Soumrak nad německým ocelářstvím pokračuje, komentuje německý tisk vývoj v ocelářství průmyslového gigantu . Dvanáct tisíc zaměstnanců, kteří z firmy odešli v průběhu hospodářské krize, nebylo posledních. Naopak v dalším fiskálním roce 2009/2010 počítá plán firmy s omezením počtu zaměstnanců o dalších 15, ale spíše až 20 tisíc lidí, tedy více, než doposud v krizi. „O toto číslo bude firemní personál redukován v rámci restrukturalizačního plánu skupiny,“ potvrdil pro německý list Frankfurter Allgemeine Zeitung CEO firmy Ekkehard Schultz.
Doposud firma omezila své stavy v Německu, Francii, Velké Británii a Rumunsku v souvislosti s poklesy poptávky v krizi ve fiskálním roce 2008/2009, který skončil v září. Nová vlna propouštění má navázat na restrukturalizační kroky, které zahrnují prodej některých poboček skupiny. „Z administrativní centrály v Německu pak odejdou další dva až dva a půl tisíce lidí,“ uvedl CEO Schultz. Největší německý ocelářský producent započal poslední fiskální rok se 198 tisíci zaměstnanci, z toho v administrativě s 18 tisíci.
Důvodem k dalšímu propouštění je celkové zeštíhlení skupiny v rámci restrukturalizace. Během následujících tří let totiž šéf firmy počítá s přetrváváním nadkapacity na ocelářském trhu. „S nadměrnou produkcí se trh bude potýkat nejméně do roku 2012,“ uvedl CEO Schultz. Podle něho se evropský ocelářský trh může vrátit na úrovně boomu z roku 2007, ale pokud se tak stane, tak podle Schultze nejdříve v letech 2013 až 2014.
Situaci průmyslového koncernu v dalších oblastech jeho působení dokresluje prodej majoritního podílu v historických a významných loděnicích Bloum + Voss arabskému investorovi, skupině Abu Dhabi MAR. Dohodou Abu Dhabi MAR Group získává 80 % v loděnicích Blohm + Voss, Blohm + Voss Repair a Blohm + Voss Industries. Pro výrobu fregat, korvet a hlídkových lodí vznikne společný podnik s 50% podílem obou partnerů. Po odprodeji majority v Nordseewerke jde o druhý nejvýznamnější vynucený prodej, kritizovaný dalšími průmyslovými podniky v Německu, navázanými do dodavatelských řetězců, za faktický odchod z výroby civilních lodí. Součástí dohody je pouze zachování kontroly nad kontrakty pro německé námořnictvo a NATO. „Je to velké riziko pro další propouštění v Německu,“ uvedl mluvčí IG Mettal Union v Hamburku Eckhard Scholtz.
(Zdroj: Frankfurter Allgemeine Zeitung, Deutsche Welle, AP, Bloomberg)