Hledání v detailu akcií
Moje portfolio
Nastavit Oblíbené, nastavit Portfolio
Oblíbené tituly
select
NázevNejlepší
nákup
Nejlepší
prodej
Změna
(%)
ČEZ2,62
KB-0,35
PKN144,26144,423,60
Msft0,38
Nokia11,69511,72-1,26
IBM1,57
Mercedes-Benz Group AG49,83549,97-0,75
PFE0,00
18.05.2026 23:14:48
Indexy online
AD Index online
select
AD Index online
 

  • 18.05.2026 16:19:15
ČEZ (CEZPbl.PR, Praha)
Závěr k 18.5.2026 Změna (%) Změna (CZK) Objem obchodů (CZK)
1 293,00 2,62 33,00 192 729 317
R - Real-Time data z pražské burzy ZDARMA pro registrované uživatele Přihlásit.
Z - Zavřená fáze, O - Otevřená fáze, A - Aukce, V - Volatility break, P - Pozastaveno

 
Názory
  • "Důkaz" k mému tvrzení ohledně darování akcií
    18.05.2026 21:24

    Tak jsem to našel. Na síti "X" o tom darování akcií psal uznávaný a nebojím se říct renomovaný daňový poradce Petr Frisch dne 14.11.2024. Je tam pod tím příspěvkem i diskuse s konkrétními odpověďmi pana Frische. V podstatě tam popisuje vše tak, jak jsem tady psal. Pouze při dědění se časový test nepřerušuje a nedochází k přecenění. Prosím tedy neplést si to s darováním, páč u darování časový test začíná běžet znovu a dochází k přecenění nabývací ceny akcií, tak jak jsem zde psal. Tím, že jde dar od otce synovi je to dar osvobozený. Od zrušení daně darovací se v daních darům říká "bezúplatné plnění". Nevím jak pro Vás, ale pro mě je směroplatné tvrzení pana Frische než AI či Qwera ajn.. HOWGH
    Lišák
  • Asi
    18.05.2026 20:02

    Možná jsem hlupák, ale když rozdělím společnost na 2 různé společnosti, jak mi může zůstat podíl v pouze jedné společnosti. Ta druhá bude prodaná komu. Kde je můj podíl v druhé společnosti. Z čeho tedy bude financován můj podíl v první společnosti? Z mého druhého podílu? Když se jedná o klasický split, musím dostat podíl v obou společnostech. Díky za info.
    vikeza
    • Re: Asi
      18.05.2026 21:48

      Stručně: můžeš rozdělit společnost (tzv. štěpení) na více společností a v těch mohou mít dosavadní akcionáři podíl od 0 do 100%, důležité je, aby na všechny akcie připadl stejný majetek, pokud to nevychází, použije se finanční vyrovnání. Majetek budoucích společností se ocení, navrhne se, komu co bude patřit, navrhne se vyrovnání, napíše se o tom "prospekt", schválí to VH a je to. Je toho teda o dost víc, ale základ je tento.
      missing link
      •  
        18.05.2026 21:50

        pardon, samozřejmě ne prospekt ale projekt, už blbnu
        missing link
  • Darování akcií
    18.05.2026 18:38

    To co jsem tu dneska psal ohledně darování akcií, tak přesně takhle to popisoval uznávaný daňový poradce Petr Frisch cca před jedním nebo dvěma roky, tuším, že to psal na Twitteru.
    Lišák
    • Re: Darování akcií
      18.05.2026 20:13

      JJ. Máš recht. Qwer mě tím výkladem na chvíli zvyklal a Frisch je několikanásobný daňař roku.
      Velkamedvědice
      •  
        18.05.2026 20:26

        JJ ono když se nad tím zamyslíš tak to logiku má a i proto platí i to, že se tímto přeruší časový test a začíná se počítat znovu. Prostě obdarovaný pakliže do 3let od nabytí zrealizuje zisk tak opět z logiky věci zdaní pouze a jen reálně zrealizovaný zisk tj. zisk pouze z rozdílu ceny při nabytí a při prodeji. To za kolik to dárce koupil ho nezajímá, páč on získal akcie darem a získal reálnou hodnotu která je určena kurzem daného dne. A jen pro zajímavost u FIO to funguje tak, že pokud daruješ akcie a převedeš je na jiný účet, tak tam je jako pořizovací cena uvedena závěrečná cena akcie toho daného dne na BCP. Jinak samozřejmě platí i to, že FÚ po tomhle může v případě kontroly jít a nejspíš bude sledovat i následné finanční toky, takže případný "podvod" odhalí. Čili pokud tohle chce někdo udělat, tak to musí opravdu věrohodně darovat a pak podle mě může být úplně v klidu, páč je to legální.
        Lišák
    • Re: Darování akcií
      18.05.2026 19:33

