Hledat v komentářích

Investiční doporučení

Výsledky společností - ČR

Výsledky společností - Svět

IPO, M&A

Týdenní přehledy

 

Detail - rozhovor
Předvolební online rozhovor: Lídr Svobodných Petr Mach na Patria.cz - odpovědi čtěte zde

Předvolební online rozhovor: Lídr Svobodných Petr Mach na Patria.cz - odpovědi čtěte zde

24.10.2013 17:00
Autor: Redakce

S blížícím se termínem předčasných voleb vyzval portál Patria.cz čelní představitele politických stran k účasti na online diskusi s potenciálními voliči (nejen) z řad investorů. Online rozhovory by se měly spíše než politických otázek dotýkat především témat z oblasti ekonomiky a finančních trhů.

Po na ekonomiku, efektivní správu či EU orientovaných zástupcích Strany zelených (rozhovor zde), Občanské demokratické strany (zde), Hnutí ANO (zde) a KDU-ČSL (zde) přijal pozvání k online diskuzi také lídr strany, která chce nabídnout i referendum o vystoupení z EU. Strany, která se v minulosti pohybovala relativně daleko za hranicí vstupu do Sněmovny, letos ale některé předvolební průzkumy naznačují odstup menší.

Méně státu, více občanům. To je základní heslo Strany svobodných občanů, v jejímž čele stojí ekonom a politik Petr Mach. Svobodní jsou pro nízké daně, rušení nespravedlivých dotací, které kazí tržní prostředí. Chtějí zrušit sedm konkrétních daní. Politická moc má být podle Svobodných omezena. Ústava by měla podle Svobodných obsahovat limity pro výši daní a zákaz zadlužování státu, jako je to např. ve Švýcarsku…

To jsou některé z oblastí programu Svobodných, na které upozorňuje Petr Mach. Zajímá Vás víc k těmto tématům, chcete slyšet odpovědi na témata jiná? Petr Mach Vám odpoví dnes od 14:00 v online rozhovoru na Patria.cz. Jako obvykle je možné otázky pokládat již od ranních hodin.

MachIng. Petr Mach, Ph.D., český ekonom a politik, předseda Strany svobodných občanů. Vystudoval obor statistika-ekonometrie a obor finance na Vysoké škole ekonomické v Praze. Byl dlouholetým spolupracovníkem Václava Klause a ředitelem Centra pro ekonomiku a politiku. V roce 2009 tuto spolupráci ukončil, založil Stranu svobodných občanů a stal se jejím předsedou.

V současnosti vyučuje ekonomii na Vysoké škole finanční a správní a na Vysoké škole ekonomie a managementu v Praze. Zabývá se otázkami daní, deficitu a dluhu a měnovou teorií a politikou. Je autorem knih Úskalí evropské integrace (2002) a Jak vystoupit z EU (2010) a mnoha odborných i populárních článků.


Rozhovor je uzavřený

Upozornění:
* Redakce Patria.cz si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem. Otázky mohou být redakčně kráceny.
* Při psaní otázek se prosím podívejte na již položené, vyvarujte se posílání stejných dotazů.
* Z technických důvodů mohou být vaše dotazy zobrazeny se zpožděním.
* Otázky a odpovědi jsou řazeny chronologicky v textu tohoto článku. Položené otázky se rovněž zobrazí pod článkem v diskusi.
* Host bude odpovídat na otázky v pořadí v jakém přišly, redakce Patria.cz si však vyhrazuje právo výjimečně provádět selekci otázek a cenzuru. Děkujeme za pochopení. 

Aktualizace rozhovoru
  • Otázka (Kateřina, 15:11) -
    Ještě jednou dobrý den, zajímal by mne Váš pohled na činnost antimonopolních úřadů, v čele s antimonopolním úřadem EU a současné pojetí obchrany hospodářské soutěže. Děkuji!
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 15:21) -
    Dobrý den, vadí mi, když se antimonopolní úřady stávají prodlouženou platformou pro konkurenční boj, kdy se u těchto úřadů jednotlivé firmy udávají, aby získaly prospěch. Pamatujete na pokutu 500 milionů eur, kterou dal Evropský antimonopolní úřad Microsoftu? Jen proto, že Microsoft nabízel k Windows svůj webový prohlížeč? jsme proti těmto úřadům. Místo toho by měla panovat volná a otevřená soutěž, aby bylo vždy možné začít velkým konkurovat. Třeba Svobodným by bohatě stačilo, kdyby velké strany nedostávaly dotace, pak bychom politickou soutěž považovali za férovou. Podobně je to v byznysu.

