Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jaká firemní strategie funguje nejlépe? Němci mají odpověď

Jaká firemní strategie funguje nejlépe? Němci mají odpověď

20.11.2020 18:05

V osmdesátých a devadesátých letech minulého století se hodně energie věnovalo do výzkumu toho, co vlastně ovlivňuje výsledky a úspěchy firem. V podstatě vznikly dvě školy, z nichž první hovořila o dominantním významu prostředí, druhá o významu faktorů pro firmu vnitřních, tedy zejména strategie. Byla to doba BCG matic, SWOT analýz a řady dalších konceptů a pouček, z nichž některé vedly do slepých uliček. K tématu se nyní vrací nová studie provedená dokonce na německých firmách. Co ukazuje?

Studie „Are strategic frameworks still applicable? Analyzing the strategy - performance relationship in Germany“ se zaměřuje na porovnání dvou základních firemních strategií. První z nich je dána tahem na efektivitu a dosažení nákladové výhody přes velký podíl na trhu, technologie, přístup k levnějším surovinám a podobně. Druhá je strategie diferenciace. Tedy snaha odlišit se od konkurence tím způsobem, který přinese konkurenční výhodu, vyšší marže, ziskovost, návratnost kapitálu. Autoři studie Anna Eulerich a Marc Eulerich se ale věnují i možnosti, že firmy se snaží o strategii smíšenou – tedy jak diferenciaci, tak nákladovou výhodu. A strategií je také přístup, kdy firma žádnou jasně definovanou strategii nemá. 

Ekonomové se v první řadě ptají na otázku, která možná řadu čtenářů napadá také: Má rámec starý několik desetiletí vůbec ještě nějakou relevanci v moderní digitální ekonomice? Zde je možná dobré si v první řadě připomenout, že analýza se týkala dat z německé ekonomiky a od německých firem. A výsledky zde ukazují, že odpověď na otázku je kladná. Konkrétně pak studie tvrdí, že výjimečné výsledky přináší strategie zaměřená na efektivitu a pak strategie smíšená. Naopak u pokusů o diferenciaci jsou závěry smíšené. Což je alespoň pro mě v podstatě opak toho, co bych čekal. Proč?

Pokud bychom si hodně zhutnili hlavní rysy moderní ekonomiky, tak to jsou technologie a značky. Obojím se prolíná, či je příčinou spotřebitelova přesaturovanost a tudíž by se dalo čekat, že právě snaha odlišit se bude dominovat. Jak na straně jeho, tak na straně firem. Možná tu ale hovoříme skutečně hlavně o tom, jak relevantní jsou rámce používané před desítkami let s tím, že Německo je jako prémiová výrobní dílna světa spíše výjimkou. 

Vezměme si třeba takovou Teslu. Ta si v podstatě vytvořila své vlastní odvětví, ve kterém se snaží o udržení dominantní pozice, která by jí spolu s technologickým náskokem přinesla nákladovou výhodu. Zároveň Tesla začala na prémiovým segmentem, který je synonymem diferenciace. Snad by se tedy dalo říci, že má strategii smíšenou, která je vlastně podle studie výhodná, ale to nás zase vrací k otázce zmíněné relevance nějaké jasně vyprofilované strategie, neřkuli volby na osách „efektivita/diferenciace“

Pokud si vezmeme celý FAANG, tak tyto osy podle mne moc nemají smysl, snad jen u Amazonu ona efektivita. A Applu samozřejmě diferenciace. Co naopak vystupuje často do popředí, je to, co jsme viděli u Tesly – vytváření úplně nových trhů, či hodně novátorský přístup k nim. U strategií tak podle mne asi došlo k velkému posunu, i když koncepty jako efektivity, či diferenciace jsou stále relevantní. Stejně jako před desítkami let je ale podle mne relevantní pohled na strukturu odvětví – jak z hlediska firmy samotné, tak z hlediska její analýzy, popřípadě investic.  
 