      a myslíš že bys to někde dohledal? Ona je to situace, která na první pohled opravdu vypadá tak, že se použije ta tržní cena v době daru. Ale udělat takovou díru v zákonech? Směrodatný by asi k tomu byl nějaký ten výklad nebo metodika generálního finančního ředitelství. A i kdyby to takto opravdu bylo, stejně to reálně moc nepoužiješ. Možná jednou za pár let. Jinak by to asi bylo bráno jako obcházení zákona. Jako všechny akcie, kde seš v zisku, přepsat na někoho z rodiny, který to potom prodá? To je jak chodit se džbánem pro vodu. A vracet ti to bude v hotovosti v tašce? To je všechno moc krkolomný a rizikový. Lepší je řídit si nákupy a prodeje tak, že třeba když seš moc v zisku, tak uprodáš něco, kde máš ztrátu a hned zase třeba koupíš zpět. A snažit se dodržet časový test. U investice by to neměl být problém. U spekulace asi trochu jo. :-)
      lunatic with snowboard
      •  
        18.05.2026 21:56

        Je to na síti "X" najdi si Petr Frisch datum 14.11.2024. Je tam u toho i diskuse. A ano máš pravdu, že lepší je nespekulovat a dodržet časový test či to pořešit ztrátou jinde apod.. Nicméně toto "využití" se "nabízí" např. v situacích kdy jsi donucen akcie prodat tj. vytěsnění či odkup apod. tj. např. teď u ČEZ (otázka samozřejmě je jestli k tomu nakonec dojde) a nebo to lze využít kdy jsi např. na sklonku života a nechceš akcie prodávat a darovat dětem přímo peníze, páč bys to v případě nesplnění čas. testu musel zdanit a děti bys tak zbytečně ochudil, tak jim prostě daruješ akcie a neřešíš daně a máš tím pádem vyřešené i dědictví atd... Příkladů by se dalo najít vícero. Podstatné je, že to zákony ČR umožňují a je tedy možné to poctivě využít.
        Lišák
      • Lunatic
        18.05.2026 20:01

        Nemyslím si, že je to díra v zákoně, páč ono to logiku má. Obecně platí, že máš ze zákona povinnost danit pouze realizované zisky z prodeje akcií, ale u daru tohle neplatí, páč jsi zisk nezrealizoval, jelikož jsi ty akcie neprodal, ale daroval (mluvím o daru v řadě přímé) a tam je osvobození daně z daru a z logiky věci by platil daň obdarovaný a to pouze v případě že ty akcie prodá do 3let od obdržení daru a platil by z logiky věci pouze daň z realizovaného zisku tj. rozdíl ceny při nabytí a při prodeji. To, že ten zákon někdo zneužije je věc druhá a tohle samozřejmě nikomu nedoporučuju, páč je to tenkej led. Třeba já jsem tohoto nikdy nevyužil, ale třeba u toho ČEZu jsem to za vlády tehdejší 5-ti koalice zvažoval, že to tak udělám pokud přijde nucený odkup s tím, že bych to zavčas převedl na děti s tím, že bych jim k tomu přihodil i jiné akcie (Kofola, KB) a nechal bych jim to opravdu jako dar s tím, že by si ty peníze nechaly na svých obch.účtech a nakoupil bych jim pak za to na ty jejich účty další akcie. Čili by jim to opravdu zůstalo a nešlo by to tedy ani do dědictví. Ono časem tohle stejně asi udělám, že ještě za života na ně něco převedu, aby to dědictví bylo co nejnižší už kvůli poplatkům notáři a kvůli jistotě spravedlnosti tj., aby se rodina po mé smrti pokud možno nedohádala.
        Lišák
  • Pravdu
    18.05.2026 17:22

    má Lišák. Platí převodová cena, začíná nový časový test. Jen ho dopním. Pbdarovaný by neměl po prodeji nejen prokazatelně vrátit peníze, ale ani jinou protihodnotu.
    Velkamedvědice
    • Re: Pravdu
      18.05.2026 17:32

      A ta převodová cena bude někde uvedená?
      al321
      •  
        18.05.2026 21:40