    Děkuji všem za otázky a za důvěru ve stranu Svobodných občanů. Hezký den všem!
  • ---
  • Otázka (Luboš, 14:54) -
    Jaký je váš pohled na "zdravou" energetickou politiku ČR a "podporu" obnovitelných zdrojů - nejen v rovině dotační, ale i legislativou apod.?
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 15:15) -
    Dobrý den Luboši, jsme proti zvýhodňování nebo znevýhodňování jednotlivých zdrojů energie. Proto bychom nikdy nehlasovali ani pro garantované výkupní ceny pro větrné a solární elektrárny, ale ani nepodpoříme garanci cen pro další bloky Temelína. Proto jsme proti dani z uhlí a elektřiny, která zvýhodňuje topení všelijakým odpadem. Zkrátka mají panovat rovné podmínky. Říkám, že kdyby neexistovala podpora solárních elektráren, pak by byla stále poptávka po elektrárenském koksovatelném uhlí a důl Paskov by se nezavíral.
  • ---
  • Otázka (Investor, 14:21) -
    Jaký je váš postoj k tuzemskému kapitálovému trhu, investicím retailu na něm i v zahraničí, zdanění dividend, vkladů, podílů ve fondech,.... Vaše představa o právní úpravě v této oblasti?
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 15:13) -
    Dobrý den, Svobodní mají jako hlavní bod programu odstranění dotací a zrušení daně z příjmu fyzických osob. To se vztahuje i na zdanění dividend a úroků, i na zdanění kapitálového zisku. Žádné časové testy. Prostě vyděláte nebo proděláte, ale dodatečnou daň neplatíte.
  • ---
  • Otázka (Tono, 14:19) -
    Dobrý den, Vámi navrhovaná úprava lidového veta v programu: Neobáváte se, že česká společnost není připravena na takovou úpravu? (podobně jako je sporná myšlenka daňových přiznání, které se v českém podhoubí mohou zvrtnout v hon na čarodějnice pouze u těch názorově odlišných) Že 40tisícihlavá zájmová skupina může poměrně reálně blokovat legislativní proces? Umíte si představit tuto aplikaci na zákon o státním rozpočtu například? Díky za reakci.
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 15:11) -
    Dobrý den, počet podpisů pod petici na vyvolání lidového hlasování nesmí být ani moc nízká, ani moc vysoká. Ani aby bylo pořád nějaké referendum, ani aby nešlo nikdy podpisy nasbírat. Podle mě by ten počet mohl být kolem 50 tisíc, ale kdyby to bylo moc nebo málo, mohlo by se to časem přizpůsobit. Je to důležitá pojistka proti zneužívání politické moci.
  • ---
  • Otázka (chk, 14:18) -
    Pracoval jste někdy, nebo jen učíte? Jestli víte, jak to vůbec v soukromých firmách chodí, když chcete řídit stát...
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 15:09) -
    Dobrý den. Výuka je také práce. Je to služba, za kterou mí studenti - klienti - platí. Naším cílem není řídit stát jako firmu. Našim cílem je, aby si lidi řídili své životy a firmy sami. Budeme tedy jen hledat cesty, jak zvyšovat svobodu lidí. Na to nemusíme být manažeři ani finančníci. Na to stačí selský rozum a čest.
  • ---
  • Otázka (sazkar, 13:40) -
    Dobrý den. Poprosil bych Vás o názor na tuhle pasáž z článku z Econimistu. Platilo by to i pro CR? Když ne, tak pak proč ne. Děkuji. "Among those who want out, there is talk of finding an accommodation by which Britain would leave the EU but still trade freely with it (the equivalent of eating in a restaurant but not paying the cover charge). Some Eurosceptics suggest Britain could join Norway in the European Economic Area. That would leave it bound by EU regulations that it would be almost powerless to shape—a situation many Britons, especially Eurosceptics, would find intolerable. Others hope Britain might get the same deal as Switzerland, which is a little further removed but gets good access to the single market. It wouldn’t: the EU already regrets giving Switzerland the Swiss option, so it is scarcely likely to give bigger, more troublesome Britain the same deal. Again, disappointment and a referendum beckon." (http://www.economist.com/news/leaders/21567940-british-exit-european-union-looks-increasingly-possible-it-would-be-reckless)
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 15:08) -
    Platí to samé. Pokud vystoupíme z EU, a nevyjednáme si nic lepšího (jako Švýcarsko), budeme mít dohodu EHP (European Economic Area - evropský hospodářský prostor). Naši výrobci uvádějící zboží na společný trh by museli tedy část směrnic a nařízení plnit. Ale jen tu část, která se týká společného trhu. Když exportujeme do Japonska, také musíme plnit japonské normy. To je podle mě přijatelná cena za volný obchod.
  • ---
  • Otázka (Ladislav Brezina, 13:37) -
    Dobrý den, žiji 2 roky v Německu a jsem rád, že díky našemu členství v EU jsem byl ušetřen veškeré přistěhovalecké byrokracii. Většina věcí, které prosazujeme ve svém programu, mi  přijdou rozumné. Jediná věc, která mi vadí, je právě přístup k EU. Dokážete mi vysvětlit, jakým způsobem by se změnil můj status v Německu, pokud bychom vystoupili z EU? Nemáte pocit, že byste tím zkomplikoval život lidem, kteři jsou zaměstnáni v zahraničí? Tito lidé jsou podle mě ve velké míře vaši potenciální voliči. Díky a přeji příjemný den! Ladislav Březina
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 15:07) -
    Dobrý den, chceme zůstat v EHP (Evropský hospodářský prostor), takže váš status by zůstal velmi podobný. Jako kdybyste se usazoval v Norsku nebo na Islandu. Mimochodem Norsko otevřelo svůj pracovní trh pro české pracovníky mnohem dřív než Německo. EHP je to dobré na evropské integraci. EU je spíš jen byrokracie a dotace.
  • ---
  • Otázka (Homo, 12:28) -
    Švýcarský soud ukázal, jak se má jednat s podvodníky a zloději. Nestálo by za zvážení pozvat do činné služby v Čechách, na omezenou dobu Švýcary. Během půl roku dokázali vysvětlit a názorčně zařadit Českou privatizaci. Jak myslíte že by se vypořádali s Amnestií, církevními restitucemi, aférou Kasa,Pandury a mnoha dalšími. Nemyslím vlastní rozsudek, ale dovedení před soud.
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 15:03) -
    Dobrý den. To asi nejde najmout cizí soud pro práci v ČR. Hodně ale přemýšlíme nad tím, jak naši justici a státní zastupitelství zkvalitnit. jak případně volit či odvolávat soudce, jak vnést i do soudního rozhodování odpovědnost. Zatím máme náš plán teprve rozpracovávaný.
  • ---
  • Otázka (Sysel, 11:56) -
