Dokončení prodeje podílu v letos není pro českou vládu strategický cíl a růst ceny akcií této společnosti znamená, že vláda pravděpodobně prodá méně než dříve plánovaných 7 %, uvedl dnes náměstek ministra financí Ivan Fuksa v rozhovoru pro Financial. Fuksa řekl, že by mohl také uvažovat o uvedení minoritního podílu ve státních aerolinkách ČSA na burzu před plánovaným prodejem majoritního podílu strategickému investorovi.
Fuksa, který je rovněž členem dozorčí rady řekl, že po dokončení současného prodeje podílu v by si vláda měla zbytek akcií v energetické společnosti ponechat (nyní 66,6 %), jakmile získá peníze, které potřebuje na stavbu silnic (tj. 31 mld. Kč). Státní rozpočet by podle něj v budoucnosti mohl profitovat ze strategie zahraniční expanze a očekávaných vysokých dividend.
Na dotaz, zda prodej malého podílu bude dokončen ještě letos, uvedl, že to není strategicky nutné. Vláda dosud prodala kolem 1 % akcií , které mezitím narostly z cca. 900 Kč až na dnešních 1.385 Kč.
Na dotaz, zda je vzhledem k nárůstu ceny akcií pravděpodobné, že vláda prodá podíl, který se bude blížit 4 %, Fuksa uvedl, že to je “správná úvaha”, ale odmítl poskytnout další podrobnosti.
Fuksa také řekl, že podporuje strategii šéfa Martina Romana investovat do expanze ve střední Evropě a řekl, že je přesvědčen, že by se mohl do čtyř let stát šestou největší energetickou společností.
„Vláda by se neměla zbavovat dalšího podílu v ČEZ“, uvedl Fuksa. „Držím se názoru, že nejméně do roku 2010 by neměl být další podíl v prodáván“. „Pokud bude úspěšný v dokončení akvizic (ve střední a výhodní Evropě), pak by dividendová politika měla významně pomoci české ekonomice a státu“, řekl Fuksa.
Fuksa dále uvedl, že uvedení menšinového podílu v ČSA na burzu by mohlo zvýšit tržní hodnotu akcie před prodejem většinového podílu. „V této fázi, mluvím-li za ministerstvo financí, se to nezdá jako tak špatný nápad“, řekl a dodal, že jakýkoli veřejný úpis akcií bude záviset na tom, zda ČSA do počátku příštího roku přinese očekávané zlepšení výsledků.
Je to jedna z variant (privatizace aerolinek), která je stále otevřená, řekl Fuksa. Zdroje blízké ČSA minulý týden uvedly, že společnosti , Air France-KLM, Korean Air a několik dalších ruských investorů vyjádřili zájem zúčastnit se plánované privatizace tohoto státního provozovatele letecké dopravy.
Air France tyto informace popřela a také Fuksa řekl, že ho ředitel ČSA ujistil, že se žádná taková jednání s ruským Aeroflotem nekonala.
Fuksa také řekl, že souhlasí se zprávou, kterou přinesla média, že pražské letiště, které by se mělo prodat v příštím roce, by mělo státu přinést 2,6 až 3,7 mld. EUR.
(Zdroj: Financial)