Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jak zachránit diesely? V předvolebním Německu to řešil

Jak zachránit diesely? V předvolebním Německu to řešil "dieselový" summit

02.08.2017 17:08, aktualizováno: 3.8. 11:55
Autor: Redakce, Patria.cz

Aktualizováno

Německé automobilky upraví software u více než 5 milionů dieselových aut tak, aby snížily množství škodlivých emisí, které vozy produkují. Udělají to na vlastní náklady. Zástupci německé vlády a domácích automobilek se na tom dohodli na takzvaném dieselovém summitu v Berlíně. Ten se konal necelých sedm týdnů před parlamentními volbami v největší evropské ekonomice a právě podvody s emisemi v dieselech jsou podle některých hlasů vítaným střelivem v kampaních politických stran, které chtějí zaútočit na stranický blok kancléřky Angely Merkelové.

Německo je největším automobilovým trhem v Evropě. V zemi je registrováno přes 15 milionů dieselových aut, jejichž emise oxidů dusíku výrazně přispívají ke znečištění měst. Na rozsah emisního skandálu poukazuje následují graf s počty registrací aut s naftovým motorem k letošnímu Novému roku. V některých městech je situace tak vážná, že uvažují o zákazech jízdy starších naftových vozů. Tomu chtějí výrobci aut za každou cenu zabránit, a i proto se odhodlaly k dnes oznámenému kroku.

diesel

Dohoda se týká vozů splňujících emisní normy Euro 5 a části vozů splňujících normu Euro 6. Součástí celkového počtu je i 2,5 milionu aut Volkswagenu, který úpravy beztak provést musí. Cílem úprav je snížení emisí oxidů dusíku v průměru o 25 až 30 procent, říká německé sdružení VDA. Na výkon motoru nebo jeho životnost by změny neměly mít dopad.

Němečtí výrobci automobilů, kteří jsou stěžejní součástí zdejšího průmyslu, se v posledních době dostali pod velký tlak jednak kvůli skandálu s manipulacemi dieselových motorů, který se týká především Volkswagenu, a jednak kvůli údajným dlouholetým kartelovým ujednáním mezi firmami Volkswagen, BMW, Daimler, Audi a Porsche.

Politici a automobilky: Prý velmi úzké vztahy

Zvyšujícímu se tlaku kvůli stále novým problémům německých automobilek ale čelí i politici včetně kancléřky Angely Merkelové (CDU) a ministra dopravy Alexandera Dobrindta (CSU), kteří podle kritiků dosud šli automobilovému průmyslu příliš na ruku.

Obdobný názor podle ČTK zastává politolog Timo Lange, který se věnuje studiu lobbistů a jejich vlivu na politiku. Podle něj je německá politika dlouhodobě příliš úzce provázána s automobilovým průmyslem, což prý negativně dopadá na spotřebitele i na tempo inovací. "Automobilový průmysl je s politikou personálně úzce propojen, zvláště v lobbistických odděleních jednotlivých firem a vedení Sdružení automobilového průmyslu (VDA)," míní Lange, podle něhož je pozoruhodné, kolik lobbistů pochází přímo z okolí německé kancléřky.

Na dnešní „dieselové setkání“ nebyli pozváni zástupci ochránců spotřebitelů a ochránců životního prostředí z řad neziskových organizací, což kritici vytýkali pořadatelům, tedy ministerstvu dopravy a životního prostředí. Právě životní prostředí a spotřebitelé podle nich chováním německých automobilek značně trpí. Řada pozorovatelů zároveň tvrdila, že očekávané softwarové změny nestačí, a chtěli, aby se automobilky zavázaly také k úpravám hardwaru, a to na vlastní náklady. Jen tak se podle nich dají emise oxidů dusíku dostatečně snížit.

Skvrna na slunci německého automotive

Automobilový průmysl patří ke klíčovým odvětvím německé ekonomiky. Emisní aféry ale mohly jeho reputaci v očích německé veřejnosti poškodit. Deník Bild v neděli přišel s průzkumem, podle kterého tři čtvrtiny Němců chtějí, aby byla vláda přísnější na výrobce aut, kteří porušují pravidla. Podle 53 procent respondentů už automobilovému průmyslu není možné dále věřit.

Emisní aféra Volkswagenu propukla na podzim před dvěma lety, když americký úřad EPA automobilku obvinil, že do vozů s naftovým motorem instalovala software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software po celém světě instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut.

Pachuti, která po aférách zůstala, se teď snaží využít němečtí Zelení a Sociálnědemokratická strana Německa (SPD), kancléřčini křesťanští demokraté však mají v průzkumech pořád značný náskok.

Zakážou diesely v domovském městě mercedesů?

Špatné zprávy dostihly automobilky také minulý týden. Ministr Dobrindt ve čtvrtek prohlásil, že Porsche musí v Evropě svolat do servisů asi 22 000 naftových vozů Cayenne. V automobilech byl totiž zjištěn nezákonný systém pro regulaci emisí. Den poté utrpěli výrobci naftových vozů porážku u soudu ve Stuttgartu. Podle tamního správního soudu lze naftová auta ve městě zakázat. Je to prý jediný adekvátní způsob, jak rychle zlepšit kvalitu ovzduší ve městě, kde jsou doma značky jako Porsche nebo Mercedes-Benz.

Verdikt by podle Bloombergu mohl ovlivnit i další soudní případy v této věci, které by německá justice teprve mohla řešit. Podle ministra spravedlnosti Heika Maase (SPD) ani dohoda o úpravách softwaru u 5,3 milionu dieselových aut nemusí stačit na to, aby se předešlo zákazům jízdy starších naftových vozů v některých německých městech, řekl médiím den po konání summitu. 

