zakázky (nemyslím společný nákup – to v IT nefunguje – zde je nezbytný sběr požadavků uživatelů co nejblíže odběrnímu místu zakázky – z centra se zadávat nedá), tak nepůjde o úspory, ale o kolosální plýtvání. Drábkův hokuspokus pod heslem „úspory“ a“jájsemkybernetik“ skončil několikamiliardovou dírou v rozpočtu. Tak takhle ne :-)
  • ---
  • Otázka (david bufie, 11:53) -
    Dobrý den, rád bych si skočil, ale připadá mi trochu gayské a potupné jít do tandemu. Zároveň bych nerad trávil čas více než půldenním výcvikem. Otázka tedy zní takto: Je těžké skočit tak, abych se po výskoku nedostal do nekontrolovaného pádu s rotacemi? Jinak hodně štěstí v politice, Vám přeju zvolení do sněmovny.
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 14:54) -
    Muhahaha! Konečně dobrá otázka. V tandemu nemusíte nic, jen visíte na instruktorovi. Pokud to chcete zkusit sám, zaplaťte si výcvik AFF, nedělejte to jako já (já se ještě učila skákat sama se závěrečným parakotoulem pod dohledem instruktora na zemi). Když jdete do AFF, instruktor Vás celou dobu drží za tzv. gripy, NEMŮŽE Vás pustit a pokud byste mu opravdu „upadl“, tak si k Vám dojede, protože umí ve vzduchu manévrovat rychleji. Je s Vámi až do otevření padáku, takže nemáte ve volném pádu co zvorat. Já se bez instruktora ve vzduchu válela jako máčený brambor, než jsem pochopila, jaký druh prohnutí je žádoucí pro tzv. stabilizovanou polohu. Nepřejte si vidět tu motolice, když neumíte zastavit rotaci – nejprve se učíte zastavit rotaci kolem různých os – pok se to naučíte a zjistíte, že se neumíte pootočit ani když moc chcete. Je to dřina – s AFF umíte všechno hned (instruktor je celou sobu s Vámi ve vzduchu) a nenaučíte se žádné pohybové a psychické zlozvyky. Půldenní výcvik neexistuje. AFF je deset lekcí plus teoretická bezpečnostní příprava. Bez toho Vás nikdo do letadla nepustí. Starý typ výcviku (sám ve vzduchu) už dnes asi ani nenajdete.
  • ---
  • Otázka (Jakub Hruška, 11:47) -
    Proč chcete zvýhodňovat rodiny?
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 14:49) -
    To už jsem popsala – protože máme naději na brzké demografické zadlužení státu až 3,5 bilionu korun. Nejsou děti – není rozpočet. V sousedních státech to vyřešili dovozem turků v šedesátých letech, dnes třeba v Rakousku vyhrávají volby extremisté.
  • ---
  • Otázka (Stehlík, 11:46) -
    Jak legitimní a zákonné je rozhodování nikým nezvolené a navíc bez důvěry, dočasné vlády? Děkuji a přeji hezký den
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 14:46) -
    Je to nové paradigma všech postkomunistických režimů – čím dál na východ, tím běžnější jev. Jmenuje se to: CO ZÁKON SLOVO OD SLOVA NEZAKAZUJE, to je dovoleno. Nevím jak daleko se stím dostaneme.
  • ---
  • Otázka (Zuzka, 11:42) -
    Zasáhla vás osobně tato věta: „Strom roste pomalu, jen plevel rychle“ a co byste vzkázala jejímu autorovi jako reakci na ní? Děkuji za odpověď a Přeji krásné dny a hodně voličů.
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 14:44) -
    Výroky pana prezidenta nekomentuji, protože my jsme druhý nejstarší politický strom v České republice. Byli jsme založeni 1919 a budeme tu ještě tehdy, až autor výroku z politiky odejde.
  • ---
  • Otázka (Kamil Vavřinec Mareš, 11:41) -
    Jak chcete snižovat byrokracii? Zejména co se týče daňového přiznání je situace šílená... každý rok musí většina občanů studovat jak má vlastně podat daňové přiznání. Lze případně usnadnit práci příjemcům grantů z TAČR, GAČR aj.? Jakou budoucí vědecký pracovník chci pracovat v laboratoři ne za kancelářským stolem.
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 14:42) -
    Byrokracii můžete snížit výše popsaným způsobem. 1) Popsat agendy státu, vyčíslit jejich standadrní náklady a požadovanou kvalitu. 2) sjednocením IT procesů ve státní správě – dnes má každý úřad svůj vlastní IT systém – ne náhodou bylo zrušeno ministerstvo informatiky – od té doby si každý úředník může objednat svůj vlastní (samozřejmě s ostatními nekompatibilní) informační systém. Dřív platilo Dejte blbci funkci a vymyslí lejstro. Dnes platí dejte blbci funkci a vymyslí IT zakázku.
  • ---
  • Otázka (Barbora, 11:35) -
    Proč diskriminujete bezdětné?
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 14:40) -
    To je tradiční námitka lidí, kterým jsme špatně vysvětlili, proč chceme podporovat lidi, kteří děti mají. To není morální soud či diskriminace, či něco jiného. Uvědomme si prosím, že každý, kdo má dítě, zabezpečí tomuto státu svými dvěma miliony vloženými do výchovy dítětě (a z nákupů pro dítě ještě odvede jako blázen státu DPH) plných 750 000 Kč k celkovému HDP. Kdo děti nemá (nebo je mít nemůže - což není podstatou naší úvahy, je to jistě nesmírně bolestivá zkušenost a nikomu jí nepřeju), ten si může ty dva miliony použít pro sebe. Pak ale chce po státu penzi, ne? Ti, co mají děti, mu jí zaplatili ze své dvoumilionové investice.
  • ---
  • Otázka (DanielH., 11:33) -
    Proč lžete v programu? Dobře víte, že nulové DPH na dětské pleny a potřeby, není možné. A není to jediné.
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 14:38) -
    Ale omyl, omyl. Nelžeme. DPH se netýká primárního práva EU, ale sekundárního - je řešeno směrnicí (Kalousek tedy neříkal pravdu). V současnosti je platná 7. Směrnice o DPH 2006/112/ES, která stanovuje veškerá pravidla, sazby i výjimky (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32006L0112:CS:NOT). EU neurčuje výši DPH, ale určuje druhy zboží, které mohou být ve snížené či nulové sazbě kvůli fungování vnitřního trhu bez bariér + dlouhodobě se snaží stanovit 1 základní sazbu; členské státy uplatňují 28 různých výší sazeb - vice viz str. 3 zde: http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/vat/how_vat_works/rates/vat_rates_en.pdf).

