Druhá největší americká automobilka vyrábějící vozy značky vydělala za druhé čtvrtletí 1,23 miliardy dolarů, tedy o 18 procent víc než o rok dříve. Po očištění o jednorázové položky byl zisk Fordu na jednu akcii 45 centů, což je o více než pětinu nad trhem očekávanými čísly (konsensus Bloomberg 37c). Svěží vítr stejně jako minulý kvartál vane především ze Severní Ameriky, zatímco Evropa byla pro nadále ztrátová.
Tržby stěžejní automobilové divize automobilky za druhý kvartál dosáhly rovných 36 miliard dolarů, zatímco konsensus nastavil laťku jen na 35,01 miliardy dolarů.
„Prodeje vozů nabírají na síle a dokáží vzdorovat konkurenci. se dostává do dobré pozice pro rozšiřování své klientské základy a pro navyšování loajality zákazníků k této značce, což by firmě mohlo v budoucnu umožnit zvyšovat ceny,“ říká k vývoji hospodaření automobilky Kevin Tynan, analytik automobilového sektoru u Bloomberg Industries.
Akcie automobilky Ford, které od začátku letošního roku vyskočily již o více než 30 procent dnes zřejmě čekají další zisky. V předobchodní fázi titul po lepších číslech i výhled indikoval růst o více než 3 procenta až na 17,5 dolaru za akcii. Otevřel ale následně "jen" s 2,7% ziskem na 17,4 dolaru za akcii.
Evropa přestává být velkou brzdou
Za největší podíl na ziskovosti vděčí automobilka opět domácímu kontinentu, Evropa sice zůstala ztrátové, ale také už si nevedla tak zle. Kontinent Severní Ameriky přinesl automobilce za druhé čtvrtletí zisk před zdaněním 2,33 miliardy dolarů a i díky provozní marži na úrovni 10,4 procenta předčil očekávání trhu nastavené na 2,27 miliardy dolarů.
V Evropě, kde se automobilka již několik měsíců snaží zastavit ztráty snižováním fixních nákladů, byla za druhý kvartál vykázána ztráta 348 milionů dolarů. Tento výsledek je však výrazně lepší než očekávání analytiků, kteří počítali se ztrátou 437 milionů dolarů.
Za první kvartál letošního roku skončila evropská divize se ztrátou 462 milionů dolarů, zatímco za poslední tři měsíce loňského roku byla ztráta 732 milionů dolarů. Již loni na podzim automobilka oznámila, že do roku 2014 v Evropě uzavře tři továrny a zruší 6200 pracovních míst.
Lepší výhled pro 2013
Loňský rok byl pro Ford dalším ziskovým po sérii hubených let celého automobilového průmyslu od 2006 až do 2008, kdy tato americká automobilka „dokázala“ prodělat celkem 30,1 miliardy dolarů, loňský celoroční zisk 5,67 miliardy dolarů navýšil ziskovou bilanci za poslední čtyři roky již na celkových 35,2 miliardy dolarů. Ford se teprve loni v březnu vrátil k výplatě dividendy, kterou předtím více než pět let dividendy nevyplácel. V lednu letošního roku potom rozhodl o zdvojnásobení kvartální dividendy na deset centů za akcii, nejvyšší úroveň za sedm let, a to kvůli vysokým prodejům v Severní Americe.
Dnes Ford vylepšil dosavadní výhled pro rok 2013. Zatímco dosud firma očekávala, že za letošní rok vykáže přibližně stejný zisk před zdaněním jako loni, nově věří ve „stejnou, nebo vyšší“ ziskovost. Zlepšení doznal i výhled provozní výkonnosti společnosti v podobě výhledu marží. Zatímco dosud bylo Fordem meziročně odhadováno zachování stabilních marží, či jejich mírný pokles, dnešní výhled již hovoří o jejich stagnaci nebo růstu.
Ford nově ve výhledu pro letošní rok v Evropě počítá se ztrátou asi 1,8 miliardy, zatímco dosud čekal rovné dvě miliardy dolarů. Šéf evropských aktivit americké Ford Motor Stephen Odell již před dvěma týdny varoval, že evropský automobilový průmysl bude muset pokračovat ve snižování výrobních kapacit, aby se přizpůsobil slabší poptávce. Automobilky sice již podle Odella v Evropě uskutečnily nebo ohlásily plány na snížení výroby o 1,5 až dva miliony vozů ročně. Ford však předpokládá, že i po těchto škrtech bude evropská produkce převyšovat poptávku.
(Zdroj: , Bloomberg, AP, WSJ)