IPO (Initial Public Offering) JE VŽITÝ TERMÍN PRO PRIMÁRNÍ VEŘEJNOU NABÍDKU AKCIÍ SPOJENOU SE VSTUPEM NA BURZOVNÍ TRH
Jde o vstup firmy na burzu, díky kterému se začnou akcie firmy obchodovat na trhu cenných papírů. Důvodem k provedení IPO může být buď navýšení kapitálu, prodej části akcií v držení původních vlastníků, nebo, dokonce nejčastěji, kombinace obou uvedených procesů. Investoři zase získají záruku likvidity vložených prostředků, jelikož veřejně obchodovatelné cenné papíry jsou na burze rychle a snadno zpeněžitelné.
Rozhodnutí o IPO je zásadní strategické rozhodnutí, na které je třeba nahlížet z několika úhlů pohledu. Na jednu stranu přináší do společnosti tolik potřebnou volnost při rozhodování o struktuře financování, na druhou stranu to ovšem znamená i jisté povinnosti, které jdou nad rámec požadavků na běžnou akciovou společnost, jejíž cenné papíry nejsou obchodovány na oficiálním trhu cenných papírů.
PROČ EMITOVAT CENNÉ PAPÍRY
- Vstup na kapitálový trh znamená neustálý přístup k velkému množství potenciálních investorů, kteří chtějí investovat své prostředky. To umožňuje získat i tak vysokou finanční částku, kterou není např. jedna banka schopna nebo ochotna v rámci úvěru poskytnout.
- Možnost optimalizace kapitálové struktury mezi dluhem a vlastním kapitálem. Emisí akcií emitent navyšuje prostřednictvím stávajících či nových akcionářů svůj vlastní kapitál.
- Při vydávání akcií získá emitent finanční prostředky v hotovosti na neurčito, bez nutnosti splácet úvěr a úroky. Na druhou stranu je nutno pečlivě zvažovat budoucí dividendovou politiku firmy.
- U kapitálu získaného emisí akcií má podnik větší volnost při jeho využití, což je značná výhoda oproti omezením, která jsou často spojena s úvěrovým financováním.
- Proces vydávání emise cenných papírů je pro investory tou nejtransparentnější metodou. Navíc přijetí emise k obchodování na regulovaném trhu je spojeno se značnou publicitou, což se příznivě odráží na celkovém povědomí o společnosti, na jejím dobrém jméně a důvěryhodnosti.
- IPO ocení hodnotu společnosti pro stávající akcionáře, věřitele firmy a obchodní partnery. Denní kotace akcií společnosti na burze pak vyjadřují vývoj současné a budoucí očekáváné hodnoty společnosti tak, jak je vnímána investory.
Většina uvedených výhod platí i v případě prodeje akcií stávajícími akcionáři společnosti. Proces IPO je v takovém případě ještě o několik kroků jednodušší, neboť odpadají některé statutární kroky spojené s navýšením kapitálu.
IPO JE V ČESKÉ REPUBLICE NEDOCENĚNÝ ZDROJ FINANCOVÁNÍ Z MNOHA HISTORICKÝCH DŮVODŮ:
- Nedostatek důvěry v český kapitálový trh,
- matoucí regulační a legislativní rámec,
- obecné vnímání IPO jako méně praktického způsobu financování ve srovnání s alternativami (strategický partner, private equity, atd.),
- nedostatek kvalitních kandidátů na IPO,
- snaha o menší transparentnost,
- nedostatečná poptávka ze strany investorů,
- absence úspěšných precedentů.
IPO - SITUACE NA KAPITÁLOVÉM TRHU V ČR:
-
- Dnes je situace na kapitálovém trhu již jiná:
- - Likvidita trhu (průměrný denní objem 1855,44 mil. Kč v roce 2009),
- - V rozmezí let 2004 a 2008 vstoupilo na BCCP celkem devět nových akciových titulů, přičemž 6 společností tak učinilo formou primárního úpisu akcií,
- - Na českém trhu ca 40 institucionálních investorů a cca 70 tis. retailových investorů.
- Vlastníci společností, správci aktiv, obchodníci s CP, regulační orgány a stát nyní společně mohou podpořit využití této alternativní nabídky financování.