    Naše DPH je z hlediska EU příliš vysoká v nižší sazbě (15 % - jen Maďaři mají 18 % (ale také 5 %) + Dánové mají jednotných 25 %; vyšší sazba 21 % je v normě (11 států má vyšší 22 - 27,6 má shodnou - ovšem z našich přímých sousedů jen Poláci mají vyšší. 

    Komise již jednou po tlaku Evropské lidové strany v EP navrhla dětské pleny na sníženou sazbu DPH, ale členské státy to za českého předsednictví v roce 2009, na jednání vedeném M. Kalouskem (tehdy ještě KDU-ČSL), zamítly. Přitom na témže jednání byly schváleny výjimky např. pro Maltu či Portugalsko (např. snížení sazby pro mýtné na mostech v Lisabonu).
  • ---
  • Otázka (Anežka, 11:33) -
    Dobrý den, chci se zeptat na Váš názor ohledně Nečasovy vlády. V čem dělala tato vláda chyby? Co Vám vadilo? Děkuji.
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 14:36) -
    Podle ekonomů i OECD je největší překážkou podnikání nefungující veřejná správa. Jeden příklad za všechny: registr vozidel. Je to z mého milovaného IT oboru. Staří bafuňáři nevědí nic o sledování procesů kvality při vývoji software a jsou schopni to zadat jakékoli spřátelené firmě v domnění, že jde o rohlíky nebo motyky. Kdo někdy řídil kvalitu SW, ví, jak riskantní a náročný proces to je – a že bez něj prakticky nikdy nedodáte software v daný čas a v dané kvalitě.
  • ---
  • Otázka (Josef, 11:29) -
    Které parametry růstu chcete sledovat?
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 14:32) -
    Už jsem to psala: Ještě jednou opakuji, je to důležité: My chceme sledovat pět základních parametrů růstu: (jeden bez druhého nemá smysl) – hospodářský růst (vysvětlím), stav veřejných financí, inflaci, sociální kohezi a zaměstnanost. Hospodářským růstem rozhodně nemíním HDP, protože to měří tržní hodnotu finálních produktů vyrobených v hranicích dané země, ale neříká, jaké finální platby občané ČR za toto HDP v reále obdrží. Jsme země, kde jsou finální výroby outsourcovány a my z HDP nakonec máme jen málo. Skutečný růst může nastat až v případě, že se z montoven a dolů posuneme do služeb s vysokou přidanou hodnotou.
  • ---
  • Otázka (Filip, 11:22) -
    Dobrý den, chtěl bych se zeptat, co uděláte pro ekonomický růst v ČR a jak chcete přesvědčit seniory, aby vás volili? Děkuji.
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 14:31) -
    Na ekonomický růst jsem odpověděla v prvním dotazu. Ještě bych přidala posílení prostředků na garance úvěrů českým podnikům (například přes ČMZRB). Malé firmy mají ztížené šance přístupu i k evropským fondům, vlády „šily“ podmínky pro projekty na míru velkých firem. Zvrhlo se to nejvíc v minulém volebním období – tam si malé firmy (které drží ekonomiku nad vodou, protože daní doma a zaměstnávají lépe), ani nelízly. V sousedním Německu stát léta podporuje, aby malé firmy nebyly vytlačeny z trhu a z hříště. Vyplatilo se jim to – dnes zaměstnávají 70 % všech zaměstnanců a daní doma. U nás je to jen 30 % všech zaměstnanců. To není stabilní situace – když padne velká firma, stát je z toho pak na infarkt (musí se postarat o nezaměstnané).
  • ---
  • Otázka (Karelpepa, 11:07) -
    Dobrý den, zajímalo by mě, zda máte plán na stabilizování veřejných financí. S pozdravem Karel Josef
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 14:29) -
    Ano, zatím se nám nejen nepodařilo bojovat s dluhem, ale téměř ani zastavit jeho každoroční nárůst. Primární jsou pro nás tyto podmínky: Zavést do veřejné správy výčet agend, které stát chce spravovat a jejich kvalitativní i cenovou standardizaci. Rakousko i Německo to mají a šlape jim to. My to nemáme a tak si každý ministr může vyhazovat peníze, za co ho napadne. Ale i každý obecní úřad či úřad veřejné správy – nikde není například popsáno, koli člověkohodin a jakou cenu a kvalitu má mít vydávání občanských průkazů (to je jen modelový příklad – to platí pro všechny procesy). Když tohle nevíte, nemůžete efektivně řídit své výdaje – a stát to taky nedělá, jen němě zírá, jak mu rostou dluhy a množí se byrokracie.
