Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Koruna díky inflaci prolomila hranici 26,00 CZK/EUR !!!

Koruna díky inflaci prolomila hranici 26,00 CZK/EUR !!!

10.12.2007 10:42
Autor: Tomáš Vlk, Patria Finance

Viceguvernér ČNB Luděk Niedermayer v dnešním tisku přišel s prohlášením, že koruna je velmi silná a mimo prognózy tržních subjektů. Dále řekl, že nemůže vyloučit relativně brzké snížení sazeb, pokud inflační tlaky rychle odezní. Tato slova však přišla ještě před zveřejněním listopadové inflace. (Více ZDE)

Růst cen vyšel výrazně nad odhady a pravděpodobnost snížení sazeb v dohledné době snížil na minimum. Inflaci táhnou hlavně potraviny, které zdražují na celém světě. S tímto růstem cen se nedá bojovat sazbami ČNB. Ty jsou hlavně prevencí proti narůstání inflačních očekávání. ČNB podle našeho názoru dál sazby zvýší, pravděpodobně v prvním kvartále příštího roku. Proti rychlejšímu utahování měnové politiky nyní stojí hlavně silná koruna

A koruna je stále silnější. Její kurz k euru dnes díky inflaci prolomil hranici 26,00 a opět posouvá maximum už na 25,98 CZK/EUR. Trh spekuluje na dřívější růst domácích sazeb. Vývoj ve světě je pro korunu spíše brzdou. Náladu na akciových trzích zhoršila zpráva o odpisech UBS kvůli rizikovým hypotékám. Okolní regionální měny tak nevykazují jednoznačný vývoj.

Dolar se proti euru obchoduje na 1,4658 USD/EUR, což od pátku není žádná velká změna. Blížící se jednání Fedu znamená důvod k opatrnosti. Vzhledem k tomu, že kalendář na dnešek je prakticky prázdný, mohl by eurodolar setrvat v současném módu. Ne tak kurz koruny k dolaru, který je tažen vývojem CZK/EUR na 17,75 CZK/USD, což znamená posunutí rekordu.


Váš názor
  • sice tomu nerozumím a tak...
    10.12.2007 16:17

    bych potřeboval vysvětlit, jak to, když koruna tvrdne, že jsou tu ceny zboží - potravin - vyšší než na Západě? A dále se zvyšují? Není to nějaké podivné tvrdnutí, které je spíš měknutím...? Taky rozšířený názor, že spekulanti přesouvají své úspory v dolarech do koruny mi přijde nějak divný. Není těch korun v oběhu nějak moc málo oproti tomu, kolik je v oběhu dolarů?
    -mk
    • Re: sice tomu nerozumím a tak...
      10.12.2007 16:56

      ano, to tvrdnuti/meknuti koruny nema logiku, proto kazdy clovek, ktery ma svuj nazor jak se rika nad veci, musi rici, ze tomu nerozumi. Ono se to ani racionalne pochopit neda. I ja jsem tady psal, ze spekulanti hraji ted na kc. Samozrejme, ten nakup se v objemu vubec neda srovnat s objemem USD na trhu. A proto je pro velke svetove hrace velmi snadne pohrat si s "rozhozenim" kc. Pro ne je to mala sumicka penez, pro malou nasi zemicku a jeji CNB vsak velke sousto k nespolknuti
      jojonene
      •  
        11.12.2007 10:53

        Od prosince - ledna se to obrati a Libra bude snad alespon na 39 korunach, Euro na 27, dolar treba na 20. Ten neustaly pokles je nemozny! Uz jsme na histoickem dnu! Proste se to obrati
        Jo jo
  • Hranice se zlomila o korunu
    10.12.2007 14:41

    Komentare se tu hromadne toci kolem toho, jak koruna posilje. To ale neni pravda. Koruna jenom momentalne oslabuje pomaleji nez ostatni meny. Koruna hranici neprolomila, ale hranice se zlomila o korunu. Euro, dolar i koruna padaji stejnym smerem, jenom ruznou rychlosti.
    Zdenek
    • Re: Hranice se zlomila o korunu
      10.12.2007 15:40

      No, myslím že big boys v Londýně z nás mají celkem legraci a už se těší až doženou banku k intervencím, mají tolik střeliva, že si s náma můžou vytřít úplně všechno.
      pan nedůvěřivý
    • ale pane, podle ceho tak usuzujete
      10.12.2007 14:52

