Dokumenty a články
IPO ve světle českých právních předpisů - 1. část 

IPO ve světle českých právních předpisů - 2. část

Fortuna upsala 35 % akcií v objemu 78,3 mil. EUR na ceně 4,30 EUR/akcie

BCPP: KIT digital obchodován ve SPADu od 28. ledna

Modelový harmonogram IPO
Obvykle trvá proces emise od rozhodnutí o transakci do začátku obchodování 4-5 měsíců
 1. fáze IPO - Příprava
IPO krok za krokem. V 1. fázi dochází k vypracování Business plánu, úpravě organizační struktury a regulatorní a právní přípravě...
 2. fáze IPO - Pre-listing
Transakční tým, valná hromada, due dilligence, prospekt a žádost k přijetí CP k obchodování na burze...
 3. fáze IPO - Listing
Konečná valuace a cenové rozpětí, marketing a komunikace, Book-building, přijetí k obchodování na burze, vypořádání
 4. fáze IPO - Post-listing
Equity research, stabilizace a podpora obchodování, setkání s investory
 Stabilizace a podpora obchodování
Stabilizační mechanismus pro případ poklesu/růstu ceny akcie po IPO.
 Efekty duálního listingu: Erste, CME, Orco
BCPP byla svědkem několika dual listingů. Tyto procesy byly motivovány zejména silnou presencí emitenta na domácím trhu a také skutečností, že dual listing představuje levný a účinný způsob jak zvýšit obecné povědomí o společnosti...
 IPO brožura BCPP
Oficiální materiál BCPP k tématice IPO
Služby firemních financí
Patria Corporate Finance

Patria Finance jako největší obchodník s cennými papíry v ČR je nejvhodnějším partnerem pro transakce na kapitálovém trhu a v oblasti akvizic a divestic společností. Oddělení firemních financí poskytuje tyto poradenské služby.

  • Akvizice. Poradenství českým i zahraničním společnostem při akvizicích v zemích EU a střední Evropy.

  • Divestice. Poradenství při prodeji podniků je klíčovou službou oddělení firemních financí. Vyhledání partnera pro další rozvoj společnosti je hlavním mottem většiny transakcí.

  • Transakce na kapitálových trzích (IPO). Primární a sekundární nabídky akcií (IPO, resp. SPO) představují unikátní řešení pro získání nového kapitálu, vytváření hodnoty pro vlastníka a její dlouhodobý růst

  • Valuace. Tržní valuace společností umožňují klientům identifikovat rozhodující aspekty tvorby hodnoty ve společnosti.

  • Všeobecné finanční poradenství. Všeobecné finanční poradenství zahrnuje širokou paletu produktů, které pokrývají různé potřeby firemní klientely.

  • Private equity & mezaninové financování. Patria má výborné vztahy s řadou lokálních, regionálních i mezinárodních poskytovatelů soukromého rozvojového kapitálu (private equity) a mezaninového financování.

  • Přehled zpráv k IPO
    select
    Snapchat jednorožcem? Možná už v březnu
    16.11.2016 14:05
    Až 25 miliard amerických dolarů. Taková by mohla být hodnota vlastník...
    Divize Samsungu pro bioléčbu si jde na burzu pro 2 miliardy dolarů
    4.10.2016 13:15
    Společnost Samsung BioLogics Company, součást skupiny Samsung, si jde ...
    Primární nabídka Innogy by mohla mít hodnotu až 5 miliard eur
    23.9.2016 8:31
    Primární emise akcií (IPO) německé spol. Innogy, které je divizí utili...
    Další japonské státní železnice zřejmě změní majitele, IPO by mohla vynést 5 mld. USD
    14.9.2016 15:17
    Další japonské státní železnice zřejmě změní majitele. Vláda v Tokiu ...

    IPO - Možnosti primárních emisí v ČR
    IPO (Initial Public Offering) JE VŽITÝ TERMÍN PRO PRIMÁRNÍ VEŘEJNOU NABÍDKU AKCIÍ SPOJENOU SE VSTUPEM NA BURZOVNÍ TRHinvest20.jpg

    Jde o vstup firmy na burzu, díky kterému se začnou akcie firmy obchodovat na trhu cenných papírů. Důvodem k provedení IPO může být buď navýšení kapitálu, prodej části akcií v držení původních vlastníků, nebo, dokonce nejčastěji, kombinace obou uvedených procesů. Investoři zase získají záruku likvidity vložených prostředků, jelikož veřejně obchodovatelné cenné papíry jsou na burze rychle a snadno zpeněžitelné.

    Rozhodnutí o IPO je zásadní strategické rozhodnutí, na které je třeba nahlížet z několika úhlů pohledu. Na jednu stranu přináší do společnosti tolik potřebnou volnost při rozhodování o struktuře financování, na druhou stranu to ovšem znamená i jisté povinnosti, které jdou nad rámec požadavků na běžnou akciovou společnost, jejíž cenné papíry nejsou obchodovány na oficiálním trhu cenných papírů.

