Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Energetické prázdniny 2018 – co nás po nich čeká a nemine

Energetické prázdniny 2018 – co nás po nich čeká a nemine

26.07.2018 9:32
Autor: Tomáš Sequens, KŠB

Na úvod nám nezbývá než začít s vymezením několika základních pojmů:

Klimaticko-energetický balíček 20–20-20 znamená (dle terminologie MŽP) soubor legislativních předpisů EU z roku 2009, jež by měly vést k naplnění cílů EU v oblasti energetiky a ochrany klimatu do roku 2020. Ony tři dvacítky znamenají, že do stanového termínu má dojít (ve srovnání s rokem 1990) ke snížení emisí skleníkových plynů o 20%, dosažení 20% podílu energií vyrobených z obnovitelných zdrojů energie (OZE) na konečné spotřebě energie a ke snížení konečné spotřeby energií o 20%.

Evropská energetická unie je nový energetický projekt EU, jehož základním úkolem je – na základě postupné integrace energetických politik členských států EU – poskytnout evropským odběratelům konkurenceschopnou a cenově dostupnou energii a zajistit bezpečnost dodávek energetických komodit, to vše s ohledem na principy trvale udržitelného rozvoje.

Zimní energetický balíček pak znamená soubor osmi nových legislativních návrhů EU představený v listopadu 2016, podle kterých se má řídit vytváření Evropské energetická unie a které stanoví závazky členských zemí EU na poli energetiky, jež mají být splněny do konce 2030. K základním celo-unijním cílům tohoto „balíčku“ patří:

  1. závazný cíl na snížení emisí skleníkových plynů o 40% (aktuálně se předpokládá zvýšení tohoto cíle na 45%);

  2. závazný cíl na zvýšení podílu energií vyrobených z OZE ve spotřebované energii na aktuálně schválených 32%; a

  3. indikativní cíl na zvýšení energetické účinnosti na 32,5% (původně navrhovaný indikativní cíl činící 27% byl zvýšen nejprve na 30% a posléze na stávajících 32,5%).

Z výše uvedených termínů a závazků je pro investory v oblasti energetiky zřejmě klíčový závazek zvýšení podílu energií vyrobených z OZE v následně spotřebované energii. Jak shora uvedeno, dle Klimaticko-energetického balíčku je nutné na úrovni celé EU do konce roku 2020 dosáhnout 20% podílu, přičemž tento celo-unijní závazek se dále dělí na jednotlivé „národní“ závazky – závazek převzatý Českem činí 13%, resp. 14% dle Národní akčního plánu pro OZE. Aktuálně činí podíl vyrobené zelené energie na konečné spotřebě v Česku cca 15%, přičemž se předpokládá, že tento podíl se do roku 2030 musí zvýšit na cca 22,5%, tak aby bylo možné odpovídajícím způsobem přispět k dosažení stanoveného celo-unijního cíle 32% do konce roku 2030.

Je logickou otázkou, jak se k výše uvedenému závazku postavit. Pomiňme pro tuto chvíli snad nereálnou představu Czexitu i populární švejkovskou variantu nadšeného čerpání výhod plynoucích z členství v EU na jedné straně a okázalého abstrahování od závazků převzatých v rámci EU na straně druhé. I s ohledem na logickou potřebu postupného nahrazování technicky i morálně postupně stárnoucích českých energetických zdrojů je nanejvýš pravděpodobné, že v následujících letech bude muset dojít k výstavbě celé řady nových zdrojů, z nichž mnohé by mohly být založeny právě na využívání OZE. Bylo by přitom ideální, kdyby nové energetické zdroje založené na využívání OZE bylo možné budovat bez garance jakékoli následné veřejné provozní podpory; realita je však od takového ideálu zřejmě dosti vzdálená.

