Takové fiasko dějiny produktového managementu hodně dlouho nezažily. Windows 8, které měly zkušenost uživatelů osobních počítačů a notebooků posunout do dotykových dimenzí, nenadchly domácnosti, a co hůř, ani firmy. (33,75 USD, 0,78%) se na propadák poslední verze široce rozšířeného operačního systému chystá zareagovat změnou jeho hlavních prvků.
Informaci o nadcházející rekonfiguraci „základních aspektů“ nových Windows deníku Financial Times sdělila šéfka marketingu a financí windowsové divize softwarového gigantu Tammy Rellerová. Na dotaz ohledně obtíží, které mnozí uživatelé se zvládnutím a pochopením systému mají, odpověděla, že „nutnost postupně se učit tu určitě je.“
Zatím poslední Windows s pořadovým číslem 8 měly podle dřívějších odhadů potenciál zachránit uvadající trh PC. Nejnovější software od , který zajišťuje operační systémy pro většinu počítačů na planetě, byl představen loni na podzim s ambicí přiblížit počítač zkušenosti práce s tabletem. Jenže podle výpovědí šéfů IT oddělení velkých firem možnost ovládat PC obrazovku dotykem a další vylepšení zas takový zázrak nepředstavují. Jinými slovy, proč byste se chtěli tabletu přiblížit, když si můžete za levnější, či srovnatelný (podle značky) peníz pořídit skutečný tablet? Obzvlášť drsný posudek vydali v široce rozebírané zprávě konzultantské firmy IDC. Nové Windows podle ní nejen nedokázaly oživit zájem o osobní počítače, ale úpadek kvůli zmatené koncepci (ani PC, ani tablet) ještě prohloubily.
Analytici v minulosti varovali, že změna kurzu bude znamenat přiznání porážky výkonného ředitele Steva Ballmera, který nová „okna“ při jejich slavnostním představení nazval „sázkou na všechno“. se tehdy snažil přijít s pádnou odpovědí na tablety od Applu a dalších výrobců. Od té doby se tržní podíl Windows 8 dostal na chabá 4 %.
„Je strašné, když se něco takového přihodí vašemu vlajkovému produktu – to se mu vymstí,“ tvrdí nezávislý analytik Mark Anderson s odkazem na výkonného ředitele. Dodává ale, že za Ballmerova třináctiletého panování zažil vnitřní renesanci. Společnost se nyní pouští do mnohem většího rizika a s větší kreativitou. Otázkou zůstává, jestli to nejsou spíš záchvaty zoufalství nad ujetým vlakem.
Jiní analytici neúspěch nové verze Windows přirovnávají k představení Nové Coca-Coly v roce 1985. Radikální reakce na klesající podíl na trhu skončila obrovským propadákem (i přičiněním top managementu konkurenční Pepsi) a produkt musel být po třech měsících nahrazen původním receptem, což firmě paradoxně pomohlo.
Teď to vypadá, že se naplní proroctví šéfa Applu Tima Cooka, který pokus o přizpůsobení PC tabletové éře, ztělesněný ve Windows 8, přirovnal ke kombinaci toustovače a ledničky – technicky možné věci, která avšak „uživatele asi příliš nepotěší.“
Konkrétní povahu chystaných změn nové verze Windows Rellerová z sdělit odmítla. V reakcích recenzentů se nicméně nejčastěji objevuje volání po návratu k tradičnímu interface: plocha, ikony a panel s tlačítkem „start“.
Rellerová také přiznala, že při představování revolučního produktu firma podcenila řadu věcí okolo, včetně školení personálu ohledně nových funkcí a možností operačního systému či jejich dostatečného vysvětlení tápajícím uživatelům. Další chybou prý byla nedostatečná pozornost věnovaná propagaci dotykových PC, které výhody nových Windows ukážou nejlépe.
(Zdroje: FT, IDC, WSJ)