Jak jinak začít při pohledu na hroutící se trhy, než pokusem o černý humor. Pro investory trpící propady akcií či prudkými změnami měnových kurzů jsou levnější pohonné hmoty samozřejmě chabou náplastí. Pro spotřebitele - neinvestory je zlevnění dobrou zprávou, ovšem dokud se naplno neprojeví jeho příčina - slabá ekonomika.
Tak špatně zatím nebude, česká ekonomika by zatím měla obstát, ale je pravdou, že ceny ropy (a dalších komodit) po delší dobu tlačí k zemi dění na poptávkové straně a nikoli na té nabídkové. U nabídky se situace až tolik nemění, zůstává více než dostatečná a odnikud se neobjevují signály, že by někdo dodávky na trh chtěl snižovat. V USA lehce klesla produkce, ale počet aktivních vrtů za týden nepatrně narostl.
Nový tlak přichází z poptávkové strany, tedy kondice hlavních ekonomik. O ní panují čím dál větší obavy a jejich původ je většinou v Číně. Výraznější zpomalení tohoto klíčového dovozce komodit a globální obchodní velmoci nemůže zůstat bez odezvy. Větším problémem než evidence výrazných problémů v tvrdých datech je přitom strach z pomalejšího růstu a neschopnosti hospodářské politiky tomu nějak bránit, ať kvůli špatné koordinaci, či nedostatku účinných opatření.
S ropou se v posledních dnech obchoduje prakticky jednosměrně a ceny padají na 43,60 dolaru v případě Brentu, respektive 38,90 dolaru u WTI. Pokud se vrátíme k benzínu, tak jeho maloobchodní cena v ČR klesla zatím na 32,55 korun za litr, přičemž motorová nafta se prodává na 30,29 korun (CCS). Ze zlevňující ropy a dolaru mají na jednu stranu radost prodejci pohonných hmot, kteří tak jako při loňském propadu navyšují své marže. Ty jsou podle našeho odhadu nadprůměrné, ale zatím nejde o příliš vysoké hodnoty. Levnější vstupy se tak částečně promítají i do maloobchodních cen a ty by měly mířit ještě níž. V krátkém výhledu čekáme zlevnění benzínu zhruba na 32 korun. Pokud by však ropa v blízké době nezdražila a marže by se dostaly někam na průměr, mohlo by se teoreticky tankovat i za 30.