  • ---
  • Otázka (Radko, 11:06) -
    Zdravím. Dle CV se orientujete na IT a telco. Rád bych znal váš osobní a je-li nějaký oficiální KDU názor na to, jakým způsobem je vedena LTE aukce ČTÚ, zda na tuzemském trhu vidíte jeho fundamentem podložený prostor pro novou konkurenci v podobě dalších silných operátorů a jak se díváte na nápad ČSSD uvalit na klíčové podniky (telekomunikace, energetika,...) zvláštní daň s vyšší 30% sazbou. Což se mně jeví slepé jednak směrem celkových příjmů státu (vyšší daň, ale dopad přes nižší dividendu - hlavně ČEZ) a poškodí investory a pražskou burzu (míří na dividendové tituly).
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 14:25) -
    V sousedním Rakousku vedlo zvýšení soutěže k prudkému propadu cen volání (zde je stát mimořádně silný rozhodčí ve vynucování soutěže – marná práce, lidovci jsou tam léta ve vládě). Operátoři sice brblají, ale nikdo nezkrachoval (vyjma Teleringu, zde šlo ale o jiné důvody). Vyšší sazbu na velké podniky prozatím neuvažujeme, stát může své příjmy zvýšit, pokud začne správně řídit sám sebe – a to skokově.
  • ---
  • Otázka (Abbygale, 10:58) -
    Jak dalece se chcete vrátit ke společnému zdanění manželů? A co zvýšení daňových odpočtů na vyživované děti?
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 14:22) -
    Chceme vrátit společné zdanění – vyplatí se však jen v případě, že bude zavedena progrese. Pokud jde o odpočet na dítě, každý rodič ví, že dítě vás přijde na násobek toho, co stojí dospělý. Máme spočítáno že jedno dítě až do 18 let Vás přijde na 2 miliony korun. Tím státu přivádíte nového poplatníka a stát by Vás měl ocenit a motivovat k této nemalé investici. Zvýšit odpočet až do výše dospělého poplatníka je jedna z mnoha věcí, kterou chceme rodiče dětí ZBAVIT STRACHU MÍT DÍTĚ. Dítě je dnes téměř sociální problém.
  • ---
  • Otázka (Jirka, 10:38) -
    Dobrý den, Rád bych Vás požádal o odpověď na následující otázky: a)„Ekonomika založená na znalostech nepřijde sama od sebe, je nejvyšší čas posunout školství do centra ekonomického zájmu.“ S první částí lze souhlasit, s částí druhou je to však na vážkách. Vysoké školství hořekuje na nedostatek prostředků a malý zájem podnikatelských subjektů. Ale nelze říci, že by nebyly v centru ekonomického zájmu. Stačí porovnat databázi lektorů a databázi podnikatelských subjektů. Jak hodláte tuto situaci řešit ? b)Úroveň a kvalita vzdělávání začíná u mateřských školek, ty jsou však rušeny a přicházejí nápady na řešení nedostatku kapacit formou „mikroškolek“ pokytovaných nezaměstnanými. Je toto řešení v souladu s vaší tezí ? c)Pobývala jste v zahraničí, máte možnost srovnat naše a zahraniční podmínky, co by jste jako strana změnili na systému vzdělávání základních a středních škol. Děkuji.
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 14:18) -
    Je dokázáno, že nejvyšší návratnost má vzdělání v nejrannější fázi života – předškolní vzdělávání je nejnávratnější vzdělávací a ekonomickou investicí. Na to jsou už měřitelné testy. Kvalita školek podle nás nespočívá vy vysokém hygienickém standardu (počet malých záchodů a umyvadel), ale ve výuce sociální adaptace, společných sociokulturních kódů, vztahu k četbě a k učení, v návycích, které budou člověka celý život provázet a které mu jednoho dne pomohou nepropadnout společenským sítem až na dno (to je pak pro stát drahý špás). Chceme podpořit i tzv. kontejnerové nebo modulární školky, které po opadnutí babyboomu budou sloužit penzistům a jiným jako komunitní centra. Ale z kvality učitelek a z jejich ohodnocení neslevíme.

