Ceny americké ropy během včerejší seance vyskočily o 2 %, nejvíc za poslední dva týdny. Investoři a obchodníci sází na to, že brzké zprovoznění velkého ropovodu umožní rychlejší a pohodlnější přepravu suroviny z vnitrozemí Spojených států, kde panuje převis nabídky nad poptávkou, k pobřeží Mexického zálivu.
Americká transportní infrastruktura nezvládá obhospodařit velké množství ropy z Kanady či Severní Dakoty, jejíž těžba v posledních letech dramaticky roste díky technikám frakování, které umožňují využít zásoby v břidlicových formacích. Jelikož ropu nelze dopravovat podle potřeby a hromadí se v terminálu v oklahomském Cushingu, její ceny už téměř tři roky zaostávají za kotacemi jinde ve světě, zejména severomořského Brentu. Analytici se teď soustředí na dlouho zdržovaný projekt ropovodu Keystone XL, který má ropu přivést na k rafineriím v Texasu a který částečně spěje k dokončení.
Futures na ropu WTI na newyorské komoditní burze včera pozitivně reagovaly na zprávu společnosti TransCanada, která Keystone XL pokládá, podle níž bude jižní větev ropovodu, vedoucí z Cushingu k Mexickému zálivu, o kapacitě 700 tisíc barelů denně dokončená do několika týdnů. Kontrakt na listopadovou dodávku vyskočil o 2 USD na 104,10 USD za barel, což je nejvyšší cena od 20. září. Rozdíl mezi cenami WTI a Brentu se zmenšil o 81 centů na 5,09 USD za barelů.
Komoditní investoři obchodují i na cenovém rozdílu mezi Brentem a WTI. Podle traderů aktivita v tomto segmentu v poslední době zesiluje, hlavně díky očekávanému vyrovnávání diskontu.
Proti ropovodu se už šest let staví někteří zákonodárci a environmentalisté, kteří se obávají úniků suroviny a kontaminace půdy a podzemní vody. Americké ministerstvo zahraničí musí ještě schválit severní segment ropovodu překračující hranice s Kanadou a pokračující k tamním ropným pískům. Jelikož úsek z Cushingu směrem na jih neprochází mezinárodními hranicemi, razítko federálních úřadů na jeho stavbu nebylo třeba.
Schéma ropovodu Keystone XL (dostavované a plánované části jsou značené modře, resp. zeleně)

„Je to pozitivní zpráva pro WTI, jelikož na trhu kolovalo mnoho zvěstí o tom, že by projekt mohl nabrat zpoždění. To byl jeden z nejdůležitějších faktorů, který tlačil cenu níž,“ tvrdí Amrita Senová, hlavní ropná analytička společnosti Energy Aspects.
Stavba ropovodu spojujícího Cushing s pobřežím začala v srpnu loňského roku, náklady by měly dosáhnout 2,3 mld. USD. Po najetí na počáteční kapacitu je možné její rozšíření na 830 tisíc barelů denně.
Další plánovaná část Keystone XL, ze Steel City v Nebrasce do terminálu Hardisty v kanadské provincii Alberta, loni narazila na odmítavé stanovisko prezidenta Baracka Obamy, podle něhož ropovod ohrožuje ekologicky citlivé oblasti v Nebrasce. TransCanada poté začala pouze se stavbou jižní části ropovodu. Společnost navrhla novou trasu severní části a nyní čeká na rozhodnutí úřadů.
Mezitím se díky dalším ropovodům odvádějícím přebytečnou surovinu z amerického Středozápadu začaly zásoby v Cushingu tenčit. Podle včerejší zprávy Energetického informačního úřadu (EIA) klesají už 13 týdnů za sebou. Nyní je v terminálu uskladněno zhruba 32,8 milionů barelů ropy, což je nejméně od února 2012.
(Zdroje: WSJ, Bloomberg)