      Podivejte se na soubeh krivek jednotlivych men a porovnejte to v obdobi poslednich 3 mesicu, kdy zacina byt velmi zjevna snaha velkych hracu na devizovem trhu spekulovat v souvislosti s padem dolaru na "rozkyvani" realne unosne hodnoty ceske meny. Na prudkem posileni a naslednem oslabeni kc se daji vydelat ohromne penize. A samozrejme je tezsi rozkyvat ceskou, nez treba britskou menu. Pockejme si na polovinu pristiho roku, a pak si rekneme, jaka je realita. Ted muzeme mluvit o naslednem vyvoji jen teoreticky
      jojonene
      • Re: ale pane, podle ceho tak usuzujete
        10.12.2007 15:07

        Krom 2 příspěvků zde , chci také dodat, že naše české penízky jsou na větších papírcích než euro, takže je logické, že jejich hodnota roste i přes nižší produktivitu práce zde. Děkuji za pozornost.
        koloušek
    • Re: Hranice se zlomila o korunu
      10.12.2007 14:46

      Běžte zpět do páté třídy. Pád je pohyb ve vztahu k něčemu - tudíž je možné nám osvětlit, vůči které světové měně koruna padá??
      Alali
      • odpoved
        10.12.2007 16:34

        Nemusí se padat jen vuci jinym menam. Meny mohou taky padat vuci (slovy ucebnic ekonomiky) statkum a sluzbam, za ktere jsou smenitelne. A protoze mam rad, kdyz je to jednoduche, tak treba vuci zlatu. Zlatu a rope zdar - Nazdar
        Zdenek
        • Re: odpoved
          10.12.2007 16:46

          Hm, ale tomu se říká spíš inflace.. a je to dost zjednodušující závěr... Ale i tento pohled má svůj půvab, to jistě..
          Alali
      • Všechny měny padají
        10.12.2007 15:17

        Toto je velmi zajímavý názor, na základě jehož by bylo možno rozvésti novou ekonomickou teorii trvalého pádu, což by autora mohlo katapultovat na ekonomickém nebi k nobelovce za tzv, vědu ekonomii. Jinak všechny měny padají vůči juanu, tj. jediná perspektivní, v budoucnosti univerzální měna. Jinak zde končím, ješto zde píši v rámci svého restituentského volna, nikoliv v pracovní době. Takže za příspěvky zde nejsem placem. Zdar juanu a nové rupii.
        koloušek
        • pisi tady na ukor toho, ze svoji praci budu delat dele do noci
          10.12.2007 15:49

          jo, to jo, jiz to chapu, vy si tady delate legraci. Co se tyce japonskeho jenu, doporucuji vam porovnat si jeho vyvojove krivky k ostatnim menam a i ke kc. Zrejme si pod padem predstavujete neco jineho
          jojonene
          • Re: pisi tady na ukor toho, ze svoji praci budu delat dele do noci
            10.12.2007 16:11

            Koloušek myslel čínskej juan
            HonzaH
            • haha, tak Cina, to je kapitola sama o sobe
              10.12.2007 17:01

              to je velmi zajimave tema, toto nedovedu vubec zatim nejak domyslet
              jojonene
        • Re: Všechny měny padají
          10.12.2007 15:24

          No já se taky domnívám, že hodnota naší měny neodpovídá realitě. Bohužel však dnes měna snižuje inflaci a to výrazně. V případě propadu v budoucnu se naopak dále inflace zvýší, což samozřejmě bude další průšvih. Domnívám se, že tohle ČNB v horizontu 6-9 měsíců nezvládne - bude to jako lavina - útok na měnu, velká inflace, tlak na úroky....
          TK
  •  
    10.12.2007 13:51

    Alespoň se objevuje důvod pro příjmutí eura.Tvrdá měna způsobí jen pročištění ekonomiky a uvolnění prac sil pro korporace ,které trpí jejich nedostatkem a zbytěčně je importují z dálného východu ukrajiny ,slovenska čimž zatěžují tuto zem jak sociálně tak ekologicky .
    *
  • Důvod?
    10.12.2007 13:26

    Koruna masivně posiluje bez ohledu na kroky vlády (tolik pro nalevo) a bohužel i bez ohledu na hospodářskou situaci země. Zdá se, že by posilovala vesele dál i kdyby Česká republika zmizela z mapy světa. Z koruny se stává silně spekulační měna do které se přelévají prostředky ze slábnoucího dolaru. A obávám se, že s tím ČNB nic moc nesvede. Otázka tedy zní, kdy tahle spekulace praskne a kolik exportérů v ČR to do té chvíle ustojí. Zvlášť pokud jim růst nákladů na mzdy a energie na začátku příštího roku slušně "namydlí schody".
    Rik
    • presne tak to tez vidim
      10.12.2007 14:43