    Ve Vídni se radní rozhodli, že kvůli vysokému počtu přistěhovaleckých dětí (zejména z muslimských zemí, které tvoří 3 osazenstva školek a škol) musí zabezpečit integraci těchto dětí do společnosti na co nejdřívější úrovni. Oželeli investice o některých luxusních dopravních staveb a dali školky zdarma (dotují i ty soukromé, aby byly zdarma). Školství mají pedantické, dobře synchronizované, ale stejně jako my elitářské – již ve čtvrté třídě nutí žáčky a jejich rodiče, aby se rozhodli mezi gymnáziem a základkou. Pak se strhne ekonomická a kulturní bitka o přijetí na gymnázium, kde vše, co má jen trochu rakouský původ, tlačí své potomky na gymnázium a zbytek skončí na základní škole. Tím je selekce provedena a tahle predestinace osudu dítěte se pak vleče až do dospělosti. Vytvoří to silnou vrstvu nezaměstnaných z řad přistěhovalců. Systém výuky je podobně jako u nás založen na biflování faktů, jen organizace výuky je perfektně zvládnutá, učitelé nepapírují a mají na děti opravdu čas, takže se děcka “naučí“.
  • ---
  • Otázka (Sidonius, 10:38) -
    Není to Vaše sociálně tržní hospodářství jen prázdná floskule? Nemá přece obsah...
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 14:13) -
    Viz i otázka Jesse, 10:02. Sociálně–tržní hospodářství je silný ekonomický koncept, jehož základy položil po válce Müller-Armack, rozvinul ho Eucken a pokračoval v něm Erhardt. Tento směr vidí stát jako toho, kdo dává pravidla, kdo je rozhodčím a vynucuje jejich dodržování, ale není sám ekonomickým hráčem. Navazuje na klasické liberální ekonomické směry a někdy se mu též říká ordoliberalismus. Staví na svobodě, individuální odpovědnosti a sociální rovnováze (prevence válek a extremismu). Vyzdvihuje vysoce princip hospodářské soutěže, která není samovolná a musí být vynucována (velcí hráči jsou prostě velcí hráči :-). Rovnost zbraní v přístupu k informacím, povinnostech ručení za ekonomické závazky a škody, v ručení za výrobek, v přístupu k funkčnímu soudnímu systému. Hlásí se k povinnosti regulovat trh, který není sám od sebe institucí, která by byla schopna udržení rovnováhy. K STH se mezitím hlásí v sousedním Německu skoro všechny strany, ale my preferujeme tento původní, vyhraněný, křesťanskodemokratický ekonomický model. Dostal Německo dvakrát během století ze smrtící krize. Asi funguje :-) Kvalitní justice a veřejná správa jsou základ ekonomického úspěchu.
  • ---
  • Otázka (Kapi, 10:07) -
    Koho vidí lidovci za svého přirozeného "spojence" ve sněmovně? Prosím konkrétní názvy stran. Děkuji a přeji mnoho hlasů.
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 14:11) -
    Díky. Programové průniky máme skoro se všemi stranami až na Úsvit a komunisty. Na každé straně nám však též něco vadí – Na ANO jejich mládí, na TOP09 projekty pana Drábka, na ČSSD přiliš kolektivistický program, na ODS rozpor mezi novými lídry a zájmy lokálních kmotrů... atd. Jistě najdou ostatní i něco na nás, o to se nebojím :-)
  • ---
  • Otázka (Jesse, 10:02) -
    KDU-ČSL prosazuje od svého vzniku tzv "tržní hospodářství se sociálními přívlastky". Ještě NIKDO mi NIKDY pořádně nevysvětlil, co to v praxi znamená, protože zde existuje řada protimluvů, tedy neuskutečnitelných vizí... Nechci se vás dotknout, působíte mile a jste oživením mezi zkostnatělými papaláši. Přesto a soudě podle vašich preferencí doufám, že mi sdělíte definici tohoto pokřiveného hesla... a jestli se mám bát, pokud se lidovcům tahle podivná forma ekonomiky podaří v ČR prosadit tak, aby nenastal v nějaké fázi nenapravitelný zmatek, který začínáme sledovat v EU. Děkuji za nevyhýbavou odpověď.
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 14:10) -
    Pozn. redakce: Odpověď bude spojena s obnásledující otázkou (pátou - Sidonius 10:38).
