Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
VoxEU: Reklama má negativní dopad na náš život

VoxEU: Reklama má negativní dopad na náš život

31.05.2019 15:42
Autor: Redakce, Patria.cz

O negativním dopadu konzumu na naše životy se hovoří běžně, ale o podobném vlivu reklamy platí opak. Chloé Michel, Michelle Sovinsky, Eugenio Proto a Andrew Oswald představují na stránkách VoxEU závěry své nové studie založené na datech z 27 evropských zemí. A tvrdí, že existuje silná negativní korelace mezi objemem peněz jdoucím na reklamu a spokojeností společnosti. Tato korelace přitom nesouvisí s průběhem ekonomického cyklu.

Objem výdajů na reklamu v posledních letech dramaticky roste a „tudíž je namístě se ptát, zda nedopadá negativně na naše životy“. Tento vztah by podle zmíněných ekonomů mohl mít dvě základní formy. První z nich je pozitivní a odvíjí se od toho, že reklama by měla poskytovat informace. Lidé by pak díky ní lépe vybírali. Negativně by pak reklama mohla působit z toho důvodu, že „stimuluje potřeby, které nemusí být uspokojitelné“.

V konečném důsledku pak záleží na tom, který efekt bude silnější. Příslušná analýza je složitá kvůli tomu, že kvalita našeho života a naše spokojenost jsou ovlivněny mnoha faktory a je těžké izolovat některý z nich. Autoři studie se ale domnívají, že „je rozumné počítat s negativním efektem reklamy, a to kvůli tomu, že kvalitu našeho života posuzujeme z relativní perspektivy“. Jestliže si tedy například koupíme nové auto, naše uspokojení z něj je dáno i tím, jaký vůz má náš soused. Studie tento efekt potvrzují, když ukazují, že s rostoucím bohatstvím se spokojenost společnosti od určitého bodu nezvyšuje.

Nová studie je založena na průzkumech a jak bylo zmíněno, nachází negativní vazbu mezi výdaji na reklamu a spokojeností společnosti. Síla efektu je taková, že „hypotetické zdvojnásobení výdajů na reklamu by vedlo k 3 % poklesu spokojenosti“. Takový pokles odpovídá „asi polovině uspokojení, které vytváří manželství, nebo asi čtvrtině efektu vytvořeného tím, že jsme nezaměstnaní“.

Tyto výsledky jsou podle autorů studie v souladu s tím, co již před více než sto lety tvrdil například Veblen. A „mohou být konzistentní s myšlenkami o negativních důsledcích materialismu“. Studie shrnuje své výsledky i v následujícím grafu, kde jsou třemi sloupci vyznačeny skupiny zemí s nízkým, středním a vysokým růstem výdajů za reklamu. Na ose y je pak vyznačen růst spokojenosti – čím více se zvyšují výdaje na reklamu, o to nižší je růst spokojenosti. Mezi země s jejím nejvyšším růstem (malým zvýšením výdajů) patří i Česká republika.

 

Čtěte více:

McDonald´s je na největších nákupech za 20 let
26.03.2019 12:36
Americký řetězec restaurací s rychlým občerstvením McDonald's koupí iz...
Analytici: Apple by kvůli dalším clům musel dost zdražit iPhony
15.05.2019 12:13
14 %. O tolik by se musela zvýšit cena iPhonů, aby jejich výrobce Appl...
Coca-Cola jako nejlepší akciová sázka odvětví a zaostávající defenziva
21.05.2019 18:33
Morgan Stanley podle CNBC považuje akcie společnosti Coca Cola za to n...
Nejhodnotnější značkou je opět Apple před Googlem
24.05.2019 14:24
Nejhodnotnější značkou na světě je opět Apple s ohodnocením 206 miliar...

Váš názor
  • Ehm ehm
    01.06.2019 10:25

    Za moskevského socialismu se moc na reklamu neplýtvalo a ta spokojenost vedla k demonstracím a odstranění bezreklamních vlád.
    HenryFord
Aktuální komentáře
17.05.2024
22:00S&P 500 si připsal již čtvrtý týdenní zisk v řadě  
17:45Americká ekonomika podle jednoduchého indexu celkového blahobytu
17:27Filla, Zrzavý či Toyen. V galerii KODL probíhá předaukční výstava a blíží se tradiční aukce 26. května na Žofíně
17:13TRHY: GameStop vypadá jako GameOver, zatímco zlato se vrací nad 2400 dolarů  
16:17Odbory Royal Mail hrozí stávkou, pokud Křetínský nesplní jejich požadavky
15:43CNBC: Žhavá rally drahých kovů může pokračovat, cíl pro zlato až u 2600 dolarů
14:04Ramsey: Tesla má u autonomního řízení specifickou strategii, nabíjecí stanice jsou jedním z nejhodnotnějších aktiv
12:50Primoco UAV SE: Oznámení o odvolání konání valné hromady
12:45Primoco UAV SE: Pozvánka na valnou hromadu
12:24Perly týdne: Spekulace na akciích jako sociální rebelie?
12:07Skupině Photon Energy klesly v prvním čtvrtletí tržby, provozní zisk jí stoupl
11:46Jak ozdravit největší realitní trh na světě? Na peníze od vlády finanční trhy slyší
11:20Eurostat: Míra inflace v EU v dubnu zůstala na 2,6 procentech, v ČR se zvýšila
11:09FRESH s Janem Burešem a Dominikem Rusinkem: Hledání nové letové hladiny aneb kde ČNB ‚zaparkuje‘ úrokové sazby?  
9:49Čína oznámila rozsáhlá opatření na oživení realitního trhu
9:01Rozbřesk: Červnový pokles sazeb ECB potvrzen
8:44Colt CZ dokončil akvizici Sellier & Bellot, čínská ekonomika prochází nevyrovnaným oživením a futures jsou v červeném  
8:15UNIMEX GROUP, uzavřený investiční fond, a. s.: Oznámení o uložení projektu fúze sloučení do sbírky listin
8:10Skupina Colt CZ dokončila akvizici českého výrobce munice Sellier & Bellot
6:41Yardeni: Býčí trend by měl i přes korekci pokračovat, zisky míří k novým rekordům

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
4:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
4:00Čína - Průmyslová výroba, y/y
7:45Engie SA (03/24 Q1)
11:00EMU - CPI, y/y