        Cena daru je vyjádřená zavěrečným kurzem akcie toho dne kdy došlo k převedení daru na obdarovaného. Čili pokud by otec daroval synovi akcie ČEZ např. dnes , tak je nabývací cena pro obdarovaného 1293Kč/akcii. Pokud by syn akcie za měsíc prodal např.. za 1393, tak bude danit zisk 100Kč/ z každé takto prodané akcie. Otec nic danit nebude, páč on žádný zisk nezrealizoval, jelikož akcie bezúplatně daroval. Jinak FIO jako "pořizovací cenu" u obchodního účtu obdarovaného uvádí právě tu závěrečnou cenu toho dne kdy byly akcie převedené, takže výpis z účtu může sloužit jako podklad k daňovému přiznání obdarovaného. Obdarovaný si tedy nemusí hodnotu daru pamatovat a ani dokladovat FÚ nějaké kurzy BCP toho dne apod. Dárce při kontrole FU doloží darovací smlouvu jako důkaz, že nedošlo k finančnímu protiplnění a že tedy nerealizoval zisk z převodu a že akcie pozbyl darem v řadě přímé. Dále může FÚ požadovat doložení, že jde skutečně o osobu blízkou např. rodný list syna apod.
        Lišák
      • al321
        18.05.2026 17:42

        Dole napsal qwer výklad GR, který tvrdí něco jiného..Ten by měl být směrodatný. Jinak sen četl už všechny tři výklady, ale ten GR až teď. dle něho platí pořizovací cena..
        Velkamedvědice
        • Re: al321
          18.05.2026 21:59

          Pořizovací cena platí pouze u dědění. U darování tomu tak není.
          Lišák
  •  
    18.05.2026 13:40

    Tu to má dávno být jak přibité kolem 1500 a čekat na výkupovou prémii. to, že tu je fur taková sleva je jenom plus.
    Llanowar
    •  
      18.05.2026 13:53

      Proč si dnes tedy koupil KB? (snad se nepletu) Čekáš tam vyšší zisk?
      Ghislain Lambert
      •  
        18.05.2026 13:59

        Protože kdybych koupil čez tak mi to zvedne daně bo vypadnu z paušálu při zestátnění - už teďka se třepu aby ten výkup byl co nejpozději, aby ten časový test prošel u všeho :)
        Llanowar
        •  
          18.05.2026 14:06

          Při těch predikcích co děláš tak i ten zisk zdaněný bude víc než potenciál KB, ne? Možná něco chápu špatně....
          Ghislain Lambert
          •  
            18.05.2026 14:17

            u paušální daně jsou ty další příjmy hozené na max 50k za rok. To přesáhnu určitě pokud se to vykoupí příští rok a přesáhnu to určitě i kdyby to bylo v roce 2028 a jak tak koukám tak to přesáhnu i kdyby to vykoupili v roce 2029. Tak doufám, že to nevykoupí :D Hm. Vlastně máš pravdu - je to defakto jedno - jediný rozdíl je, že budu muset trávit čas nad daňovým přiznáním a dalšími blbosti při výstupu z paušální daně. Dobrej postřeh. Tak to sux. :/
            Llanowar
            • Lianowar
              18.05.2026 14:26

              Akcie můžeš darovat v rodině např. rodiče či zletilé děti. Obdarovaný pak platí při prodeji daň podle denního kurzu kdy jsi jim akcie daroval. Příklad: Daruješ akcie otci a kurz bude v ten den 1500 a otec to např. za měsíc prodá za 1600, tak pak bude danit zisk 100Kč/akcie. Ty při daru žádnou daň neplatíš.
              Lišák
              • zaplat daně ševče
                18.05.2026 16:08

                není to lepší než se 3 roky resp.až 10 let klepat, že se to nebude líbit a pak dostat penále 20% + urok z prodlení 14% p.a., jako u nás je to vychav.ní u některých snad uplně sport, já vím všeci kradnů :o)
                Mike -Green D. is killing Europe
                • Re: zaplat daně ševče
                  18.05.2026 22:09

                  Pokud to uděláš správně a čistě, tak se není čeho obávat. Navíc riziko kontroly FÚ je velmi nízké. Co vím, tak v praxi platí, že FÚ kontroluje poslední 2roky. Měl jsem kontrolu (kontrolovali mi jen poslední 2roky) a měl jsem vše OK což je evidentně štvalo a snažili se mermomocí něco najít, ale nenašli, páč jsem jel na paušál a navíc jsem tak trochu perfekcionista, čekal jsem že se zaměří i na předešlé roky kdy jsem na paušál nejel, ale k mému překvapení tak neučinili a kontrolu ukončili.
                  Lišák
              • Re: Lianowar
                18.05.2026 14:33