  • ---
  • Otázka (P.K., 9:57) -
    Dobrý den. Mám jednu poznámku a jeden dotaz. Předčasné volby mohly překvapit dosud vládní strany, ale dle mého měly zastihnout připravenou KDU-ČSL, kterou volby předchozí vyloučily ze sněmovny a měla by vehementně usilovat o návrat. Přiznám se, že nevidím příliš silnou kampaň ani silný vzkaz voličům. Otázka míří na možné povolební spojenectví. Kdo je pro stranu možný partner pro přímou spolupráci a můžete vyloučit účast na jakémkoli projektu, který se bude opírat o KSČM, případně koho dalšího?
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 14:06) -
    Ano, zcela vylučujeme jak vládu, tak tichou podporu vládě, kde bude sedět KSČM. Do vlády bychom nešli ani s nestabilním a populistickým subjektem Úsvit. Ostatní spolupráce není vyloučena – chceme tmelit, rozhádaní jsou mezi sebou už všichni až až, společný cíl neexistuje.
  • ---
  • Otázka (Tono, 9:43) -
    Dobrý den, v ekonomické části svého programu mluvíte o tom, že "Vláda ODS a TOP 09 se pokusila ozdravit veřejné finance v tu nejhorší možnou chvíli. Domácí ekonomika klesala a místo pomoci se dočkala snižování investic ze strany státu a zvýšení daní...". Co byste tedy vy, pokud se vám podaří návrat do sněmovny, chtěli prosadit směrem růstu české ekonomiky a máte pro to zkalkulovány zdroje? Tono
  • Odpověď (Alexandra Alvarová (KDU-ČSL), 14:03) -
    Nečasova vláda udělala tři závažné chyby (vyjma notorického nedostatku vize, který je pro všechny dosavadní vlády typický: V nejméně vhodnou dobu zvýšila daně, paralyzovala čerpání peněz EU, z daňové legislativy (to už je pravda následek dlouhodobého působení pana Kalouska) udělala nepredikovatelný chaos. Negativní náladu podniků i investorů to jen zhoršilo. My chceme sledovat pět základních parametrů růstu: (jeden bez druhého nemá smysl) – hospodářský růst (vysvětlím), stav veřejných financí, inflaci, sociální kohezi a zaměstnanost. Hospodářským růstem rozhodně nemíním HDP, protože to měří tržní hodnotu finálních produktů vyrobených v hranicích dané země, ale neříká, jaké finální platby občané ČR za toto HDP v reále obdrží. Jsme země, kde jsou finální výroby outsourcovány a my z HDP nakonec máme jen málo. Skutečný růst může nastat až v případě, že se z montoven a dolů posuneme do služeb s vysokou přidanou hodnotou. Tedy od source-based a industry-based až k knowledge-based. Tam, kde je dnes Finsko, Švýcarsko, Německo a druzí. Přinášíme do české ekonomiky zpět vizi původního konceptu tzv. sociálně-tžního hospodářství, které zastává názor, že stát není „pravý bek“ a nepobíhá s balonem po hřišti, ale vytváří pravidla a píská. Z toho plyne, že chceme růst umožnit, nikoli ho spoluvytvářet – proto zdroje rezervujeme zejména pro školství, které je popelkou státního rozpočtu. A také pro posílení proexportní politiky, pro zrovnoprávnění malých a středních podniků v přístupu ke státním zakázkám a k infiormacím (na to se u nás kašle). Zdroje jsme odhodláni hledat šetřením na provozu státu, veřejná správa nemá žádná kvalitativní pravidla hospodaření. Ale to snad vysvětlím v jiné otázce.
Aktualizace rozhovoru
Offline rozhovory
Nyní je ideální doba k investování do ESG, domnívá se portfolio manažer klimatického fondu Craig Cameron
19.02.2024 7:01
V našem sektoru jsme ESG faktory hodili do jednoho košíku a předstírám...
Richard Podpiera: Porážet inflaci bez akcií je prakticky nemožné. DIP nabídneme mezi prvními a v plné šíři, kterou zákon umožní
15.12.2023 6:01
Čerstvě prodiskutován Senátem po listopadovém schválení Sněmovnou je n...
Martin Novák pro Patria.cz: Posun celoročního výhledu ČEZ nám přijde zásadní
09.11.2023 18:50
Zlepšení výhledu ČEZ pro hospodaření za celý rok 2023 je z našeho pohl...

