Říjen již klepe na dveře a jeho neodmyslitelnou součástí je již o minulém víkendu odstartovaný mnichovský Oktoberfest. Tradiční událost i letos láká pozornost a neuškodí si prohlídnout několik čísel, se kterými je nevyhnutelně spjata.
Prvně návštěvnost - minulý rok na oblíbenou událost zavítalo 6,4 mil. lidí. V průběhu konání tato „skupinka“ snědla čtvrt milionu pečených kuřat a vypila na 6,7 mil. litrů piva, které je oprávněno po celou dobu akce nabízet pouze šest pivovarů. Právě ty se pak těší tučným ziskům, ke kterým jim dopomáhá až překvapivě vyšroubované nacenění. Letošní rok pak není výjimkou.

Výše uvedený graf ukazuje, že tempo růstu cen na Oktoberfestu (zahrnuje vývoj v položkách veřejné dopravy, dvou piv a poloviny kuřete) dosahuje ve srovnání s německou inflací měřenou indexem CPI takřka dvojnásobku. Důvodem je omezená konkurence, a také málo elastická poptávka. Právě šestice pivovarů (Augustiner, Hacker Pschorr, Hofbräu, Löwenbräu, Paulaner a Spaten) pak z obou uvedených skutečností dokáže šikovně těžit. Například letos mohla poprvé přistoupit ke zvýšení ceny za litr piva na 10 eur. To je v dobách klesající spotřeby piva v Německu (v minulém roce dosáhla nejnižší hodnoty od sjednocení) prakticky ojedinělý počin. Jak však ukazuje následující graf, v rámci samotného Oktoberfestu je rychlý růst cen zcela běžnou praxí. Pivo na tradiční události tak ve srovnání s typickým „lahváčem“ stojí více než dvakrát tolik. Ještě v roce 1991 byly ceny sjednocené.

Tvrdou cenovou politiku však obhajuje ředitel asociace pivovarů Manfred Newrzella. Podle něj je rostoucí cena odrazem vyšších nákladů. Mezi ně patří elektřina, náklady na personál, či zabezpečení. Newrzella navíc zdůrazňuje, že ceny prochází schválením městskými radními, kteří mají dohlédnout, aby nebyly přemrštěné. Samotní radní však v minulých letech konkrétní námitky nevznesli.
Možná i proto vznikají lobbystické skupiny, které požadují nápravu. Jednou z nich je i VGBE, která upozorňuje, že loňské zvýšení cen piva vedlo k celkovému poklesu objemu prodejů na zákazníka. Jelikož je Oktoberfest zdrojem pokladny samotného města (veřejná doprava) i hoteliérských zařízení, je pokles prodejů a případný úbytek konečných zákazníků pro zdejší oblast nepřípustný. Lobbystická skupina proto navrhuje navýšit počet pivovarů, které na Oktoberfestu nabízejí své produkty. Výsledným efektem by měl být větší konkurenční tlak.
První nadějí pro zákazníky může být rozhodnutí radních města zvážit uvolnění pravidel, které by mohlo stany s výčepy naplnit značkami menších lokálních pivovarů. Je však otázkou, na kolik se obdobným krokem může cena samotného piva změnit. Dá se totiž předpokládat, že mnichovské pivovary čelí zhruba stejným nákladům a i jejich cenová kalkulace tak bude podobná. V případě neúspěchu plánu by variantou mohlo být zavedení plošných stropů na cenu účtovanou zákazníkům.
Zdroj: FT, UniCredit