Rusko je pro prvního ze zahraničních prodejců ojetých aut na tamním trhu, českou firmu , "neomezenou zemí mnoha možností", říká šéf firmy Anthony Denny. V rozhovoru pro ČTK dal najevo, že plány firmy nekončí jedním autobazarem, ale druhého přírůstku se spíš dočká sever Moskvy než Petrohrad. V zisku by se ruské podnikání mělo ocitnout v roce 2013.
Firma má mezi Kaliningradem a Vladivostokem od loňského podzimu jediný autobazar, ve Ščerbince jižně od Moskvy. Původně, ještě v roce 2008, plánovala začít v Rusku hned s třemi pobočkami. "Krize seškrtala plány," připouští Denny. "V tomto stádiu jsme opatrní a zaměřujeme se na zkušenosti ze Ščerbinky. Od června by měla začít přinášet zisk, pak vyhodnotíme možnosti. Zatím nic není definitivní."
To se týká i otevření dalšího autobazaru. "Petrohrad představuje zajímavý trh, ale podle našich průzkumů by větší smysl mělo otevření další pobočky na severu Moskvy," naznačil. V Česku a na Slovensku má firma 26 poboček, které loni prodaly téměř 45.000 aut. V Rusku letos Denny počítá s prodejem okolo 2000 aut. "Rozjezd podnikání byl v Česku na počátku 90. let snazší. Nyní je podnikatelské prostředí v obou zemích porovnatelné a složitější. Ale teprve tu začínáme," vysvětluje.
Ščerbinka podle Dennyho už dosahuje plánovaných prodejů a v provozním zisku je i lehce překračuje, i když za letošek ještě vykáže mírnou ztrátu. Čistý zisk v odhadované výši 1,2 milionu eur (asi 29,5 milionu korun) má přinést další rok, "pokud nedojde k nějakému tsunami ve světové ekonomice". V těchto plánech ale není zahrnuto případné otevření druhého autobazaru.
Nabídka ve Ščerbince už čítá na 400 vozů, ale za "kritickou masu", schopnou rozhoupat moskevskou klientelu k návštěvě autobazaru přes všechny zácpy na trase, považuje 700 aut.
"Zákazníci v Česku a v Rusku se podobají: každý chce koupit auto co nejlevněji, dostat co největší slevu a prodat svůj vůz co nejdráže. Rusové se možná více zajímají o stav vozu a velice si hledí servisní knížky, nízkého stavu ujetých kilometrů, prověřené historie vozu a toho, aby auto dříve neutrpělo žádnou nehodu. Stáčení kilometrů je opravdu příšerný problém. V Česku si však lze vše ověřit v databázi, zde nic takového neexistuje, a tak ruští klienti požadují originální servisní knížku s jasnou historií vozu, aby v ní nebylo nic divného," vysvětluje.
Zatímco v Česku se průměrná cena ojetiny pohybuje okolo 160.000 korun, v Moskvě jde o dvojnásobek, o 520.000 rublů (asi 327.000 Kč). Hrubá marže obchodníka se v obou zemích pohybuje okolo desetiny ceny vozu; čistý zisk na autě loni v Česku činil 3100 Kč. V Rusku se zatím pohybuje v mírné ztrátě.
Zatímco v Česku je nejoblíbenějším ojetým vozem Fabia, v Rusku jde o černý sedan Focus s automatickou převodovkou - takových "nikdy není dost". Ruští zákazníci kupodivu začínají projevovat zájem i o vozy se vznětovými motory, které bývaly kvůli špatné pověsti ruské nafty téměř neprodejné.
Ruský trh s ojetinami vykazuje "až neuvěřitelnou dynamiku a silnou poptávku", tvrdí Denny. Podle odhadů se v zemi každým rokem prodají až čtyři miliony ojetých aut, většinou však "z ruky do ruky". Ale 25 rusky hovořících pracovníků pražského call-centra už odpovídají na dvě tisícovky hovorů denně.