Online rozhovory

Váš názor
  •  
    23.10.2013 15:12

    Jaký je pohled KDU-ČSL na církevní restituce? Nemáte pocit, že církev příliš baží po majetku, viz. nedávné vystoupení kard. Duky. Nebylo by lepší, kdyby církev couvla a držela se spíše ideálů skromnosti a v podstatě by zůstala v pozici okradeného, který by nastavil druhou tvář. Pozice Duky mi připadá až moc chtivá majetku. Navíc, se správou majetku budou potíže a dost možná se církev zaplete do dluhů a bude propíraná v médiích a podobně. Vidím to jako dost kontraproduktivní cestu.
    PaPe3814
  • Daně
    23.10.2013 14:35

    Dobrý den, co si myslíte, že přinese Vámi navrhované další zvýšení daně z příjmu u více vydělávajících ? Již dnes je aktivní člověk daněn na úrovni 65 % (včetně odvodů "pojištění" na důchod a zdrav. ) To již není solidarita ale parazitování majority společnosti na zbytku "troubů" co se ještě o něco snaží. Proč nechcete podpořit aktivitu ?
    Mike -Green D. is killing Europe
  •  
    23.10.2013 14:01

    Zajímá mne váš postoj k OZE a podpoře OZE. Jak by měla vypadat? Stojíte za soláry a pěstováním biomasy na úrodných polích? A co spalování pšenice, když to tak hezky funguje... Díky za otevřený postoj. P.
    JoN
  •  
    23.10.2013 13:54