Nafťáků se v červenci prodalo méně

Pokud jde o samotné prodeje aut, tak odbyt vozů s benzinovým motorem se v červenci v Německu zvýšil o 11,2 procenta. Na celkovém prodeji měly tyto vozy podíl 56 procent. Podíl naftových vozů činil 40,5 procenta, meziročně ale jejich prodej klesl o více než 12 procent. Prudce přitom rostl prodej vozů s alternativním pohonem: ze zahraničních značek v červenci vyletěl prodej elektrických vozů Tesla, a to o 102,2 procenta. Podíl aut s alternativním pohonem na německém trhu však zůstává nízký. Celkově se prodej nových osobních aut v Německu v červenci zvýšil o 1,5 procenta na 283 080:

kba
(Zdroje: ČTK, KBA, Bloomberg)

 
 
 
 
 

Čtěte více:

Začíná se naplňovat pro akcie příznivý scénář 2-2-2
02.08.2017 6:36
Investor Ed Yardeni v komentáři pro Yardeni Research říká: „Akcioví in...
Skutečná tvář akcie jménem Twitter
01.08.2017 20:11
Podle WSJ předvedou firmy obchodované na americkém trhu za druhé čtvrt...
Nová, chmurná prognóza pro britské finančnictví
01.08.2017 18:32
Finanční srdce Londýna by během několika let mohlo přijít až o polovin...
Kvartální zisk KB (+0,6 %) překonal očekávání, dividendová politika zůstává
02.08.2017 8:36
Komerční banka snížila ve druhém čtvrtletí čistý zisk o 5 procent na 3...
Praha asi otevře zeleně, má za sebou výsledky KB
02.08.2017 8:54
Pražská burza v úterý rostla o 0,6 procenta na 1 015 bodů a přidala se...

Váš názor
  •  
    02.08.2017 9:52

    Myslím, že ideálním řešením by bylo ohradit Brusel vysokým ostnatým drátem na exkurzi tam zvát ekologické aktivisty nejméně na desetiletou stáž, zamezit jakýkoli únik informací ven i dovnitř. Selektivní přístup směrem dovnitř by ještě mohli mít exotické typu Montezumy Merkelové. Jsem zvědav jestli se příspěvek vůbec objeví.
    Homo
    •  
      02.08.2017 18:57

      Škoda Fabia 1.9 TDI, přečipovaná přijede ke zpomalovacímu prahu, ke kterému se blíží děti z mateřské školky s paní učitelkami. Škodovka stihne přejet před dětmi, které přicházejí k přechodu a po odjetí děti procházejí černým kouřem přes přechod. Rodiče si je odpoledne vyzvednou, ale netuší, že právě jejich miláčkové byli doživotně kontaminováni rakovinotvornými částicemi. Taková je denní realita nejen s dieselovými automobily.
      Zdravý rozum
    •  
      02.08.2017 17:59

      ekologické aktivisty? ty budeš asi pěkně mimo mísu..
      fluidum
Aktuální komentáře
16.05.2024
17:58Nové technologie si samy dláždí finanční cestu ke svému rozmachu
17:20Akcie jsou na maximech opatrnější, jejich odolnost se však zvedla  
17:03J&T ARCH INVESTMENTS SICAV, a.s.: Pozvánka na Valnou hromadu
15:17Jakub Blaha: Tržby Walmartu rostou díky zákazníkům s vyššími příjmy  
14:51Freris o nových clech na čínské zboží a stavu tamní ekonomiky
14:50Zisk i tržby Walmartu překonaly odhady, firma zvýšila celoroční výhled
13:10Michael Burry zvyšuje sázky na čínský big tech, ten od lednového dna připisuje 25 %
12:54Než otevře Wall Street: Cisco, GameStop, Chubb  
11:54FX Výhled: Koruna má to nejhorší za sebou, nový impuls dodala jestřábí ČNB  
11:32Aerolinky easyJet snížily ztrátu, jejich šéf příští rok odstoupí z funkce
10:57Koruna těží z posunu očekávání o sazbách, přichází čas nabíjet eura a dolary  
10:00ČSOB v 1. čtvrtletí: Klienti více investují a upřednostňují úsporné bydlení
9:59Německému koncernu Siemens klesl čtvrtletní zisk, tržby stagnovaly
9:29Japonská ekonomika v prvním čtvrtletí nečekaně klesla o dvě procenta
9:02Rozbřesk: Slabý maloobchod v USA ve stínu nižších inflačních dat
8:53Futures naznačují pozitivní úvod na trzích. Wall Street po datech i inflaci na rekordech  
6:27Měkké přistání je v Evropě na obzoru a obchodníci na opčním trhu zvyšují sázky na velké snížení sazeb ECB
15.05.2024
22:03Technologické akcie lídry seance  
17:53Na každý tanec je potřeba dvou: Americký dolarově akciový příběh
17:14Výhled sazeb nahrává růstovým titulům, meme akcie jsou však jiná hra  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Applied Materials Inc (04/24 Q2, Aft-mkt)
Deere & Co (04/24 Q2, Bef-mkt)
easyJet PLC (03/24 Q2, Bef-mkt)
Swiss Re AG (03/24 Q1, Bef-mkt)
Take-Two Interactive Software Inc (03/24 Q4, Aft-mkt)
Wienerberger AG (03/24 Q1, Bef-mkt)
1:50JP - HDP, q/q
7:00Deutsche Telekom AG (03/24 Q1)
7:00KBC Group NV (03/24 Q1)
7:00Siemens AG (03/24 Q2)
8:00BT Group PLC (03/24 Q4)
13:00Walmart Inc (04/24 Q1)
14:30USA - Index filadelfského Fedu
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
14:30USA - Počet nově zahájených staveb
15:15USA - Průmyslová výroba, m/m