Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Návod na čtení obalů v supermarketech

Návod na čtení obalů v supermarketech

29.08.2012 5:30

Každý má při nákupu potravin priority. Někoho zajímá výlučně kvalita, jiný bere v úvahu i vlastnosti nebo cenu zboží. Vyznat se v označování potravin ale není nic jednoduchého, protože tuto oblast reguluje celá řada právních předpisů včetně legislativy Evropské unie, zákonů a vyhlášek. K tomu si různá sdružení či organizace vytvořily vlastní značky, které se za stanovených podmínek mohou na potravinách také objevovat.

Shrňme si tedy základní fakta. Povinnosti v označování potravin se liší podle toho, zda jde o potraviny balené, nebo nebalené, a také podle toho, kdo je balil. Nejvíc údajů lze zjistit u balených potravin. U nebalených potravin musí být informace umístěna vedle výrobku (například vedle pultu s pečivem či regálu s ovocem a zeleninou), nicméně informací se v takovém případě člověk dozví mnohem méně. Marně byste u nebalených potravin hledali například označení výrobce nebo údaje o jejich složení včetně tzv. „ochucovadel“ a doplňků. Výjimky jsou samozřejmě stanoveny u určitých druhů výrobků, jako je například maso.

Pokud z obalu můžete vyčíst údaje o výrobci, máte štěstí: zákon umožňuje, aby místo toho byl uveden prodejce usazený v zemích EU, či „balírna potraviny“. Významem tohoto pojmu byste ale mohli být překvapeni. Samotný zákon o potravinách ho totiž nedefinuje, ačkoli paradoxně požaduje, aby byl v určitých případech uveden na obalu. Vystačí si pouze s vysvětlením termínu „výroba potravin“, a to vcelku širokým způsobem. Zahrnuje pod něj například čištění, třídění, opracování či zpracování potravin.

Za výrobu se ale nepovažuje zemědělská výroba. Výrobcem tedy zřejmě nebude společnost, která potravinu vypěstovala, ale ta, která ji zpracovala do finální podoby; kde si ji obstarala, se ovšem z obalu nedozvíte. Chcete-li proto znát přesný původ potraviny, až na výjimky (třeba u masa) si musíte vystačit pouze s vyznačením země, z níž produkt pochází. A to také jen někdy: země původu musí být u potraviny (či na jejím obalu) vyznačena pouze v případě, že by její neuvedení uvádělo spotřebitele v omyl.

Bio nebio

Informace, že potravina pochází z geneticky modifikovaných organizmů či je z nich zčásti tvořena, musí být uvedena na obalu nebo vedle nezabalené potraviny také. Ne ale vždycky. Pokud je přítomnost geneticky modifikovaných organizmů nižší než 0,9 % a jsou splněny další podmínky, o této vlastnosti potraviny se nedozvíte. A to ani v případě, že kupujete výrobek označený jako produkt ekologického zemědělství (tzv. bio).  Pokud ale výrobce na obalu dobrovolně tuto nebo jinou informaci uvede, odpovídá za její správnost.

Orientujete-li se na bio výrobky, vězte, že evropská a česká legislativa je upravují poměrně přísně. Použití označení „bio“ podléhá striktním pravidlům a producenti těchto potravin jsou velmi často kontrolováni. Výrobní a distribuční proces těchto výrobků se vyznačuje zejména respektováním a šetrným přístupem k životnímu prostředí a zvířatům a zákazem využívání vstupů, které jsou v rozporu s těmito principy.

Značky jako „Klasa“, „Regionální potravina“, nebo „Český výrobek“ naopak zákonem přímo upraveny nejsou. To, jaký výrobce je smí použít, závisí na majiteli takové značky, který stanoví podmínky a kontroluje jejich dodržování. Majitelem těchto značek bývají subjekty, které chtějí podporovat prodej výrobků s určitými vlastnostmi. Pokud tedy chce člověk zjistit, co si s potravinou, na níž je podobný štítek uveden, kupuje, nejlépe se zorientuje na webových stránkách zastřešující organizace. To samé platí i u značek, které nebyly vytvořeny na lokální úrovni (například fair trade).

Právní předpisy samozřejmě vnášejí do označování potravin jakousi jistotu. Absolutní jistotu, co jí, může ale mít člověk jen tehdy, bude-li nakupovat u „svého“ farmáře, jehož postupy a potraviny bude osobně znát. Otázkou ovšem je, jak moc je to v dnešní hektické době reálné.

KŠB

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
03.12.2025
8:50EU ukončí dovoz ruského plynu do roku 2027. Maďarsko a Slovensko přehlasovány
8:45Rozbřesk: Čína chce bojovat s průmyslovou deflací. Co to znamená pro Evropu a Česko?
8:43Nový AI čip od Amazonu, úvěrové riziko Oraclu na maximu od krize a zákaz dovozu ruského plynu do EU  
6:00Google se veze na AI vlně, pro Apple je umělá inteligence stále hrozbou?
02.12.2025
22:02Optimismus se vrací na americké trhy: Nasdaq posiluje, riziková aktiva ožívají  
17:27Ztrácí se výhoda vysokoškolského vzdělání?
16:13Skupina deseti evropských bank založila konsorcium pro stablecoin vázaný na euro
16:03Sociální politika po americku: Miliardář Dell dá dětem do deseti let 250 dolarů na investice
14:22Webinář Investiční trefy a přešlapy 2025 s Pavlem Mokošem již 4. prosince
14:19Britská centrální banka varuje před propadem trhů kvůli vývoji kolem AI
13:04Italská módní skupina Prada koupila od Američanů menšího rivala Versace
12:46OECD nechala výhled růstu globální ekonomiky beze změny, výhled Česka pro letošek zlepšila
12:08Altman bije na poplach. OpenAI odkládá plány na reklamu a agentickou AI, aby zlepšila kvalitu ChatGPT
11:50Inflace v eurozóně v listopadu nečekaně stoupla na 2,2 procenta
10:40Evropské akcie spolu s kryptem otáčejí nahoru  
10:02Svítá Bayeru na lepší časy? Podpora generálního prokurátora v případu Roundupu posílá akcie nejvýše od ledna 2024
8:55Evropské akcie bez směru, ropa zdražuje a Nvidia investuje 2 mld. USD do Synopsys  
8:41Rozbřesk: Lepší rozpočtový schodek v listopadu, ale za cenu nižších investic
6:26AI budí v lidech obavy. Na akciích jít za nejhorším sentimentem?
01.12.2025
22:01Akciová rally zpomalila, kryptoměny pod tlakem  

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Kalendář událostí
    ČasUdálost
    C3.ai Inc (10/25 Q2, Aft-mkt)
    Dollar Tree Inc (10/25 Q3, Bef-mkt)
    Macy's Inc (10/25 Q3, Bef-mkt)
    Salesforce Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)
    Snowflake Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)
    UiPath Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)