    Často slýchávám, "strana svobodných občanů je ok, akorát mně vadí jejich striktní odmítání EU". Opravdu nepřipouštíte možnost dalšího vývoje ČR v rámci EU? Nehodláte alespoň mírnit svá negativní stanoviska vůči EU? Jaký bude váš postoj v případě posílení EU a vstupu ČR do eurozóny?
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 15:00) -
    My si myslíme, že EU se brzy rozpadne. Ten rozpad může být velmi komplikovaný, proto je podle nás lepší vystoupit dříve, než se tak stane. Třeba spolu s Británií, která bude mít referendum o vystoupení v roce 2017. Do té doby budeme samozřejmě aktivně hájit naše principy i v rámci EU. Budeme na jaře kandidovat do Evropského parlamentu, kde budeme hlasovat proti návrhům směrnic, které podle nás budou svobodu lidí omezovat, a hlasovat pro návrhy, které budou svobodu rozšiřovat. Budeme dělat vše proto, abychom do eurozóny nemuseli.
  • ---
  • Otázka (Sysel, 11:50) -
    Dobrý den, od stran mě odpuzuje časté porušování vnitrostranické demokracie, jak jsme mohli pozorovat na nedávných příkladech sociální demokracie, spoz, ODS. Jak je to s touto záležitostí u vás, a jak je zajištěno, aby k tomu ve vaší straně nedocházelo? Tím spíš, že strana svobodných občanů je vnímána jako strana Petra Macha?
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 14:56) -
    Dobrý den, my jsme se těchto nešvarů vyvarovali tím, že lídry vybíráme v primárkách. U nás lídry vybírá veřejnost - registrovaní příznivci, kterých je už asi dva tisíce. To zabraňuje čachrům a politikaření úzkého vedení. Funguje to skvěle, protože máme dobré lídry, kteří dovedou velmi dobře obhajovat naši politiku.
  • ---
  • Otázka (Kateřina, 11:38) -
    Dobrý den, zajímalo by mne, jak vnímáte rozdíl (pokud existuje) mezi politikou Strany svobodných občanů a klasickou konzervativní politikou (řekněme "thacherismem") v ideologické rovině. Prosím o pokud možno konkrétní vysvětlení. Děkuji. Přeji vám i sobě, ať se konečně dostanete do parlamentu.
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 14:55) -
    Dobrý den Kateřino, vlastně žádné podstatné rozdíly nevidím. Margaret Thatcherová měla tendenci být pro "PPP", takovou trochu neoliberální pseudoprivatizaci. My se spíš než vůči Thatcherové vymezujeme vůči překroucenému odkazu v podobě současných britských Konzervativců, kterým nevadí deficitní rozpočet, všemožné dotace a vysoké daně.
  • ---
  • Otázka (AMN, 11:25) -
    Dobrý den, když zavřu obě oči a zapomenu, že jste "obdivovatelem" Klause, tak vaše kategorické myšlenky, intelekt a vize na vývoj naší země jsou mně blízké. Pokud se do sněmovny dostanete - a budete muset hlasovat i pro zákony, které vám nejsou příliš blízké - výměnou za podporu vašeho byť jen jediného vámi navrhovaného zákona - který to bude? Co je u vás 1.naprostou prioritou a 2. prioritou reálně prosaditelnou? V jakém pásmu vidíte kursové rozpětí - pokud dojde "k nucenému" přijetí Kč za euro - a pokud vyhraje volby levice v jakém horizontu jim "vydrží" emitovat dluhopisy/eurobondy. Děkuji za odpověď.
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 14:50) -
    Dobrý den. Jsme připraveni dát hlasy pro důvěru menšinové vládě jiných stran, výměnou za slib vyrovnání rozpočtu, rušení úřadů a ústavní zákon o vyrovnaném rozpočtu, aniž bychom slíbili hlasovat pro jiné zákony. Asi hned neprosadíme zrušení všech dotací a daně z příjmu, když budeme mít jen 5 %, ale věřím, že ostatní budou souhlasit s rušením malých daní, které se nevyplatí vybírat, s vyjednáním výjimky na zavedení eura. Pevně věřím, že k zavedení eura u nás nedojde.
  • ---
  • Otázka (Jiří, 11:14) -
    Dobrý den pane Machu, jsem rád, že vaše strana existuje a nemusím volit nejmenší zlo. Mám dvě otázky: 1) Souhlasím s nedotknutelností soukromého vlastnictví a vyvlastňování ve veřejném zájmu bych spíše nepodporoval, ale trochu se obávám že v případě liniových staveb by mohlo dojít ke skupování pozemků ze strany spekulantů a že by bylo dost složité tyto stavby postavit....co s tím? 2) Z programu plyne, že se stavíte spíše negativně k mýtnému na silnicích, ale podle mě právě mýtné umožní, aby každý zaplatil přesně za to, co spotřebovává....?
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 14:45) -
    Dobrý den, Jiří. Každý rozumný investor si nejprve zajišťuje smlouvy o smlouvě budoucí kupní. Jen blázen by začal stavět, když by neměl vykoupené pozemky. Spekulace jsou možné jen tehdy, pokud investor (stát) začne stavět až na práh paní Havránkové, aniž by věděl, kudy dál. Nejsme proti mýtnému. Vadí nám, že stát s Kapschem podepsal kontrakt, podle kterého má Kapsch polovinu vybraného mýtného jako provizi.
  • ---
  • Otázka (pavel1234, 10:25) -
    Dobrý den, budu volit vaši stranu a budu rád, když získáte, alespoň 5%, ale i tak asi budete stejně jen do počtu a tak mám jednu otazku=== při volbě zákonů, který bude v rozporu s vašim volebním programem budete hlasovat: a) vždy proti b) nebudete hlasovat c) budete pro, jen aby zákon prošel
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 14:41) -
    Dobrý den, budeme hlasovat pro zákony, které budou rozšiřovat svobodu lidí, a proti zákonům, které budou svobodu omezovat. Nebudeme hlasovat pro zákony jen proto, že nám je bude nařizovat EU.
  • ---
  • Otázka (Jesse, 9:51) -
    Dobrý den, vaše vize jsou bezchybné, ale schází mi větší výběr lidí u Svobodných. Naprostou většinu mediálních vstupů obstaráváte vy sám a tak nevím, kdo by obsadil posty důležitých ministerstev, poté sloučených ministerstev v jedno smysluplné... nikoliv těch naprosto zbytečných, které by se i dle mého soudu měly okamžitě zrušit. Nechci hned a tady, abyste své spolehlivé lidi vyjmenovat (může být), ale proč je v předvolebních kampaních (i příštích) nepředstavíte veřejnosti? To je podle mne deficit, který voliče odrazuje. Dělá to dojem, jako byste byl na všechno sám. Přeji vám větší politický vliv a hodně štěstí.
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 14:38) -
    Dobrý den, v Praze jsou asi opravdu nejvíc vidět mé výstupy. Ale jednotliví lídři v krajích také publikují své názory. Máme velmi kvalitní lídry a každý z nich bude výborně hájit v parlamentu náš program. Máme i skvělé kandidáty na rušení zbytečných ministerstev a úřadů.
  • ---
  • Otázka (Martina, 9:26) -
