Největší evropský výrobce navigací NV se v letošním druhém čtvrtletí vrátil meziročně k zisku. Firmě pomohla absence mimořádných nákladů, které musela zaúčtovat ve srovnatelném období loni. Tržby se naopak snížily.
Čistý zisk za tři měsíce do konce června činil 8,86 milionu eur ve srovnání se ztrátou 489 milionů eur ve stejném období loni, analytici ale čekali jen 6,43 milionu eur. Výrobce navigací loni musel odepsat odhadovanou hodnotu svého hlavního podnikání. Bez zahrnutí těchto nákladů by loni vydělal 11 milionů eur.
Tržby se snížily o 17 procent na 262 milionů eur při očekávání trhu 270 milionů eur. Mohou za to dle firmy nižší výdaje spotřebitelů za osobní navigační přístroje (PND) používané hlavně řidiči, mimo jiné i kvůli konkurenci chytrých telefonů s nabídkou navigačního softwaru zdarma. Tržby divize PND klesly o 26 procent na 155 milionů eur.
ale potvrdila svůj předchozí výhled, podle kterého čeká za celý letošní rok tržby kolem 1,1 miliardy eur a zisk na akcii 0,35 eura.
se minulý měsíc dohodl na dodávkách digitálních map s firmou pro její přístroje iPhone a iPad. Firma sice nezveřejnila finanční detaily dohody, podle analytiků by se ale dohoda mohla příznivě promítnout do příjmů od čtvrtého čtvrtletí. Dnes byla oznámena dohoda s automobilkou PSA Citroen na využití navigací v automobilech. Podle CEO TomTom Harolda Goddijna viditelné efekty dohody s promluví do výsledků roku od 2013, s PSA pak od roku 2015.
Hlavním konkurentem TomTomu na trhu navigací je firma Garmin a v oblasti komerčních digitálních map a . Společnost rovněž prodává informace o aktuální dopravní situaci prostřednictvím svých přístrojů propojených s internetem a aplikací pro chytré telefony, a také mapy a navigační přístroje přímo vestavěné do automobilů. Navigace TomTomu používají automobilky , či Mazda.
(Zdroj: , Bloomberg, čtk)