    Co myslíte, měl by Pražský hrad patřit církvi. Celý, část a která.
    Homo
  •  
    23.10.2013 13:52

    Jaký je váš postoj ke kapitálovému trhu a nastaveným podmínkám investování soukromě (zdanění zisků, daňový test, zdanění dividend...). Jste sama aktivní investorkou? Na jakou dlouhodobou investici byste si vsadila?
    JoN
  • penze
    23.10.2013 12:38

    Co je podle vás ono "skutečné řešení penzí"?
    JoN
  • e-gov
    23.10.2013 12:03

    Čtu, že jste v komisi pro e-government. V tomto týdnu jsem poslouchala v rozhlase diskusi o v zásadě plné elektronizaci veřejné správy v Estonsku. Jaká podoba e-gov by byla vaším cílem bez ohledem na "limity" a jakou byste viděla reálně prosaditelnou v ČR? Jaké úspory byste čekala a co odpor lidí?
    JoN
  • Skok
    23.10.2013 11:53

    Dobrý den, rád bych si skočil, ale připadá mi trochu gayské a potupné jít do tandemu. Zároveň bych nerad trávil čas více než půldenním výcvikem. Otázka tedy zní takto: Je těžké skočit tak, abych se po výskoku nedostal do nekontrolovaného pádu s rotacemi? Jinak hodně štěstí v politice, Vám přeju zvolení do sněmovny.
    db
  • Proč zrovna rodiny?
    23.10.2013 11:47

    Proč chcete zvýhodňovat rodiny?
  • co si osobně myslíte
    23.10.2013 11:46

    Jak legitimní a zákonné je rozhodování nikým nezvolené a navíc bez duvěry, dočasné vlády ? Děkuji a přeji hezký den
    Stehlík
  • Dobrý den
    23.10.2013 11:42

    zasáhla vás osobně tato věta „Strom roste pomalu, jen plevel rychle.“ a co by jste vzkázala jejímu autorovi jako reakci na ní? Děkuji za odpověď a Přeji krásné dny a hodně voličů
    ZUZKA
  • Jak chcete snižovat byrokracii?
    23.10.2013 11:41

    Jak chcete snižovat byrokracii? Zejména co se týče daňového přiznání je situace šílená... každý rok musí většina občanů studovat jak má vlastně podat daňové přiznání. Lze případně usnadnit práci příjemcům grantů z TAČR, GAČR aj.? Jakou budoucí vědecký pracovník chci pracovat v laboratoři ne za kancelářským stolem.
  •  
    23.10.2013 11:35

    Proč diskriminujete bezdětné?
    Barbora
  • Lživý program
    23.10.2013 11:33

    Proč lžete v programu? Dobře víte, že nulové DPH na dětské pleny a potřeby, není možné. A není to jediné.
    DanielH.
  •  
    23.10.2013 11:33

    Dobrý den, chci se zeptat na Váš názor ohledně Nečasovy vlády. V čem dělala tato vláda chyby? Co Vám vadilo? Děkuji.
    Anežka
  •  
    23.10.2013 11:29

    Které parametry růstu chcete sledovat?
    Josef
  •  
    23.10.2013 11:22

    Dobrý den, chtěl bych se zeptat, co uděláte pro ekonomický růst v ČR a jak chcete přesvědčit seniory, aby vás volili? Děkuji.
    Filip
  •  
    23.10.2013 11:07

    Dobrý den, zajímalo by mě, zda máte plán na stabilizování veřejných financí. S pozdravem Karel Josef
    Karelpepa
  • telekomunikace
    23.10.2013 11:06

    Zdravím. Dle CV se orientujete na IT a telco. Rád bych znal váš osobní a je-li nějaký oficiální KDU názor na to, jakým způsobem je vedena LTE aukce ČTÚ, zda na tuzemském trhu vidíte jeho fundamentem podložený prostor pro novou konkurenci v podobě dalších silných operátorů a jak se díváte na nápad ČSSD uvalit na klíčové podniky (telekomunikace, energetika,...) zvláštní daň s vyšší 30% sazbou. Což se mně jeví slepé jednak směrem celkových příjmů státu (vyšší daň, ale dopad přes nižší dividendu - hlavně ČEZ) a poškodí investory a pražskou burzu (míří na dividendové tituly).
    JoN
  • Společné zdanění
    23.10.2013 10:58