    Dobrý den, pane Machu. Jste liberální stranou, prosazující svobodu a zodpovědnost zároveň jednotlivce. Jak zareagujete na slova, která padla zde na Patrii ve včerejším rozhovoru: „Liberálům je jedno, že se rozšiřuje rozzuřená vrstva těch, kteří na dno dopadli. Ti pak ale volí extremisty. Nám to jedno není. Chceme, aby se u střední třídy posilovala stabilita a vztah k majetku, aby si i ti nejchudší mohli říci, že něco málo vlastní. Pokud něco máte, nejste pro ostatní společnost radikální hrozbou – jako ti, kteří už nemají co ztratit.“ Děkuji.
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 14:34) -
    Dobrý den, Martino. Máme velký ohlas mezi lidmi s nižšími příjmy. Těm škodí státní regulace a všemožné daně nejvíc. Aby nikdo nespadl do bídy, máme v programu koncept "negativní daně z příjmu". je to lepší než současné dávky, které odrazují od práce. Daňové přiznání bude podávat jen ten, kdo bude mít tak nízké příjmy, že by měl nárok na příspěvek.
  • ---
  • Otázka (P.K., 9:25) -
    V programu máte mj. zrušení daně z příjmů fyzických osob. Kde konkrétně chcete na tato opatření vzít zdroje? Pokud z rušení některých úřadů, dojde na naplnění těchto opatření až poté, co si zdroje jinde uvolníte?
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 14:31) -
    Chceme, aby stát nechal peníze v kapsách lidí a nepřerozděloval je. Místo aby rodině stát bral 3000 na DPFO a do druhé kapsy jí dával 4000 na rodičovském příspěvku, stačí aby jí dával 1000 příspěvek. Rodině, která platí 5000 na dani a dostává 4000 rodičovský příspěvek by se stala zcela nezávislá na pomoci státu. Ušetříme takto na sociálních dávkách. Zrušíme mnoho dotací. Nebudete platit daň z příjmu, ale když budete chtít zateplit dům a nová okna, zaplatíte si to ze svého. Žádné podobné dotační programy a úřady rušit.
  • ---
  • Otázka (Michal, 9:22) -
    Jak se chcete postavit k držení fiskální politiky na uzdě? Míníte prosazovat uzákonění vyrovnaného rozpočtu?
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 14:27) -
    Dobrý den, Michale. Svobodní prosazují ústavní zákon o vyrovnaném rozpočtu, podobný jako má Švýcarsko nebo Německo. Vláda by musela parlamentu předkládat rozpočet s vyrovnanými příjmy a výdaji a i ho během roku takto udržet.
  • ---
  • Otázka (Tono, 9:21) -
    Přijetí eura, EU, Schengen, NATO. Co ano, co ne a proč. Pokud z ano do ne, tak jak?
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 14:26) -
    Chceme zachovat možnost platit eurem, i kdybychom vystoupili z EU, ale nechceme rušit korunu. Jsme rozhodně proti nahrazení koruny eurem. V Schengenu chceme zůstat, ale jakmile by se ukázalo, že to má více nevýhod než výhod, měli bychom mít právo vystoupit (Irsko nebo Velká Británie také nejsou v Schengenu). V NATO chceme zůstat, ale máme pocit, že se na naše členství v NATO nedá spoléhat jako na vojenskou garanci. Česká republika by měla orientovat svoji armádu na obranu země (dnes naše armáda = nájemní jednotky sloužící v Afgnánistánu).
  • ---
  • Otázka (Kapi, 9:20) -
    Přeji hezký den pane doktore, chtěl bych se Vás zeptat na projekt Evropské unie. Doopravdy byste byl raději mimo Evropskou unii nebo byste spíše uvítal zreformování celé Unie? Evropa si po století válek užívá relativního klidu. Není tento klid zásluhou Evropské unie? Sám k ní mám mnoho výhrad ale na druhou stranu jsem rád, že tu něco takového je. Jaký by byl podle Vás optimální stav? Děkuji moc za Váš názor.
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 14:22) -
    Dobrý den, podle nás EU reformovat spíš nejde. Zatím všechny reformy (Lisabonská smlouva, ESM, bankovní unie) jsou k horšímu. Chceme z evropské spolupráce uchovat to pozitivní - volný obchod, volné cestování. K tomu nepotřebujeme EU. Chceme zůstat členy Evropského hospodářského prostoru a vystoupit jen z placení příspěvků, z dotací a ze všech směrnic a nařízení, které nesouvisí s volným obchodem - jednotným trhem.
  • ---
  • Otázka (Karel, 9:19) -
    Chcete zrušit minimální mzdu. Pokud budou lidé pracovat za mzdu, která nepokryje jejich životní náklady, budou žádat o sociální dávky. Podle mne je toto nespravedlivá dotace podnikateli, kterému je cena práce dotována z kapes všech ostatních, kteří přispívají na sociální dávky. Otázka: Jak byste tedy pane Machu zařídil, aby v případě zrušení minimální mzdy nebyla tato nespravedlivá dotace poskytována? Chtěl byste to například zrealizovat zrušením všech sociálních dávek?
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 14:19) -
    Každý se musí snažit zajistit si obživu prací. A je stále lepší vydělat si 50 korun za hodinu, než nemít práci vůbec. Nechceme platit žádné dotace podnikatelům. Negativní daň , kterou máme v programu (tak jak ji navrhoval Milton Friedman), nahrazuje sociální dávky jednoduchým příspěvkem pro lidi s velmi nízkými příjmy, příspěvkem který s růstem vlastního příjmu klesá, ale o méně než dodatečný výdělek, takže vždy existuje motivace přivydělat si a brát méně od státu.
  • ---
  • Otázka (Karel, 9:19) -
    Cituji: Svobodní jsou pro nízké daně, rušení nespravedlivých dotací, které kazí tržní prostředí. Moje otázka: Živnostníci dostanou 3x tolik důchodu z odvedené koruny na sociální pojištění, než zaměstnanci. Podle mne je toto nespravedlivá dotace. Otázka: Co uděláte pro to, aby byla tato nespravedlnost odstraněna?
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 14:11) -
    Svobodní chtějí srovnat podmínky pro zaměstnance a živnostníky. Ne ale tak, že se živnostníkům zvýší odvody na úroveň zaměstnanců, ale tak, že se zaměstnancům umožní platit jen základní odvod (na úrovni živnostníků), pokud jim bude stačit jen základní důchod. Naším cílem je, aby stát všem méně bral a méně přerozděloval.
  • ---
  • Otázka (Ondřej, 9:18) -
    Dobrý den pane Machu, mám 2 otázky: První hypotetickou. Pokud byste mohl plně rozhodovat o řízení státu, jaká ministerstva byste zachoval a jaká byste úplně zrušil (pokud možno s krátkým komentářem). Druhá trochu osobní. Milton Friedman, Ron Paul, Peter Schiff, Nigel Farage. Který z těchto pánů je Vám sympatický a proč. Děkuji a přeji vše dobré do voleb :)
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 14:07) -
    Dobrý den Ondřeji, stát potřebuje policii, obranu, diplomacii, justici, školství, potřebuje správu důchodového zabezpečení. Nepotřebuje ministerstvo kultury, průmyslu, pro místní rozvoj...