                Zdravím, že by to bylo až tak jednoduché se mi moc nezdá. Ale kdoví nejsem daňový odborník. Ale pak možná vytáhnou na Tebe že to bylo účelové a máš po pátkách. Jak AB.
                Tom55
                •  
                  18.05.2026 14:53

                  V ČR platí, že pokud daruješ někomu z rodiny v řadě přímé nějaký dar, tak je tento dar osvobozen od daně z příjmu. Obdarováním např. akcií ti nevzniká příjem čili ti nevzniká ani daňová povinnost, ta vzniká pouze obdarovanému pokud ty akcie prodá za vyšší cenu v době časového testu tj. do 3let od obdržení daru, přičemž jako pořizovací cena se bere cena akcie která byla v den darování na BCP. A ano takhle jednoduché to je a platí to i u nemovitostí ajn. darů.
                  Lišák
                  • darovani nemo vs akcie
                    18.05.2026 17:36

                    obe jsem resil za poslednich 5 let - u nemo to funguje trochu jinak - pokud je to barak k bydleni musi tam darce nebo obdarovany bydlet 2 roky aby nemusel obdarovany platit dan 15% ze zisku (rozdilu cen dle notarske smlouvy nebo ti bernak urci vychozi cenu) - ve vsech ostatnich pripadech plati test 10 let ( driv to bylo 5 let ) - pole louka les chalupa tj tam kde nelze mit trvaly pobyt .. u akcii jsem to resil a je to podobne jen ten casovy test je 3roky bez ohledu jestli ji drzis ty nebo ji drzi tvuj obdarovnay syn .. tj stat si chce vzit dan ze zisku 15% pokud neni splnen casvy test u kacie 3 roky ... tedy nakupni cena je dana nakupem akcie a ne datem kdy doslo k daru tj prevou akcii na jinou osobu jak jsem tady zaregistroval nejaky podnet
                    eple
                    • Re: darovani nemo vs akcie
                      18.05.2026 22:12

                      Měl jsi bohužel špatného poradce. Pokud jsi to skutečně zdanil, tak až 3roky zpětně lze podat opravné přiznání a daň ti vrátí.
                      Lišák
                    • Re: darovani nemo vs akcie
                      18.05.2026 18:04

                      nemovitosti máš dobře. akcie ne. pleteš si dohromady dědictví (časový test platí a pokud se prodá před ním platíš z pořizovací ceny akcie) a dar
                      Llanowar
                  • Ha ha ha
                    18.05.2026 15:53

                    Dnes ale není Apríl. Pokud by to takhle bylo, tak můžeme daň z těchto příjmů rovnou zrušit. Ve skutečném světě, ne v tom lišáckém, je to ale tak, že obdarovaný přebírá tvoji kupní cenu. To znamená, že když koupíš akcie za 1000 Kč, ty stoupnou na 1500,- a pak je daruješ třeba synovi, tak on při prodeji za 1600 Kč musí zdanit 600,- Kč (pokud není splněn časový test). Takže pokud si někoho takhle chytře obdaroval, narůstá mu u Finančního úřadu celkem solidní pálka za nezaplacenou daň. Takhle jednoduché to je....
                    qwer
                    • Re: Ha ha ha
                      18.05.2026 22:26

                      https://finex.cz/danove-aspekty-dedictvi-a-darovani-cennych-papiru/
                      Kočičák
Diskuse
Vaše přezdívka do diskuse
UPOZORNĚNÍ: Přezdívka používaná v internetových diskuzích, někdy označovaná jako nick, je na Patria.cz označena žlutým symbolem (zámečkem). Uživatelé s takto označenou přezdívkou mohou diskutovat bez obav ze zneužití zvoleného "nicku" (je jedinečný). Používání přezdívky dává Vašim příspěvkům větší váhu a důvěryhodnost, přispívá k vytváření kvalitnější diskuse, tedy i celkovému obsahu Patria.cz.

Obecná diskuze

Chcete se na něco zeptat? Svou otázku položte ZDE
Právě diskutujete
Vaše anketa
Vývoj odhadované cílové ceny a skutečné ceny titulu
Vývoj odhadované cílové ceny a skutečné ceny titulu
 Průměrný odhadVáš tip
31.03.20261 355,31
30.04.20261 384,13
31.05.20261 397,25
30.06.20261 352,50
31.07.20261 413,00
31.08.20261 335,30
30.09.20261 366,67
31.10.20261 340,00
Vaše doporučení
Vaše doporučení
Vaše doporučení pro titul do 30.6.2026