Výroba automobilového průmyslu pokračovala i v říjnu v nastoleném růstovém trendu. V říjnu dokonce počet vyrobených automobilů překonal loňskou hodnotu o necelá tři procenta. Nelze ovšem zcela přehlédnout, že loni v říjnu už začínaly výsledky automobilek slábnout, a tak srovnávací základ byl nižší.
V říjnu se dařilo největší a nejmenší automobilce, které tentokrát vyrobily o 4,2 %, respektive o 12 % více než loni.
Od začátku roku se v ČR vyrobilo celkem 937 tisíc vozů, což bylo o 255 tisíc (o 21,4 %) méně než ve stejném období loňského roku. Automobilky sice postupně snižují skluz dosažený v době jarních odstávek a druhá vlna pandemie je zatím nijak viditelně neovlivnila. Dorovnat jarní propad se jim už letos ani tak nepodaří, a tak celkový meziroční propad produkce bude někde mezi patnácti až dvaceti procenty. Záležet bude jednak na zásobě zakázek, případně ochotě tvořit si před koncem roku zásoby.
Výroba není přímo koronavirem zasažena, hlavní nejistoty proto leží na straně distribuce a poptávky. Jak se bude vyvíjet v době, kdy firmy v Evropě, kam směřuje největší část tuzemské produkce, šetří a omezují investice. A o moc lepší situace není ani na straně spotřebitelů. Spotřebitelské průzkumy žádné vzedmutí poptávky nenaznačují, spíše naopak.
Výroba automobilů, respektive průmysl jako takový v posledním čtvrtletí alespoň částečně vyvažuje útlum, kterým prochází řada odvětví služeb. Proto propad celé ekonomiky, s nímž nyní počítáme, nebude zdaleka tak drtivý jako ve druhém čtvrtletí, kdy odstávky způsobené nabídkovým šokem výrazně zbrzdily i toto naše největší odvětví. Za celý rok 2020 proto česká ekonomika nejspíš poklesne o 7 %, nicméně hlavní nejistotou pro další týdny zůstává načasování tzv. rozvolňování služeb.