Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Pavel Štipák: Česká PPP-fobie ve světle evropských zkušeností

Pavel Štipák: Česká PPP-fobie ve světle evropských zkušeností

30.12.2018 16:14
Autor: Redakce, Patria.cz

Letošní programové prohlášení vlády uvádí mezi prioritami výstavbu dopravní infrastruktury formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Pilotním projektem je dostavba a provozování části dálnice D4, kde v současné době probíhá veřejná soutěž na výběr soukromého partnera. Programové prohlášení připouští, že by se koncept PPP mohl použít také u výstavby a provozování dálnic D7, D6, D3 nebo D35. 

V jednotlivých případech má koncept PPP obvykle i své zaryté oponenty. Například poslanec za jednu tradiční pravicovou stranu, od které by se spíše dala očekávat podpora, je smířen s dostavbou D4 formou PPP, ale záměr dostavby D3 stejným způsobem označuje doslova za poplašnou zprávu a vyzývá k jeho zastavení. Bohužel však nebyly nepředloženy žádné argumenty vysvětlující takovou fobii z PPP nebo důvody pro nevhodnost konceptu PPP konkrétně pro D3. Ano, pokud stát nemá, nebo nebude mít vykoupené pozemky, nezíská potřebná povolení, tedy projekt dostatečně nepřipraví, a to včetně výběru špičkových (a bohužel nákladných) poradců veřejného zadavatele i kvalitního soukromého partnera, pak výstavba jakékoli dálnice nebo jiného projektu formou PPP skutečně nedává smysl.

Při uplatňování konceptu PPP je třeba překonat řadu obtíží. Tou první je nekompetence veřejného zadavatele, která vyplývá z jeho neznalosti principů fungování PPP a z absence zkušeností v této oblasti. Dalším problémem je nepřipravená a nevhodně nastavená legislativa v oblasti zadávání veřejných zakázek, která mj. omezuje zadavatele při výběru renomovaných a zkušených partnerů a poradců; po odvolání k ÚOHS musí často veřejný zadavatel angažovat i společnosti, které v dané oblasti nemají reálné zkušenosti. Žádný z těchto problémů však nelze přisuzovat metodě PPP. 

Při návratech autem z Německa nebo Rakouska zpět do našich končin je vždy tvrdým probuzením do české reality jednak změna kvality dopravní infrastruktury, jednak vysoká agresivita a bezohlednost českých řidičů.  (V tom druhém případě by bylo na místě řešení pomocí pedagogicko-psychologické poradny, tedy vlastně také formou „PPP“.) 


Evropská praxe

Abychom si uvědomili, jak se v evropských podmínkách uplatňuje partnerství soukromého a veřejného sektoru, připomeňme zprávu centra EPEC (European PPP Experience Centre), která hodnotí vývoj evropského trhu PPP v roce 2017 . Z publikace vyplývá, že loni dosáhl objem nově uzavřených transakcí (tj. bez připravovaných transakcí i těch ve výstavbě nebo provozu) v zemích osmadvacítky EU, západního Balkánu a Turecka celkové hodnoty 14,4 miliard EUR. To je 22% nárůst objemu ve srovnání s rokem 2016. Počet nově uzavřených transakcí přitom klesl za stejné období z 68 na 42. Průměrná hodnota nově uzavřených transakcí se přitom oproti roku 2016 zvýšila více než dvojnásobně (ze 174 mil. EUR na 351 mil. EUR). V roce 2017 se nově uzavřelo osm velkých transakcí s celkovou hodnotou 10,2 miliard EUR, což reprezentuje 69 % celkového trhu. Jedná se o turecké (5), italské (1), francouzské (1) a britské (1) transakce. Převážně jde o případy financování veřejným sektorem (vlády, municipality, regiony), které jsou založeny na platbách za dostupnost infrastruktury. V roce 2017 uzavřelo osm zemí dvě transakce a dvanáct zemí jednu transakci. 

V období let 2013 až 2017 došlo k uzavření nových PPP transakcí celkem v 17 zemích, jako lídry trhu lze označit Velkou Británii, Francii, Německo, Turecko, Nizozemí, Španělsko, Itálii, Řecko, Irsko, Dánsko a Belgii. V menším měřítku se pak PPP využívalo v Polsku, Rakousku, Litvě, Chorvatsku, Slovensku a Finsku. Sektorově má tento koncept uplatnění v dopravě, zdravotnictví, vzdělávání, telekomunikacích i dalších oblastech. Aktuálně se připravuje 61 projektů v celkové hodnotě 18,1 miliardy EUR a to ukazuje na nadějnou budoucnost evropského PPP trhu. Kromě již zmíněných zemí se projekty připravují i v Norsku, Portugalsku, Srbsku, Makedonii, Albánii, Černé Hoře, Lucembursku a na Kypru. Plný výčet zemí tu uvádíme zcela záměrně, aby si každý sám mohl udělat obrázek o šíři regionálního rozsahu využívání konceptu PPP. Současně se nabízí i srovnání kvality a rozsahu veřejné infrastruktury, zejména pak té dopravní, v uvedených zemích a u nás.  


