Největší tuzemské telekomunikační skupině klesl v letošním prvním čtvrtletí zisk o 13,5 procenta meziročně na 1,74 miliardy korun a mírně tak přesáhl konsensuální odhad 1,73 miliardy korun (průzkum Reuters). Mírně horší byl sice výsledek na provozní úrovni, když 4% pokles hrubého provozní zisk OIBDA na 5,07 miliardy korun zaostal o procento a půl za očekáváním trhu. Uklidněním pro investory však bylo především potvrzení dříve oznámeného celoročního výhledu společnosti, který počítá za letošní rok s meziročním poklesem OIBDA pouze v rozmezí 1-5 procent.
Výnosy se za první tři měsíce letošního roku snížily o šest procent na 12,87 miliardy korun, což je mírně pod očekáváním analytiků nastaveným na 12,99 miliardy korun. Výsledek podle prohlášení telekomunikační společnosti ovlivnil zejména tlak konkurence na zlevňování služeb a snížení propojovacích poplatků regulátorem.
"Naše výsledky za první čtvrtletí roku 2011 jasně odrážejí náročné prostředí, ve kterém se pohybujeme a jehož svědkem jsme byli již v minulém roce. V našem podnikání nadále čelíme silné konkurenci. Kromě toho regulatorní opatření a pomalé oživení spotřeby našich zákazníků ovlivňují zejména výnosy v mobilním segmentu," uvedl finanční ředitel Jesús Pérez de Uriguen.
- 1Q11 výsledky
"Představené výsledky Telefóniky O2 jsou v zásadě v souladu s konsensuálními odhady na všech hlavních úrovních," uvedl k výsledkům Tomáš Tomčány analytik Patria Finance.
Pro provozní výsledky Telefóniky O2 zvláště určující průměrný měsíční výnos na zákazníka (ARPU) dosáhl v prvním čtvrtletí roku 2011 výše 424,5 Kč, což je meziroční pokles o 7,6 %. Bez vlivu snížení mobilních terminačních poplatků by to však pokles byl poloviční (-3,8 % y/y). „Hlavním důvodem tohoto poklesu je pokles hlasového ARPU z důvodu přetrvávajících konkurenčních tlaků a pomalé oživení zákaznické spotřeby,“ uvedla největší tuzemská telekomunikační skupina.
Výnosy z podnikání v segmentu pevných linek klesly v prvním čtvrtletí o 8,3 procenta na 5,64 miliardy
korun. Celkový počet pevných linek se snížil na 1,64 milionu, tedy o téměř šest procent. To je ale o desetinu (9,7 %) menší pokles, než loni, opozornila Telefónica O2. Hlasový provoz klesl o 13,6 procenta na 414 milionů minut. Počet přípojek internetu přes ADSL se naopak zvýšil o 11,5 procenta na 829.000 připojení.
V mobilní síti firmě meziročně klesl počet klientů o 2,5 procenta na 4,827 milionu. Snížení způsobil zejména úbytek uživatelů předplacených služeb a také jednorázový pokles klientské báze o 111.000 lidí v loňském druhém čtvrtletí. Počet smluvních zákazníků vzrostl meziročně o 1,5 procenta na 2,9 milionu. Výnosy z mobilního podnikání se snížily o 8,6 procenta na 6,42 miliardy
Kč.
(Zdroj: , ČTK, Reuters)