      Ze se stala kc objektem spekulaci velkych hracu na devizovem trhu je videt i podle toho, ze v tomto okamziku posilila kc temer shodne o pul procenta jak k polske, tak madarske a slovenske mene. A tak se deje jiz po nejakych par tydnu. Bohuzel, CNB znamena pro tyto hrace neco jako pro kocku mys. I kdyz jsem po nejakou dobu podeziral nektere cleny CNB, ze jsou korupcne napojeni na velke devizove hrace. Sam jsem zvedav na dalsi vyvoj znamych grafu cikcak v horizontu 1 - 2 roku.
      jojonene
      • Re: presne tak to tez vidim
        10.12.2007 15:24

        A ty jsi robot ze pises porad to same dokola? Nejsi nemocny?
        pavel
  • to, že jsou u nás některé věci dražší ne např. v SRN
    10.12.2007 13:01

    je dáno do značné míry českým přístupem k trhu, neboli trhni co se dá. Chovají se tak všichni, od ČEZu na jedné a např. prodavači grafických karet na straně druhé, na což již upozornila sama nVidia a připravuje opatření proti snaze o neadekvátní výdělek prodejců na nedostatku jejich zboží. Vím, že o tom tržní ekonomika je, ale proč musíme být tržnější než ostatní? A navíc vláda nesmyslně snižuje přímé na úkor nepřímých daní a to v poměru, kdy vybere o několik mld. více. A všichni tržní komsomolci teď nadávají na ČNB a chtěli by, aby držela nejnižší úrokové sazby v EU a tím pomáhala roztočit inflaci na úvěr a pozdější pád. Děkuji nechci :)
    nalevo
  •  
    10.12.2007 12:05

    Jenom si m,yslím že kdo má uloženy peníze v eurech a nebo dolarech tak musí hrozně tratit při nynejším posilování koruny.A nemyslím si že se ten trend otočí.I když zase koruna nemůže přece posilovat do nekonečna????
    Pisatel
    • prijde na to
      10.12.2007 13:22

      troufam si rici, ze soucasna vysoka hra s kc, kterou rozehrali nejmocnejsi hracu na devizovem trhu muze zpusobit v radu 1 -2 let podobny pad kursu kc, jaky ted vydime u USD. A predvidal vubec nekdo na svete pred 2 roky soucasny prudky pad dolaru. Takze, nechme se prekvapit
      jojonene
  • Dobře tak
    10.12.2007 11:08

    Inflace a proti tomu posilování koruny jediná cesta jak sblížit ekonomiku s tou západoevropskou a k tomu hlídat produktivitu a předčasně neupadnout ve Francouzské povalečství
    pavel Svoboda
    • skoda, ze neni ekonomika tak jednoducha, jak to vidite
      10.12.2007 13:18

      Ono by to bylo doopravdy tak ruzove, jak to vidite, kdyby tady v CR nebyl ve hre jeden rozhodujici paradox. A to jest, ze v soucasne dobe jiz koupite pri soucasnem kursovnim listku vetsinu zbozi na zapadnich trzich levneji, nez u nas doma. Vemte si treba jen takove to "pitome" maslo, v soucasne dobe tak diskutovatelne. Nektere ceske firmy, aby prezily, potrebuji jeho cenu zvysit az nad 50 kc. A co bude nasledovat at si kazdy, kdo to ted vidi ruzovymi brylemi sam domysli. Vzdyt jiz ted si kazdy Cech muze koupi na nemeckem trhu maslo za lepsi cenu, nez je nyni v CR
      jojonene
      • Re: skoda, ze neni ekonomika tak jednoducha, jak to vidite
        10.12.2007 14:28

        http://aktualne.centrum.cz/finance/volny-cas-a-nakupy/clanek.phtml?id=516004
        fat earl
    • prijde na to
      10.12.2007 12:30

      troufam si rici, ze soucasna vysoka hra s kc, kterou rozehrali nejmocnejsi hracu na devizovem trhu muze zpusobit v radu 1 -2 let podobny pad kursu kc, jaky ted vydime u USD. A predvidal vubec nekdo na svete pred 2 roky soucasny prudky pad dolaru. Takze, nechme se prekvapit
      jojonene
    • Re: Dobře tak
      10.12.2007 11:38

