Francouzský výrobce nejen luxusních kabelek Hermes dnes zveřejnil výsledky hospodaření za uplynulý rok, které předčily navzdory obtížné situaci na trhu luxusního zboží očekávání. Luxusní odvětví tíží zpomalení hospodářského růstu a potažmo i poptávky v Číně, propad tržeb v Hongkongu nebo Macau, útlum na trhu v USA, ale i listopadové teroristické útoky v Paříži, které se negativně odrazily na útratách turistů. Podle CEO Dumase musí společnost v dnešním světě plném nejistot a rizik být schopna reagovat a přizpůsobit se.
Provozní zisk pařížské luxusní společnosti na upravené bázi loni stoupl o 19 procent na 1,54 miliardy eur. Analytici v průměru počítali se ziskem ve výši 1,52 miliardy eur. Provozní marže Hermes se zvýšila z 31,5 na 31,8 procenta a to i přesto, že společnost předtím varovala, že ziskovost se vlivem výkyvů měnových kurzů bude pravděpodobně blížit spíše 31,5 procentu z roku 2014. Tržby meziročně stouply o 18 procent na 4,84 miliardy eur. Růst tržeb v posledním čtvrtletí byl ale i v souvislosti s pařížskými útoky nejslabší za posledních šest let.
Na cestovním ruchu v Evropě se citelně podepsaly listopadové události ve francouzském hlavním městě a situace se pravděpodobně ještě zhorší po úterních tragických bombových útocích v Bruselu. V Evropě tak nakupuje méně turistů a tato situace se v letošním roce zřejmě nezlepší. Navzdory útokům ze 13. listopadu loňského roku tržby Hermes ve Francii vzrostly o 6 procent. Luxusní pařížská společnost proslulá hlavně výrobou kabelek jako Birkin nebo Kelly, na které se po celém světě vedou čekací listiny, těží ze dvou nových výrobních míst ve Francii, které jí umožnily zvýšit nabídku kabelek a dalšího koženého zboží. Výsledkům výrazně pomohl také nárůst tržeb v Japonsku způsobený z velké částí rostoucím přílivem čínských turistů. Podle Bain & Co stouply výdaje čínských turistů na luxusní zboží právě v Japonsku o 200 procent. Mezi další oblíbené destinace Číňanů patří Evropa, Austrálie nebo Jižní Korea. Obecně růst v Evropě a Japonsku vykompenzoval propad jinde v Asii.
Výhled pro letošní rok Hermes nemění, růst by dokonce mohl být vlivem zvýšení poltických a ekonomických rizik ve světě na bázi stálých měnových kurzů lehce pod střednědobým cílem 8 procent. Evropským zákazníkům se zřejmě příliš nezalíbí plán společnosti zvýšit ceny na starém kontinentě v letošním roce o zhruba 3,5 procenta a to s ohledem na rostoucí výrobní náklady. V únoru Hermes již druhým rokem snížil výhled tržeb. Očekává růst na měnově neutrální bázi ve srovnání s počátkem desetiletí na méně než poloviční úrovni. Do roku 2020 cílí výrobce hedvábných šátků či jezdeckých sedel za více než 4000 eur na tržby ve výši 6 miliard eur. A sedla z dílny Hermes míří nově i na Olympijské hry do Brazílie. Navzdory zoufalé ekonomické situaci v zemi totiž brazilský parkurový tým nešetří a Hermes se stal jejich oficiálním dodavatelem sedel. Je to vůbec poprvé, kdy se luxusní společnost stala oficiálním sedlářem na Olympiádě.
Akcie Hermes dnes po otevření trhu reagovaly na zveřejněné výsledky růstem o bezmála 1,8 procenta na 317 eur, aktuálně připisují více než 2 procenta. Za poslední rok titul přidal téměř 4 procenta. Investorům se Hermes chystá vyplatit dividendu 3,35 eura za akcii.
Zdroj: BBG, FT