    Z výše jmenovaných jsou mi sympatičtí všichni čtyři :) a z každého se snažím vzít něco!
  • ---
  • Otázka (David H., 9:15) -
    Zdravím, méně státu, více občanům zní hezky. Jak toho chcete dosáhnout z pozice strany, která bude podle průzkumu velmi ráda, pokud získá alespoň nutných 5 procent hlasů? Předpokládám, že existující politické struktury na vaše teze příliš slyšet nebudou.
  • Odpověď (Petr Mach (Svobodní), 14:04) -
    Dobrý den. Svobodní nejspíš zůstanou v opozici. Je lepší přetrpět 4 roky socialistické vlády a s větší silou uspět potom, než si zkazit reputaci účastí v nějaké polosocialistické vládě. Ale budeme ochotni svými hlasy dát důvěru měnšinové vládě jiných stran za jasně stanovených podmínek (vyrovnání rozpočtu, rušení zbytečných úřadů, apod.)
Aktualizace rozhovoru
Offline rozhovory
Finanční ředitel ČEZ Novák: Víme, že jsme dividendový titul. EDF učiní proti podpisu vše
16.05.2025 7:37
Skupina ČEZ dosáhla v prvním letošním čtvrtletí očištěného čistého zis...
Jsme infrastruktura podnikání i zrcadlo ekonomiky, říká zakladatel Accolade a čerstvý podnikatel roku Milan Kratina
11.03.2025 20:03
Accolade je jeden z největších investorů do průmyslových nemovitostí ...
Jiří Šperl pro Patria.cz: Výsledky KB dovolují atraktivní dividendu. Transformaci retailového bankovnictví teď zúročíme podílem na trhu
Tisíce investorů bereme jako závazek, říká po rekordním kvartále i půlroce šéf Colt CZ Group Jan Drahota a pracuje na vizi 2030
15.10.2024 8:02
Skupina Colt CZ Group předstoupila v září před investory po rekordním ...

