Americká automobilka (GM) podepsala dohodu o prodeji svých nejlepších aktiv nově vzniklé společnosti, ve které majoritu drží americké ministerstvo financí. Podle agentury Reuters tak byla většina vyvedena z konkurzního řízení.
Agenturu Reuters o podpisu smlouvy informoval dobře informovaný zdroj, podle něhož vláda podepsala dohodu s již v 6:30 ráno newyorského času.
prodejem aktiv převádí do "Nové GM" své klíčové provozy včetně hlavních značek firmy, jako jsou Chevrolet, Cadillac, Buick a GMC.
Newyorský insolvenční soudce Robert Gerber schválil prodej aktiv automobilky s tím, že navrhovaný prodej byl jedinou možnou cestou, kterou se problémová detroitská automobilka může vydat. Soudce Gerber tak do značné části následoval rozhodnutí soudu v Manhattanu, který schválil podobný prodej aktiv v případě menšího konkurenta , automobilky (34,37 USD, 1,06%).
„Nikdo nemůže zcela vážně oddiskutovat fakt, že jedinou alternativou okamžitého prodeje je likvidace společnosti, což by mělo katastrofální následky pro věřitele , její zaměstnavatele, dodavatele, kteří závisí na celou svou existencí a také pro regiony, v nichž podniká,“ uvedl soudce Gerber ve svém 87stránkovém rozsudku. „V případě likvidace by věřitelé, kteří mají šanci získat alespoň část svých pohledávek, nedostali nic,“ dodal soudce Gerber.
Někteří z věřitelů, jako například odbory nebo držitelé dluhopisů během soudního slyšení namítali, že takzvaná Nová , v níž bude mít většinu vláda USA, je stejná jako původní pouze zbavená závazků. Nová společnost má totiž vyrábět stejné osobní i nákladní automobily, má mít stejné zaměstnance i stejné vedení.
Prodeje nových vozů ve Spojených státech v červnu, kdy automobilka vyhlásila bankrot, klesly o 36 procent a vedení firmy nyní tvrdí, že nový začátek firmy by mohl být šanci na překonání negativních asociací, které vyhlášení bankrotu vyvolalo v zákaznících.
"Moc se těším na dobu, až budeme podnikat ve zcela jiné atmosféře, až jméno společnosti nebude spojováno s bankrotem," řekl šéf prodeje Mark LaNeve.
Generální ředitel Firtz Henderson, který ve funkci nahradil Ricka Wagonera odvolaného administrativou prezidenta Obamy na konci března, má podle agentury Reuters již připraveny plány na rychlý rozvoj společnosti, který mimo jiné obsahuje i menší vnitropodnikovou administrativu a zeštíhlení managementu. by měla snížit pozice "bílých límečků" o 20 procent a do října by tak firmu mělo opustit na šest tisíc zaměstnanců. Redukce managementu by měla být ještě vyšší, podle plánu by měla dosáhnout až 35 procent.
Dalším pilířem plánu pro novou je závazek zahájit výrobu vozů s nižší spotřebou paliva a soustředění se na menší počet značek, modelů i autosalónů.
"Jsem stále ještě opatrně optimistický. Stále potřebují dostat na trh takový výrobek, který každého nadchne a bude si ho chtít koupit," řekl Pete Hastings, viceprezident společnosti Morgan Keegan. "Dřívější náklady firmy způsobené závazky z historie jsou zrušeny, hlavní otázkou teď je, jak vstoupit na trh, který dříve vypálil," dodal Hastings.
A jak se krizí potýkají soupeři GM?
VOLKSWAGEN GROUP
V roce 2008 prodala skupina Volkswagen celkem 6,23 milionu vozů a její čistý zisk byl 4,8 miliardy eur (135 miliard Kč).
Provozní zisk automobilky, do které patří i česká Škoda Auto, ale spadl za první tři letošní měsíce o 76 procent. Prodej automobilky v květnu poprvé v letošním roce meziročně vzrostl, a to o 1,5 procenta na 556.700 vozů.
K protikrizovým opatřením největšího výrobce vozů v Evropě patřilo například zavedení omezeného pracovního režimu v německých závodech.
FORD MOTOR COMPANY
Loni prodal Ford na celém světě 5,532 milionu vozů a vykázal ztrátu 14,7 miliardy dolarů (přibližně 297 miliardy Kč). Za uplynulé tři kalendářní roky jeho ztráty dosáhly 30 miliard dolarů. I přesto je jedinou z velkých amerických automobilek, která funguje bez vládní podpory a pomalu zvyšuje objem výroby v Severní Americe.
Automobilka v rámci protikrizových opatření uzavřela letos v únoru s odborovým svazem United Auto Workers dohodu o změnách ve financování zdravotní péče pro důchodce, která by měla firmě na hotovosti ušetřit téměř sedm miliard dolarů (156 miliard Kč). Firma se chce rovněž zbavit ztrátové švédské divize Volvo Car.
CHRYSLER/FIAT
Americká automobilka Chrysler a její italský konkurent Fiat, jež letos v červnu dokončily vytvoření strategické aliance, v minulém roce prodaly dohromady celkem 4,229 milionu vozů a v objemu prodeje tak na pátém místě předstihly japonskou automobilku Honda. Chrysler koncem dubna vyhlásil bankrot a aliance s Fiatem pro něj byla jedinou možností k odvrácení likvidace.
(Zdroj: mediafax, čtk)