Struktura odvětví je přitom v principu dána vyjednávací silou a pozicí dodavatelů a odběratelů/zákazníků a konkurenčním tlakem, včetně možných substitutů a vstupu nových hráčů. Takže i u zmíněné Tesly je její strategii sice dost těžko napasovat do šuplíků devadesátých let. Ale stále je plně relevantní uvažovat o tom, kolik se na trhu elektromobilů bude v budoucnu pohybovat hráčů, jak velký tam bude konkurenční tlak, marže, návratnost kapitálu. Zejména u akcií s hodně nafouknutými valuacemi si pak můžeme položit jednoduchou otázku: Jak se rýmují očekávané zisky těchto firem (zisky nutné pro ospravedlnění kapitalizace) s tím, jak to možná bude vypadat s budoucím konkurenčním tlakem na daném trhu.


 

Čtěte více:

Pět podhodnocených akcií s rostoucí dividendou – část třetí, ropná
19.11.2020 17:34
Jaká bude budoucnost ropných společností? Jedni uvažují o rychlém nást...
První Windows od Microsoftu. Ty ještě trhákem nebyly, ale...
20.11.2020 5:35
Počátky amerického softwarového gigantu Microsoft jsou spjaty s počíta...
Bank of America: Investoři do trhů díky euforii kolem vakcíny vkládají rekordní miliardy dolarů
20.11.2020 10:55
Euforie kolem vakcíny na nový koronavirus způsobila, že investoři ocho...
Perly týdne: Poslední dolarový býk, Čína pod křivkou a tok peněz našich milionářů
20.11.2020 12:40
JPMorgan je nadšen z akcií na rozvíjejících se trzích, poslední dolaro...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
14.05.2024
17:44Americké akcie na konci roku – scénáře Morgan Stanley
17:21Komentář analytika: Akcie Alibaba padají kvůli ztrátě plynoucí z investic do veřejných společností  
17:13PPI potvrzuje napětí investorů, smíšená data s trhy hýbou oběma směry  
15:46Více než stoletý těžař Anglo American chystá změnu strategie, brání se převzetí konkurentem BHP
15:45CNBC: AI začíná vybírat investiční akcie, jmenovala 5 s největším krátkodobým potenciálem  
15:18Trigema Real Estate Finance a.s.: Oznámení o první výplatě úrokového výnosu
15:04Německá zbrojovka Rheinmetall zvýšila čtvrtletní zisk o 60 procent
14:16Roaring Kitty je zpět a s ním šílenství po meme akciích, GameStop po včerejším raketovém růstu přidává dalších +120 %
14:01Akciovou rally ohrožuje stagflace, varuje Hartnett z BofA
13:37Čtvrtletní zisk čínské firmy Alibaba prudce klesl, tržby však předčily očekávání
12:59Zandi: Silná ekonomika a případné změny inflačního cíle
11:42Důvěra investorů v německou ekonomiku byla v květnu znovu lepší, než se čekalo
11:35Spojené státy zvýší cla u řady zboží z Číny, u elektromobilů na 100 procent
11:32Výsledky ČEZ pohledem analytika: EBITDA silně překonala tržní odhady, tržby mírně zaostaly za očekáváním  
11:29Od Powella se dnes nedá čekat moc. Dostaneme ale malou nápovědu před inflací  
10:21Sony má za celý rok nižší zisk, hůř si vedla finanční součást skupiny
10:01ČSOB Index očekávání firem: Optimismus podnikatelů a firem roste, chuť investovat je nejvyšší od roku 2019
9:20PPF měla v roce 2023 čistý zisk 1,45 miliardy eur, o rok dříve 164 milionů eur
9:08ČEZ, a.s.: Vnitřní informace - Výsledky hospodaření za I. čtvrtletí 2024
9:01Rozbřesk: Za výraznějším nárůstem inflace jsou potraviny, ČNB bude i tak opatrnější

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Home Depot Inc/The (04/24 Q1, Bef-mkt)
Porsche Automobil Holding SE (03/24 Q1)
Rheinmetall AG (03/24 Q1, Bef-mkt)
Vodafone Group PLC (12/23 Q3, Bef-mkt)
7:30Bayer AG (03/24 Q1)
7:30Veolia Environnement SA (03/24 Q1)
10:00CZ - Běžný účet, mld. Kč
11:00DE - Index očekávání ZEW
14:30USA - PPI, y/y