Online rozhovory

Váš názor
  •  
    24.10.2013 15:11

    Ještě jednou dobrý den, zajímal by mne Váš pohled na činnost antimonopolních úřadů včele s antimonopolním úřadem EU a současné pojetí ochrany hospodářské soutěže. Děkuji!
    Kateřina
  •  
    24.10.2013 14:54

    Jaký je váš pohled na "zdravou" energetickou politiku ČR a "podporu" obnovitelných zdrojů - nejen v rovině dotační, ale i legislativou apod.?
    JoN
  •  
    24.10.2013 14:21

    Jaký je váš postoj k tuzemskému kapitálovému trhu, investicím retailu na něm i v zahraničí, zdanění dividend, vkladů, podílů ve fondech,.... Vaše představa o právní úpravě v této oblasti?
    JoN
  •  
    24.10.2013 14:19

    Dobrý den, Vámi navrhovaná úprava lidového veta v programu: Neobáváte se, že česká společnost není připravena na takovou úpravu? (podobně jako je sporná myšlenka daňových přiznání, které se v českém podhoubí mohou zvrtnout v hon na čarodějnice pouze u těch názorově odlišných) Že 40tisícihlavá zájmová skupina může poměrně reálně blokovat legislativní proces? Umíte si představit tuto aplikaci na zákon o státním rozpočtu například? Díky za reakci.
    JoN
  •  
    24.10.2013 14:18

    Pracoval jste nekdy, nebo jen ucite? Jestli vite jak to vubec v soukromych firmach chodi, kdyz chcete ridit stat...
    chk
  • Názor
    24.10.2013 13:40

    Dobrý den. Poprosil bych Vás o názor na tuhle pasáž z článku z Econimistu. Platilo by to i pro CR? Když ne, tak pak proč ne. Děkuji. "Among those who want out, there is talk of finding an accommodation by which Britain would leave the EU but still trade freely with it (the equivalent of eating in a restaurant but not paying the cover charge). Some Eurosceptics suggest Britain could join Norway in the European Economic Area. That would leave it bound by EU regulations that it would be almost powerless to shape—a situation many Britons, especially Eurosceptics, would find intolerable. Others hope Britain might get the same deal as Switzerland, which is a little further removed but gets good access to the single market. It wouldn’t: the EU already regrets giving Switzerland the Swiss option, so it is scarcely likely to give bigger, more troublesome Britain the same deal. Again, disappointment and a referendum beckon." (http://www.economist.com/news/leaders/21567940-british-exit-european-union-looks-increasingly-possible-it-would-be-reckless)
    sazkar
  •  
    24.10.2013 13:37

