Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
České automobilky prodaly nejvíc osobních aut v historii

České automobilky prodaly nejvíc osobních aut v historii

29.12.2009 8:10
Autor: ČTK

Text byl rozšířen: Praha (ČTK) - České automobilky letos i přes dopady světové hospodářské recese prodaly nejvíc osobních aut v historii země. Prodej vozů automobilek Škoda Auto, TPCA Kolín a Hyundai Nošovice se meziročně zvýšil o 11,3 procenta na 1,125 milionu vozů, informují dnešní Hospodářské noviny (HN).

Škoda Auto letos prodala 675.000 vozidel, celkový výsledek za rok 2009 je tak na úrovni loňska. Automobilka TPCA v Kolíně zaznamenala oproti loňsku nárůst prodeje o 2,5 procenta, prodala 332.000 aut. Jsou to hrubé odhady, řekl ČTK mluvčí TPCA Raděk Kňava. Nošovická automobilka Hyundai, která začala s výrobou v Česku loni na podzim, prodala 118.000 vozů, uvedly HN.

"Rekordní odbyt má dvě příčiny. Jednak náběh výroby automobilky Hyundai v Nošovicích, jednak extrémní nárůst produkce škodovek v Číně," řekl ředitel Sdružení automobilového průmyslu České republiky Antonín Šípek.

Automobilky zatím nechtějí předjímat, jaký objem aut vyrobí v příštím roce. TPCA čeká, že by se výroba mohla díky plánovanému rozšíření kapacit mírně zvýšit, doplnil Kňava. "Vzhledem k tomu, že ekonomická situace je v tuto chvíli jen málo přehledná a je opravdu těžké dělat jakékoliv spolehlivé předpovědi, pojedou naše výrobní linky pružně a operativně podle poptávky na trhu," konstatoval Vaněk.

Nošovická automobilka vyrobila v letošním roce zhruba o 25 procent méně aut, než byl původní plán firmy. "Původní plán, stanovený na konci loňského roku, činil 160.000 vozů. Konečný objem letošní výroby bude zhruba 120.000 vozů," řekl ČTK mluvčí automobilky Petr Vaněk. Předběžný hospodářský výsledek zatím společnost nechce zveřejnit. Oficiálně ho oznámí na konci ledna příštího roku.

Podle Vaňka se krize nevyhnula žádné automobilce. Přesto se Hyundai podařilo v celosvětovém měřítku zachovat pozitivní bilanci. "Důvodů, proč se to Hyundai podařilo, je několik. Jedná se o globální rozprostření výroby, pokrývající všechny významné trhy v Koreji, Číně, Indii, Evropě a USA," uvedl. Za poměrně vysokým zachováním výroby vidí i fakt, že Hyundai nabízí malá a střední auta, po kterých je v době krize největší poptávka.

Kvůli krizi automobilky letos omezovaly výrobu. Hyundai hned na počátku roku, na konci ledna již ale znovu vyráběl na plný jednosměnný provoz. V září rozjela dvousměnný provoz. Výrobu se rozhodla rozšířit kvůli trvalé poptávce po vozech Hyundai i30 a plánovanému zahájení sériové výroby Kia Venga.

Částečně pomohlo i zavedení šrotovného. "Po skončení kampaně šrotovného v Německu sice počet objednávek poklesl, ale zdaleka ne na takovou úroveň, jaká byla před zavedením šrotovného. Je to dáno tím, že v době kampaně šrotovného se na německých cestách objevilo mnoho nových vozů Hyundai i30, kterých si povšimli i potenciální zákazníci, kteří nemohli nebo nechtěli využít šrotovného, a kteří se nyní rozhodli pro nákup," vysvětlil mluvčí.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
17.11.2025
17:11Goldman Sachs nově čeká, že akcie v následujících 10 letech vynesou 7,7 procenta ročně
15:35J&J koupí vývojáře léků na rakovinu Halda Therapeutics za 3,05 miliardy dolarů
15:08Rozmach AI vyvolává nedostatek levných paměťových čipů
13:01Evropská komise zlepšila odhad růstu české i unijní ekonomiky
10:27EPH a TotalEnergies zakládají společný podnik za 10,6 miliardy eur
9:07Japonská ekonomika klesla poprvé za šest čtvrtletí. Tokio připravuje stimulační balíček
8:51Apple chystá éru po Cookovi, Google investuje miliardy do datových center a Labubu hype slábne  
6:09Wells Fargo věří Caterpillaru. Vidí u něj silný potenciál díky AI jako motor růstu
16.11.2025
15:00The Economist: Honba za superinteligencí a svět změněný AI, za kterou nikdo neplatí
10:19Víkendář: Čím se liší lepší a horší centrální banky?
15.11.2025
14:52Ambiciózní Musk a raná fáze AI cyklu
9:55Víkendář: Vysoká inflace posledních let a „nadřazenost“ jejího cílování
14.11.2025
22:04Americké akciové indexy pod tlakem medvědů  
17:24Jeden z největších monetárních „experimentů“ historie
17:09Footshop a.s.: Zveřejnění finančních výsledků za Q3
15:50Švýcarsko se dohodlo s USA na snížení dovozního cla z 39 na 15 procent
15:33Goldman Sachs: Prosincové snížení sazeb by bylo namístě, inflace je povzbudivá a trh práce slabší
13:44UBS: Rok 2026 přinese „novou éru Evropy“. Sázejte na akcie GOTCHA
12:43Eurostat: Růst ekonomiky EU ve třetím čtvrtletí zrychlil na 0,3 procenta
11:47Perly týdne: Během internetové bubliny to bylo jiné

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data