Společnost, o které si dnes budeme povídat je poslední dobou čím dál víc vidět, nebo alespoň její otec Elon Musk. Motors se stává poměrně výjimečnou firmou a také miláčkem spotřebitelů. Alespoň tomu nasvědčují počty objednávek „lidového“ elektro vozu Modelu 3, jehož cena by měla být konkurenceschopná k ostatním konvenčním vozům. Podle automobilky by toto auto mělo být zlomovým vozem v dosavadní historii Tesly, která se píše od roku 2003.
Zlí jazykové říkají, že neuspěje. Že se na elektriku jezdit nebude. Že je příliš malá. Tyto důvody jsou pak následovány plejádou finančních důvodů, proč by Motors neměla uspět. Samozřejmě od finanční reality nelze abstrahovat, na druhou stranu nesmíme se jí nechat naprosto svázat.
Co by ovšem mohlo být tak silným diferenciátorem proti všem ostatním ať už zavedeným nebo začínajícím automobilkám? Co by mohlo přinést tak velký rozdíl?
Všechny firmy světa mají v uvozovkách stejný přístup k talentům, technologiím, školám, penězům a všem dalším zdrojům, na které si dokážeme vzpomenout. Ale to co opravdu může odlišit společnosti je jejich schopnost a způsob komunikace.
Zajímavým příkladem, který uvádí Simon Sinek ve své přednášce pro TED, kterou mimochodem shlédlo již 26 milionů uživatelů, je ikonický .
Uvádí, že se v podstatě jedná o společnost, jako je jakákoliv jiná. Žádná kouzla a čáry. Prostě obyčejná společnost, která vyrábí telefony ve vysoké kvalitě. Odlišuje ji od většiny firem, jak komunikuje. Podle Sinka všechny firmy ví, co vyrábějí, některé ví, jak to vyrábějí, ale už jenom hrstka ví, proč je vyrábí. Mezi nimi je ale i právě Motors.
Motem je „Everything what we do, we believe in challenging the status quo. We believe we think differently.“ Cestou jak to firma dělá je, že dělá svoje produkty designově krásné a jednoduché na použití. Takové dělá počítače, telefony a tablety. Prodává svůj pohled na to jak má vypadat moderní mobilní telefon.
Podobně komunikuje svojí misi – „Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.“ Cestou, kterou se firma vydala je cesta absolutně jednoduchého dobíjení, krásného designu a pocitu výjimečnosti z aut, která staví. Staví nejlepší elektromobily na světě.
Lidé si nekupují auto na elektřinu, oni si kupují vstupenku mezi ty, kteří jsou součástí změny v paradigmatu, jaký typ energie je dominantní. Stejně tak si lidé kupují kvůli tomu, že kromě toho, že jsou to zatraceně dobré telefony, chtějí být mezi těmi, kteří mají produkty této firmy, která „přemýšlí jinak“ nebo obecněji „je jiná“.
Sinek paradoxně uvádí, že pro ty nejlepší společnosti je zisk jen výsledkem jejich práce, není účelem nebo důvodem, proč všechno co dělají, vlastně konají. Zisk je touto optikou téměř „vedlejším produktem“.
vyrábí nejlepší elektroniku na světě a bude pravděpodobně vyrábět ty nejlepší elektromobily na světě. Proto se klidně stejně opěvovanou firmou jako je může stát i Motors.