“To je díra v zemi, chodby tak a tak. Prosím, důl se může zatopit, zasypat, ale nikdo vám ho nemůže vzít!”
Tak na tenhle cimrmanovský úryvek ze hry Posel z Liptákova si zřejmě vzpomněla spousta investorů, když se rozhodovala, jestli vstoupit do IPO . Za upisovací cenu 425,80 CZK (13,25 GBP) a s gloriolou úspěšné emise odzvonil Zdeněk Bakala 6. 5. 2008 úspěšné IPO (více zde).
Je 24. 5. 2013, po pěti letech obchodování z hodnoty akcie zbylo torzo. Cena na pražské burze v době psaní tohoto článku je 34,50 CZK (1,10 GBP).
Tento týden analytici společnosti snížili cílovou cenu pro akcie společnosti na 25 CZK z 55 CZK, doporučení "prodat" (více zde). Včera, podruhé za necelé dva měsíce, snížila ratingová agentura Standard & Poor's své hodnocení úvěrových závazků společnosti . „Revize odráží naši předpověď počítající s tím, že společnost oznámí slabé výsledky ve zbytku roku 2013 a v roce 2014, a to kvůli nízkým cenám uhlí ve druhém pololetí 2013 a propadu produkce uhlí,“ uvedla agentura S&P . Výhled aktuálního ratingu označila za „stabilní“ (více zde).
Přiznám se bez mučení, že jsem byl aktivním účastníkem tohoto IPO a dodnes na to vzpomínám jako na jeden z nejzábavnějších projektů, kterých jsem se za 15 let v investičním bankovnictví účastnil. Úkolem bankéře by ale neměla být zábava, na tom se asi všichni shodneme. Jde tu o peníze, o hodně peněz. Úkolem brokera by mělo být poskytnutí profesionální služby, která vede v dlouhém horizontu ke zhodnocení peněz klienta.
Doporučení ke koupi byla v čase IPO viděna téměř u všech analytiků, stejně tak jako se podařila vytvořit pozitivní atmosféra okolo emise. To je logické z pozice vlastníka, ale ne tak z pozice brokera, který má evidentní konflikt zájmů. Chce uspokojit jednoho korporátního klienta, ale to může jenom tak, že bude co nejvíce prodávat produkt (IPO) jiným klientům.
Osobně si myslím, že existuje spousta profesionálních obchodníků s CP, ale všichni mají jeden velký problém. Pletou se do toho, čemu nerozumí, a nechtějí to přiznat. Všichni ti analytičtí guru jsou jenom marketingovou nálepkou firmy, dělají reklamu za málo peněz. Na veřejnosti nejviditelnější, ve firmě s minimálními pravomocemi. Není divu – nevydělávají peníze a jejich prognózy, jak opakovaně dokazují různé investiční soutěže, jsou na úrovni opic a fenek.
Mám jednoduchý návod, jak zvýšit kredit brokerů. Nechť zruší analytické oddělení, přiznají, že nic neví, a že jsou schopni vydělávat jen na klientech, nebo na tom, že ví, kam klienti investují (viz placený článek ve Financial Times, který je sice o FX, ale to samé platí i pro akcie).
Tady jsem se trochu zapomněl a odbočil, ale ona to jsou propojená témata. Nechť se každý zamyslí nad tím, zda není divné doporučovat ke koupi něco, co stojí cca 450 CZK a za pět let doporučovat k prodeji to samé (jistě za změněných podmínek, ale to měl jako specialista tušit) za cca 35 Kč. Přičemž podotýkám, že je potřeba vzít na zřetel, že 5 let je doporučená doba k akciovému investování.
Mějte hezký víkend a nevěřte analytikům.
Důl vám totiž nejenže mohou znárodnit, mohou vám ho dokonce sebrat na burze.
Investor
Pozn.: Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.