HLAVNÍ MOTIVY PRO REALIZACI IPO:
- Získání finančních zdrojů pro budoucí expanzi (emise nových akcií),
- Exit (částečný) hlavního akcionáře (emise existujících akcií),
- Snížení zadlužení společnosti a optimalizace kapitálové struktury, snížení finanční páky
- Zvýšení povědomí o společnosti,
- Růst hodnoty společnosti, tržní ocenění společnosti
- Možnost motivovat klíčové zaměstnance na růstu hodnoty akcie
PŘÍPRAVA NA IPO A ČASOVÝ PRŮBĚH
-
- Příprava na transakci v průběhu 1 – 3 let
- - Vhodná struktura společnosti, účetnictví, strategie, procesy, rozšíření povědomí
- - Další „život“ firmy pod drobnohledem veřejnosti
- Jak se připravit
- - Znát pro a proti
- - Porozumět cílům a procesu
- - Správně naplánovat a načasovat emisi
- - Optimalizovat manažerský tým emitenta
- - Vybrat správnou „equity story“ pro umístění - detailní příprava obchodního plánu
- Připravenost na příznivou tržní situaci
- - Cca 3 – 6 měsíců na přípravu a umístění emise
- - Příležitost může přijít nečekaně… a stejně tak na sebe může nechat čekat
- Úspěšné řízení společnosti po emisi
- - Cílem je zvýšit hodnotu pro akcionáře
- - Čtvrtletní zprávy investorům
- - Profesionální vedení Vztahů s investory
- - Mezinárodní účetní standardy
PROČ JÍT NA VEŘEJNÝ TRH? A PROČ MOŽNÁ NE?
Výhody
- + Alternativní zdroj externích vlastních zdrojů – dlouhodobý kapitál
- + Zvýšení tržní hodnoty společnosti
- + Optimalizace kapitálové struktury mezi dluhem a vlastním kapitálem
- + Zvýšení povědomí na trhu a mezi investory – prestiž
- + Zvýšení kredibility mezi partnery – demonstrace stabilní finanční situace
- + Lepší likvidita společnosti pro akcionáře
- + Motivace prostřednictvím nabídky akcií managementu a zaměstnancům
- + Možnost emitovat minoritní podíl s postupným navyšováním
- + PR a transparentnost společnosti
- + Otevření trhu – cesty pro další emise
Nevýhody
- - Dražší zdroj kapitálu
- - Delší procedura pro uvedení emise na trh
- - Ztráta soukromí – společnost zůstane pod drobnohledem veřejnosti
- - Snížení kontroly– široká skupina akcionářů
- - Rozředění akcionářské struktury
- - Nepřináší výhody strategického partnerství (know how, trhy, technologie)
- - Možné snížení flexibility managementu – více rozhodovacích stupňů
- - Pravidelné reportování - informační otevřenost (z pohledu konkurence)
- - Volatilita trhu – závislost na poptávce investorů a „správném čase“ pro umístění
- - Tlak na finanční výsledky - investoři chtějí čistý zisk
CHARAKTERISTIKA IDEÁLNÍHO KANDIDÁTA
PŘEHLED HLAVNÍCH NÁKLADŮ
- Audit a účetní náklady
- Právní náklady
- Náklady mamagementu
- Náklady emise
- Účetní a daňoví poradci |
0,5–1 mil. Kč dle objemu emise |
- Právní poradci |
cca 1% z objemu emise |
- Náklady aranžéra a manažerů emise |
cca 2–5% z objemu emise |
- Road show–prezentace pro investory, PR agentura |
cca 100 000 Kč |
- Reporting, marketing, komunikace s investory individuální |
Kotace na BCPP
Kotace na BCPP |
Hlavní trh |
Nový trh |
Minimální objem: |
25% tržní kapitalizace |
určuje burzovní výbor |
Existence: |
min. 3 roky |
i méně než 3 roky |
Informační povinnost: |
čtvrtletně, pololetně, ročně |
čtvrtletně, pololetně, ročně |
Účetní standardy: |
IAS, ČÚS |
IAS, ČÚS |
Kotace: |
50 000 Kč |
stanovuje burzovní výbor |
Roční poplatek: |
0,05%, max. 300 000 Kč |
0,05%, max. 300 000 Kč |
"Patron emise": |
- |
výběr ze 4 registrovaných obchodníků |
Kotující člen: |
- |
tzv. market maker - aktivní podpora obchodování emise |
Poplatek SCP: |
10 000+0,6% z objemu emise |
- |