      Nemam nic proti tomu trendu, ktery je nekolik let stejny a spravny. Pokud jde o hlidani produktivty, pak si myslim, ze lze uhlidat produktivitu pri rostoucich mzdach (napr.10% proti 10% v jednom roce). Pokud vsak ke mzdam prictu v jednom roce 10% kurz koruny a v pristim roce totez - dalsi rust koruny a mezd a energii, tak mala exportni firma nakupujici vstupy za CZK si moc vyskakovat nemuze. A nejhorsi jsou ty skoky.
      Obcan
    • v polovine pristiho roku budete cumet
      10.12.2007 11:26

      v polovine pristiho roku budete cumet, zrovna jako ted muzete cumet na to, ze jsme jedina zeme, kde je nafta drazsi nez benzin, a v realne hodnote je i drazsi nez treba v Nemecku, ci Slovinsku, kde jiz maji temer rok EURO. V soucasne dobe spekulanti hraji na posilovani kc, aby ji za par mesicu poslali ke dnu. Jedna se o takove silne hrace, pro ktere znamena CNB asi to same jako pro kocku mys. Silna koruna pristi rok zpusobi, ze jiz nebude temer zadne ceske zbozi na svetovem trhu prodejne a postupne nebude kvuli cene prodejne ani na vlastnim trhu. (Podotykam, ze se to netyka Skody MB, ktera auta v podstate jiz jen montuje auta z dilu, ktere nakupuje prevazne v zahranici). Vyvozci musi zatim vyvazet na zaklade predchozich smluv, ale brzy zkrachuji. Je to paradoxni, ale v soucasnosti se jiz vyplati nakupovat v zapadnich zemi i stavebni material vcetne cihel. Pockejte si na pristi rok, a budete cumet. Nejsme Chorvatsko, ktere zije z domaciho turistickeho ruchu.
      jojonene
      • Re: v polovine pristiho roku budete cumet
        10.12.2007 11:49

        souhlasím zcela. Jenom doplním, řada naivních komentářů vychází z mylného předpokladu, že obchod se standartním spotřebním či investičním zbožím je jako obchod s naftou, že podle kurzu koruny vývoz/dovoz každou minutou stoupá/klesá. To je hluboký omyl. Pracuje se s kontrakty na rok, dva, s ceníky na rok, 18 měsíců a podobně. Výkyv kurzu tedy pouze způsobuje okamžitý výpadek výnosu, může vést k ekonomické ztrátě, pozdějšímu kolapsu firmy, ale v horizontu dnů-týdnů-měsíců má nulový vliv na plnění sjednaných smluv.
        Jiří Jirsa
      • Re: v polovine pristiho roku budete cumet
        10.12.2007 11:43

        a co takhle zajisteni proti posileni koruny. To by exportni firmy mely. A kdyz ne, tak jejich zbozi bude fakt neprodejne. Hold kdo si jak ustele...
        jojo
Aktuální komentáře
16.04.2024
17:48Inflace a sazby v letošním roce – scénář od Bank of America
17:21Stres z výnosů pokračuje a brání akciím se zvednout, banky sentiment nezlepšily  
16:06MMF: Česká ekonomika letos poroste o 0,7 %, světová více než čtyřnásobným tempem
15:45Komentář analytika k Morgan Stanley: Oživení investičního bankovnictví a rostoucí příjmy ze správy majetku  
14:20RMS Mezzanine, a.s.: Přijetí nového úvěru od společnosti JTPEG INVESTMENTSFUND I SICAV, a.s.
14:20ÚOHS povolil skupině Colt CZ nákup výrobce munice Sellier&Bellot
13:56Morgan Stanley (+3 %) posiluje obraz silných výsledků amerických bank díky tradingu i správě aktiv
13:19Obchodníci Bank of America podpořili výsledky, čistý zisk za 1Q skončil v souladu s očekáváním
12:08Důvěra investorů v německou ekonomiku se zlepšila více, než se čekalo
12:06Akcie, které jsou tento týden po výsledcích připravené na divokou jízdu  
11:23Dnešní trhy: Čína nedokáže vyvážit zklamání z amerických sazeb  
9:34Microsoft investuje do AI firmy G42 ze Spojených arabských emirátů
9:05Rozbřesk: Geopolitika opět v centru pozornosti, koruna odolává vyšším sazbám v zahraničí
8:46Avast nesouhlasí s pokutou za neanonymizované údaje, čínská data přinesla smíšený obrázek o ekonomice a evropské futures jsou temně rudé  
8:32Čínská ekonomika ve čtvrtletí meziročně stoupla o 5,3 pct, předčila očekávání
6:35Siegel: Momentum může stále nahrávat velkým technologiím, nakonec se ale projeví valuační diskonty jiných firem
15.04.2024
22:02Wall Street zahájila týden obdobně jako zakončila ten minulý  
17:10Funguje to, ale s použitelností je to horší…
17:05Investoři se začínají víc bát Fedu než Íránu  
16:20Strážce internetového bezpečí Avast dostal pokutu za neoprávněné předávání osobních údajů

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
4:00Čína - HDP, y/y
4:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
4:00Čína - Průmyslová výroba, y/y
11:00DE - Index očekávání ZEW
14:30USA - Počet nově zahájených staveb
15:15USA - Průmyslová výroba, m/m