    Jak dalece se chcete vrátit ke společnému zdanění manželů? A co zvýšení daňových odpočtů na vyživované děti?
    Abbygale
  •  
    23.10.2013 10:38

    Dobrý den, Rád bych Vás požádal o odpověď na následující otázky: a) „Ekonomika založená na znalostech nepřijde sama od sebe, je nejvyšší čas posunout školství do centra ekonomického zájmu.“ S první částí lze souhlasit, s částí druhou je to však na vážkách. Vysoké školství hořekuje na nedostatek prostředků a malý zájem podnikatelských subjektů. Ale nelze říci, že by nebyly v centru ekonomického zájmu. Stačí porovnat databázi lektorů a databázi podnikatelských subjektů. Jak hodláte tuto situaci řešit ? b) Úroveň a kvalita vzdělávání začíná u mateřských školek, ty jsou však rušeny a přicházejí nápady na řešení nedostatku kapacit formou „mikroškolek“ pokytovaných nezaměstnanými. Je toto řešení v souladu s vaší tezí ? c) Pobývala jste v zahraničí, máte možnost srovnat naše a zahraniční podmínky, co by jste jako strana změnili na systému vzdělávání základních a středních škol. Děkuji.
    Jirka
  • Sociálně tržní hospodářství
    23.10.2013 10:38

    Není to Vaše sociálně tržní hospodářství jen prázdná floskule? Nemá přece obsah...
  •  
    23.10.2013 10:07

    Koho vidí lidovci za svého přirozeného "spojence" ve sněmovně? Prosím konkrétní názvy stran. Děkuji a přeji mnoho hlasů.
    Kapi
  • dobrý den
    23.10.2013 10:02

    KDU-ČSL prosazuje od svého vzniku tzv "tržní hospodářství se sociálními přívlastky". Ještě NIKDO mi NIKDY pořádně nevysvětlil, co to v praxi znamená, protože zde existuje řada protimluvů, tedy neuskutečnitelných vizí... Nechci se vás dotknout, působíte mile a jste oživením mezi zkostnatělými papaláši. Přesto a soudě podle vašich preferencí doufám, že mi sdělíte definici tohoto pokřiveného hesla... a jestli se mám bát, pokud se lidovcům tahle podivná forma ekonomiky podaří v ČR prosadit tak, aby nenastal v nějaké fázi nenapravitelný zmatek, který začínáme sledovat v EU. Děkuji za nevyhýbavou odpověď.
    Jesse
  •  
    23.10.2013 9:57

    Dobrý den. Mám jednu poznámku a jeden dotaz. Předčasné volby mohly překvapit dosud vládní strany, ale dle mého měly zastihnout připravenou KDU-ČSL, kterou volby předchozí vyloučily ze sněmovny a měla by vehementně usilovat o návrat. Přiznám se, že nevidím příliš silnou kampaň ani silný vzkaz voličům. Otázka míří na možné povolební spojenectví. Kdo je pro stranu možný partner pro přímou spolupráci a můžete vyloučit účast na jakémkoli projektu, který se bude opírat o KSČM, případně koho dalšího?
    JoN
  •  
    23.10.2013 9:43

    Dobrý den, v ekonomické části svého programu mluvíte o tom, že "Vláda ODS a TOP 09 se pokusila ozdravit veřejné finance v tu nejhorší možnou chvíli. Domácí ekonomika klesala a místo pomoci se dočkala snižování investic ze strany státu a zvýšení daní...". Co byste tedy vy, pokud se vám podaří návrat do sněmovny, chtěli prosadit směrem růstu české ekonomiky a máte pro to zkalkulovány zdroje? Tono
    JoN

Nejčtenější zprávy týdne

Sledujte nás na sociálních sítích

Facebook X LinkedIn Instagram Youtube

Právě diskutujete

Nejčtenější zprávy dne

Nejdiskutovanější zprávy týdne

Analýza dne

Jakub Blaha: Otřesné výsledky Tesly zažehnány zprávami o autonomii a cenově dostupném modelu
24.04.2024 11:09
Kvartální výsledky společnosti Tesla (TSLA) vypadají na prvn...více
    Analýzy online