Jaká je budoucnost PPP v Česku?

Úspěšnost PPP transakcí zásadně závisí na připravenosti projektů ze strany veřejného zadavatele, kvalitě jeho poradců i vybraného soukromého partnera. Nyní s napětím sledujeme vývoj u pilotního projektu D4 a doufáme, že veřejný zadavatel tuto výzvu zvládne a že koncept PPP u nás dostane šanci. Současně věříme, že naši politici přemýšlejí o způsobu financování veřejné infrastruktury i v horizontu, kdy už Česká republika nebude dostávat tučné dotace ze strukturálních fondů EU. Je jasné, že PPP není možné použít univerzálně; i z citovaných statistik vyplývá, že se jedná spíše o doplňkový způsob zadávání výstavby a provozování veřejné infrastruktury. Nelze však souhlasit s tím, že se jedná o nevyzkoušený a nefunkční koncept. K zamyšlení jsou naopak jiné otázky. Proč PPP v mnoha jiných zemích s kvalitní veřejnou infrastrukturou úspěšně funguje a u nás zatím nikoli? Proč naše veřejná infrastruktura, zejména pak ta dopravní, vypadá tak, jak vypadá? 

Pokud mají naši politici obavu z uplatnění spolupráce soukromého a veřejného sektoru, je potřeba, aby přejali znalosti a pozitivní zkušenosti ze zahraničí a nepokoušeli se o svou vlastní „českou cestu“.

Pavel Štipák, specialista Projektového financování ČSOB


Čtěte více:

Jan Troják: D4. Průlom po patnácti letech?
23.12.2018 15:29
Na začátku října tohoto roku byla ohlášena jména čtyř konsorcií, která...
Magdalena Malaníková: Investice do maďarského slunce
25.12.2018 16:02
Řada z nás si jistě velmi dobře pamatuje boom ve výstavbě solárních el...
Ivan Szabó: Stavba dálnic formou PPP.  Vyhraje mýto nebo platba za dostupnost?
28.12.2018 13:09
V Evropě je na vzestupu výstavba dopravní i jiné infrastruktury formou...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.05.2024
16:38CNBC: Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh
9:34Víkendář: Eisman o investicích spojených s umělou inteligencí a potenciálu, který má Apple
24.05.2024
22:01Americké indexy ukončily týden růstem  
17:26Keynesova soutěž krásy a současné dění na trhu
16:49ECB přislíbila pokles sazeb, pak si dá přestávku. Wall Street se dnes zvedá  
16:41Norský Equinor investuje do rozšíření těžby z největšího plynového pole v Evropě
14:58Globální akciové trhy se po rally blíží prodejnímu signálu, varuje stratég Bank of America
13:50Než otevře Wall Street: Apple, Workday  
12:16Perly týdne: Kapitulace medvědích scénářů
11:32Itálie varuje, že dohoda o globální minimální dani nebude kvůli výhradám včas
11:29Sazby jsou znovu zdrojem nejistoty, akcie koncem týdne klesají  
10:45Důvěra v ekonomiku ČR se v květnu meziměsíčně mírně snížila, podle analytiků jde o jednorázový výkyv
9:08Rozbřesk: Vyšší než očekávaný růst mezd v eurozóně ECB od redukce sazeb neodradí
8:52Erste a VIG se obchodují poslední den s dividendou, globální propast mezi ekonomikami se rozšiřuje a futures jsou červené  
8:41ČEZ: Rozhodčí tribunál ICC zakázal ruskému Gazpromu vést v Rusku soud proti ČEZ
7:28Investice ve světě, který rychle stárne
23.05.2024
22:01Pozitivní Nvidia trhu nestačila  
17:25Vracení se k ziskům, nafukování bubliny devadesátých let a současná mezera
17:22Sentiment je překvapivě křehký. Narušil ho nenápadný report z ekonomiky  
16:02Česká exportní banka, a.s.: Informace o výplatě výnosu s rozhodným dnem 23. května 2024

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data