    PROČ EMITOVAT CENNÉ PAPÍRY

    • Vstup na kapitálový trh znamená neustálý přístup k velkému množství potenciálních investorů, kteří chtějí investovat své prostředky. To umožňuje získat i tak vysokou finanční částku, kterou není např. jedna banka schopna nebo ochotna v rámci úvěru poskytnout.
    • Možnost optimalizace kapitálové struktury mezi dluhem a vlastním kapitálem. Emisí akcií emitent navyšuje prostřednictvím stávajících či nových akcionářů svůj vlastní kapitál.
    • Při vydávání akcií získá emitent finanční prostředky v hotovosti na neurčito, bez nutnosti splácet úvěr a úroky. Na druhou stranu je nutno pečlivě zvažovat budoucí dividendovou politiku firmy.
    • U kapitálu získaného emisí akcií má podnik větší volnost při jeho využití, což je značná výhoda oproti omezením, která jsou často spojena s úvěrovým financováním.
    • Proces vydávání emise cenných papírů je pro investory tou nejtransparentnější metodou. Navíc přijetí emise k obchodování na regulovaném trhu je spojeno se značnou publicitou, což se příznivě odráží na celkovém povědomí o společnosti, na jejím dobrém jméně a důvěryhodnosti.
    • IPO ocení hodnotu společnosti pro stávající akcionáře, věřitele firmy a obchodní partnery. Denní kotace akcií společnosti na burze pak vyjadřují vývoj současné a budoucí očekáváné hodnoty společnosti tak, jak je vnímána investory.
    Většina uvedených výhod platí i v případě prodeje akcií stávajícími akcionáři společnosti. Proces IPO je v takovém případě ještě o několik kroků jednodušší, neboť odpadají některé statutární kroky spojené s navýšením kapitálu.


    IPO JE V ČESKÉ REPUBLICE NEDOCENĚNÝ ZDROJ FINANCOVÁNÍ Z MNOHA HISTORICKÝCH DŮVODŮ:
     
    • Nedostatek důvěry v český kapitálový trh,
    • matoucí regulační a legislativní rámec,
    • obecné vnímání IPO jako méně praktického způsobu financování ve srovnání s alternativami (strategický partner, private equity, atd.),
    • nedostatek kvalitních kandidátů na IPO,
    • snaha o menší transparentnost,
    • nedostatečná poptávka ze strany investorů,
    • absence úspěšných precedentů.
    IPO - SITUACE NA KAPITÁLOVÉM TRHU V ČR:
    • Dnes je situace na kapitálovém trhu již jiná:
      • - Likvidita trhu (průměrný denní objem 1855,44 mil. Kč v roce 2009),
      • - V rozmezí let 2004 a 2008 vstoupilo na BCCP celkem devět nových akciových titulů, přičemž 6 společností tak učinilo formou primárního úpisu akcií,
      • - Na českém trhu ca 40 institucionálních investorů a cca 70 tis. retailových investorů.
    • Vlastníci společností, správci aktiv, obchodníci s CP, regulační orgány a stát nyní společně mohou podpořit využití této alternativní nabídky financování.
      HLAVNÍ MOTIVY PRO REALIZACI IPO:

      • Získání finančních zdrojů pro budoucí expanzi (emise nových akcií),
      • Exit (částečný) hlavního akcionáře (emise existujících akcií),
      • Snížení zadlužení společnosti a optimalizace kapitálové struktury, snížení finanční páky
      • Zvýšení povědomí o společnosti,
      • Růst hodnoty společnosti, tržní ocenění společnosti
      • Možnost motivovat klíčové zaměstnance na růstu hodnoty akcie
      PŘÍPRAVA NA IPO A ČASOVÝ PRŮBĚH
      • Příprava na transakci v průběhu 1 – 3 let
        • - Vhodná struktura společnosti, účetnictví, strategie, procesy, rozšíření povědomí
        • - Další „život“ firmy pod drobnohledem veřejnosti
      • Jak se připravit
        • - Znát pro a proti
        • - Porozumět cílům a procesu
        • - Správně naplánovat a načasovat emisi
        • - Optimalizovat manažerský tým emitenta
        • - Vybrat správnou „equity story“ pro umístění - detailní příprava obchodního plánu
      • Připravenost na příznivou tržní situaci
        • - Cca 3 – 6 měsíců na přípravu a umístění emise
        • - Příležitost může přijít nečekaně… a stejně tak na sebe může nechat čekat
      • Úspěšné řízení společnosti po emisi
        • - Cílem je zvýšit hodnotu pro akcionáře
        • - Čtvrtletní zprávy investorům
        • - Profesionální vedení Vztahů s investory
        • - Mezinárodní účetní standardy
        PROČ JÍT NA VEŘEJNÝ TRH? A PROČ MOŽNÁ NE?
          Výhody