    Dobry den, ziji 2 roky v Nemecku a jsem rad, ze diky nasemu clenstvi v EU jsem byl usetren veskere pristohovalecke byrokracii. Vetsina veci, ktere prosazujete ve svem programu mi prijdou rozumne, jedina vec, ktera mi vadi, je prave pristup k EU. Dokazete mi vysvetlit, jakym zpusobem by se zmenil muj status v Nemecku, pokud bychom vystoupili z EU? Nemate pocit, ze byste tim zkomplikoval zivot lidem, kteri jsou zamestnani v zahranici. Tito lide jsou podle me ve velke mire vasi potencionalni volici. Diky a preji prijemny den! Ladislav Brezina
    Ladislav Brezina
  •  
    24.10.2013 12:28

    Švýcarský soud ukázal, jak se má jednat s podvodníky a zloději. Nestálo by za zvážení pozvat do činné služby v Čechách, na omezenou dobu Švýcary. Během půl roku dokázali vysvětlit a názorčně zařadit Českou privatizaci. Jak myslíte že by se vypořádali s Amnestií, církevními restitucemi, aférou Kasa,Pandury a mnoha dalšími. Nemyslím vlastní rozsudek, ale dovedení před soud.
    Homo
  •  
    24.10.2013 11:56

    Často slýchávám, strana svobodných občanů je ok, akorát mně vadí jejich striktní odmítání EU. Opravdu nepřipouštíte možnost dalšího vývoje ČR v rámci EU? Nehodláte aspoň mířit svá negativní stanoviska vůči EU? Jaký bude váš postoj v případě posílení EU a vstupu ČR do eurozóny?
    sanin
    •  
      24.10.2013 11:57

      Místo mířit jsem chtěl napsat mírnit
      sanin
  •  
    24.10.2013 11:50

    Dobrý den, od stran mě odpuzuje časté porušování vnitrostranické demokracie, jak jsme mohli pozorovat na nedávných příkladech sociální demokracie, spoz, ODS. Jak je to s touto záležitostí u vás, a jak je zajištěno, aby k tomu ve vaší straně nedocházelo? Tím spíš, že strana svobodných občanů je vnímána jako strana Petra Macha?
    sanin
  •  
    24.10.2013 11:38

    Dobrý den,zajímalo by mne, jak vnímáte rozdíl (pokud existuje) mezi politikou Strany svobodných občanů a klasickou konzervativní politikou (řekněme "thacherismem") v ideologické rovině. Prosím o pokud možno konkrétní vysvětlení. Děkuji. Přeji vám i sobě, ať se konečně dostanete do parlementu.
    Kateřina
  • Dobrý den,
    24.10.2013 11:25

    Dobrý den, když zavřu obě oči a zapomenu, že jste "obdivovatelem" Klause, tak vaše kategorické myšlenky, intelekt a vize na vývoj naší země jsou mně blízké. Pokud se do sněmovny dostanete - a budete muset hlasovat i pro zákony, které vám nejsou příliš blízké - výměnou za podporu vašeho bytˇ jen jediného vámi navrhovaného zákona - který to bude ? Co je u vás 1.naprostou prioritou a 2. prioritou reálně prosaditelnou ? V jakém pásmu vidíte kursové rozpětí - pokud dojde "k nucenému "přijetí Kč za EURO - a pokud vyhraje volby levice v jakém horizontu jim "vydrží" emitovat dluhopisy/eurobondy. Děkuji za odpověď.
    AMN
  •  
    24.10.2013 11:14

    Dobrý den pane Machu, jsem rád, že vaše strana existuje a nemusím volit nejmenší zlo. Mám dvě otázky: 1) Souhlasím s nedotknutelností soukromého vlastnictví a vyvlastňování ve veřejném zájmu bych spíše nepodporoval, ale trochu se obávám že v případě liniových staveb by mohlo dojít ke skupování pozemků ze strany spekulantů a že by bylo dost složité tyto stavby postavit....co s tím? 2) Z programu plyne, že se stavíte spíše negativně k mýtnému na silnicích, ale podle mě právě mýtné umožní, aby každý zaplatil přesně za to, co spotřebovává....?
    Jiří
  •  
    24.10.2013 10:25

    Dobrý den, budu volit vaši stranu a budu rád, když získáte, alespoň 5%, ale i tak asi budete stejně jen do počtu a tak mám jednu otazku=== při volbě zákonů, který bude v rozporu s vašim volebním programem budete hlasovat: a) vždy proti b) nebudete hlasovat c) budete pro, jen aby zákon prošel
    pavel1234
  • jsem sympatizant
    24.10.2013 9:51

