Aktualizováno Index spotřebitelské důvěry sestavovaný michiganskou universitou podle finálních dat za únor meziměsíčně odepisuje 2,7 bodu (-2,8 %) a končí na úrovni 95,4 b. Finalizovaná data jsou lepší než konsensus trhu, který počítal s hodnotou 94 b. Únorová čísla sice sesadila index spotřebitelské důvěry z 11letého maxima, avšak nákupní optimismus zůstává stále na velmi vysoké úrovni.
Při detailnějším pohledu na hlavní index vidíme mírný pokles obou jeho hlavních složek: hodnocení současné situace i budoucích očekávání. O 6 bodů se snížil také subindex měřící ochotu Američanů utrácet za zboží dlouhodobé spotřeby, což by se mohlo projevit v poptávce po tomto zboží. Američtí spotřebitelé očekávají v horizontu příštích 12M růst cen (index CPI) o 2,8 %, což je meziměsíční nárůst o 0,3 p.b. Projevuje se zde vliv dražší ropy, která zvyšuje účty za pohonné hmoty.
Horším výsledkem skončil také index spotřebitelské důvěry sestavovaný společností Conference Board. V únoru index, dle předběžných čísel, klesl na 96,4 bodu z lednové úrovně (revidované nahoru o 0,9 b.) 103,8 bodu. Ačkoliv došlo k meziměsíčnímu poklesu, tak jestliže odhlédneme od mimořádně silného ledna, vidíme, že se úroveň spotřebitelské důvěry na základě tohoto indikátoru nachází nejvýše od září roku 2007.
Další index spotřebitelské důvěry (zveřejněný včera) a sestavovaný agenturou Bloomberg, se v týdnu končícím 22. února zhoršil, když klesl na 42,7 bodu z úrovně 44,6 b. primárně kvůli dražším pohonným hmotám.
Všechny výše uvedené ukazatele se pohybují stejným směrem, lehce klesají kvůli obavám z dražší ropy, avšak stále zůstávají na vysokých hodnotách. To signalizuje důvěru spotřebitelů v americkou ekonomiku a jejich ochotu utrácet, která se šplhá na své předkrizové hodnoty. Následující graf vykresluje vývoj spotřebitelské důvěry měřený michiganskou universitou (modrá) a Conference Board (žlutá), červeně je v grafu vyznačeno období recese.

Evropa na positivní vlně
Pokud se podíváme na spotřebitelský optimismus na druhé straně Atlantiku, vidíme zde známky oživení. Únorová spotřebitelská důvěra v eurozóně skončila na úrovni minus 6,7 bodu, což je nové osmileté maximum. Záporná inflační míra podporuje reálné příjmy a nákupní apetit domácností, které zvyšují svoji spotřebu. Nenaplnil se tedy (zatím) scénář, ve kterém by Evropané odkládali spotřebu a čekali na další snížení cen.
Na 13leteté maximum vystoupla spotřebitelská důvěra v ekonomickém srdci měnové unie – Německu. Agentura GfK oznámila, že index spotřebitelské důvěry na březen roste na 9,7 bodu z únorových 9,3 b. (trh očekával růst na 9,5 b.). Německou spotřebu podporují navíc včera zveřejněná data z tamního trhu práce, v únoru se počet nezaměstnaných snížil o 20 tisíc (dvakrát více než kolik předpokládal trh) a míra nezaměstnanosti se tak udržela na lednové rekordně nízké úrovni 6,5 %. Zlepšuje se také podnikatelská nálada v celé EMU, únorová hodnota 102,1 bodu překonala očekávání trhu.
Zdroj: BBG