Aktuální česká legislativa přidělování veřejné provozní podpory pro nově budované zelené energetické zdroje neumožňuje, a to v reakci na nezvládnutý přístup státu k původně (nanejvýš velkoryse) nastavené podpoře vedoucí k tzv. solárnímu boomu v letech 2009–2010. Je proto nutné stanovit zcela nový systém provozní podpory pro nově budované zelené energetické zdroje, který by byl dostatečně transparentní, investory dostatečně motivující a zároveň dlouhodobě udržitelný. V tomto smyslu se nejvíce hovoří o systému tzv. soutěžních nabídkových řízení, který by – stejně tak jako v řadě jiných zemích EU – umožnil provozovatelům zelených energetických zdrojů otevřeně soutěžit o nabízenou podporu; tento systém by zároveň měl zahrnovat dostatečné mechanismy zamezující tzv. překompenzaci, neboli nepřijatelné kumulaci jednotlivých veřejných podpor.

Nastavení systému provozní podpory pro nově budované energetické zdroje využívající OZE se tak zdá být nutnou podmínkou pro splnění závazků vyplývajících pro Česko z nové energetické politiky EU; nejde však o podmínku jedinou. Stejně, či dokonce ještě více důležité, je přesvědčení české veřejnosti a investorů, že veřejná podpora zelené energetiky je krok správným směrem a že jednou nastavené mechanismy podpory se následně nebudou retroaktivně měnit, tak jak k tomu bohužel v minulosti opakovaně došlo. Nastolení takovéhoto stavu vzájemné důvěry přitom může být mnohem těžší než nastavení samotného systému nové provozní podpory. V tomto smyslu však bohužel žádná aktivita orgánů veřejné moci není patrná a je možné se obávat, že to není způsobeno jen probíhajícím letním prázdninovým rytmem. Lze si tak jen přát, aby se tento stav v „novém školním roce“ změnil, protože veřejnost i energetičtí investoři seriózní debatu na toto téma ocení jistě více než ex post volání po dalších retroaktivních změnách systému podpory stávajících zelených zdrojů, jež v poslední době opět zaznívá z některých hradních výšin…

KŠB

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
27.05.2024
17:22Deflační aktiva si mohou vést velmi dobře během období vysoké inflace, inflační mohou zaostávat
16:52WSJ: Ekonomika bude mít v prezidentských volbách zásadní roli, Biden by měl ukázat pochopení pro obavy z růstu cen
16:50TRHY: Koruna mírně ztratila, Erste a VIG bez dividendy. Patria tvůrcem trhu na COLT CZ a Primoco UAV. Wall Street dnes uzavřena  
14:36Damodaran: Nemusí platit, že čehokoliv se NVIDIA dotkne, změní se ve zlato
14:30Evropská komise Česku schválila podporu za 3,2 miliardy eur na výrobu elektřiny
12:45Týdenní výhled: Týden nejspíš v poklidném duchu, kondici amerického spotřebitele naznačí maloobchod  
12:20Reuters: Čína založila další fond na podporu sektoru výroby polovodičů
11:33Vypořádání obchodů na amerických burzách od zítřka zrychlí na jediný den
10:56Podnikatelská nálada v Německu se v květnu nezměnila, zlepšila se očekávání
10:49Čtvrtým největším akcionářem Primoco UAV se stala technologická PLATH, novým tvůrcem trhu na emisi Patria Finance
10:02ECB je podle svého hlavního ekonoma připravena zahájit snižování úroků
9:31Muskův start-up xAI získal od investorů dalších šest miliard dolarů
9:12Rozbřesk: Úspěšné mistrovství světa - může pomoci ekonomickému oživení?
8:27Úvod na trzích je dnes nevýrazný při svátku v USA i Velké Británii. Vyjdou dílčí data, Erste a VIG poprvé bez nároku na dividendu; Česko oslaví hokejové zlato  
6:30Fidelity International: Hodnotové akcie hledejte v Evropě, ne v USA
6:22RMS Mezzanine, a.s.: Rozhodování valné hromady písemnou formou mimo zasedání
26.05.2024
9:37Víkendář: Úvahy o snižování sazeb lze na řadu měsíců úplně vypustit
25.05.2024
16:38CNBC: Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh
9:34Víkendář: Eisman o investicích spojených s umělou inteligencí a potenciálu, který má Apple
24.05.2024
22:01Americké indexy ukončily týden růstem  

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Kalendář událostí
    ČasUdálost
    16:00USA - Index spotř. důvěry Conference Board