Společnost Česká rafinérská z petrochemické skupiny potvrdila distribuci nafty, která neodpovídala standardním požadavkům. Její přítomnost na čerpacích stanicích odhalila kontrola České obchodní inspekce. Česká rafinérská přiznala, že na konci března a v úvodu dubna došlo k distribuci motorové nafty kontaminované sírou z kralupské rafinérie. Uvedla ale, že nedostatek nafty nemůže mít negativní dopad na motory automobilů, ani nijak nepoškodí životní prostředí.
Česká rafinérská sdělila, že síra se do nafty dostala při plnění železničních cisteren v rafinérii Kralupy nad Vltavou. Zařízení na plnění cisteren prochází modernizací a firma se snažila zajistit plnění náhradním způsobem. Tím se ale podle České rafinérské technickým nedopatřením dostal do nafty takzvaný lehký cyklový olej, který obsahuje vyšší podíl síry.
"Po zjištění vyššího obsahu síry ve vyexpedovaných dodávkách motorové nafty byla ihned přijata opatření k důslednému odstranění tohoto jevu," uvedl mluvčí České rafinérské Aleš Soukup.
Česká obchodní inspekce (ČOI) při kontrolách nafty u největších prodejců paliv na českém trhu zjistila zvýšený obsah síry. Provinilce nyní ČOI prověřuje, hrozí jim pokuta až 5 milionů korun, uvedl na tiskové konferenci ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba, aniž by zveřejnil jméno provinilého dodavatele. Podle Václava Louly z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) souvisí kontaminace sírou ve většině případů s technickou závadou u dodavatele.
Podle ředitele ČOI Jana Štěpánka byl vysoký obsah síry zjištěn u čerpacích stanic na různých místech v republice, což znamená, že nešlo o náhodné selhání jedné pumpy. "Zjištění proběhlo u největších prodejců na trhu a jejich palivo pravděpodobně pocházelo od jednoho dodavatele," uvedl Štěpánek. Jména firem, které nekvalitní paliva prodávaly, sdělí ČOI až po skončení vyšetřování.
Loula, jenž je i zástupcem hlavního domácího prodejce paliv Benzina, potvrdil, že vyšší obsah síry souvisel s technickou závadou u sesterské firmy Česká rafinérská při čerpání paliva do cisteren. "Jako Benzina máme vlastní systém kontrol. Při zjištění kontaminace jsme informovali Generální ředitelství cel i ČOI, že nejde o daňový únik, ale o technickou závadu," uvedl.
Předepsaný obsah síry v naftě je 10 mg na kilogram paliva. Benzina podle Louly zjistila u nafty na jedné ze svých pump 16 až 18 mg/kg síry. "Byli jsme na to od dodavatele upozorněni, závada již byla odstraněna" uvedl. Kontaminace nafty sírou v takovém objemu podle Louly nemohla způsobit odběratelům vážné poškození motoru. "Předpokládám, že se to u našeho dodavatele nebude opakovat," dodal.
Obsah síry v naftě se podle kontrol ČOI pohyboval často mezi 13,4 mg/kg až 35,9 mg/kg. Nejvyšší obsah síry v naftě 402 mg/kg byl odebrán v Olomouckém kraji na Šumpersku. "Ve vzorku odebraném v závěru dubna byl limit síry překročen téměř 40krát, což představuje především poškození zájmů spotřebitelů, ale také vysoké riziko poškození životního prostředí," uvedl Štěpánek. Podle Louly již v tomto případě mohlo jít o snahu obejít zákon a ušetřit na daních. "Zřejmě byly do paliva přimíchány cizí látky jako například technické oleje," dodal předseda Sdružení čerpacích stanic Ivan Indráček.
Zvýšený obsah síry byl dle ČOI zjištěn u deseti vzorků nafty ze 132 odebraných v závěru března a v dubnu zejména u čerpacích stanic ve Středočeském kraji, na Plzeňsku, Ústecku, na jihu Čechu a severu Moravy. "Přepokládám, že většina těchto případů souvisela s technickou závadou u dodavatele," podotkl Loula.
Podle Kuby nyní ČOI kontroly zintenzivňuje. Letos jich plánuje 2700, ale mohlo by jich být více. S vedením ČOI hodlá Kuba jednat o rozpočtu, který by umožnil trh s pohonnými hmotami intenzivněji monitorovat.
"Při současných cenách pohonných hmot je nepřípustné, aby řidiči čerpali naftu, která je nekvalitní," řekl Kuba. Kromě negativních vlivů na životní prostředí může vysoký obsah síry v naftě také poškodit motor vozidla či snížit jeho výkonnost. Vyšetřování původu síry v naftě má skončit zhruba do dvou měsíců. Jména čerpacích stanic, kde byl u nafty zjištěn vyšší obsah síry, pak ČOI zveřejní na internetových stránkách.
Stát přichází ročně při daňových podvodech u pohonných hmot o miliardy korun. Prodejci se přimícháváním různých složek do paliv vyhýbají placení DPH či spotřební daně. Od spotřební daně jsou osvobozeny například různé technické oleje či biopaliva, které pak podvodníci do paliv přidávají ve větší míře, než dovolují zákony. Kuba dodal, že se chce více zaměřit na kontrolu dovozu technických olejů a s majiteli České rafinérské, jimiž jsou , a , hodlá jednat i o stabilitě dodávek ropy do ČR.
(Zdroj: ČOI, MPO, čtk, Bloomberg, Česká rafinérská)