A jedeme dál. Včera jsme se na tomto místě věnovali dvěma nejrozšířenějším modelům, které jsou v současnosti používané pro placení za služby finančních poradců nebo zprostředkovatelů. Dnes se budeme věnovat třem dalším – fixnímu poplatku, čisté hodnotě aktiv resp. „hodinové“ sazbě.
3. Fixní poplatek
Ideální model pro klienty s limitovanými finančními prostředky, případně s jen relativně omezeným okruhem potřeb. Jeho principem je, že poradce nabízí přesně definované úkony (např. vytvoření finančního plánu) za relativně malý jednorázový poplatek. Z pohledu poměru cena-výkon tak jde o relativně výhodnou variantu pro klienty, kteří nepotřebují trvalou a dlouhodobou péči. Případně pro klienty, kteří prozatím – například díky nízkému věku – nenashromáždili dostatečný objem aktiv. V každém případě by si však klient měl uvědomit, na co má za zaplacené peníze doopravdy nárok.
Předně je třeba zdůraznit, že klient si neplatí za komplexní a dlouhodobé finanční poradenství, právě naopak. Součástí takového „balíčku“ samozřejmě může být jistý, předem definovaný, počet dotazů na daného finančního poradce. Pokud však klient tento počet přesáhne, měl by se připravit na vyšší účtovaný poplatek, příp. na omezený rozsah poskytovaných odpovědí.
Současně si je třeba velmi dobře rozmyslet, zda částka jednorázového poplatku nemůže být využita efektivněji. Mnoho klientů by ji například mohlo použít na částečné umoření spotřebitelských úvěrů či splátku kreditní karty. Ve Spojených státech se tento roční poplatek obvykle pohybuje kolem 1.000 USD a pro mnoho klientů může i v této relativně „zanedbatelné“ výši představovat jeden z největších jednorázových výdajů daného roku.
Výhoda: Profesionální poradenství dostupné i pro klienty, nedisponující vysokým majetkem
Nevýhoda: Jednorázový poplatek může být pro klienta ve vztahu k jeho majetku stále vysoký
4. Čistá hodnota aktiv a příjmu
Model odvozený od systému založeného na objemu aktiv pod správou. Je vhodný pro klienty, kteří nedisponují volnými likvidními prostředky, ale mají velkou celkovou hodnotu majetku (např. penzijní připojištění, stavební spoření, nemovitosti, pozemky…), případně vysokou měsíční mzdu resp. kombinaci obojího.
Největší výhodou tohoto modelu je, že do značné míry odstraňuje riziko střetu zájmů. Odměna poradce se odvíjí od celkové čisté hodnoty majetku klienta, a proto nemá takový poradce potřebu klienta odrazovat od nákupu produktů, které by vyváděly aktiva mimo mandát a snižovaly tak jeho potenciální odměnu. Stejně jako v předchozím případě je však nutné, aby si klient udělal pečlivou kalkulaci nákladů předem. Pokud je jeho portfolio z převážné části tvořeno nelikvidními aktivy a jeho úspory resp. příjem nedosahují adekvátní výše, může být tato alternativa relativně „drahá“.
Výhoda: Jednodušší cesta k finančnímu poradenství
Nevýhoda: Nevhodné pro klienty s nízkou mírou úspor a vysokým objemem nelikvidních aktiv
5. „Hodinová sazba“
Klienti v rámci tohoto nastavení platí svému poradci předem stanovenou hodinovou sazbu. Jde o jeden z nejjednodušších mechanismů odměňování finančních poradců a klient má jasnou představu o tom, za co doopravdy platí, resp. co za své peníze dostává. Pro poradce tato forma placení otevírá cestu do segmentu klientů ze střední a nižší střední třídy. Mnoho klientů tohoto typu ještě není v pozici, kdy by „dosáhlo“ na model aktivní správy aktiv a forma ad hoc platby je může tomuto cíli přiblížit, navíc při zachování relativně konzervativní nákladové stránky.
Nevýhodou je pokušení poradce „účtovat“ klientovi i čas resp. práci, která ve skutečnosti nebyla odvedena. Přesně z tohoto důvodu (prý) uvedený model po stížnostech klientů opouští některé právní a advokátní kanceláře.
Výhoda: Průhledná struktura, prospívající vztahu klienta a poradce
Nevýhoda: Pokušení účtovat i čas, který nebyl využit ve prospěch klienta
Na počátku včerejší první části jsem uvedl, že daná problematika nemá jasný závěr a všem vyhovující řešení. Zejména proto, že v procesu investování hraje podstatnou roli čas a dnes učiněné kroky se na hodnotě majetku projeví často až v horizontu měsíců či let. Ve vztahu ke kvalitě práce některých poradců by se slušelo dodat „naštěstí“…pro ně.
Hezký den!