Investoři, zákazníci a fanoušci hudebních streamovacích služeb pozor! Společnost Spotify otevírá dveře k primárnímu úpisu akcií na americkém trhu. A bude to možná dřív, než plánovala. Podle agentury Bloomberg se totiž blíží uzavření nové podoby licenční smlouvy s vydavatelstvím Music Inc, které Spotify chybí k tomu, aby mohla se svými akciemi na americkou burzu. Bloomberg se odvolává na čtyři zdroje, blízké celému vyjednávání.
Ještě před deseti lety Spotify byla neznámá firma. Dnes má společnost zabývající se službami tzv. streamování hudby podle nedávných studií tržní hodnotu 13 miliard amerických dolarů. A stojí jen krůček od primárního úpisu akcií.
Nejdříve platby za licence, pak akcie na burzu
Agentura Bloomberg se odvolává na jeden ze svých zdrojů, který říká, že Spotify najala a , coby poradce ohledně primární emise akcií. Zatím nijak nezměněný plán počítá s IPO ke konci tohoto roku nebo na začátku roku 2018. V roce 2016 vykázala firma tržby ve výši 2,9 miliardy eur, což bylo o 51 procent více než v roce 2015. Provozní ztráty vzrostly o 48 % na 349,4 milionu eur, se započítáním avšak včetně nákladů na financování, ztráty před zdaněním se snížily o 133 procent na 539 milionů eur.
Zdroje agentury Bloomberg tvrdí, že obě strany kontraktu jsou pozitivní a že dohoda by mohla být podepsána do září 2017, Kontrakt má ztrátové společnosti přinést větší jistotu v příjmech, neboť slibuje řadu nových atraktivních alb, ke kterým budou mít klienti Spotify přístup „jen“ za předplatné, místo toho, aby platili celou částku za hudební nosič. Velká očekávání se vztahují k umělcům jako Ed Sheeran či Muse.
Podle dobře informovaných zdrojů však není ještě čas na ťukání sklenek se šampaňským, neboť jde zde ještě „několik klíčových bodů, které musejí být dořešeny“. A pokud se je povede doladit, celá transakce může být velmi rychle uzavřena. Podle těchto zdrojů může být dohoda s Music Inc. uzavřena koncem léta.
Spotify American dream jede dál
Podle analytiků tak švédský Spotify může napsat další úspěšnou kapitolu svého „Amerického snu“. Za méně než deset let totiž podle agentury Blomberg vyrostla firma do světově nejpopulárnější streamingové hudební služby. Jenže jeho finanční udržitelnost závisí nyní na schopnosti firmy generovat větší příjmy z poplatků od zákazníků než platit licence hudebním vydavatelstvím. Nemluvě o konkurenci, která se mohutně dotahuje, ať už jde o nebo , které si mohou dovolit dotovat své hudební streamovací služby z jiných aktivit.
Spotify už nové licenční dohody drží s Universal Music Group, a Music. Bloomberg připomněl, že i když nejsou zcela známy detaily licenčních smluv, Spotify se pochlubila snížením sazby vyplácených licenčních poplatků z 57 % na 52 %. V červnu držela firma Spotify podle MIDiA Research tržní podíl ve výši 40 % globálního trhu posluchačů streamované hudby, chcete-li 53 milionů platících uživatelů. Celkem má firma po celém světě více než 140 milionů aktivních uživatelů, tedy i posluchačů, kteří za streamování neplatí nic. Pro srovnání, měl v červnu 19 procent tržní podíl, tedy 28,2 milionu hudebních odběratelů, 12procentní podíl, tedy 16 milionů předplatitelů.