má další prostor pro snižování cen svých elektromobilů, ale situace na trhu jej nevyžaduje. Odvětví se totiž stále nachází ve fázi, kdy se spotřebitel učí nový produkt používat. Pro Yahoo Finance to uvedl ekonom společnosti Cox Automotive Charles Chesbrough. Ve druhé části se mimo jiné věnoval tématu reálného dojezdu či hodnotě elektromobilů na trhu ojetin.
Chesbrough odpovídal na dotaz týkající se dopadu vyšších sazeb z úvěrů pro nákup automobilů. Ty podle Yahoo nyní v USA dosahují asi 9 %, ale expert se domnívá, že dopad na poptávku mají poměrně omezený. Příčina by měla spočívat v tom, že skupina spotřebitelů s nižšími příjmy a nižším úvěrovým ratingem opustila trh s novými vozy již na počátku roku 2020. Chesbrough tak míní, že poptávku zde nyní tvoří spíše lidé s vyššími příjmy, kteří nejsou na sazby tak citliví. Výsledkem je i růst prodejů zaznamenaný v prvním čtvrtletí letošního roku, který se dostavil i přes výrazně vyšší sazby navzdory předpovědím, že prodeje projdou prudkým propadem.
Jaká bude strategie automobilek na trhu elektromobilů a čím se budou snažit od sebe jednotlivé vozy odlišovat? Expert na tuto otázku odpověděl, že třeba pro bude určitě významný elektrický model F-150. Tento typ automobilů je totiž v USA velmi populární, a pokud si „zákazníci zvyknou na jeho elektrickou verzi“, z toho bude těžit, protože v tomto segmentu trhu „má řešení“. Nicméně podle experta stále není jasné, „zda se spotřebitelé s touto věcí plně ztotožnili.“
Ohledně pickupů a trucků také expert připomněl, že elektromobily mají obvykle udávaný standardizovaný dojezd. U tohoto typu vozů ale může být méně relevantní, protože jejich vlastníci je často používají pro převážení těžších nákladů či tahání přívěsů. I vlastníci těchto vozů, mezi které mohou patřit například stavební firmy, ale chtějí mít samozřejmě přesnou představu o tom, jaký bude jejich dojezd v pracovních podmínkách.
Chesbrough uvedl, že potenciální zájemci o elektromobil se nyní zajímají v první řadě o cenu. Včetně toho, jak může být snížena díky vládní podpoře. Na druhém místě jsou pak zmíněné úvahy o reálném dojezdu vozu a dostupnosti nabíjecích stanic. K tomu se ale podle experta stále více zajímají o doposud méně diskutovaný faktor, kterým je reziduální hodnota elektromobilu. Přesněji řečeno vývoj této hodnoty v čase a možná prodejní cena na trhu s ojetými vozy. K tomu Chesbrough uvedl, že elektromobily jsou novým produktem a tuto hodnotu mohou snižovat diskonty, které při nákupu nového vozu uplatňují zájemci v rámci zmíněné vládní podpory.
Zdroj: Yahoo Finance