Automobilový průmysl je největším tuzemským průmyslovým oborem vytvářejícím přímo přes šest procent HDP nebo také 23 % přidané hodnoty celého zpracovatelského průmyslu. ČR je proto zemí nejvíce závislou na výrobě dopravních prostředků v celé EU navzdory tomu, že o poznání menší Slovensko produkuje (montuje) více osobních automobilů na hlavu.
Pokud k tomu připočteme celé řetězce dodavatelů působící v jiných průmyslových oborech, je evidentní (a čísla z posledních let to jen potvrzují), že úspěch české ekonomiky je úzce spojen právě s vývojem automobilového průmyslu. S trendy poptávky v zemích EU, neboť tam směřuje naprostá většina místní produkce, a dalšími výzvami, mezi které patří v posledních letech zejména nástup elektromobilů nebo nové regulace směřující k dalšímu snižování emisí.
Už průzkumy mezi spotřebiteli na největších evropských trzích naznačovaly, že poptávka spotřebitelů po osobních automobilech zůstane i v letošním roce silná a nejnovější statistiky registrací za červenec a srpen to dnes opět potvrdily. Za prvních sedm měsíců roku se registrovalo v zemích EU o 3,8 % osobních aut více než ve stejném období loňského roku. Pak ovšem přišel srpen s nárůstem o 31,2 % a obrázek evropského automobilového trhu se ještě vylepšil (+6,2 %). Ale skutečně?
Srpnový, téměř třetinový přírůstek, však nelze připsat zdaleka poptávce, ale přípravě na novou regulaci platnou od září. Začaly totiž platit nové požadavky EU na měření emisí, které s čísly o prodejích a vlastně i výroby ještě zamíchají, protože (některé) automobilky zatím nestíhají měřit podle nového mustru. Takže na místo obav o poptávku začínají mít výrobci starost o dostatek parkovacích míst, kam mohou nezkontrolovaná auta odstavit. Vzhledem k tomu, že může jít o desítky tisíc vozů, nepůjde rozhodně o triviální problém, který by se dal přehlédnout i ve velkých číslech z ekonomiky jako je ta naše. A nejenom v zásobách…
TRHY
CZK a dluhopisy
Česká koruna si během včerejšího odpoledne mírně posilovala – podobně jako ostatní měny v regionu – a přiblížila se k hranici 25,40 EUR/CZK. Vzhledem k tomu, že začal týden mlčení, až do příští středy se koruna nedočká vlídného či vlastně jakéhokoliv slova od centrálních bankéřů. Ti by ovšem měli být minimálně s korunou spokojeni, protože se dostává tam, kde by ji chtěli vidět už v posledním čtvrtletí roku.
Dluhopisový trh dnes čekají dvě emise korunových státních dluhopisů se splatností 3-7 let. Celkem MF plánuje získat o osm miliard korun.
Zahraniční forex
Kurz eurodolaru prožil další nudnou seanci a to přesto, že výnosy amerických dluhopisů se utrhly ze řetězu a směřují dále na sever. Je to známka toho, že důležité zasedání Fedu se blíží.
Dnes by si trh měl nicméně dát pozor na ECB, neb její prezident (Draghi) bude mít veřejné vystoupení v Berlíně.
Forint včera mírně zpevnil a to přesto, že maďarská centrální politika ponechala svoji uvolněnou politiku beze změny a to včetně všech nestandardních opatření. MNB věří, že se inflace stabilizuje u cíle (3 %) příští rok v létě a nehodlá tedy nic podnikat (byť začíná opatrně hovořit o normalizaci měnové politiky). Velké změny v politice tak čekejme teprve na konci roku (bude zrušena 3-měsíční depo sazba), resp. v okamžiku kdy ECB začne svoji politiku utahovat. Vyčkávání MNB je pro forint nebezpečné, neboť prakticky nulové úrokové sazby v Maďarsku budou lákat k uzavírání krátkých pozic a to zejména v situaci, kdy se regionální měny ocitnou pod vnějším tlakem.
Ropa
Ropa Brent včera opět nabrala vítr do plachet, který jí pomohl vystoupat nad 79 USD/barel. Hlavní zásluhu na tom mělo prohlášení Saúdské Arábie, která je dle všeho spokojena s aktuálním vývojem, kdy mají ceny tendenci šplhat nad hranici 80 USD/barel.
Dnes bude trh ve střehu zejména s ohledem na oficiální data k zásobám od EIA. Včera zveřejněná čísla od API naznačují jejich mírný růst (1,2 mil. barelů), což by mohlo alespoň krátkodobě zchladit ambice ropných býků.