    Dobrý den, vaše vize jsou bezchybné, ale schází mi větší výběr lidí u Svobodných. Naprostou většinu mediálních vstupů obstaráváte vy sám a tak nevím, kdo by obsadil posty důležitých ministerstev, poté sloučených ministerstev v jedno smysluplné... nikoliv těch naprosto zbytečných, které by se i dle mého soudu měly okamžitě zrušit. Nechci hned a tady, abyste své spolehlivé lidi vyjmenovat (může být), ale proč je v předvolebních kampaních (i příštích) nepředstavíte veřejnosti? To je podle mne deficit, který voliče odrazuje. Dělá to dojem, jako byste byl na všechno sám. Přeji vám větší politický vliv a hodně štěstí.
    Jesse
  •  
    24.10.2013 9:26

    Dobrý den, pane Machu. Jste liberální stranou, prosazující svobodu a zodpovědnost zároveň jednotlivce. Jak zareagujete na slova, která padla zde na Patrii ve včerejším rozhovoru: „Liberálům je jedno, že se rozšiřuje rozzuřená vrstva těch, kteří na dno dopadli. Ti pak ale volí extremisty. Nám to jedno není. Chceme, aby se u střední třídy posilovala stabilita a vztah k majetku, aby si i ti nejchudší mohli říci, že něco málo vlastní. Pokud něco máte, nejste pro ostatní společnost radikální hrozbou – jako ti, kteří už nemají co ztratit.“ Děkuji.
    Martina
  •  
    24.10.2013 9:25

    V programu máte mj. zrušení daně z příjmů fyzických osob. Kde konkrétně chcete na tato opatření vzít zdroje? Pokud z rušení některých úřadů, dojde na naplnění těchto opatření až poté, co si zdroje jinde uvolníte?
    P.K.
  •  
    24.10.2013 9:22

    Jak se chcete postavit k držení fiskální politiky na uzdě? Míníte prosazovat uzákonění vyrovnaného rozpočtu?
    Michal
  •  
    24.10.2013 9:21

    Přijetí eura, EU, Schengen, NATO. Co ano, co ne a proč. Pokud z ano do ne, tak jak?
    Tono
  •  
    24.10.2013 9:20

    Přeji hezký den pane doktore, chtěl bych se Vás zeptat na projekt Evropské unie. Doopravdy byste byl raději mimo Evropskou unii nebo byste spíše uvítal zreformování celé Unie? Evropa si po století válek užívá relativního klidu. Není tento klid zásluhou Evropské unie? Sám k ní mám mnoho výhrad ale na druhou stranu jsem rád, že tu něco takového je. Jaký by byl podle Vás optimální stav? Děkuji moc za Váš názor.
    Kapi
  •  
    24.10.2013 9:19

    Chcete zrušit minimální mzdu. Pokud budou lidé pracovat za mzdu, která nepokryje jejich životní náklady, budou žádat o sociální dávky. Podle mne je toto nespravedlivá dotace podnikateli, kterému je cena práce dotována z kapes všech ostatních, kteří přispívají na sociální dávky. Otázka: Jak byste tedy pane Machu zařídil, aby v případě zrušení minimální mzdy nebyla tato nespravedlivá dotace poskytována? Chtěl byste to například zrealizovat zrušením všech sociálních dávek?
    Karel
  •  
    24.10.2013 9:19

    Cituji: Svobodní jsou pro nízké daně, rušení nespravedlivých dotací, které kazí tržní prostředí. Moje otázka: Živnostníci dostanou 3x tolik důchodu z odvedené koruny na sociální pojištění, než zaměstnanci. Podle mne je toto nespravedlivá dotace. Otázka: Co uděláte pro to, aby byla tato nespravedlnost odstraněna?
    Karel
  •  
    24.10.2013 9:18

    Dobrý den pane Machu, mám 2 otázky: První hypotetickou. Pokud byste mohl plně rozhodovat o řízení státu, jaká ministerstva byste zachoval a jaká byste úplně zrušil (pokud možno s krátkým komentářem). Druhá trochu osobní. Milton Friedman, Ron Paul, Peter Schiff, Nigel Farage. Který z těchto pánů je Vám sympatický a proč. Děkuji a přeji vše dobré do voleb :)
    Ondřej
  •  
    24.10.2013 9:15

    Zdravím, méně státu, více občanům zní hezky. Jak toho chcete dosáhnout z pozice strany, která bude podle průzkumu velmi ráda, pokud získá alespoň nutných 5 procent hlasů? Předpokládám, že existující politické struktury na vaše teze příliš slyšet nebudou.
    David H.

Nejčtenější zprávy týdne

Sledujte nás na sociálních sítích

Facebook X LinkedIn Instagram Youtube

Právě diskutujete

Nejčtenější zprávy dne

Nejdiskutovanější zprávy týdne

Analýza dne

Braňo Soták k JPMorgan: S výsledky jsme spokojeni. Kde výhled dává prostor a kde dře?
15.07.2025 15:15
Americká bankovní jednička JPMorgan (Investiční tipy) zaháji...více