        • + Alternativní zdroj externích vlastních zdrojů – dlouhodobý kapitál
        • + Zvýšení tržní hodnoty společnosti
        • + Optimalizace kapitálové struktury mezi dluhem a vlastním kapitálem
        • + Zvýšení povědomí na trhu a mezi investory – prestiž
        • + Zvýšení kredibility mezi partnery – demonstrace stabilní finanční situace
        • + Lepší likvidita společnosti pro akcionáře
        • + Motivace prostřednictvím nabídky akcií managementu a zaměstnancům
        • + Možnost emitovat minoritní podíl s postupným navyšováním
        • + PR a transparentnost společnosti
        • + Otevření trhu – cesty pro další emise
          Nevýhody

        • - Dražší zdroj kapitálu
        • - Delší procedura pro uvedení emise na trh
        • - Ztráta soukromí – společnost zůstane pod drobnohledem veřejnosti
        • - Snížení kontroly– široká skupina akcionářů
        • - Rozředění akcionářské struktury
        • - Nepřináší výhody strategického partnerství (know how, trhy, technologie)
        • - Možné snížení flexibility managementu – více rozhodovacích stupňů
        • - Pravidelné reportování - informační otevřenost (z pohledu konkurence)
        • - Volatilita trhu – závislost na poptávce investorů a „správném čase“ pro umístění
        • - Tlak na finanční výsledky - investoři chtějí čistý zisk

        CHARAKTERISTIKA IDEÁLNÍHO KANDIDÁTA

        IPO kandidát 


        PŘEHLED HLAVNÍCH NÁKLADŮ

        • Audit a účetní náklady
        • Právní náklady
        • Náklady mamagementu
        • Náklady emise
          - Účetní a daňoví poradci 0,5–1 mil. Kč dle objemu emise
          - Právní poradci cca 1% z objemu emise
          - Náklady aranžéra a manažerů emise cca 2–5% z objemu emise
          - Road show–prezentace pro investory, PR agentura cca 100 000 Kč
          - Reporting, marketing, komunikace s investory individuální
      • Kotace na BCPP
        Kotace na BCPP Hlavní trh Nový trh
        Minimální objem: 25% tržní kapitalizace určuje burzovní výbor
        Existence: min. 3 roky i méně než 3 roky
        Informační povinnost: čtvrtletně, pololetně, ročně čtvrtletně, pololetně, ročně
        Účetní standardy: IAS, ČÚS IAS, ČÚS
        Kotace: 50 000 Kč stanovuje burzovní výbor
        Roční poplatek: 0,05%, max. 300 000 Kč 0,05%, max. 300 000 Kč
        "Patron emise": - výběr ze 4 registrovaných obchodníků
        Kotující člen: - tzv. market maker - aktivní podpora obchodování emise
        Poplatek SCP: 10 000+0,6% z objemu emise -

          • Kontakty - firemní finance
            Patria Corporate Finance, a.s.
            Jungmannova 24
            110 00 Praha 1
            Česká republika 
            tel: +420 221 424 111
            fax: +420 221 424 196
            e-mail: corpfin@patria.cz
             
            Patria Finance Slovakia, a.s. 
            Apollo Business Center II
            Prievozská 4/A, blok B 
            821 09 Bratislava 
            Slovensko 
            tel.: +421 232 203 111 
            fax: +420 232 203 111 
            e-mail: PatriaBratislava-CorpFin@patria.cz
             
            Zkušený tým profesionálů
             
            Patria firemní finance disponuje zkušeným týmem profesionálů s rozsáhlými domácími i mezinárodními zkušenostmi a hlubokou znalostí trhu.
             
            Tento tým poskytuje klientům poradenské služby na nejvyšší úrovni profesionality, kvality a osobní integrity, měřeno mezinárodními standardy.
             
            Více o poradenském týmu ZDE
            Široká síť partnerských společností
            Síť KBC Securities zahrnuje přes 100 zkušených poradců v oblasti poradenství, divestic a akvizic.

            Patria
            • Česká republika
            • Slovensko
            KBC Securities
            • Belgie, Francie, Polsko, Maďarsko, Rumonsko, Bulharsko, Německo, Slovinsko, Srbsko, Černá Hora, Bosna a Hercegovina, Makedonie, Rusko, Ukrajina, Baltské země, Velká Británie
            Udržujeme úzkou komunikaci s investičními bankami a poradenskými společnostmi v dalších zemích, například:
            • Španělsko, Itálie, Skandinávie, Indie

            Celoevropská síť

            Přehled vybraných transakcí
            transakce

            Přehled všech transakcí zprostředkovaných oddělením Patria Corporate Finance naleznete ZDE.