Bolestivý vstup do nového týdne prožívají akcie (DIP), které ztrácí 17 %. Důvodem je zjištění amerických regulátorů, že automobilka do svých dieselových vozidel (celkem 482 tis) nainstalovala software zatajující skutečné množství emisí, což jí umožnilo obejít zákony na ochranu ovzduší. Dotyčná auta (mimo jiné A3 či Golf vyrobené v letech 2009 – 2014) mají nainstalovaný počítačový program, který zjistí okamžik, kdy je vozidlo testováno na emise, a v té chvíli zapne systém pro kontrolu emisí. Při běžném provozu je tento systém vypnutý. Podle odhadů tak Volskwagenu v důsledku manipulace hrozí pokuta ve výši až 18 mld. USD!, což zhruba odpovídá průměrné prodejní ceně v USD na zámořském trhu v inkriminovaných letech násobené celkovým počtem závadných vozidel.
Jestliže prodejní cena vozidel na americkém trhu dosahuje nejvyšší průměrné hodnoty ze všech regionů, můžeme na tržby aplikovat vyšší provozní marži. Ta se v případě prémiovějšího segmentu (Audi) pohybuje okolo 10 %. Cvičení nám pak umožní odhadnout, o kolik že se německý výrobce obohatil na prodejích závadných aut. Jestliže tržby dosáhly 18 mld. USD, provozní zisk dosáhl 1,8 mld. USD. To znamená, že ona zmiňovaná pokuta představuje až desetinásobek toho, o co své zákazníky neeticky „obrala“. Bezesporu lze naplnění takového scénáře označit za extrémně přísné.
Nicméně nutno podotknout, že jej nelze vyloučit. Situace je v případě totiž o to nepříjemnější, že jednání automobilky muselo být do značné míry úmyslné, což je rozdíl oproti problémům jiných výrobců, kteří v průběhu minulých let žehrali na svolávání závadných vozidel. Z toho vyplývají dvě rizika: i) nelze s jistotou odhadnout, kam až neetické počínání může sahat a ii) snaha amerického regulátora deklarovat, že tohle rozhodně na „svém“ trhu trpět nehodlá, tedy vyslat směrem k ostatním jasný precedens. I proto prozatím nezbývá než čekat na vyjádření amerických regulátorů.
Na závěr doplňme jednu povzbudivější zprávu. Ostatní německé automobilky (Daimler (DIP), BMW), jejichž akcie v průběhu dne táhla sága dolů, se oklepávají ze ztrát. Napomáhá tomu nejen sentiment na akciových trzích, ale taktéž jejich explicitní vyjádření, že si nejsou vědomy obdobného vyšetřování namířeného směrem k jejich vozidlům na americkém trhu. Přílišné zlepšení však nehlásí například , který podle dat Bloomberg realizuje zhruba 9 % svých tržeb právě dodávkami .