Aktualizováno Český soukromý letecký dopravce Travel Service koupí 34 procent akcií Českých aerolinií (ČSA), které dosud vlastní mateřský Český Aeroholding. Stane se tak druhým největším akcionářem aerolinek po Korean Air. Zprávu nejprve oznámil deník E15, následně ji potvrdila také agentura Reuters. Transakci ještě musí schválit příslušné antimonopolní úřady.
Korean Air koupil od státu 44procentní podíl v ČSA v dubnu a za akcie zaplatil 67,5 milionu korun. Na další akcie měl korejský dopravce předkupní právo, které hodlal využít pouze tehdy, když dodatečným nákupem neohrozí postavení ČSA jako národního dopravce.
Korean Air podle dnešní zprávy uplatnil tuto opci na koupi dalších 34 procent akcií ČSA od státem ovládaného Českého Aeroholdingu. Nově nabyté akcie pak Korejci přenechají Travel Servisu a ponechají si jen stávající podíl 44 procent. Českému Aeroholdingu po dokončení transakce podle Reuters zbude jen 19,74 procenta akcií, zbylých 2,26 procenta podle Reuters ovládá Česká pojišťovna.
„Vstupem tuzemského Travel Servisu neztratí ČSA status národního dopravce a s ním spojená práva na lety do zemí s omezeným počtem přepravců (například do Ruska) a využívání takzvaného Open Skies prostoru,“ uvedl Aeroholding.
„Český Aeroholding dále podtrhnul očekávané pozitivní dopady transakce pro další rozvoj letecké dopravy u nás. „Rozvoj Letiště Václava Havla v Praze jako středoevropského hubu je pro nás naprosto klíčovou záležitostí. Skutečnost, že Korean Air přivádí do Českých aerolinií dalšího důležitého partnera, je krokem k naplnění tohoto záměru. Věřím, že profitovat z tohoto partnerství budou především cestující, kterým všichni tři dopravci budou moci v budoucnu nabídnout kvalitnější produkt v podobě velké sítě destinací,“ řekl Miroslav Dvořák, předseda představenstva a generální ředitel Českého Aeroholdingu.
Hodnota celých ČSA podle odhadu společnosti Ernst & Young před jarní transakcí Korean Air činila 148 milionů korun. Kromě Korean Air o ČSA zprvu projevily zájem rovněž Qatar Airways, nakonec ale závaznou nabídku ke koupi dlouhodobě ztrátových Českých aerolinií nepodal.
ČSA v roce 2011 hospodařily se ztrátou 241 milionů korun před zdaněním. V roce 2010 vykázaly hrubý zisk 76 milionů korun, v němž ale byly započteny tržby z prodeje dlouhodobého majetku za téměř 2,7 miliardy korun. V roce 2009 měly ČSA ztrátu 3,7 miliardy korun. Loňské výsledky společnost dosud neoznámila.
Vláda se ČSA snažila ztrátové aerolinky prodat už v lednu 2009. Ve druhém kole výběrového řízení tehdy zůstalo jen konsorcium Unimex a Travel Servis, které za aerolinie nabídlo miliardu korun.
Pokud by se pro ČSA partner nenašel, budoucnost národního dopravce by nebyla zdaleka tak optimistická uvedl na jaře tehdejší ministr financí Miroslav Kalousek. "Situace v evropském leteckém byznysu je složitá. Skončila celá řada společností a před námi byly jen dvě možnosti, buď pro ČSA získat silného strategického partnera, nebo začít uvažovat o likvidaci ČSA," uvedl Kalousek. Podotkl, že je šťastný, že vyšla první možnost.
(Zdroj: E15, Reuters, ČTK)