Efekt uvolňování vládních restrikcí na různé společenské a ekonomické aktivity závisí i na tom, zda bude spotřebitel ochoten se k těmto aktivitám sám od sebe vracet. Ekonomové Mario Macis a Nicola Lacetera na stránkách ProMarket tvrdí, že ohledně návratu k předpandemickým nákupním zvyklostem je třeba „velké opatrnosti“.
K rychlému uvolňování restrikcí dochází v mnoha státech USA i v dalších zemích a vodítkem by pro ně mohly být státy, které k tomu přikročily již před časem. V Itálii proběhl postupný restart výrobních aktivit a nyní jsou zvažovány další kroky včetně otevírání kin, barů, bazénů a podobně. Jde o důležité sektory ekonomiky, které vytvářejí velkou část celkové zaměstnanosti a spotřeby.
Takové uvolňování se přímo týká nabídkové strany ekonomiky, ale otázkou podle ekonomů je, jak se k němu postaví spotřebitel. Nikdo tedy neví, zda Italové začnou znovu chodit do barů, posiloven, navštěvovat nákupní centra. Na jednu stranu je totiž možné, že lidé pocítí potřebu dohnat to, co během restrikcí zameškali. Na stranu druhou ale platí, že riziko nákazy přetrvává a lidé se naopak budou snažit jej svým chováním i nadále minimalizovat.
Studie Mezinárodního měnového fondu ukazuje, že mobilita a ekonomická aktivita ve Velké Británii a v USA klesla ještě předtím, než došlo k uzavírání ekonomiky. The se zase zmiňují o tom, že ve státech, kde byly restrikce již uvolněny, přišlo jen velmi slabé oživení. Mario Macis a Nicola Lacetera se zaměřili na vývoj v Itálii a provedli průzkum, ve kterém zkoumali ochotu vrátit se k běžným aktivitám. A také názor na to, jak se budou chovat ostatní lidé.
Vědci zjistili, že existují velké rozdíly mezi tím, jak se lidé hodlají chovat na straně jedné a jak vnímají chování jiných na straně druhé. Ukázalo se totiž, že podle průzkumu respondenti většinou nemají chuť navštěvovat veřejná místa, ale zároveň se domnívají, že jiní tak budou činit. Tyto výsledky podle ekonomů odpovídají dřívějším průzkumům, podle kterých lidé věří, že oni sami by byli schopni vydržet delší dobu v izolaci, ale jiní ne.
V průzkumu velký podíl lidí hovořil o ochotě navštěvovat místa, jako jsou pláže či kadeřnictví, ale jen málo z nich chtělo jít například do posilovny. Ne moc vysoký byl podle ekonomů i podíl těch, kteří by chtěli navštívit restauraci nebo bar. Celkové výsledky pak „radí k opatrnosti ohledně rychlého oživení spotřeby poté, co jsou uvolněny restrikce“. I firmy pak „budou muset zvážit, zda otevření jejich provozu je ekonomicky smysluplné s ohledem na investice, jaké vyžadují nové zákonné požadavky ohledně bezpečnosti“. Tyto požadavky zahrnují například častou dezinfekci či oddělení míst v restauracích.
Italové jsou si tedy podle ekonomů vědomi překážek a rizik spojených s otevřením ekonomiky a to může vysvětlit jejich celkovou opatrnost. Jen 33 % respondentů v průzkumu uvedlo, že v jejich regionu jsou již naplněny podmínky pro úplné otevření ekonomických aktivit. O potřebě udržet omezení po několik dalších týdnů hovořilo 44 % respondentů a 14 % míní, že je zapotřebí několika měsíců.
Zdroj: ProMarket